Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 1 december 2015, 15:09   #1
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Fina: gaan bijwerkingen vanzelf weg?

Hallo,

Sinds 2 weken ben ik begonnen met finasteride (1.25 mg Proscar per dag). Ik ben al lange tijd voordat ik begon met fin bewust geworden dat het mogelijk is dat er bepaalde bijwerkingen verschijnen bij het gebruik van dit medicijn.

Week 1: Mijn libido leek hoger dan ooit te voren, ik merkte mentaal ook geen enkele problemen.

Week 2: Ik merkte opeens bij het masturberen dat het leek alsof mijn ejaculatie volume een stukje lager was dan normaal. Aangezien ik had gelezen dat dit een van de weinige bijwerkingen is die ECHT wetenschappelijk bewezen is begon ik me toch wel een beetje zorgen te maken... De dagen hierna merkte ik dat ik opeens ook dat ik geen ochtend erecties meer had, dat mijn libido minder leek en dat mijn erecties wat minder sterk leken dan normaal... Daarnaast had ik 2 dagen op mijn werk erg veel moeite met me te concentreren op dingen die me normaal geen moeite zouden kosten.

Ik moet hierbij zeggen dat ik wel een type ben dat nogal sterk kan reageren op (mogelijke) gezondheidsproblemen en symptomen... Wat dat betreft ben ik helaas een typische 'worst case scenario' guy... Ik ben me er ook van bewust dat zaken als erectieproblemen en concentratieproblemen (of brain fog) gevoelig zijn voor het zogenaamde 'nocebo' effect maar een verminderd ejaculatie volume is toch stukken objectiever waar te nemen lijkt mij dan...

- Ik vroeg mij af of er hier ook gebruikers zijn die in het begin bijwerkingen leken te hebben en of dit bij hun vanzelf weer weg is gegaan zonder dat ze gestopt zijn met finasteride (of allicht enkel in lichtere dosis zijn verder gegaan)?
- Ik vroeg me ook af of er mannen zijn die actie hebben ondernomen tegen hun erectieproblemen en of dit resultaat heeft gehad?
- Ik zit eraan te denken om mijn dosis te verlagen naar 0.625 MG per dag (Proscar in 8 stukken te snijden, zojuist geprobeerd en best te doen). Wat denken jullie hier van?

Ik heb morgen een afspraak staan bij mijn dermatoloog (die overigens zelf ook al 15 jaar fina slikt, zonder bijwerkingen) om het even met hem hierover te hebben. Ik zou het echt heel rot vinden als ik met fina zou moeten stoppen omdat mijn sexleven en vruchtbaarheid onder het gebruik zou komen te lijden.
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2015, 17:14   #2
anijs
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 61
Dosis verlagen kan je doen, maar als het helpt, is het enkel mentaal (overigens het meest onderschatte aspect van finasteride-gebruik volgens mij)
__________________
Finasteride 1,25mg p/d: april 2015 - heden
anijs is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2015, 17:23   #3
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anijs Bekijk bericht
Dosis verlagen kan je doen, maar als het helpt, is het enkel mentaal (overigens het meest onderschatte aspect van finasteride-gebruik volgens mij)
Bedankt voor je reactie anijs. Kun je het laatste stuk van je post nader toelichten?
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2015, 18:38   #4
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Ik zou de dosis sowieso halveren gezien je psychische toestand.

Ejaculatievolume kan enorm variëren. Vooral afhankelijk van hoe vaak je masturbeert, hoe heftig je gestimuleerd bent en hoe lang je al bezig bent. Echt objectief waarnemen lijkt mij bijzonder lastig met zoveel variabelen.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2015, 18:58   #5
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Ik zou de dosis sowieso halveren gezien je psychische toestand.

Ejaculatievolume kan enorm variëren. Vooral afhankelijk van hoe vaak je masturbeert, hoe heftig je gestimuleerd bent en hoe lang je al bezig bent. Echt objectief waarnemen lijkt mij bijzonder lastig met zoveel variabelen.

Bedankt voor je reactie. Ja ik moet zeggen dat ik de afgelopen dagen wel aardig wat bezig ben geweest. Niet zo zeer omdat ik zin had maar meer om te kijken of er veranderingen waren... Ik zal eens een dag of 5 pauze nemen en kijken of er dan verandering in komt.

Waarom denk je dat het sowieso een goed idee is om, gezien mijn psychische toestand, de dosis te verlagen?
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2015, 19:11   #6
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.433
Geslacht:
Toen ik aan de fina ging had ik me niet verdiept in de evt. consequenties. Dus nergens last. Jij begint eraan met alle verhalen in het achterhoofd. Dan sta je al op achterstand vrees ik.
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2015, 19:21   #7
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Limbo Bekijk bericht
Toen ik aan de fina ging had ik me niet verdiept in de evt. consequenties. Dus nergens last. Jij begint eraan met alle verhalen in het achterhoofd. Dan sta je al op achterstand vrees ik.
Hah die Limbo! Auch nog ummer hieje?

Daar ben ik me van bewust. Ik heb morgen weer een afspraak staan bij mijn dermatoloog. Eens kijken wat hij hier over gaat zeggen. Ik wil gewoon zo graag dat het aanslaat bij mij...


PS: Voor wie interesse heeft, zie hier mijn verhaal op hairlosstalk
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2015, 19:32   #8
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.433
Geslacht:
Neet weg te kriege!

Het slaat aan, wacht maar af!
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2015, 19:38   #9
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Limbo Bekijk bericht
Neet weg te kriege!

Het slaat aan, wacht maar af!


Correctie: Ik hoop dat het aanslaat en dat ik bijwerking-vrij blijf anders is het natuurlijk niet goed om er mee door te gaan...
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2015, 22:57   #10
bennie100
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 augustus 2014
Berichten: 65
Geslacht:
Er zijn delen in je hersenen die DHT nodig hebben om goed te functioneren. Deze delen zijn vooral verantwoordelijk voor de concentratie van een mens, althans dat is wat men tot nu toe denkt. Als er 70 procent minder DHT in deze delen binnenkomt kan dit mogelijk invloed hebben op de prestaties van die delen en dus de concentratie verminderen.
bennie100 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2015, 23:38   #11
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bennie100 Bekijk bericht
Er zijn delen in je hersenen die DHT nodig hebben om goed te functioneren. Deze delen zijn vooral verantwoordelijk voor de concentratie van een mens, althans dat is wat men tot nu toe denkt. Als er 70 procent minder DHT in deze delen binnenkomt kan dit mogelijk invloed hebben op de prestaties van die delen en dus de concentratie verminderen.
Problemen met concentratie lijken inmiddels alweer verdwenen gelukkig. Duurde slechts 3 dagen. Allicht dat het lichaam even moet 'wennen' aan de veranderde hormoonbalans?
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2015, 15:15   #12
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Zojuist bij de dermatoloog geweest. Deze vertelde dat ik het beste nog even kan wachten met daadwerkelijk actie te ondernemen. Gewoon proberen er niet te veel mee bezig te zijn en van deze fora af te blijven (haha).
INT is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2015, 16:24   #13
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Heel verstandig advies van je dermatoloog.

Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest ... even niet aan denken
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2015, 21:17   #14
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.433
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door INT Bekijk bericht
Zojuist bij de dermatoloog geweest. Deze vertelde dat ik het beste nog even kan wachten met daadwerkelijk actie te ondernemen. Gewoon proberen er niet te veel mee bezig te zijn en van deze fora af te blijven (haha).
Ja. Had ik je ook kunnen zeggen. En dat was ook nog gratis!
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2015, 21:37   #15
INT
HaarWeb lid
 
INT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2006
Berichten: 984
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Limbo Bekijk bericht
Ja. Had ik je ook kunnen zeggen. En dat was ook nog gratis!
Toch blijft het raar. Ik ben niet met fina begonnen met angst voor bijwerkingen. Ik was er wel van op de hoogte maar dacht 'ah kan me niet voorstellen dat dat bij mij gebeurd'. Denk dat het allicht getriggerd is door die lage zaadlozingen...
INT is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.