Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 30 april 2016, 14:21   #1
vloertegel500
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 december 2013
Berichten: 26
Vraag over het stoppen van finasteride

Mede lotgenoten,

Ik ben momenteel een 18 maanden bezig met Finasteride. Hiervoor had ik redelijk dik haar, echter had ik wat verlies aan mijn tempels. Besloot om de DHT vloek te bestrijden met het meest efficiente middel op de markt: finasteride. Ik was hiervoor 4 jaar aan de minoxydil (ben hiermee 4 maanden gestopt toen ik finasteride begon te nemen maar daarna terug begonnen).

Long story short: sinds het nemen van finasteride heb ik een redelijk grote shed gehad waardoor mijn haar flink is uitgedund. Ik had echter gelezen dat je finasteride pas mag beoordelen na 2 jaar dus ben ik er tot nu toe mee doorgegaan (wou geen early quitter zijn). Mijn geshedde haren zijn echter nooit teruggekomen dus van een verbetering is er nooit sprake geweest. Ik ben van plan om nog enkele maanden te wachten tot de 2 jaar mark maar als ik dan geen resultaten zie, ben ik van plan er volledig mee te stoppen.

Nu is mijn vraag: is het mogelijk dat ik door het stoppen van finasteride weer een giga shed krijg? Er van uitgaande dat het mijn haar op de eerste plaats al heeft doen achteruitgaan?

Of is het mogelijk dat ik op de 1 of andere manier terug keer naar mijn haar situatie pre-finasteride? Dus dat het terug wat dikker wordt? Heeft iemand reeds ooit een soortgelijke ervaring meegemaakt of gelezen? Ik zou het alvast zeer op prijs stellen mochten jullie hier enige informatie over kunnen geven!
vloertegel500 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2016, 21:19   #2
vloertegel500
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 december 2013
Berichten: 26
Bump, heeft iemand hier toevallig weet van? Zou het echt apprecieren moest iemand hier ooit eens wat over gelezen hebben.. wordt stilletjes aan hopeloos van deze situatie
vloertegel500 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2016, 21:36   #3
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.442
Geslacht:
Als ik het wist zou ik het zeggen. Helaas...
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 mei 2016, 23:08   #4
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Meest waarschijnlijke scenario is dat je na stoppen verder terugvalt.

Vergelijk finasteride met een paraplu. Die gebruik je omdat het regent. Jouw paraplu is kennelijk flink lek. Als je hem weg doet scheelt het een lamme arm en kun je vlotter doorstappen. Het is niet opgehouden met regenen, maar je bent toch al flink nat. Je kunt hooguit natter worden.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 11 mei 2016, 21:14   #5
vloertegel500
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 december 2013
Berichten: 26
Bedankt voor je reactie AnthonieH! Ben wel niet helemaal mee met je metafoor, zou je aanraden om verder te gaan met Fina (ook al heeft het mijn haarlijn significant verslecht) of er mee te stoppen? Alvast bedankt voor je antwoord!
vloertegel500 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 mei 2016, 21:38   #6
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.442
Geslacht:
Ik ook niet. Als je al nat bent kun je niet nog natter worden.

By the way, als je geen bijwerkingen hebt zou ik doorslikken.
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 11 mei 2016, 23:13   #7
kalekop28
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 december 2014
Berichten: 579
Geslacht:
Vloertegel,

Waarom probeer je Duta niet?
kalekop28 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2016, 02:04   #8
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
@kalekop +1
dat is naar mijn idee de eerste goede aanrader/ antwoord.

Dutasteride is hierin wel bekend als de meer-meest efficiëntere middel!
Al zijn de risico's op bijwerkingen wel meer aanwezig dan bij finasteride.

Mijn advies is vooral niet te stoppen, als je niet kaal wilt worden.
Zie de paraplu term van Anthonie. Een betere paraplu, is de duta-paraplu
Deze houd voor 93% 'regen' oftewel DHT tegen, daar fina voor 72% tegenhoud.

Daarnaast zorgt minoxidil dat je, bewijs van spreke, sneller opdroogt.
Minoxidil en dutasteride zou een zeer goede combinatie zijn.

Laatst gewijzigd door 123hallo; 12 mei 2016 om 02:08
123hallo is offline   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2016, 09:51   #9
YannickUA
Student farmacie
 
YannickUA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2015
Berichten: 264
Geslacht:
Hoelang slik je al finasteride? Als je het al langer gebruikt dan 1 jaar en er is nog altijd geen significant verschil dan mag je stoppen want dan werkt het klaarblijkelijk niet.

Als finasteride totaal niet werkt dan betwijfel ik of dutasteride wel ineens zou werken. Het mechanisme is hetzelfde, alleen is dutasteride wat effectiever. Het probleem zit bij jou waarschijnlijk ergens anders.
YannickUA is offline   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2016, 19:46   #10
vloertegel500
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 december 2013
Berichten: 26
Eerst en vooral bedankt om de vele reacties! Heeft echt al enorm geholpen

@ kalekop28
Dutasteride is mij iets te eng, ik heb de bijwerkingen gelezen en het is volgens mij niet echt gezond om dat levenslang te moeten nemen.. Zover ik weet is het ook nog niet officieel erkent als middel tegen haarverlies?

@123 Hallo
Ivm met het verder kalen zonder finasteride:mijn haaruitval was gestabiliseerd sinds het gebruik van Minoxydil op mijn 19de. Ik had het echter in mijn hoofd gestoken dat het in de toekomst mss wel terug kon verslechten + het feit dat Minoxydil ook niet heel handig is om aan te brengen heeft me doen besluiten om Finasteride te gaan nemen.. Dus ik heb geen idee of het stoppen met Finasteride nu zou leiden tot verdere achteruitgang? Heb jij hier een mening over of?

@ Yannick: slik het nu ongeveer 18 maanden en heb nog niet echt vooruitgang gemerkt. Hoewel mijn haar de laatste tijd precies wel iets voller lijkt (al kan ik mezelf ook gewoon voor de gek houden geen idee). Neen precies als Finasteride zo'n desastreus effect heeft op mijn haarlijn wil ik neit weten welke impact Finasteride heeft
vloertegel500 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 mei 2016, 00:23   #11
123hallo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 713
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vloertegel500 Bekijk bericht
@123 Hallo
Ivm met het verder kalen zonder finasteride:mijn haaruitval was gestabiliseerd sinds het gebruik van Minoxydil op mijn 19de. Ik had het echter in mijn hoofd gestoken dat het in de toekomst mss wel terug kon verslechten + het feit dat Minoxydil ook niet heel handig is om aan te brengen heeft me doen besluiten om Finasteride te gaan nemen.. Dus ik heb geen idee of het stoppen met Finasteride nu zou leiden tot verdere achteruitgang? Heb jij hier een mening over of?
Persoonlijk zou ik niet stoppen.

Ik kan begrijpen dat je dutasteride eng vind, en je moet ook niet iets nemen wat je liever niet wilt. Ten alle tijden kun je jou huisarts om advies en hulp vragen, of vragen naar een mogelijke doorverwijzing.

Mijn huisarts schrijft het voor (Avodart 0,5 mg) als middel tegen haarverlies, met de reden dat deze krachtiger werkt dan finasteride.

Als je achteruitgang hebt, kan dit met het stoppen ervan alleen nog maar verder achteruit blijven gaan. Accepteren zou anders wel de beste optie zijn, al klinkt dat makkelijker dan gezegd voor velen. Ikzelf zou het dus nooit accepteren. Maar als je de kaalheid niet accepteert, dan rest er volgens mij niets meer dan de keuze voor zwaardere medicatie of een toekomstige HT.

Laatst gewijzigd door 123hallo; 13 mei 2016 om 00:25
123hallo is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.