Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 25 maart 2007, 10:34   #1
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Insuline resistensie

Er wordt gezegd dat kaal worden op vroege leeftijd deels te maken heeft met insuline resistentie. Insuline resistentie houdt in dat je lichaam voldoende insuline produceert (als gevolg van voedselinname), maar dat de cellen in je lichaam niet reageren op de insuline of het niet opnemen. Een veelvoorkomende oorzaak dat je lichaam niet op insuline reageert is de overmatige aanwezigheid van enkelvoudige koolhydraten in je eetpatroon. Afhankelijk van de mate van insuline resistentie, schieten de glucose en insulinespiegels in het bloed omhoog, waardoor er via de lever een hoger percentage glucose wordt omgezet in vet, of, bij insulineresistentie van de lever, via een mechanisme waarbij de wanden van de slagader betrokken zijn. Dit kan voor hele nare problemen zorgen zoals:

* Diabetes type 2
* Polycistic Ovarian Syndrome (PCOS)
* Verhoogd LDL, verlaagd HDL, verhoogde triglycerides, verhoogd Lp(a)
* Apnea (snachts voor korte tijd stoppen met ademen)
* Overgewicht door hyperinsulinemie, verhoogde vetopslag, verlaagde vetverbranding
* Verhoogde bloeddruk
* Hart en vaatziekten
* Verlaging groeihormonen en DHEA

Wat heeft dit met kaalheid te maken?

Vrouwen met AGA hebben zelfs een grotere kans op insuline resistensie.

Citaat:
There exists a proven association between male-pattern baldness and serious cardiovascular events, but the mechanism of action is unknown. Now, a new study has shown a strikingly increased risk of insulin resistance, hyperinsulinemia, and insulin-resistance-associated disorders in men with early onset of male-pattern baldness (alopecia), supporting the theory that early male-pattern baldness could be a clinical marker of insulin resistance.
Citaat:
Researchers maintain that there findings " ... raise the question whether insulin resistance could be a pathophysiological mechanism or promoting factor in early androgenetic alopecia, which could, in turn, be an early marker of insulin resistance."
Bron: Lancet September 30, 2000; 356: 1165-1166.


Over het volgen van een dieet met weinig koolhydraten:

Citaat:
Its been over a year ago that I decided to go on the South Beach/low carb Diet. I had a lot of arguments with a few individuals here who claimed all kinds of ridiculous things. Well I am happy to report the following:

- I have been able to stay on the low carb diet because its easy and just a sensible way of eating.
- I've lost 30lbs of fat and my body fat has gone from from a high of 23% to a low of 10%
- I have energy all the time and never feel lethargic
- My moods are constant and I never feel depressed
- My hair seems a lot better and my skin is too.
Bron: HLH.


Hoe ga je insuline resistensie tegen en houd je je bloedspiegel laag?

Probeer zo min mogelijk koolhydraten te eten die hoog op de GI lijst staat. Je lichaam heeft wel koolhydraten nodig dus haal deze uit groenten, fruit en volkoren producten. (Alhoewel ik zelf nog niet helemaal eruit bent of volkoren brood goed of slecht is). Stop met het eten van suiker. Suiker is een doodswens voor insuline en het rooft je lichaam ook nog eens van vitamines. Meestal is het zo dat voedsel wat slecht smaakt goed voor je is en voedsel dat lekker (zoetig) is, slecht is

Heb je een zwak moment en eet je voedsel dat hoog op de GI lijst staat dan kun je volgens deze studie insuline controleren door alvorens een maaltijd met veel (slechte) koolhydraten, 20ml Appelazijn met 20ml water te nemen. Wel een waarschuwing, het spul is erg sterk

Proteine voor een maaltijd met veel slechte koolydraten zorgt er ook voor dat de koolhydraten minder snel worden opgenomen en insuline minder hard piekt. Dit komt doordat proteinen Glucagon stimuleren.

En als laatste kun je voor de maaltijd ook nog Pycnogenol nemen. Dit controlleert de hoge suiker piek die je krijgt van slechte koolhydraten volgens deze studie.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 25 maart 2007, 10:41   #2
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Question

Kan deze post niet beter in deze thread worden gezet, waar er ook al eerder over dit onderwerp gesproken is?
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 25 maart 2007, 10:44   #3
kevin
Poster v/h Jaar 2008

 
kevin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 4.019
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri Bekijk bericht
Kan deze post niet beter in deze thread worden gezet, waar er ook al eerder over dit onderwerp gesproken is?
Ik vind de voeding thread totaal niet overzichtelijk. Deze thread gaat hoofdzakelijk over insuline resistensie en hoe je dit kunt controleren.
__________________
Experimentele aanpak:
-Topicals: nieuwste HW topical.
-Supplementen: gezondheidsblog o.a ter ondersteuning van haarverlies.
-Shampoo:
micellarin green shampoo.


kevin is offline   Met citaat reageren
Oud 25 maart 2007, 12:07   #4
Cory
Green, bold & no worries
 
Cory's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2006
Berichten: 328
Ik heb zelf ook een koolhydratenprobleem. Ik verdraag 's morgens en in de vroege middag geen koolhydraten. Als ik 's morgens zou ontbijten met brood of pap word ik binnen een kwartier vrij ernstig ziek. Ik begin dan te geeuwen tot de tranen over mijn wangen rollen en als ik eenmaal begonnen ben met geeuwen dan blijf ik er bijna in. Tegelijkertijd word ik ontzettend suf en geïrriteerd tegelijk. De normaalste kleine dingen kan ik niet meer doen omdat ik niet intelligent meer kan denken. Ik krijg het ontzettend koud en er rest me niet anders meer dan slaperig en doodongelukkig te wachten tot het over is.
Omdat het direct duidelijk was dat het met het (volkoren)brood te maken had heb ik eerst andere dingen geprobeerd: ontbijtkoek, crackers, pap, fruit. Dat bracht wel enige verbetering, maar niet veel. Omdat het iets verbetering bracht heb ik geprobeerd uit te vogelen waarom, maar de enige conclusie was dat vers brood erg lekker ruikt waardoor het een aantal reacties in je lichaam in gang zet (knorren van je maag, trek krijgen).

Tenslotte door trial and error volg ik nu dit dieet:

's Morgens begin zo laat mogelijk te eten (meestal pas rond half twaalf) en uitsluitend vis (verse makreel of een blikje vis);
's Middags eet ik voornamelijk noten maar naarmate het wat later wordt kan ik ook wat zoutjes, snoep en fruit eten;
's Avonds kan ik gewoon eten wat anderen ook eten, maar ik moet vermijden om grote volumes te eten (geen twéé borden erwtensoep of een enorm grote pannekoek of portie bami).

Waarom mijn lichaam zo reageert en alleen de laatste vier jaren weet ik niet, maar het lijkt alsof ik nooit meer van dit "dieet" zal afkomen.
__________________

Sinds 1-9-2006: Minoxidil 5% (dr Lee), Spironolactone 2%.
Topicals sinds begin 2007 grotendeels vervangen door zelfgemaakt Spiro/Minox topical 3x daags.
Haarstatus: ik heb een heleboel haar nu; geen enkel probleem meer.
Sinds 12-12-2010 toenemende hoofdhuidirritatie door PG. Gewone vochtinbrengende creme of extra wassen helpt goed.
Sinds begin 2012: hernieuwde haaruitval aan de haargrens vermoedelijk wegens stoppen met Spiro (dr Lee levert niet meer).
18 april 2012 Finasteride, oraal, later topisch en op 15 feb 2013 gestopt wegens verdenking van bijwerkingen (bindweefselpijn).
10 maart 2013 haar valt uit.
Inmiddels weer begonnen met fina topisch; haaruitval gestopt.
Mei 2014: alles is weer hersteld en ik ben tevreden.


A chi consiglia non duole il capo

Cory is offline   Met citaat reageren
Oud 25 maart 2007, 13:43   #5
Jkkezh
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 15 december 2005
Berichten: 148
Ik heb daar ook last van, 's morgens vroeg valt brood altijd verkeerd op mijn maag terwijl ik er 's middags en 's avonds veel minder problemen mee heb. Vraag me af hoe dat komt... en of dat echt de koolhydraten zijn.
__________________
regime:
status:
nw3

Jkkezh is offline   Met citaat reageren
Oud 25 maart 2007, 17:35   #6
MisterT
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 23 februari 2007
Berichten: 35
Lightbulb goeie posting

het wordt tijd dat er eens wat 'public awareness' komt omtrent ons abnormaal hoog-koolhydraat-bevattende dieet!

Ik had nog niet gehoord van het wetenschappelijk verband tussen insuline resistentie en AGA. Geeft me nog meer redenen om gewoon door te zetten met het South Beach dieet. Voor meer info over het lage koolhydraat dieet zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Low-carbohydrate_diet

En voor de mensen hier die problemen ondervinden met het eten van brood, het is raadzaam om je te laten testen op glutenintolerantie door een arts of eventueel met de nieuwe thuistest: http://www.glutentest.be/index.html

Laatst gewijzigd door MisterT; 25 maart 2007 om 17:41
MisterT is offline   Met citaat reageren
Oud 25 maart 2007, 21:26   #7
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cory Bekijk bericht
Ik heb zelf ook een koolhydratenprobleem. Ik verdraag 's morgens en in de vroege middag geen koolhydraten. Als ik 's morgens zou ontbijten met brood of pap word ik binnen een kwartier vrij ernstig ziek. Ik begin dan te geeuwen tot de tranen over mijn wangen rollen en als ik eenmaal begonnen ben met geeuwen dan blijf ik er bijna in. Tegelijkertijd word ik ontzettend suf en geïrriteerd tegelijk. De normaalste kleine dingen kan ik niet meer doen omdat ik niet intelligent meer kan denken. Ik krijg het ontzettend koud en er rest me niet anders meer dan slaperig en doodongelukkig te wachten tot het over is.
Omdat het direct duidelijk was dat het met het (volkoren)brood te maken had heb ik eerst andere dingen geprobeerd: ontbijtkoek, crackers, pap, fruit. Dat bracht wel enige verbetering, maar niet veel. Omdat het iets verbetering bracht heb ik geprobeerd uit te vogelen waarom, maar de enige conclusie was dat vers brood erg lekker ruikt waardoor het een aantal reacties in je lichaam in gang zet (knorren van je maag, trek krijgen).

Tenslotte door trial and error volg ik nu dit dieet:

's Morgens begin zo laat mogelijk te eten (meestal pas rond half twaalf) en uitsluitend vis (verse makreel of een blikje vis);
's Middags eet ik voornamelijk noten maar naarmate het wat later wordt kan ik ook wat zoutjes, snoep en fruit eten;
's Avonds kan ik gewoon eten wat anderen ook eten, maar ik moet vermijden om grote volumes te eten (geen twéé borden erwtensoep of een enorm grote pannekoek of portie bami).

Waarom mijn lichaam zo reageert en alleen de laatste vier jaren weet ik niet, maar het lijkt alsof ik nooit meer van dit "dieet" zal afkomen.
Vind ik niet echt normaal, ga naar een doktor. Het is misschien iets psychisch.???
__________________


Laatst gewijzigd door vrosjnivosj; 26 maart 2007 om 14:24 Reden: Stomme schrijffout, kdacht al dat het mis was.
vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2007, 12:16   #8
Cory
Green, bold & no worries
 
Cory's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 september 2006
Berichten: 328
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrosjnivosj Bekijk bericht
Vind ik niet echt normaal, ga naar een doktor. Het is misschien iets psygisch.???
Psychisch is met ch. Ik heb inderdaad een serie testen gehad, onder andere een glucosetolerantietest maar deze serie testen konden het effect niet nabootsen en daarom eindigden ze negatief (= geen aantoonbare afwijking).
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat mijn lichaam een te grote hoeveelheid insuline gaat aanmaken zodra ik 's morgens koolhydraten ga eten, iets wat kennelijk niet gebeurt als ik koolhydraatarme voedingsmiddelen eet. Omdat voedingsmiddelen zoals vis en vooral noten ook een zekere (vrij geringe en moeilijker vrij te maken) hoeveelheid koolhydraten bevatten normaliseert de hoeveelheid insuline zich geleidelijk totdat het insulinepeil in de middag/avond correct overeenkomstig de hoeveelheid glucose is. Waarom mijn lichaam initieel zo'n grote hoeveelheid insuline aanmaakt is mij niet duidelijk.

Wat wel een gegeven is, is dat ik de laatste vier jaar veel lichter van gewicht ben dan daarvoor (van 59 naar 51 kilo bij 1.67 m lengte) dus mogelijk spelen lege vetcellen een rol.
__________________

Sinds 1-9-2006: Minoxidil 5% (dr Lee), Spironolactone 2%.
Topicals sinds begin 2007 grotendeels vervangen door zelfgemaakt Spiro/Minox topical 3x daags.
Haarstatus: ik heb een heleboel haar nu; geen enkel probleem meer.
Sinds 12-12-2010 toenemende hoofdhuidirritatie door PG. Gewone vochtinbrengende creme of extra wassen helpt goed.
Sinds begin 2012: hernieuwde haaruitval aan de haargrens vermoedelijk wegens stoppen met Spiro (dr Lee levert niet meer).
18 april 2012 Finasteride, oraal, later topisch en op 15 feb 2013 gestopt wegens verdenking van bijwerkingen (bindweefselpijn).
10 maart 2013 haar valt uit.
Inmiddels weer begonnen met fina topisch; haaruitval gestopt.
Mei 2014: alles is weer hersteld en ik ben tevreden.


A chi consiglia non duole il capo


Laatst gewijzigd door Cory; 26 maart 2007 om 12:22
Cory is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2007, 14:30   #9
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Hehe ja stomme schrijffout.(Ik dacht dat het mis was -> vlug eens op google kijken, maar daar stond het ook zo geschreven. Dan denk ik: "tzal wel juist zijn".)

Ik zou proberen op te bouwen. Of in de plaats van koolhydraten gezonde vetten + eiwitten eten in de morgen, en dan beginnen aan koolhydraten.
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 26 maart 2007, 15:10   #10
hektor
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 oktober 2006
Locatie: Holland
Berichten: 338
Geslacht:
Ik zat nog even na te denken over die gluten. Nu heb ik een nichtje van een jaar of 6, die vroeger ook altijd zwak en ziek was en dun haar had. Nu is er een 2 jaar geleden geconstateerd dat ze geen gluten meer mag eten.
Sindsdien gaat het weer helemaal goed met d'r en haar haar wordt ook weer een stuk dikker. Zou er verband zijn tussen gluten en mogelijk haarverlies?! Gluten is iets wat in heel veel producten zit. Met name brood is dacht ik niet zo makkelijk aan te komen zonder gluten, tenzij je het zelf gaat maken. Iemand toevallig meer info hierover??
hektor is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2007, 12:19   #11
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Ik kan de studie niet vinden maar misschien heeft het ook wat te maken met insuline resistensie.
Citaat:
Prevalence of alopecia and its association with cardiovascular disease in the Finnish male population age 25-74 years; results from the Finrisk 2002 study.
bron
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 29 maart 2007, 09:44   #12
Jaapie
NW 2-
 
Jaapie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 2.595
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cory Bekijk bericht
Psychisch is met ch. Ik heb inderdaad een serie testen gehad, onder andere een glucosetolerantietest maar deze serie testen konden het effect niet nabootsen en daarom eindigden ze negatief (= geen aantoonbare afwijking).
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat mijn lichaam een te grote hoeveelheid insuline gaat aanmaken zodra ik 's morgens koolhydraten ga eten, iets wat kennelijk niet gebeurt als ik koolhydraatarme voedingsmiddelen eet. Omdat voedingsmiddelen zoals vis en vooral noten ook een zekere (vrij geringe en moeilijker vrij te maken) hoeveelheid koolhydraten bevatten normaliseert de hoeveelheid insuline zich geleidelijk totdat het insulinepeil in de middag/avond correct overeenkomstig de hoeveelheid glucose is. Waarom mijn lichaam initieel zo'n grote hoeveelheid insuline aanmaakt is mij niet duidelijk.

Wat wel een gegeven is, is dat ik de laatste vier jaar veel lichter van gewicht ben dan daarvoor (van 59 naar 51 kilo bij 1.67 m lengte) dus mogelijk spelen lege vetcellen een rol.
Dat klinkt al hyperinsulinisme of hypoglycemie.
__________________
Regimen:
Rogaine foam
Minoxidil 5%
HW-topical III
Multi vit / fibers / DHA+EPA

Experimenteel

Jaapie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2008, 21:41   #13
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Citaat:
Background: Epidemiological studies have associated androgenetic alopecia (AGA) to severe young-age coronary artery disease and hypertension, and linked it to insulin resistance. We carried out a case-control study in age and weight-matched young males to study the link between AGA and insulin resistance using the HOMA-IR index or metabolic syndrome clinical manifestations. Methods: Eighty young males, 18 to 35 years old, with androgenetic alopecia equal or greater than stage III Hamilton-Norwood, and 80 weight and age-matched controls were included. Alopecia, glucose, serum insulin, HOMA-IR index, lipid profile and androgen levels, as well as metabolic syndrome criteria were evaluated. Results: The HOMA-IR index was significantly higher in cases than controls. Non-obese cases had a higher mean diastolic blood pressure and a more frequent family history of AGA than non-obese controls. A borderline difference in the HOMA-IR index was found in obese AGA cases vs. obese controls (p=0.055, CI 95%= 2.36 to 4.20 vs.1.75 to 2.73, respectively). Free testosterone values were significantly higher in controls than cases, regardless of BMI. A statistically significant additive effect for obesity plus alopecia was found with significant trends for insulin, the HOMA-IR index, lipids and free testosterone when BMI and alopecia status were used to classify the participants. Conclusions: Our results support the recommendation for assessing insulin resistance and cardiovascular-related features and disorders in all young males with grade 3 or higher AGA, according to the Hamilton-Norwood classification.
bron
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2008, 22:14   #14
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Getsie, dus naast waarden voor groeihormonen en de werking van de schildklier moeten we ons ook preventief laten onderzoeken op insuline resistentie en adervernauwing

Citaat:
Free testosterone values were significantly higher in controls than cases, regardless of BMI.
Wel gek trouwens, de kalenden hebben lagere testosteronwaarden of begrijp ik dat nou verkeerd?
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2008, 23:26   #15
didior
HaarWeb lid
 
didior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2008
Berichten: 122
Hey Kevin,

Ik ben heel blij dat je met deze duscussie afkomt (ik heb h'm pas gezien). Insulineresistentie is ook heel belangrijk in verband met kaalheid omdat deze de groeihormoonproductie kan inhiberen. Dat is ook de reden waarom we kaal kunnen worden. Maar mensen geen paniek. Insulineresistentie komt niet vaak voor en de syptomen zijn zeer duidelijk. Je kunt deze gewoon bij je apotheek laten controleren.

Velen geven hier gigantisch veel geld uit voor haargroeimiddelen, maar jullie moeten de oorzaak aanpakken en eventueel andere middelen gebruiken voor boost. Als je de oorzaak niet weghaald beland je in een vicieuscirkel.

Dus als we alles op een rij ga zetten hebben we: schildklier, groeihormoon en insulinewaardes die we in 't vervolg bij de dokter zeker moeten laten nakijken.

Maar mensen als hanna en anthonieh willen het koppig houden en geven niet toe. Ik ben hier om u te helpen.
__________________
Extern:

- Mega Defense Shampoo (MDS) tegen veroudering van de hoofdhuid en haren en natuurlijk tegen de haaruitval dankzij de toegevoegde druivenextract van Turkije (OPC's als ingrediënt!!). Voor meer informatie kun je iets achter laten. Ik zal je verder helpen dan.
- En nog paar andere dinges.

Laatst gewijzigd door didior; 23 december 2008 om 23:39
didior is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 05:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.