Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 10 februari 2009, 11:07   #1
Ketelmaf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2009
Berichten: 50
Question Verlaagd libido, bijna 3 maanden begonnen met propecia/finasteride

Hallo iedereen,

Ik ben Koen en dit is mijn eerste keer op het haarwebforum. Ik ben bijna drie maanden geleden in overleg met m'n huisarts aan het dure goedje propecia begonnen, omdat ik al lange tijd merkte dat mijn inhammen langzaamaan groter werden.
Ik ben "pas" 19, dus het idee van kaal worden staat mij erg tegen, vooral omdat ik ook redelijk onzeker aangelegd ben. Op het moment valt het nog mee, want m'n haar is bovenop nu zo'n 3-4 cm lang en het zou de meeste mensen nauwelijks opvallen dat ik, ik zal het maar zeggen, kalend ben. Of althans, dat zou ik zijn zonder propecia te gebruiken want ik zie al lichtelijk wat vooruitgang.

Maar dan nu mijn probleem en ik ben benieuwd hoe andere propecia-gebruikers dit ondervinden: mijn libido is na zo'n 4-6 weken gebruiken enorm verminderd (dus geen ochtenderecties, geen spontane erecties, ook minder gauw een erectie waarvan ik anders wel een erectie zou krijgen om het zo maar te zeggen). Echt raar om dit zomaar op een forum met wildvreemden te vertellen misschien, maar voor mij is dit echt een probleem..
Als er echt een aanleiding tot lust is, dan lukt het vaak nog wel maar zonder de overtuiging zoals het voor de propecia was. Dit idee maakt mij nog wel drie keer zo onzeker als het idee van kaal worden. Nu zit ik niet meer in een relatie, dus ik zou al helemaal niet weten hoe ik in bed zou presteren.. En ohja, als kers op de slagroom kwam ik in mijn zoektocht op internet dit verhaal tegen:
http://www.propeciasideeffects.com/i...es/Page688.htm
Deze man zou zijn libido helemaal kwijt geraakt zijn door propecia en heeft het na het stopzetten van de behandeling ook niet meer teruggevonden. Ik kan me redelijk in zijn symptomen vinden, maar of dit echt door een verstoorde hormoonspiegel komt of dat dit tussen zijn oren zit, ik zou het niet weten. Toch, in beide gevallen vind ik het wel een verontrustend verhaal.

Ik ben trouwens net van de dokter teruggekomen en die heeft mij verteld dat het meer voorkomt dat propeciagebruikers wel voor 9 maanden een verminderd libido hebben en op zijn advies blijf ik nu dus propecia gebruiken. Maar dit blijft in m'n hoofd zitten en daarom klop ik nu bij jullie aan voor een second opinion. Wat zijn jullie ondervindingen en wat raden jullie mij aan? Jullie kennis, hulp, adviezen, noem het maar op zijn erg welkom!

Iedereen bedankt alvast!

Koen
Ketelmaf is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2009, 11:25   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Het is heel verstandig dat je zo nauw in contact blijft met je huisarts. Je moet dit soort zaken niet te licht opnemen.

Een verminderd libido is een bijwerking die ook bij onderzoeken wordt geconstateerd bij een klein deel van de proefpersonen. Het kan dus zijn dat jij tot die groep behoort.

Maar libido is wel iets kwetsbaars. Het reageert op veel meer dingen. Zon, zorgen, verliefdheid, stress, krachttraining, verkoudheidje, gezeur, knappe nieuwe buurvrouw, slecht slapen ... allemaal zaken die invloed kunnen hebben.

Die libido bijwerking is wel iets vreemds. Het wordt objectief waargenomen, maar door propecia zou je lichaam juist reageren met de aanmaak van iets meer testosteron ... daarop afgaand zou je dus eerder een hoger libido verwachten en sommigen geven ook dat aan. Geen pijl op te trekken dus.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2009, 11:27   #3
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.444
Geslacht:
De ene heeft last van bijwerkingen, de andere niet. Bijwerkingen kunnen tijdelijk zijn, minder worden of verergeren. En je hebt symptomen die tussen de oren zitten. Wie het weet mag het zeggen.

Overigens, propecia is veel te duur. Vraag je arts of hij je proscar 1 mg voorschrijft. Je krijgt dan waarschijnlijk 5 mg tabletten, die moet je dan door 4 of 5 delen. En je bespaart je een kapitaal. Beide zijn hetzelfde, bevatten nl. finasteride.
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2009, 11:55   #4
Ketelmaf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2009
Berichten: 50
Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik moet toch zeggen dat ik niet denk dat tussen de oren zit in mijn geval en dat zal natuurlijk iedereen zeggen maar ik kan het wel uitleggen. Toen ik met propecia begonnen was, ging ik er eigenlijk vanuit dat libido-verlaging door propecia uit te sluiten was, omdat daar op de propecia-site niks over stond.

Ik hield me er dus ook niet mee bezig, totdat het opeens vanzelf kwam (de libido-verlaging). En toen was ik nog zo positief om te denken dat het na een maandje over zou gaan en tot dan toe had ik er ook nog niks over opgezocht op internet. Dus de bijwerkingen kon ik toen nog objectief bekijken.
Vanaf gister ben ik pas begonnen met het internet af te struinen en vanaf dit punt zit het pas tussen m'n oren, want ik vraag me dus echt af of dit nog goed gaat komen als ik doorga met propecia.

En als ik bekijk hoe andere factoren (kutvoelen, ziek zijn, enz) m'n libido eerder negatief beïnvloed hebben en dat vergelijk met hoe m'n libido nu beïnvloed is, dan kom ik toch echt tot de conclusie dat het door de propecia MOET komen. Het is gewoon anders, ik voel me er anders bij (ook voor dat ik dit alles opzocht). Ik heb dus het idee dat dit 100% lichamelijk.

Dus zijn er mensen die ondanks een verlaagd libido door zijn gegaan met propecia?
Ketelmaf is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2009, 13:34   #5
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.444
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ketelmaf Bekijk bericht
Dus zijn er mensen die ondanks een verlaagd libido door zijn gegaan met propecia?
Kijk, als je ook met een lager libido toch aan je trekken komt, platgezegd, kun je gewoon doorslikken!!
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2009, 15:04   #6
wesley1982
HaarWeb lid
 
wesley1982's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2008
Locatie: oostvlaanderen, belgie
Berichten: 2.960
Geslacht:
Wink is normaal

ik heb ook een lager libido hoor...

ik heb er mijn huisarts eens bij aangesproken bij men 3maandelijkse bloedonderzoek , maar hij zegt dat dit normaal is aangezien het op de hormoonhuishouding werkt, dus je moet het erbij nemen....

ik gebruik wel dutasteride...

is het niet beter fina 5mg ofwel proscar te laten voorschrijven en deze laten herverdelen bij de apotheek in capsules van 1mg ? is veel goedkoper dan de originele propecia waarin ook 1mg fina per pil zit...
__________________
REGIME:
topical
:
-
minox 5% kirkland (10 en 15% geven geen extra boost)
- ru58841
- cb
- ahkcu
Schampoo's:
- redken scalp relief
- alpecin c1 cafeine
Suplementen:
- dutasteride (avodart) 1x dag (01-02-08)
- kelp & visolie caps
- msm 5000mg / biotine / silicium
apparaten:
- 1x dag 5min elektrische acupunctuur
- 3x week laserhelm 200 diodes 900mw
Situatie:
- 2725 FUT transplantatie istanbul (25-01-08)
- stabiel + hergroei
- 3x fitnessen 1x zwemmen en joggen
- 2509 FUE prohair (06/07-04-2010)
-----------
op 5-08-2009 prp gedaan bij prohair



wesley1982 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 februari 2009, 18:58   #7
Ketelmaf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 februari 2009
Berichten: 50
Hmm dus sommige van jullie nemen het er gewoon bij, ik vind dat wel een moeilijke keuze. Het tast wel echt m'n zelfvertrouwen aan omdat ik nu niet in een relatie zit en als het zover is lijkt het me ook vrij moeilijk als je aan je libido twijfelt:S Dus kom ik dan nog wel aan m'n trekken, ik weet het niet hoor.
Ik begin steeds meer te overwegen om dan maar te stoppen, al is dat ook geen ideale keuze..
Ketelmaf is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2009, 17:10   #8
geenkaleknikker
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2009
Berichten: 15
Ik moet sinds ik propecia gebruik meer plassen per dag, hebben meer deze bijwerking?
__________________
Regime

Finasteride 1 mg per dag (sinds 2004)
5% minoxidil 1 ml per dag (2009-2010)
geenkaleknikker is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2009, 17:56   #9
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Het beste advies dat ik je kan geven is: millimeter je hoofd eens! Mijn fout was om dit niet te doen toen ik begon met inhammen krijgen. Jij hebt nog kort haar (3 cm) dus is de stap wat kleiner dan het voor mij was (toen 12 - 14 cm).

Ik heb sinds juni 2005 finasteride geslikt, ben in juni 2007 overgestapt op duta en ben in oktober 2008 met duta gestopt, heb m'n hoofd standje 2 gemillimeterd en ben op topicals over gegaan. Ik kon het gewoon niet meer hebben. Ik heb gyno gekregen, was ook enorm onzeker over erecties en met terugwerkende kracht denk ik ook dat ik zieker ben geworden van fina en duta. Ik ben gestopt met duta eet niet meer zo gezond als eerst, maar toch voel ik me gezonder dan in de tijd dat ik duta slikte. Natuurlijk heeft fina/duta niet hetzelfde effect op iedereen hier, maar bij mij was het niet fijn.

libidoproblemen door fina of duta kunnen veroorzaakt worden door een teveel aan oestrogeen maar ook door een tekort aan stikstofmonoxide. Lees post 31 van deze maar even door: http://www.haarweb.nl/forum/showthre...t=11637&page=3

Ik ben Prelox gaan slikken om meer NO aan te maken en DIM om meer oestrogeen uit m'n lichaam te verwijderen. Ik kon wel weer makkelijk boners krijgen als ik met m'n vriendin in bed lag, maar toch..... Je gaat pillen slikken om de bijwerkingen te verminderen die andere pillen die je slikt weer veroorzaken.

Als je super graag je haar op deze lengte wilt houden en door wil gaan met fina of duta zou ik voor de erecties enzo prelox erbij nemen. Aan de andere kant is het ook een beetje wazig.

Kijk wat je ermee doet. Succes!

(Ik ben de laatste paar maanden echt weer super geil, zelfs als ik me depri voel.)
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2009, 18:22   #10
haar2009
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 januari 2009
Locatie: Amsterdam
Berichten: 10
Ik slik nu een aantal maanden Propecia en ook mijn libido is sindsdien veranderd.
In iedergeval geen odol meer.

Maar 2 geleden ben ik maria distel gaan nemen, 3 keer per dag (silymarin 140mg) . En tot mijn verbazing werd ik de 2e dag wakker met een odol!
En sindsdien niet meer veranderd. Ik hoop nu niet dat de werking van Propecia minder wordt. Maria distel helpt namelijk je lever ontgiften. Maar ik geloof van niet.
Daarnaast ben ik ook begonnen met 1ooomg MSM. Dus of het is de combinatie, of 1 van de 2.

Maria distel helpt trouwens je IGF-1 te verlagen en dat is dus niet goed voor haargroei. Maar ja, een te hoge IGF-1 wordt volgens onderzoek geassocieerd met prostaatkanker!
haar2009 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2009, 18:34   #11
wesley1982
HaarWeb lid
 
wesley1982's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2008
Locatie: oostvlaanderen, belgie
Berichten: 2.960
Geslacht:
Wink enige nadelen van te stoppen met duta ?

is je haar stabiel gebleven nu je geen orale duta meer gebruikt ?
__________________
REGIME:
topical
:
-
minox 5% kirkland (10 en 15% geven geen extra boost)
- ru58841
- cb
- ahkcu
Schampoo's:
- redken scalp relief
- alpecin c1 cafeine
Suplementen:
- dutasteride (avodart) 1x dag (01-02-08)
- kelp & visolie caps
- msm 5000mg / biotine / silicium
apparaten:
- 1x dag 5min elektrische acupunctuur
- 3x week laserhelm 200 diodes 900mw
Situatie:
- 2725 FUT transplantatie istanbul (25-01-08)
- stabiel + hergroei
- 3x fitnessen 1x zwemmen en joggen
- 2509 FUE prohair (06/07-04-2010)
-----------
op 5-08-2009 prp gedaan bij prohair



wesley1982 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2009, 19:33   #12
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
En guoy merk je al dat je met fina/duta gestopt bent aan je haar?
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2009, 19:48   #13
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Moeilijk in te schatten. Ik millimeter m'n haar nu, dus het ziet er anders uit en is onvergelijkbaar met m'n hippie kapsel. Ik kreeg candida van fina en duta en beide worden slecht opgenomen met candida in de darmen. Dus ja, de fina en duta die ik gebruikte werkte zichzelf tegen. Het had gewoon geen zin ermee verder te gaan. Bovendien werd ik gek van al de pillen die ik slikte.

- Duta voor m'n haar;
- DIM tegen oestrogeen;
- Prelox voor erecties;
- caprylzuur, oregano olie en knoflook tegen candida;
enz enz.

Het werd gewoon te vaag. Ik denk dat ik van binnen een stuk gezonder ben geworden sinds ik met duta ben gestopt, en dit zal ook wel positief zijn voor m'n haar.

Ik gebruik nu topicals (haarweb topical, folligen spray en cream, spiro), ketoconazol en laser. Ben nog op zoek naar andere topicals voor overdag (haarweb topical laat oranje glans achter, dus deze gebruik ik alleen voor het slapen).
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08

Laatst gewijzigd door Guoy; 13 februari 2009 om 19:52
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2009, 20:49   #14
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.444
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geenkaleknikker Bekijk bericht
Ik moet sinds ik propecia gebruik meer plassen per dag, hebben meer deze bijwerking?
Nee, geen last van. Hoewel ik wel 's nachts 1 keer moet opstaan, maar dat ligt aan de leeftijd (denk ik)!
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 13 februari 2009, 21:04   #15
geenkaleknikker
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2009
Berichten: 15
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Limbo Bekijk bericht
Nee, geen last van. Hoewel ik wel 's nachts 1 keer moet opstaan, maar dat ligt aan de leeftijd (denk ik)!
Ik moet gemiddeld 2 maal per nacht nodig uit bed om te plassen en ook overdag regelmatig. Finasteride is ook een prostaat middel, zou het daar mee te maken kunnen hebben?
__________________
Regime

Finasteride 1 mg per dag (sinds 2004)
5% minoxidil 1 ml per dag (2009-2010)
geenkaleknikker is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.