Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Overige behandelingen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 10 januari 2011, 15:50   #61
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorginho Bekijk bericht
Als je naar een psycholoog wordt gestuurd is dat dus een verkapte "voor gek verklaring"??? Lekker genaanceerd is dat.

En als je haargroeimiddelen gebruikt, zeker als man, ben je dan ook een mietje/watje/fatje en geen echte vent??
Of vind je dat misschien ook een belachelijk en misplaatst oordeel dat bovendien stigmatiserend werkt.
Het gaat om gevoel bij de mensen die met problemen hier komen, Jorginho, vergeet dat niet. Je kunt mopperen over gebrek aan nuancering, maar als mensen het zo gaan ervaren, dan heb je daar gewoon rekening mee te houden. Of denk je dat een houding van 'niet zeuren, het is gewoon beter voor je om een psycholoog te bezoeken' erg constructief is?

Na jaren hier te hebben rondgehangen durf ik je een garantie te geven dat de eerstvolgende wanhopige jonge 20-iger met een haarlijn om stinkend jaloers op te zijn absoluut niet dankbaar gaat reageren als je hem een bezoek aan een psycholoog aanraadt. Hoe terecht ook. In het gunstigste geval negeert ie je opmerking. In een minder gunstig geval verklaart ie je voor gek

Maar dat hoef je echt niet klakkeloos van mij aan te nemen. Probeer het en wie weet speel jij het klaar om mensen daadwerkelijk te laten inzien dat er meer opties zijn dan alleen maar medicatie.

En ja, over het gebruik van die lotions en pillen, gooi het maar eens in de groep wat mensen er van denken dat je haargroeimiddelen gebruikt. Onzin, totaal niet nodig, ik ben toch ook tevreden, ijdeltuit, je bent meer dan alleen je uiterlijk, mietje, ....

Wat ik daar van vind doet er absoluut niet toe. Het gaat om de mensen die met het probleem zitten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tibetaan Bekijk bericht
Wat doe jij nog hier dan AnthonieH? In het bijzonder: wat kom je hier halen?
Het belangrijkste was ik hier haal is een goed gevoel. Een weten dat ik een nuttige bijdrage kan leveren richting andere mensen die met hetzelfde probleem kampen als ik, mannelijke erfelijke kaalheid. En het geeft me ook een heel goed gevoel om te weten dat ik niet alleen ben, dat er anderen zijn die met dezelfde problemen worstelen. Ik haal hier ook kennis die me kan helpen om mijn haar te behouden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambo Bekijk bericht
En adviseerde die fina of minox?
Die adviseerde me om me niet blind te staren op alleen mijn gezicht, maar om mijn hele uitstraling in het plaatje mee te nemen. Van de kleren die ik draag tot de dingen die ik doe en hoe ik ze doe.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2011, 16:06   #62
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Die adviseerde me om me niet blind te staren op alleen mijn gezicht, maar om mijn hele uitstraling in het plaatje mee te nemen. Van de kleren die ik draag tot de dingen die ik doe en hoe ik ze doe.
Maar koop je nog steeds van die achterlijke petten en Noorse gebreide truien dan?

Zo ja, dan zou ik mijn geld terugvragen...
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2011, 19:29   #63
Jorginho
HaarWeb lid
 
Jorginho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2011
Berichten: 91
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Het gaat om gevoel bij de mensen die met problemen hier komen, Jorginho, vergeet dat niet. Je kunt mopperen over gebrek aan nuancering, maar als mensen het zo gaan ervaren, dan heb je daar gewoon rekening mee te houden. Of denk je dat een houding van 'niet zeuren, het is gewoon beter voor je om een psycholoog te bezoeken' erg constructief is?

Na jaren hier te hebben rondgehangen durf ik je een garantie te geven dat de eerstvolgende wanhopige jonge 20-iger met een haarlijn om stinkend jaloers op te zijn absoluut niet dankbaar gaat reageren als je hem een bezoek aan een psycholoog aanraadt. Hoe terecht ook. In het gunstigste geval negeert ie je opmerking. In een minder gunstig geval verklaart ie je voor gek

Maar dat hoef je echt niet klakkeloos van mij aan te nemen. Probeer het en wie weet speel jij het klaar om mensen daadwerkelijk te laten inzien dat er meer opties zijn dan alleen maar medicatie.

En ja, over het gebruik van die lotions en pillen, gooi het maar eens in de groep wat mensen er van denken dat je haargroeimiddelen gebruikt. Onzin, totaal niet nodig, ik ben toch ook tevreden, ijdeltuit, je bent meer dan alleen je uiterlijk, mietje, ....

Wat ik daar van vind doet er absoluut niet toe. Het gaat om de mensen die met het probleem zitten.

Het belangrijkste was ik hier haal is een goed gevoel. Een weten dat ik een nuttige bijdrage kan leveren richting andere mensen die met hetzelfde probleem kampen als ik, mannelijke erfelijke kaalheid. En het geeft me ook een heel goed gevoel om te weten dat ik niet alleen ben, dat er anderen zijn die met dezelfde problemen worstelen. Ik haal hier ook kennis die me kan helpen om mijn haar te behouden.

Die adviseerde me om me niet blind te staren op alleen mijn gezicht, maar om mijn hele uitstraling in het plaatje mee te nemen. Van de kleren die ik draag tot de dingen die ik doe en hoe ik ze doe.
Allereerst: psycholoog is een van de opties. Therapeuten zijn niet altijd psychologen.

Denk je dat er uberhaupt mensen zijn, ongeacht hun achtergrond, die graag horen dat de psycholoog een optie is? Er heerst denk ik een behoorlijk stigma op. Voor iedereen. Dat wil nog niet zeggen dat we de psycholoog en collega's dan maar moeten dood zwijgen.

Nu is kaalheid en haaruitval jarenlang (eeuwen wellicht) een behoorlijk stigma geweest. Mensen leden in stilte want schaamden zich voor hun gedachte dat ze het heel erg vonden. Bang ook dat ze voor aap werden gezet (wat ook veel gebeurde natuurlijk en misschien nog wel). Is dat nu opgeheven door het zo te laten, of gewoon door er maar over te praten? Ik denk het laatste toch.

Dus wat je hier kunt doen als je bemerkt is gewoon eerlijk antwoord geven. Je hoeft niet plomp verloren te zeggen dat je maar naar de pyscholoog moet zoals je ook niet direct hoeft te zeggen dat ze maar finasteride moeten gaan slikken.
Je kunt het, met uitleg, bij duidelijke tekenen van depressiviteit als oplossing noemen.

Voorbeeld kan zijn als iemand duidelijk aangeeft depressief of erg ongerust te zijn.

"Beste X,

Zoals veel mensen gaat er achter haartuitval en kaalheid vaak een verborgen leed schuil. Je hebt zoals velen twee problemen: je haaruitval en je gemoedstoestand. Als je echt neerslachtig bent erover en het duurt lang, kun je die problemen het best op twee manieren aanpakken.

Allereerst raad ik je aan de dermatoloog te bezoeken om vast te laten stellen welke vorm van haaruitval je hebt. Dan kun je hier bekijken wat voor opties er allemaal zijn. We weten vaak meer over middelen dan huisartsen en soms zelfs dermatologen. Ook weten we waar je deze voor een goede prijs betrouwbaar kunt krijgen. Maar we kunnen niet bepalen welke vorm van haaruitval je hebt. Dus die liefst even bezoeken via de huisarts.

Als je naar je huisarts gaat, wees dan ook verstandig om ook je gemoedstoestand te bespreken. Als je depressief bent, dan moet je dit los zien van je haaruitval. Er zijn immers veel mensen die het weinig interesseert dat ze kaal worden. Jij vindt het, net als de meesten hier, wel erg. Maar het is het niet waard om maanden en soms jaren (vergis je niet) te treuren over je haar. Met hulp van een deskundige kun je leren hier anders over te gaan denken zodat je, ook als je geen baat hebt bij haargroeimiddelen en andere oplossingen, plezier houdt in het leven! Denk aan therapie of psycholoog. Die zijn daarvoor de juiste personen. Ook dit loopt gelukkig via je huisarts. Als hij mee wil werken sla je twee vliegen in een klap!"

Zoiets dus. De huisarts bepaalt wel welke behandeling dan verder het beste is.

Het is denk ik ook een heel eerlijk beeld van de opties die er zijn en die past wat mij betreft nu juist bij een supportsite.

Laatst gewijzigd door Jorginho; 10 januari 2011 om 19:33
Jorginho is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2011, 21:23   #64
norwood2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 2.074
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorginho Bekijk bericht
Nu is kaalheid en haaruitval jarenlang (eeuwen wellicht) een behoorlijk stigma geweest. Mensen leden in stilte want schaamden zich voor hun gedachte dat ze het heel erg vonden. Bang ook dat ze voor aap werden gezet (wat ook veel gebeurde natuurlijk en misschien nog wel). Is dat nu opgeheven door het zo te laten, of gewoon door er maar over te praten? Ik denk het laatste toch.
Ach nee.

Het uiterlijk is steeds meer een issue geworden in de hedendaagse samenleving. Er zijn ook meer mogelijkheden gekomen om er iets aan te laten doen. Als je er al zelf niet mee bezig bent, dan gebeurt dat vaak vanzelf wel aangezien je er geconfronteerd mee wordt door anderen of via de media of waar dan ook. Het gaat er bij mij niet in dat kaalheid vroeger net zo'n issue was als vandaag de dag, laat staan een stigma. Die waren allang blij dat er brood op de plank lag, om 15 kids te voederen.
norwood2 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2011, 21:52   #65
Tibetaan
HaarWeb lid
 
Tibetaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2004
Berichten: 393
Precies, vroeger hadden ze geen tijd om zo te janken

Weetje, soms mis ik Hairobservator in dit soort discussies.. Zouden ze hem al hebben opgepakt in Pattaya? Of zou hij achter de vlijmscherpe marketing van Gho zitten?
__________________
~Accept what you can't change, but change what you can't accept~

1) minox (gestopt)
2) propecia (gestopt)
3) rozemarijn (gestopt)
4) zorgen over mijn haar (gestopt)
5) tondeuse Wahl pro clip 2000 (gestart!!)
6) headblade!

... Viva La Resistance!

Laatst gewijzigd door Tibetaan; 10 januari 2011 om 21:57
Tibetaan is offline   Met citaat reageren
Oud 10 januari 2011, 22:37   #66
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tibetaan Bekijk bericht
Precies, vroeger hadden ze geen tijd om zo te janken

Weetje, soms mis ik Hairobservator in dit soort discussies.. Zouden ze hem al hebben opgepakt in Pattaya? Of zou hij achter de vlijmscherpe marketing van Gho zitten?
Het lachje van Frans Bauer vind ik inderdaad verdacht veel op die van Hairobservator lijken WHOHAOHOAHOHOAHOAHO
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2011, 02:22   #67
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Even een greep uit het archief:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bolleke Bekijk bericht
Ik heb op 18 jaar tijd 10 therapeuten 'versleten'. Bij één van hen hield ik het zelfs niet 1 sessie vol, ik ging gewoon lopen, de manier waarop die man mij behandelde hoefde ik echt niet te nemen. Bewaar je zelfrespect!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Madelief Bekijk bericht
Het zoeken naar een juiste therapeut vind ik m.n. moeilijk, omdat ik er net als velen van jullie ook al meerderen gehad heb. Moeilijk om weer helemaal opnieuw te beginnen... Altijd wordt weer naar vorige therapieen terug gekeken en altijd de vraag wat vind jezelf, hoe denk jezelf. Ik kom toch met een hulpvraag, als ik het zelf wist deed ik dat wel.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ernestina Bekijk bericht
Ik ben vorige week ook weer eens bij een therapeut langsgeweest.....Toen ik daar kwam, vroeg hij of ik van het haren trekken af wilde (ja, duh) of dat er meer was waar ik voor kwam. Nou, alleen maar van het haren trekken af, dus.
Dat is heel gemakkelijk, zei hij, waarop ik in de lach schoot. Hoezo gemakkelijk, waarom heb ik het dan al vanaf mijn 11e?
Je moet gewoon het tegenovergestelde doen, zei hij en daar had hij mij even aan het nadenken (degenen die al eens gedragstherapie gehad hebben, weten het meteen denk ik, maar goed, ik dus niet). Nou, toen moest ik dus eens laten zien hoe ik het altijd doe en ik dus met mijn hand naar mijn hoofd. Kijk, zegt ie, en nu het tegenovergestelde, van je hoofd af met een gesloten hand. Een vuist maken dus van me af gericht.
Is dat alles? vroeg ik? Dat was alles, en over twee weken moet ik bellen hoe het is gegaan, maar in principe moet ik er vanaf zijn binnen twee weken!!
Hoe vinden jullie die? Geweldig toch
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bolleke Bekijk bericht
Ook ik heb duidelijk mijn negatieve ervaring, en sta nog steeds wantrouwig tov 90% van de therapeuten én hun visie én hun behandelwijze.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2011, 10:32   #68
Jorginho
HaarWeb lid
 
Jorginho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2011
Berichten: 91
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Even een greep uit het archief:
Wat moeten we hieruit opmaken?
Jorginho is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2011, 11:23   #69
norwood2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 2.074
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorginho Bekijk bericht
Wat moeten we hieruit opmaken?
Ontevreden clienten ?
norwood2 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2011, 23:17   #70
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Even een greep uit het archief:
Wanneer vind jij het trouwens wel verstandig om psychische hulp in te schakelen?
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2011, 23:43   #71
Jorginho
HaarWeb lid
 
Jorginho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2011
Berichten: 91
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door norwood2 Bekijk bericht
Ontevreden clienten ?
Dus? Als je alleen iets moet gaan proberen met 100% slagingspercentage zou ik:

- Geen chemo bij kanker doen
- Geen haargroeimiddelen (ik wil best een lijstje ontevreden dutas, finas, minox etc lijstje produceren maar dan beslaat deze thread tientallen pagina's).
- geen tandarts bezoeken
- niet gaan sporten voor mijn gezondheid
- Geen water drinken bij dorst (soms blijf je dorstig, dus dat die moeite kun je je dan ook wel besparen)

Dat er psych/peuten zijn die hun vak niet goed verstaan is zo. Maar het is zeker ook zo dat er clienten zijn die niet alleen controle op hun haargroei willen hebben, maar eigenlijk op alles. Ook op welke behandeling de behandelaar voorstaat. Overigens: samenspraak is er meestal in bepaalde mate. Maar er zijn erbij die willen wel geholpen worden, maarrrr...op hun manier. "Ik wil graag geholpen worden, maar dan wel op die en die manier aub. Ik ben tenslotte de klant...".
En inderdaad: 9 peuten verder is het nog niet goed en ligt het niet aan hen, maar aan die 9 peuten die verkeerd aan het therapeuteren waren. Jaja.

Overigens kan ik me ook wel eens ergeren aan "ervaringsdeskundigen" waarbij het erop neerkomt dat iemand die het zelf ervaren heeft per definitie het ook beter weet. Zelfs beter dan de deskundige behandelaar, die (gelukkig) niet dezelfde ervaring heeft....Ook zo'n rare logica. Een ervaringsdeskundige is vooral ervaren als het om de eigen ervaring gaat. Een deskundige ziet honderden, zoniet duizenden mensen met een vergelijkbaar probleem en kent de verschillende oplossingen en dat wat de beste kans van slagen heeft. Ik meld het maar om dat ik dit hier ook al heb geproefd:"je bent niet kaal of kalend, dus wat weet jij nou...". Bovendien heeft een buitenstaander vaak een veel nuchtere kijk op een probleem dan iemand die verstrikt is geraakt in zijn eigen doorgeschoten gedachtengang. Maar dit even terzijde.

Kortom: als dit is wat ik hieruit op moet maken is het een onzinnig argument. Er zijn geen garanties.
Jorginho is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2011, 23:44   #72
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambo Bekijk bericht
Wanneer vind jij het trouwens wel verstandig om psychische hulp in te schakelen?
Psychische hulp kan in het algemeen goed gegeven worden door lotgenoten, vrienden, liefhebbende familieleden, maar geen beroepstherapeut.
Ik heb de indruk dat in 9 van de 10 gevallen een antidepressivum wordt voorgeschreven.

Een korte zoektocht op dit forum levert al 30 namen op van mensen die langdurig antidepressiva hebben geslikt of nog steeds slikken.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2011, 00:16   #73
Jorginho
HaarWeb lid
 
Jorginho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2011
Berichten: 91
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Psychische hulp kan in het algemeen goed gegeven worden door lotgenoten, vrienden, liefhebbende familieleden, maar geen beroepstherapeut.
Ik heb de indruk dat in 9 van de 10 gevallen een antidepressivum wordt voorgeschreven.

Een korte zoektocht op dit forum levert al 30 namen op van mensen die langdurig antidepressiva hebben geslikt of nog steeds slikken.
Even je logica: dus voor haargroeiproblemen, waar je niet dood aangaat ga je naar de huisarts/dermatoloog. Voor depressie en co: zelfdokteren..?
Volgens mij neem je kaalheid wat te serieus en depressie te weinig.

Hoe dan ook, hier een deugdelijk advies:

http://www.com-ment.be/nl/where_help.aspx

en dit

http://www.com-ment.be/nl/stigma.aspx

Je eerste alinea is de volgende misvatting en zelfs uitgesproken slecht advies aan depressieve mensen.

Tweede alinea: heb je al geprobeerd om met antidepressiva je haar te laten groeien? Of gebruik je wellicht voor haargroei de respectievelijke middelen en voor depressie de daartoe bestemde middelen.

Toelichting: het is overtuigend aangetoond dat een depressie precies dat deel van de hersenen aantast waarin je veerkracht en ook emotionele regulatie plaatsvind. Het begint met stress en meer bijzonder cortisol die de hippocampus aantast en soms ook de amygdala. Dan kun je nog steeds herstellen van de depressie, maar de veerkrachtis aangetast. Zonder medicatie/therapie herstelt dat deel niet. De volgende depressie heeft het hierdoor een stuk makkelijker.
Depressiviteit wordt als ongrijpbaar geestelijk gezien, maar is een fysieke aandoening in je hersenen. Ook therapie zorgt voor een groei van met name de hippocampus. Bovendien leer je zodanig met situaties om te gaan dat je de volgende keer minder stress ervaart (of in het dagelijks leven) en de stress en daarmee cortisol veel minder of niet naar boven komt.
Jorginho is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2011, 00:17   #74
norwood2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 2.074
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorginho Bekijk bericht
Overigens kan ik me ook wel eens ergeren aan "ervaringsdeskundigen" waarbij het erop neerkomt dat iemand die het zelf ervaren heeft per definitie het ook beter weet. Zelfs beter dan de deskundige behandelaar, die (gelukkig) niet dezelfde ervaring heeft....Ook zo'n rare logica. Een ervaringsdeskundige is vooral ervaren als het om de eigen ervaring gaat. Een deskundige ziet honderden, zoniet duizenden mensen met een vergelijkbaar probleem en kent de verschillende oplossingen en dat wat de beste kans van slagen heeft. Ik meld het maar om dat ik dit hier ook al heb geproefd:"je bent niet kaal of kalend, dus wat weet jij nou...". Bovendien heeft een buitenstaander vaak een veel nuchtere kijk op een probleem dan iemand die verstrikt is geraakt in zijn eigen doorgeschoten gedachtengang. Maar dit even terzijde.
Poeh, das wel weer een hele andere discussie die je aanzwengelt.

Ik vind dat je tekort door de bocht gaat. Je zegt het zelf al, een therapeut heeft die ervaring niet, wat al meteen de extra kracht is van een ervaringsdeskundige. Daar kan geen studie psychologie tegenop, vriend.

Daarnaast heb je het over ervaringsdeskundigen die verstrikt zijn geraakt in hun eigen doorgeschoten gedachtengang en er geen nuchtere kijk meer op hebben. Dat zijn geen ervaringsdeskundigen, dat zijn nog steeds patienten.

Ik ga de nacht in.
norwood2 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2011, 00:27   #75
Jorginho
HaarWeb lid
 
Jorginho's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 januari 2011
Berichten: 91
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door norwood2 Bekijk bericht

Ik vind dat je tekort door de bocht gaat. Je zegt het zelf al, een therapeut heeft die ervaring niet, wat al meteen de extra kracht is van een ervaringsdeskundige. Daar kan geen studie psychologie tegenop, vriend.
Een studie psychologie gaat samen met de praktijk en het praten met vele patienten. Hierdoor ontstaan een heel brede kijk op zowel het patroon als de behandelingsmogelijkheden. De peut kent naast jouw ervaring die van tientallen anderen, maar zelfs zo ontstaat geen obejectief beeld. De peut moet daarvoor eigenlijk vertrouwen op studies waarbij alles in cijfers is vastgelegd. En zo kan de peut en niet de ervaringsdeskundige een veel betere inschatting maken van hoe een situatie moet worden aangepakt.

Citaat:
Daarnaast heb je het over ervaringsdeskundigen die verstrikt zijn geraakt in hun eigen doorgeschoten gedachtengang en er geen nuchtere kijk meer op hebben. Dat zijn geen ervaringsdeskundigen, dat zijn nog steeds patienten.
Het een sluit het ander niet uit lijkt me. Zolang ze geen hulp zoeken of dit weigeren, zullen ze zichzelf zien als evraringsdeskundigen en geen patienten.

Voorts:
Ervaring+deskundige in de zin "ervaringsdeskundige" is vooral een ongelukkig samengesteld woord. Die gaan gewoon niet samen. Het impliceert dat iemand deskundig is omdat ie iets ervaren heeft. Vb: als je kaal bent en je gebruikt finasteride van het internet en je haar groeit niet. Zeg je: dat werkt niet. Ik weet het: want ik heb het ervaren. Niet doen. Ik ben uiteindelijk naar een koe gegaan die met zijn tong ieder ochtend op mijn hoofd heeft gelikt en ik ben nu beter. Dat is mijn ervaring. Daar kan geen studie tegenop....Wil je de fotoos misschien zien?

Had je naar de dermatoloog gesproken, die zelf niet kalend is en dus geen middelen heeft geprobeerd, dan had ie je kunnen vertellen dat die ervaringsdeskundige Alopecia Areata had. Dat dit vaak vanzelf geneest.
Jij hebt echter Alopecia Androgenetica en bij jou zal finasteride een goede mogelijkheid zijn.

Door de kennis van deskundigen en niet omgekeerd weten we welke vormen van kaalheid bestaan. Door uitgebreide testen van pharmacetici (en gelukjes op dit gebied) weten we hoeveel slaginskans het gebruik van bepaalde middelen zijn, niet door al die ervaringsdeskundigen die regelmatig uitspraken doen die lijnrecht tegenover elkaar staan.

Dus nee: voor een goed advies heb je een studie nodig en ervaring met patienten. Daar kan een ervaringsdeksundige niet tegenop. Die weet niks van slaginskans door zijn eigen ervaring, die weet niks van de kans op bijwerkingen door zijn eigen ervaring etc. Niks. Laat je door een deskundige adviseren, zeker bij levensbedreigende zaken.

Laatst gewijzigd door Jorginho; 13 januari 2011 om 00:33
Jorginho is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
18 jaar, kalend en op zoek naar advies I2itchie AGA - Algemeen 66 6 juni 2007 19:31
Mijn ervaringen met haarspecialisten en hun haarwerken. Chris Haarwerken 12 26 juni 2005 23:24


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.