Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 6 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 28 augustus 2007, 08:30   #76
anoniem22
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2007
Berichten: 35
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletscher Bekijk bericht
Vertig,
Ik vind het nog steeds onvoorstelbaar dat dergelijke middelen goedgekeurd zijn waarbij zeer weinig wordt gewezen op de ernstige psychische en mentale bijwerkingen.
Ja daar zit misschien wel wat in, maar je leest ook veel op het forum hier dat mensen er juist psychisch voordeel bij hebben, dus het kan beide kanten op denk ik. Iemand die fina als succes ervaart kan juist uit een dip raken, maar je leest ook dat het de andere kant op kan gaan (ik ben geen psycholoog dus weet ook niet precies hoe het werkt)

Ik merkte bij mezelf dat ik ineens door had dat op sommige plekken me haar wat dunner werd en ineens in een dip raakte. Als ik er fotos van 2 maanden ervoor bij pakte kon ik niet begrijpen dat ik toen niet gezien heb dat ik kaal aan het worden was. Soms werken die dingen op een rare manier, nu probeer ik me inhammen te verbergen, 2 maanden geleden deed ik het niet en had ik niet eens door dat ze er waren (zijn echt niet veel groter geworden in 2 maanden tijd)

Ik denk dat de psychische problemen vooral door het "kaal wordingsproces" komt en niet door de medicijnen. Maargoed ik ben geen psycholoog en zeker geen dokter dus misschien zit ik er wel helemaal naast!
anoniem22 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2007, 12:26   #77
gletscher
HaarWeb lid
 
gletscher's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2005
Berichten: 126
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anoniem22 Bekijk bericht
Ik denk dat de psychische problemen vooral door het "kaal wordingsproces" komt en niet door de medicijnen. Maargoed ik ben geen psycholoog en zeker geen dokter dus misschien zit ik er wel helemaal naast!
Hoi anoniem22.

Fijn dat jou omgeving en jij er geen last van heeft.
Mijn haarproblemen waren al 15 jaar bezig voordat ik met Finasterida begon.
De eerste maanden had mijn omgeving geen last van me, zelf alleen van de lichamelijke bijwerkingen. Mijn kaalwordingsproces verloopt langzaam over vele jaren. De veranderingen in mijn psyche begonnen pas na een paar maanden Fina, niet gerelateerd aan het kaalwordingsproces.
Het vreemde was dat ik dacht dat ik er zelf weinig van merkte, maar mijn omgeving wel degelijk. Afijn, ik hoop dat het goed met je blijft gaan.
Groeten
gletscher is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2007, 12:46   #78
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletscher Bekijk bericht
Ik vind het nog steeds onvoorstelbaar dat dergelijke middelen goedgekeurd zijn waarbij zeer weinig wordt gewezen op de ernstige psychische en mentale bijwerkingen.
Bij het goedkeuren van deze medicijnen is natuurlijk ook gekeken naar psychische en mentale bijwerkingen. Die zijn in de vele studies onder duizenden personen niet geconstateerd.

Dat wil niet zeggen dat die bijwerkingen niet bestaan, maar het is wel een sterke aanwijzing. Het is in de geschiedenis slechts een paar keer gebeurd dat er na FDA-goedkeuring nog ernstige nieuwe bijwerkingen worden gevonden bij een geneesmiddel, terwijl er jaarlijks duizenden nieuwe middelen worden gekeurd. Bedenk ook dat het FDA-proces bijzonder streng is en meer dan 95% van de medicijnen de eindstreep uiteindelijk niet haalt. De middelen die wel worden goedgekeurd voldoen dus aan zeer strenge voorwaarden en dan kun je er wel vanuit gaan dat ze veilig zijn.

Het is natuurlijk altijd goed om zelf alert te blijven op wat middelen met je doen, maar je moet ook oppassen dat je niet doorslaat. Mensen raken snel in paniek van medicijnen en als je eenmaal iets in je hoofd hebt kan het een eigen leven gaan leiden.

Bedenk ook dat je gevoel van depressiviteit/verwarring ook kan komen door heel andere dingen, je weet immers nooit of je er ook last van had gehad als je het medicijn niet had genomen. Dit is wel te onderzoeken door middel van placebogecontroleerde studies, en die hebben dus nauwelijks bijwerkingen naar voren gebracht bij finasteride. Daarom is de kans heel groot dat je deze klachten ook had gehad als je het niet had genomen, en dat je je klachten dus onterecht toewijst aan het medicijn.

Vertig, je hebt wel helemaal gelijk dat ieder haargroeimiddel sowieso als bijwerking heeft dat je meer op je kaalheid gaat letten. Hierdoor kunnen gevoelens van depressie natuurlijk ook versterkt worden. Inderdaad blijft daarom het beste medicijn tegen AGA om te stoppen met alle middeltjes en het te accepteren.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2007, 12:58   #79
anoniem22
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2007
Berichten: 35
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletscher Bekijk bericht
Hoi anoniem22.

Fijn dat jou omgeving en jij er geen last van heeft.
Mijn haarproblemen waren al 15 jaar bezig voordat ik met Finasterida begon.
De eerste maanden had mijn omgeving geen last van me, zelf alleen van de lichamelijke bijwerkingen. Mijn kaalwordingsproces verloopt langzaam over vele jaren. De veranderingen in mijn psyche begonnen pas na een paar maanden Fina, niet gerelateerd aan het kaalwordingsproces.
Het vreemde was dat ik dacht dat ik er zelf weinig van merkte, maar mijn omgeving wel degelijk. Afijn, ik hoop dat het goed met je blijft gaan.
Groeten
Ja dat is een andere situatie idd. Ik slik pas 3 weken fina, en ben pas 2 maanden "bezig" met mijn "kaalheid". Ik had nooit stilgestaan bij het feit dat ik kaal kon worden, dacht altijd dat als mij het zou gebeuren dat het me niet zou interesseren, maar ik ben blijkbaar dus toch ijdeler dan ik dacht. Daar heb ik me erg rot om gevoeld, maar sinds ik fina slik voel ik me beter. Wat ik al eerder zei, gewoon het idee dat ik er nu iets aan doe. Bij jou komt het blijkbaar dus echt door de fina, hoop niet dat ik dat ook krijg. Lees gelukkig ook zat reacties van mensen die het jaren slikken en er geen problemen mee hebben (en resultaat)

Maar succes iig, weet niet hoe oud je bent, maar wellicht is kaal worden wel niet zo erg meer, ik ben 25 en zou me haardos graag nog wat jaren houden, maar denk dat ik het over een x aantal jaar beter zou kunnen accepteren.
anoniem22 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2007, 15:02   #80
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vertig Bekijk bericht
en nee ik ga ook niet aan topicals of wat dan ook beginnen, ik laat de natuur zijn werk wel doen. Mss dat topicals geen bijwerkingen hebben(?), het heeft ingeval wel een mentale bijwerking. Het constant letten op je haren, verminderde zelfvertrouwen, afhankelijkheid, tijd moeite geld etc. Het lijkt mij een STUK beter om aan jezelf te werken en in te zien dat het niet zoveel uitmaakt, dan voel je je wss een stuk beter dan een bos haar maar een enorme angst om het kwijt te raken.
Geen bijwerkingen en elke dag misschien 3 minuutjes kwijt aan het hele gebeuren. Maar acceptatie is natuurlijk het beste middel.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 28 augustus 2007, 16:54   #81
benji
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 februari 2006
Berichten: 131
zelfde hier ervaren!! anderhalf jaar aan de fina geweest!

ben er nu een half jaar vanaf en ben nu eindelijk weer vanouds!!!!!!! serieus.. heb angst aanvallen en hyperventilatie en depresiviteit gehad.. doktoren overal geweest..
heb echt een x op een zondag nacht in bed geleden en dacht ik dat ik een hartaanval kreeg.. zo raar voelde ik me !! nu voel ik me weer perfect en sterk en mannelijk mijn erectie is 10x beter nu weer !!

ik gebruik alleen nog tricomin pack. wat ik heb hou ik gezond.. en voor de rest heb ik pech gehad als ik met 2 jaar kaal ben!

fina maakte me kapot en was waarschijnlijk nog veel erger geworden
benji is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2007, 00:37   #82
Vertig
HaarWeb lid
 
Vertig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2005
Berichten: 97
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benji Bekijk bericht
zelfde hier ervaren!! anderhalf jaar aan de fina geweest!

ben er nu een half jaar vanaf en ben nu eindelijk weer vanouds!!!!!!! serieus.. heb angst aanvallen en hyperventilatie en depresiviteit gehad.. doktoren overal geweest..
heb echt een x op een zondag nacht in bed geleden en dacht ik dat ik een hartaanval kreeg.. zo raar voelde ik me !! nu voel ik me weer perfect en sterk en mannelijk mijn erectie is 10x beter nu weer !!

ik gebruik alleen nog tricomin pack. wat ik heb hou ik gezond.. en voor de rest heb ik pech gehad als ik met 2 jaar kaal ben!

fina maakte me kapot en was waarschijnlijk nog veel erger geworden
precies hetzelfde hier.
Ik had idd ook angst voor hartaanvallen ineens hartklopingen etc, zelfs nog voor naar de dokter geweest. Weet niet of dit ook met de fina te maken had, denk het niet, ben er ingeval overheen(al voordat ik stopte..)

De kans bestaat wel(is volgens mij zelfs bewezen(?)), maar is zeer klein. Vind het daarom ook raar dat zoveel mensen dit hebben meegemaakt.. Ik weet dat ik voor de fina NOOIT ZOIETS had meegemaakt, niet op deze manier. Tuurlijk voelde ik me wel es kut enzo, maar das anders dan dit.. het is een constant iets, of dingen nou goed of fout gaan. En ik weet 100% zeker dat het niks te maken heeft met depri zijn om je haar ofzo, het intereseerde me de laatste tijd vrij weinig meer.

wat de meeste hier niet snappen die het zelf niet kennen; HET IS NIET HETZELFDE ALS DEPRI ZIJN OM EEN REDEN. Het is gewoon een constant gevoel, het is of onbewust iets of het is biologisch. Mijn gok is biologisch omdat het een paar maanden na de fina begon..(ex begon het ook ineens op te vallen dat ik elke dag wel een depri bui had, andere mensen dat ik weinig energie had etc.. het is minder erg als het klinkt mss maar het is klote.)

ben alleen benieuwd hoe lang het duurt voordat het allemaal weer normaal is. Want wss krijg ik dezelfde achtbaan als dat je begint(libido die weer ffe flink tekeer gaat etc) plus het duurde een paar maanden tot een jaar voordat het langsaam aan begon(deprieheid) dus duurt het mss ook weer eenpaar maanden voordat het stopt? i hope not.. ik merk wel dat het langsaamaan minder word.
(ik ben 19 btw over 2 weken 20, zat 2 jaar aan de fina)

En ja je hebt gelijk dat je niet weet hoe het was zonder fina, maar met mijn gezonde(?) verstand zou ik niet zeggen dat je zomaar een lange depri bui komt zonder egte reden die constant hetzelfde is.

grappig om een complete switch te hebben ineens van hoe ik op die haarmidellen kijk nu. Vroeger zag ik het als goud en kon me geen wereld meer zonder voorstellen. Nu...

BTW; als je hetzelfde ervaart KANNN het aan de fina liggen, toch blijft de kans klein als je de onderzoeken moet gelofen. Als je het wel zou willen blijven nemen praat met een deskindige pschygoloog en een arts met bloedonderzoek. Dan kan je erachter komen of het biologisch is of niet, ik ga het ook allebei doen. (ik had al eerder met een therapeut gepraat maar die kon pschygisch geen egte oorzaak vinden..)

Laatst gewijzigd door Vertig; 29 augustus 2007 om 00:45
Vertig is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2007, 00:49   #83
Balou
HaarWeb lid
 
Balou's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2006
Berichten: 546
Zo zonde dat mensen met negatief nieuws altijd ZO GROOT uit pakken. Niks is goed en niks kan beter. Terwijl mensen die goed nieuws hebben over welk middel dan ook, heel beschaafd posten of zelfs wegblijven. Ze hebben hier immers niks meer te zoeken wanneer de problemen minder erg van aard worden.

Zo zonde ook dat veel mensen zich laten regeren door angst. Tuurlijk, als je bijwerkingen wilt krijgen, dan krijg je ze ook. Zelfs mensen die een placebo slikken en gewaarschuwd worden voor bijwerkingen krijgen hier last van. Puur en alleen omdat bijna alles vanuit je bovenkamer aangestuurd wordt.

Zo zonde dit...

Maar in ieder geval succes met wat jullie nu gaan doen... Accepteren en met een rozenkrans rondlopen, prima, mij niet gezien! Geloof mij maar, als je straks echt binnen twee jaar kaal wordt, ga je je door onzekerheid nog slechter voelen dan je nu doet met "gesimuleerde" bijwerkingen!
__________________
Gebruikt:
1x per week duta 0,5
6x per week fina 1,25
2x per dag minox foam
dagelijks/om de dag nizoral shampoo

Gebruikt in het verleden:
spectral DNC, miconazol nitraat, S5 spironolactone creme, ASC-J9, afwisselende doses finasteride en dutasteride.

Status:
08/2006: Geen last van inhammen, licht doorkomende huid op kruin, dunner geworden haar bovenop.
02/2007: Kruin lijkt dichter, frontaal lichte achteruitgang wat betreft haardensiteit.
10/2007: Haaruitval in getale gelijk. Situatie op kruin prima, zeer tevreden zelfs. Hoop op behoud, wellicht verdikking, van huidige haarlijn.
04/2008: Steady
10/2008: Tevreden, nog weinig op Haarweb en dat is een goed teken.
01/2011: Prima bosje haar.
05/2016: Nog steeds goede bos haar, 10 jaar na begonnen te zijn met allerlei middeltjes.
Balou is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2007, 07:18   #84
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vertig Bekijk bericht
BTW; als je hetzelfde ervaart KANNN het aan de fina liggen, toch blijft de kans klein als je de onderzoeken moet gelofen. Als je het wel zou willen blijven nemen praat met een deskindige pschygoloog en een arts met bloedonderzoek. Dan kan je erachter komen of het biologisch is of niet, ik ga het ook allebei doen. (ik had al eerder met een therapeut gepraat maar die kon pschygisch geen egte oorzaak vinden..)
Het is inderdaad niet verstandig om de schuld alleen bij finasteride te zoeken, daarmee loop je een groot risico de ware oorzaak niet te vinden.

Overigens moet een therapeut afgaan op wat jij vertelt, op wat hij uit je kan trekken. Als jij voor jezelf al had uitgemaakt dat het allemaal door finasteride kwam, dat er verder helemaal niks in je leven was waardoor je je mat of depri kon voelen, dan kon hij dat ook niet boven water krijgen

Moeilijk woord overigens, psychisch. Alleen al om het niet te hoeven spellen zou je de schuld aan finasteride geven

Hoe lang ben je overigens al gestopt en in welke mate tob je nog? Finasteride is met een paar dagen uit je bloed verdwenen en je hormoonbalans moet in een aantal weken weer gewoon hersteld zijn.

Benji had er anderhalf jaar voor nodig, las ik. Dat maakt finasteride als schuldige in mijn ogen een stuk onwaarschijnlijker.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2007, 19:06   #85
gletscher
HaarWeb lid
 
gletscher's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juli 2005
Berichten: 126
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri Bekijk bericht
Bij het goedkeuren van deze medicijnen is natuurlijk ook gekeken naar psychische en mentale bijwerkingen. Die zijn in de vele studies onder duizenden personen niet geconstateerd.

Het is in de geschiedenis slechts een paar keer gebeurd dat er na FDA-goedkeuring nog ernstige nieuwe bijwerkingen worden gevonden bij een geneesmiddel, terwijl er jaarlijks duizenden nieuwe middelen worden gekeurd. Bedenk ook dat het FDA-proces bijzonder streng is en meer dan 95% van de medicijnen de eindstreep uiteindelijk niet haalt. De middelen die wel worden goedgekeurd voldoen dus aan zeer strenge voorwaarden en dan kun je er wel vanuit gaan dat ze veilig zijn.
De feiten:

Een RECALL is een actie die wordt genomen door de FDA indien, ondanks de testen van de FDA voordat het geneesmiddel of voedingsproduct aan de markt wordt vrijgegeven, deze alsnog schadelijk voor de gezondheid blijkt te zijn of dit zelfs dodelijke slachtoffers oplevert. Meerdere malen per maand worden recalls uitgevoerd.

http://www.fda.gov/opacom/7alerts.html

De reden hiervoor is dat de FDA met een beperkt aantal mensen de tests uitvoert. Bij het testen van Propecia was het aantal mensen ten opzichte van het aantal gebruikers momenteel bijzonder klein, maar een paar honderd per testcase. De rapporten betreffende Propecia van het merk: Merck, FDA nr: NDA 20-788 te vinden op deze pagina, website FDA:

http://www.fda.gov/cder/foi/nda/97/0...opecia_toc.htm

In recente jaren zijn er vele medicijnen op de markt gekomen, waarbij de negatieve bijwerkingen veel meer schade gaven aan het menselijk lichaam, dan dat de helende werking goed maakte. Volgens de "Journal of the American Association": Meer dan 100.000 doden in de VS alleen zijn het gevolg van medicijnen oorspronkelijk goedgekeurd door de FDA, waarbij dit de doodsoorzaak nr. 4 is van dat land.

Tussen 1997 and 1998, hebben ongeveer 20 miljoen patienten minstens een of meerdere FDA goedgekeurde medicijnen tot zich genomen welke later zijn teruggeroepen .

Bron: http://www.drugrecalls.com

Maar goed, je mag natuurlijk altijd Tiuri's raad opvolgen. Hij zal zich beslist niet verantwoordelijk stellen als je later een serieus probleem hebt door jarenlang Finasteride gebruik.

Ik raad aan je gevoel te volgen.
gletscher is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2007, 19:21   #86
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletscher Bekijk bericht
Ik raad aan je gevoel te volgen.
Ik vond de raad van Tiuri toch beter, alert te blijven op wat middelen met je doen, maar ook op te passen dat je niet doorslaat.

Even terzijde, de feiten die genoemd worden slaan dus op medicatie in het algemeen, niet op finasteride.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2007, 22:20   #87
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletscher Bekijk bericht
De feiten:

Een RECALL is een actie die wordt genomen door de FDA indien, ondanks de testen van de FDA voordat het geneesmiddel of voedingsproduct aan de markt wordt vrijgegeven, deze alsnog schadelijk voor de gezondheid blijkt te zijn of dit zelfs dodelijke slachtoffers oplevert. Meerdere malen per maand worden recalls uitgevoerd.

http://www.fda.gov/opacom/7alerts.html
FDA staat voor FOOD and drug administration, en dat wil zeggen dat niet alleen medicijnen maar ook levensmiddelen en zo'n beetje alles door de FDA moet. Levensmiddelen hoeven niet zo grondig te worden getest als medicijnen, dus is het niet zo gek dat daar ook vaker problemen mee zijn. Als je op die recall pagina kijkt zie je alleen maar levensmiddelen die zijn teruggetrokken:

Smoked Salmon
Toothpaste
Dry Dog Food
Salad
Walnuts
Seafood Dips
etc.

Niet bepaald allemaal medicijnen dus. Ik ken uit de recente geschiedenis eigenlijk maar één medicijn dat is teruggetrokken door de FDA door serieuze bijwerkingen: Vioxx van Merck. Ik kan wat over het hoofd zien maar dramatisch is het toch niet.

Een onderzoek moet wel heel wetenschappelijk verantwoord zijn wil de FDA het goedkeuren. Met name bij cosmetische (en dus onbelangrijke) medicijnen zijn ze heel streng. Ik viel dan ook over jouw volgende opmerking: "Bij het testen van Propecia was het aantal mensen ten opzichte van het aantal gebruikers momenteel bijzonder klein, maar een paar honderd per testcase." Dat is opzich een weinig zinvolle opmerking. De statistiek leert ons dat je aan ongeveer 1000 proefpersonen al genoeg hebt om zeer zinvolle uitspraken te doen voor de gehele populatie. Dat kun je natuurlijk betwisten maar daar hebben heel veel slimme mensen duizenden jaren over nagedacht (de oude Chinezen al!) en het is echt weinig overtuigend om bij het maken van je punt de fundamenten van de statistiek in twijfel te trekken.

Ikzelf heb zelden zulke goede, uitgebreide en overtuigende onderzoeken gezien als de Propecia Phase 3 en de duta Phase 2. Porno voor statistici! In die onderzoeken kwamen inderdaad bijwerkingen aan het licht, maar geen ernstige.

Waar ik me met name aan stoor is de opmerking die je in je vorige post plaatste:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletscher Bekijk bericht
Ik vind het nog steeds onvoorstelbaar dat dergelijke middelen goedgekeurd zijn waarbij zeer weinig wordt gewezen op de ernstige psychische en mentale bijwerkingen.
Dit is gewoon onzin. Hiermee wek je de indruk dat er een soort doofpot gaande is. Absoluut niet waar! Tijdens de FDA-onderzoeken wordt juist uitgebreid gecontroleerd voor bijwerkingen in welke vorm dan ook. Als die simpelweg niet geconstateerd worden, sja, waarom moet er dan op gewezen worden? Je zaait met dit soort opmerkingen onterecht paniek.

Overigens hebben grote Amerikaanse farmaceutische bedrijven er ook geen baat bij om bijwerkingen te verzwijgen en gevaarlijke middelen door de FDA te loodsen. Als dat gebeurt zijn er meteen duizenden mensen die naar de rechter stappen en miljardenclaims indienen. In Amerika is de rechter nogal machtig zoals je weet en kan de consument zo altijd nog zijn gelijk halen. Zelfs als je een beker hete koffie van McDonald's over je geen krijgt. Het feit dat de farmaceutische bedrijven op enkele (zeer ernstige!) incidenten na nooit in moeiljkheden komen voor de rechter geeft alweer aan dat de FDA goed werk doet.

En inderdaad, zoals AntonieH al aangeeft bepleit ik niet dat iedereen blind de FDA moet volgen. Blijf altijd zelf nadenken en handelen. Maar wees je wel bewust van de spoken in je hoofd die zeker bij medicijngebruik nogal snel kunnen ontstaan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletscher Bekijk bericht
In recente jaren zijn er vele medicijnen op de markt gekomen, waarbij de negatieve bijwerkingen veel meer schade gaven aan het menselijk lichaam, dan dat de helende werking goed maakte. Volgens de "Journal of the American Association": Meer dan 100.000 doden in de VS alleen zijn het gevolg van medicijnen oorspronkelijk goedgekeurd door de FDA, waarbij dit de doodsoorzaak nr. 4 is van dat land.
Lijkt me sterk, heb je een linkje naar dat artikel?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 29 augustus 2007 om 22:26
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2007, 23:10   #88
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gletscher Bekijk bericht
In recente jaren zijn er vele medicijnen op de markt gekomen, waarbij de negatieve bijwerkingen veel meer schade gaven aan het menselijk lichaam, dan dat de helende werking goed maakte. Volgens de "Journal of the American Association": Meer dan 100.000 doden in de VS alleen zijn het gevolg van medicijnen oorspronkelijk goedgekeurd door de FDA, waarbij dit de doodsoorzaak nr. 4 is van dat land.
Als je bepaalde middelen bedoelt die onder anti-psychoticum vallen, kan ik je wel begrijpen. Middelen als finasteride vallen niet onder die 'zware' medicijnen en zijn de soms opgetreden bijwerkingen niet ernstig en blijvend.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2007, 23:14   #89
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri Bekijk bericht
FDA staat voor FOOD and drug administration, en dat wil zeggen dat niet alleen medicijnen maar ook levensmiddelen en zo'n beetje alles door de FDA moet. Levensmiddelen hoeven niet zo grondig te worden getest als medicijnen, dus is het niet zo gek dat daar ook vaker problemen mee zijn. Als je op die recall pagina kijkt zie je alleen maar levensmiddelen die zijn teruggetrokken:

[...]

Lijkt me sterk, heb je een linkje naar dat artikel?
Even los van dit allemaal, waarom gooi jij zomaar threads dicht en quote je mij tekst om zo het laatse woord te hebben? Het wordt tijd om eens aan die lange oren van je te trekken.

Laatst gewijzigd door Tiuri; 30 augustus 2007 om 00:01
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2007, 00:03   #90
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DHTkiller Bekijk bericht
Even los van dit allemaal, waarom gooi jij zomaar threads dicht en quote je mij tekst om zo het laatse woord te hebben? Het wordt tijd om eens aan die lange oren van je te trekken.
Er is een aparte rubriek voor vragen/opmerkingen aan de mods. Verder wil ik je eraan herinneren dat er na 3 waarschuwingen een ban volgt van het forum.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Reageren

Labels
bijwerkingen dutasteride, bijwerkingen finasteride


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] [dutasteride] Averechtse werking? Vince001 Medicijnen/haargroeimiddelen 529 24 juli 2020 12:34
[finasteride] [dutasteride] Gevolgen voor de vruchtbaarheid / zwangerschap elpa Medicijnen/haargroeimiddelen 247 7 januari 2017 23:08
[finasteride] [dutasteride] Seksproblemen Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 180 9 mei 2009 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:41.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.