Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 6 maart 2010, 13:43   #1
instinct
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 57
Finasteride en een aantal brandende vragen

Dag iedereen!

Ik ga waarschijnlijk ook beginnen aan finasteride. Ik heb last van diffuse haaruitval bovenop mijn hoofd, eerder ben ik er ook al een topic over begonnen en is er ook een conclusie uit gekomen [zie topic]. Echter heb ik al heel wat haren verloren in het half jaar dat ik er inmiddels mee zit. Daar heb ik inmiddels al aardig wat spijt van. Telkens uitzoeken of het niet wat anders kan zijn e.d. Maar goed, het is niet anders...

Ik ben die zorgen nu een keertje zat. Ik wil het gewoon aan finasteride over laten en er niet meer naar omkijken. Dat zou ook een hoop stress schelen en dus minder haaruitval lijkt me .

Echter heb ik nog wel een aantal vragen waar ik nog geen concreet antwoord op heb (gevonden). Ik heb al veel op dit forum gelezen maar weet telkens niet echt wat ik moet geloven e.d. Alvast mijn excuses voor als het domme vragen zijn... Het is een beetje raar om voor elke vraag een nieuw topic aan te maken dus bij deze heb ik alle opgesomd : (Antwoord gerust met ja of nee)
  1. Zijn de eventuele bijwerkingen het resultaat waard?
  2. Zijn de bijwerkingen permanent als je ze eenmaal hebt?
  3. Binnen hoeveel tijd kan je bijwerkingen over het algemeen verwachten?
  4. Is het echt waar dat je er "minder mannelijk" door wordt? Of is dit bangmakerij? (heeft iemand op haarweb dit toevallig meegemaakt?)
  5. Is het erg als je een aantal keren vergeet finasteride te slikken?
  6. Werkt finasteride 1mg p/d goed bij diffuse haaruitval?
  7. Stel dat er geen stabilisatie plaats vind tijdens het gebruik van finasteride, kan je dan concluderen dat je geen AGA hebt?
  8. Kan je altijd een shedding verwachten? Zo ja, binnen hoeveel tijd vindt deze zich over het algemeen plaats en voor hoe lang?
  9. Als er geen shedding komt, helpt de finasteride dan wel?
  10. Hoeveel wordt dit medicijn tegenwoordig over de hele wereld eigenlijk gebruikt voor haaruitval?
  11. Wat nou als ik ineens stop met het slikken tijdens een shedding, krijg ik dan de haren terug die dan zijn uitgevallen?
  12. Voldoet Actavis als finasteride of is er nog een betere verkrijgbare en goedkoper alternatief?
  13. Is het slim om op den duur ook aan de Minoxidil gaan?
  14. Nog een laatste brandende vraag: Kan finasteride écht geen kwaad?

Much respect voor diegene die de moeite neemt om deze vragen te beantwoorden .

Alvast bedankt,
Instinct
instinct is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2010, 14:49   #2
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.442
Geslacht:
Pff, wat veel vragen.

Bijwerkingen zijn niet permanent. De ene krijgt ze direct, de ander pas na verloop van tijd of helemaal niet. Het kan je libido verzwakken, anderen krijgen juist meer zin. Combi met minox is optimaal. En het is niet erg als je eens een keer vergeet te slikken. Shedding of niet, fina kan werken, doet dat niet bij iedereen. In de States is het normaal dat mannen fina slikken (propecia). En het kan geen kwaad, tenminste, daar is geen bewijs van.
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2010, 15:06   #3
ThinkVision
HaarWeb lid
 
ThinkVision's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2007
Berichten: 94
1. Ik heb het anderhalf-2 jaar gebruikt. Uiteindelijk ben ik, wanneer ik het puur over bijwerkingen heb, gestopt omdat ik geen 100% erectie meer kreeg. Daarnaast had ik minder zin in sex. De verlaging in het libido ging bij mij heel langzaam naar beneden. Ik ben nu 3-4 maanden gestopt met de finasteride en ik merk nu pas echt hoezeer mijn libido verlaagd was. Ook had ik vaak last van gevoelige tepels, waardoor de angst voor gynaecomastie te groot werd. Al deze dingen samen hebben mij ertoe bewogen te stoppen met finasteride.
2. In principe gaan bijwerkingen niet weg zolang je het middel gebruikt. Je kan er misschien beter mee omgaan, waardoor ze minder dominant aanwezig zijn.
3. Weet ik niet.
4. Lijkt me onzin. Je bent nog steeds altijd dezelfde persoon die je altijd was. Er verandert wel het een en ander op hormonaal gebied, maar je blijft een man.
5. Zo vaak mogelijk op dezelfde tijd is het streven. Ik ben het ook af en toe vergeten en het werkte heel goed bij mij. Het gaat vooral om de formaties van DHT te doorbreken.
6. Ligt aan de persoon. Finasteride heeft geen garantie op werking. Wel werkt het volgens mij beter diffuus dan frontaal.
7. Nee, het kan er ook aan liggen dat je het te vaak bent vergeten, haha. AGA kun je alleen zeker vaststellen door naar de dermatoloog te gaan.
8. Shedding kun je verwachten. Sommige shedden enorm, sommige amper en stabiliseren alleen.
9. Zie 8.
10. Geen idee.
11. Tijdens een shedding stoppen lijkt me in principe sowieso geen goed idee, omdat er dan juist nieuwe haren komen. Dan moet je juist doorzetten en niet bang worden.
12. Actavis is prima.
13. Geen ervaring mee. Ik ben net een week begonnen met minoxidil, omdat de AGA toch weer snel doorzette na het stoppen met finasteride. Wel zijn er veel mensen die de combinatie doen.
14. Medicijnen zijn nooit zonder risico, het is haast een cliché, maar het blijft waar. Ik vond het verliezen van mijn libido een kwalijke zaak, dus in die zin kon finasteride kwaad bij mij.

Ik ben echt geen expert en heb je vooral verteld hoe ik het ervaren heb en de paar dingetjes die ik weet.
ThinkVision is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2010, 19:17   #4
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
  1. Dat zul je voor jezelf moeten bepalen in het geval dat je bijwerkingen ervaart. Alle kans dat je niks merkt, echte bijwerkingen zijn volgens wetenschappelijke onderzoeken niet heel algemeen.
  2. Nee, bij mijn weten niet
  3. Sommigen merken het meteen. Dat zijn volgens mij vooral de mensen die heel angstig zijn voor bijwerkingen. Die merken het al voor finasteride echt de kans heeft gehad om wat te veranderen in het lichaam. Anderen merken het pas jaren later.
  4. Bangmakerij. Ik heb voor de grap wel eens gezegd dat je er homo van wordt ...
  5. Nee.
  6. Vaak wel, je kunt pech hebben.
  7. Nee, conclusie is dan eerder dat je AGA te agressief of te ver gevorderd is.
  8. Nee, lang niet iedereen ervaart een shedding. Degenen die er wel last van hebben ervaren het meestal na een paar weken. Het duurt dan een maandje of zo.
  9. Ja, ik had nooit een shedding en het houdt al jaren mijn situatie stabiel.
  10. Heel veel. Alleen zit het gebruik hier in Europa nog wat in de taboesfeer, dus zul je er weinigen over horen.
  11. Ja, die haren komen weer terug. Dunner dan voorheen, zoals altijd als je AGA hebt.
  12. Actavis is prima.
  13. Ja, 1+1=3 in dit geval
  14. Nee, finasteride kan wel degelijk kwaad, het is een serieus medicijn. Als je het buiten de dokter om verkrijgt neem je dus risico's. Als je echte bijwerkingen ervaart, direct kappen.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2010, 19:41   #5
ThinkVision
HaarWeb lid
 
ThinkVision's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2007
Berichten: 94
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Limbo Bekijk bericht
Anthonie, als fina kwaad kan dan slikt toch niemand dit? Er kunnen bijwerkingen zijn, maar het kan an sich toch geen kwaad, afgezien van die bijwerkingen?
Van ibuprofen kun je een maagzweer krijgen, van aspirine lever falen, medicatie is nooit zonder risico.Daarentegen, ik heb ook altijd gedacht dat finasteride buiten de bijwerkingen geen kwaad kon. Ik hoorde niet al te lang geleden (ik was toen al gestopt) van een vriendin die co-schappen liep bij psychiatrie dat er een patiënt was binnengekomen met depressie, moeilijk nadenken, vertraagde spraak. De patiënt noemde dit "brain fog" en hij was er zelf van overtuigd dat het kwam door de finasteride (hij slikte het 10-12 jaar). De causaliteit is natuurlijk op slechts een casus absoluut niet vast te stellen.

Er staan echter op internet echter legio verhalen over deze brain fog.
Citaat:
I have been referred to this website by a good friend of mine who was using Propecia (Finasteride 1 mg) for 9 years. He never had any sexual side effects or other problems during this time. But about two month ago, he started having problems with cognitive function, forgetfulness, slurring of speech and depression. He went to several doctors and in the end a neurologist told him, that these effects come from the propecia. He then stopped using it and told me that if I have some time left, I should look into the matter. He started researching too and found this forum, where he said people named this side effect "brain fog".
BRON: http://www.hairlosshelp.com/forums/m...threadid=85335

De rest van het verhaal achter die link is wetenschappelijk, maar plausibel voor zover ik het begrijp.

EDIT: ik zie nu dat Limbo zijn vraag weg is, deze post is een uitgebreid antwoord op de topicstarter's vraag 12.
ThinkVision is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2010, 19:48   #6
jeroe
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 juli 2008
Berichten: 6
ik heb ook en vraagje. Ik ben nu ongeveer 9 maanden aan de finasteride. Het heeft tot nu toe nog niks geholpen en het is eigenlijk veel erger dan voorheen zit nu denk ik weer in een shedding. Is het te verwachten dat dit de komende maanden nog verbeterd of werkt het bij mij gewoon niet, ik zou nu het liefst gewoon stoppen maar wil niet dat ik de kans misloop op stabilisatie of verloren haren weer terug te krijgen.
jeroe is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2010, 19:53   #7
ThinkVision
HaarWeb lid
 
ThinkVision's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2007
Berichten: 94
Bron is mij helaas onbekend:

Propecia takes time. Do not expect results in 3 months. If you are a good responder, your hair loss will stop at about month 4. You typically will not see any regrowth until month 6 to 8, and your optimum results on the treatment won't be seen until after one full year. Be patient, know that you've got an 83% chance to keep what you have today, and let it do its job.
ThinkVision is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2010, 21:01   #8
jeroe
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 juli 2008
Berichten: 6
bedankt! Toch nog even doorzetten dan maar
jeroe is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2010, 12:04   #9
instinct
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 57
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen! Hier heb ik echt veel aan. Sorry dat ik hier zo laat op reageer, dat heeft te maken met het feit dat ik twee weken terug een 'ongeluk' heb gehad en even totaal niet aan mijn haaruitval gedacht heb. Nu ik er weer goed vanaf ben gekomen denk ik er weer vrolijk aan (H)

Ik ga dan denk ik toch maar beginnen met Finasteride. Ik heb via de dermatoloog ere-gisteren een recept meegekregen voor 1mg en kan bij een bepaalde apotheek dit recept gebruiken om Actavis 5mg te halen (dit heb ik al besproken met de apotheek). Dat is dus mooi meegenomen... Ik ga ze dus door vieren delen, hoewel de dermatoloog het daar niet mee eens is.

Als reactie op ThinkVision:
Betekent het nu dat, als ik nu begin met het middel, ik over ongeveer 9 maanden de haardos heb die ik nu ook heb? Of gaat de haaruitval gewoon gruwelijk door totdat finasteride echt werkt? Als dat zo is dan zie ik de toekomst van mijn haardos nogal somber in...
instinct is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2010, 15:36   #10
Ryan R
HaarWeb lid
 
Ryan R's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2006
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.275
Gewoon proberen, als het je niet bevalt om wat voor reden dan ook, stop je ermee.

Niet teveel focussen op horror verhalen die op internet staan, het internet zit vol met bittere mensen waarbij het niet werkt en de mensen waarbij het wel werkt zie je meestal niet terug, die gaan verder met hun leven.

Hier de patientenbijsluiter:

http://www.propecia.nl/patientenbijsluiter

Let wel, iemand zei het al, maar zelfs een apirientje heeft een waslijst aan potentiele bijwerkingen dus laat je niet te veel afschrikken.
__________________
Huidig regime:

-Ketoconazol (2% shampoo)
-Volume shampoo
-Finasteride (1,25 mg per dag)
Status:
NW 3(-) met diffuus uitdunnings patroon in het erfelijk belaste gebied.
Ryan R is offline   Met citaat reageren
Oud 18 maart 2010, 19:20   #11
wesley1982
HaarWeb lid
 
wesley1982's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2008
Locatie: oostvlaanderen, belgie
Berichten: 2.960
Geslacht:
Wink duta

en hier is de bijsluiter van avodart (dutasteride)
kan je al even vergelijken wat hetzelfde is en wat niet

directe link gaat niet dus ga via hier :

http://www.google.be/#hl=nl&q=www.gs...46ebd78fdcc93b
__________________
REGIME:
topical
:
-
minox 5% kirkland (10 en 15% geven geen extra boost)
- ru58841
- cb
- ahkcu
Schampoo's:
- redken scalp relief
- alpecin c1 cafeine
Suplementen:
- dutasteride (avodart) 1x dag (01-02-08)
- kelp & visolie caps
- msm 5000mg / biotine / silicium
apparaten:
- 1x dag 5min elektrische acupunctuur
- 3x week laserhelm 200 diodes 900mw
Situatie:
- 2725 FUT transplantatie istanbul (25-01-08)
- stabiel + hergroei
- 3x fitnessen 1x zwemmen en joggen
- 2509 FUE prohair (06/07-04-2010)
-----------
op 5-08-2009 prp gedaan bij prohair




Laatst gewijzigd door wesley1982; 18 maart 2010 om 19:24
wesley1982 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2010, 17:03   #12
instinct
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 57
Oke thanks, ik zal het even doorlezen. Ik heb van mijn apotheek nu 5 mg meegekregen. Wel gaaf, want ze laten het nu gewoon vallen onder de verzekering, dus dat is wel mooi meegenomen :-D Nu hopen dat de verzekering niet gaat zeiken?
instinct is offline   Met citaat reageren
Oud 19 maart 2010, 21:02   #13
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.442
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instinct Bekijk bericht
Oke thanks, ik zal het even doorlezen. Ik heb van mijn apotheek nu 5 mg meegekregen. Wel gaaf, want ze laten het nu gewoon vallen onder de verzekering, dus dat is wel mooi meegenomen :-D Nu hopen dat de verzekering niet gaat zeiken?
Daar komt de verzekering niet achter. Bovendien is het maar een paar euro. Tot slot heb je ook nog een verplicht eigen risico van 155 euro.
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 20 maart 2010, 01:14   #14
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Voor 2010 eigen risico 165 euro.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 20 maart 2010, 13:06   #15
instinct
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 57
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Voor 2010 eigen risico 165 euro.
Mja, maar daar ben ik door het ongeluk van een paar weken geleden al aardig overheen gesjeesd haha
instinct is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Wetenschappelijke studies finasteride Promise Medicijnen/haargroeimiddelen 8 1 december 2005 21:39
finasteride en spataderen Loveli Haarproblemen bij vrouwen 0 23 augustus 2005 02:18
Farmacotherapeutisch Kompas over Proscar (finasteride) Artur Medicijnen/haargroeimiddelen 3 21 juli 2004 22:26
Finasteride helpt bij wel! Hopefull Medicijnen/haargroeimiddelen 2 26 april 2003 18:40
Vragen voor Boersma? (2 april) ugh AGA - Algemeen 20 17 april 2002 00:40


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.