Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Overige behandelingen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 5 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 23 juli 2005, 20:24   #211
lanne
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Berichten: 316
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloud
Goed gemodereerd, Lanne.
Filmrecensies kunnen natuurlijk altijd hier terecht.
Thanks
lanne is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2005, 20:27   #212
lanne
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Berichten: 316
Nog even een publicatie uit Elsevier over water:
Het lijkt mij van groot belang voor onze gezondheid dat ons drinkwater schoon is/ wordt om onze lichamen te kunnen ontzuren.
Maar.....:

dinsdag 5 juli 2005 09:11
Zorgen over kwaliteit Nederlandse drinkwater
De kwaliteit van het Nederlandse drinkwater staat onder druk. In de bodem en het oppervlaktewater zitten steeds meer schadelijke stoffen, zoals zware metalen en hormonen, die uiteindelijk ook in het drinkwater terecht kunnen komen. Staatssecretaris Pieter van Geel van Milieu (CDA) maakt zich ernstig zorgen over de toekomst van het drinkwater.

Steeds meer Nederlanders gebruiken medicijnen, die via de ontlasting weer terugkomen in het milieu. Op deze manier komen volgens de staatssecretaris hormonen in de bodem en in het oppervlaktewater terecht en 'heel soms' in het drinkwater. Ook zware metalen zijn een probleem.

Volgens Van Geel zijn er steeds meer signalen dat de verspreiding van gevaarlijke stoffen 'enorm' is. In het Britse drinkwater zouden zelfs al sporen van het antidepressiemiddel Prozac zijn gevonden. In Nederland is het nog niet zo ver, omdat de kwaliteit van het drinkwater goed wordt bewaakt.

Oplossingen
De staatssecretaris vindt het belangrijk dat Nederland voorop gaat in het vinden van oplossingen. Hij werkt aan een Toekomstagenda Milieu, zoals het te ontwikkelen kabinetsbeleid heet, waarin de nadruk ligt op het zoeken naar nieuwe manieren om een schonere lucht en schoner water te krijgen.

Publicatiedatum: 5 juli 2005
lanne is offline   Met citaat reageren
Oud 23 juli 2005, 20:51   #213
lanne
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Berichten: 316
I.v.m. douchen en dan helemaal met sauna:

Dagelijkse douche kan hersenen beschadigen
Gepubliceerd op donderdag 21 juli 2005
Een dagelijkse douche nemen mag dan wel zo fris zijn, je verhoogt ermee wel de kans op hersenschade, als we Amerikaanse wetenschappers moeten geloven.

Voor veel mensen begint de dag meestal met een verfrissende douche. Vooral na de klamme nachten die in deze tijd van het jaar veel voorkomen, is niets lekkerder dan het nachtzweet van je af te wassen en even goed wakker te worden met de koele stralen uit de douchekop. En wie dagelijks zijn hygiëne op peil houdt, is bovendien gezond bezig, toch? Volgens Amerikaanse wetenschappers valt dat laatste nog te bezien. In het vakblad Medical Hypotheses wijzen zij erop dat dagelijkse douchers op de lange termijn extra veel kans lopen op hersenbeschadigingen.

Mangaan
Volgens de wetenschappers heeft dit te maken met het metaal mangaan, dat onder andere in kraanwater voorkomt. Blootstelling aan te grote hoeveelheden hiervan is op de langere termijn schadelijk voor de hersenen, zo stellen zij. Het mineraal tast dan namelijk het centrale zenuwstelsel aan, wat op den duur kan leiden tot oncontroleerbare trillingen van de spieren, die doen denken aan de ziekte van Parkinson.

Het feit dat het leidingwater tijdens het douchen schadelijker is dan bijvoorbeeld tijdens het drinken, komt doordat de mangaandeeltjes veel sneller naar de hersenen gaan wanneer ze geïnhaleerd worden. Bij het drinken of eten (mangaan zit ook in voedsel) komt er uiteindelijk een veel kleinere hoeveelheid in de hersenen terecht, omdat de stof eerst de organen in de borst en de buik aandoet.

Effecten
Wat voor effecten mangaan precies op het lichaam heeft, is afhankelijk van de concentratie en de duur van de blootstelling. De Amerikaanse wetenschappers bepaalden aan de hand van dierenstudies hoeveel mangaan een mens gemiddeld inademt tijdens een douche van tien minuten. Ze kwamen tot opmerkelijke conclusies.

Een kind dat gedurende tien jaar dagelijks douchet met water dat 'vervuild' is met mangaan, wordt blootgesteld aan drie maal zoveel mangaan als nodig is om de hersenen van een rat te vervuilen. Bij volwassenen die langere tijd douchen is dit nog eens vijftig maal zo hoog. Kinderen, ouderen, zwangere vrouwen en leverpatienten lopen het grootste risico om ernstige hersenbeschadigingen aan een mangaanvergiftiging over te houden.

Gezonde eigenschappen
Ieder levend wezen op aarde wordt in mindere of meerdere mate blootgesteld aan mangaan. Deze mineraal komt namelijk van nature voor in veel verschillende zaken: water en voedsel, maar ook bijvoorbeeld in steen- en grondsoorten. En die blootstelling is in principe ook helemaal niet erg. Mangaan is namelijk een mineraal waaraan ook een boel gezonde eigenschappen worden toegedicht.

Mangaan is een stof die mensen nodig hebben om te kunnen leven, maar die bij een te hoge concentratie juist dodelijk kan zijn. Je moet dus zorgen voor de juiste hoeveelheden. Teveel mangaan kan dus hersenbeschadigingen tot gevolg hebben, maar ook ondermeer gedragsveranderingen. Een tekort aan mangaan kan ondermeer overgewicht, boedklonters, verstoringen aan het skelet en geboorte-afwijkingen tot gevolg hebben.

He onderzoek kan belangrijke gevolgen hebben voor de instanties die het mangaangehalte in het kraanwater reguleren, menen de wetenschappers zelf. Ze pleiten voor meer studies op dit gebied, om de gevolgen van teveel mangaan op de gezondheid in kaart te kunnen brengen.

Aangepast op 22-07

http://www.planet.nl/planet/show/id=...1252/sc=07a6f0
lanne is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2005, 19:49   #214
lanne
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Berichten: 316
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH
Een sauna is heerlijk en ontspannend, vooral als de dagen weer korter en kouder worden. Ik bezoek dan regelmatig de sauna (droge sauna en stoomsauna)

Maar ik heb nog nooit enig effect van saunabezoek bemerkt op mijn haar, noch in positief, noch in negatief opzicht; niet meteen na de sauna en ook niet enige tijd erna.

Goed bericht Anthonie! Het mooiste zou zijn als we met zijn allen zouden conluderen dat de sauna alleen maar positief werkt of op zijn minst neutraal voor je haar.
Ik vind de sauna inderdaad ook heerlijk relaxed, ik kijk er nu al weer naar uit.
Ik neem aan dat jij met droog sauna infrarood bedoelt?
En waar ik benieuwd naar ben is: hoe vaak ga je?

Is er trouwens hier iemand op het web die iets wetenschappelijks kan vinden over infrarood sauna en haargroei of haarverlies?

Laatst gewijzigd door lanne; 26 juli 2005 om 19:51
lanne is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2005, 19:56   #215
lanne
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Berichten: 316
Ik werd op een gegeven moment een beetje daas van het zien van heel veel verschillende waterfilters en douchefilters.
De volgende site maakte het voor mij ietsje overzichtelijker op welke punten je bijvoorbeeld kunt letten. Het blijft echter wel een commercieele site, maar anders kan ik nog niet vinden. Beter iets dan niets, en deze is in het nederlands.


http://www.vitalitools.nl/content/w_gez.php

Wat ik echter niet snap is het volgende:

Op andere sites die gaan over het ioniseren van water, concludeer ik (als mijn conclusie klopt?) dat juist de mineralen nodig zijn om het water te ioniseren, het anders niet goed te ioniseren valt.
Geioniseerd water wordt daar aangeprezen omdat het alkalisch zou zijn.
Alcalisch water zou ontzurend werken en ionisch water zou het beste van het beste zijn. (Maar is dus iets anders als gezuiverd water dan al die andere waterzuiveraars die in de link besproken worden.)
Maar op bijvoorbeeld bovenstaande site en ook de site van de natuurlijke molen http://www.antenna.nl/~natmolen/NM/index.html wordt aangegeven dat volgens een paar vooraanstaande weterschappers was ontdekt dat het water het beste zou weinig mogelijk mineralen kan bevatten.
Dat dit het zuiverste water zou zijn en dat ons lichaam toch geen anorganische mineralen op kan nemen, dat alleen planten dit zouden kunnen.
En die mineralen alleen maar een belasting zouden vormen voor ons lichaam.
* Klopt mijn conclusie dat beide theorieen met elkaar in tegenspraak zijn?
* Wie zou er gelijk hebben: Voorstanders van het gedemineraliseerde water of juist voorstanders voor water wat mineralen bevat?
* Zou je water ook kunnen ioniseren wanneer het weinig mineralen bevat?

Wie weet hoe dit zit?

Laatst gewijzigd door lanne; 26 juli 2005 om 21:17
lanne is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2005, 21:09   #216
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lanne
De volgende site maakte het voor mij ietsje overzichtelijker op welke punten je bijvoorbeeld kunt letten. Het blijft echter wel een commercieele site, maar anders kan ik nog niet vinden. Beter iets dan niets, en deze is in het nederlands.

http://www.vitalitools.nl/content/w_gez.php
Alles beter dan deze site, eerlijk gezegd, Lanne, er staat een hoop onwetenschappelijke onzin op. Ze willen alleen maar hun spulletjes aan de man brengen. Wat ik op die site over water in het algemeen en processen rond cellen lees klopt gewoon niet. Dat hele osmose verhaal al met de termen 'zuiver' en 'onzuiver' water en verder al dat gehamer op 'vervuild'. Ik krijg er kriebels van. Bovendien verwarren ze het begrip omgekeerde osmose ook nog eens met nanofiltratie, knullig. En dan die nadruk op de grootte van virussen en bacterieën ... die zijn dus talloze malen groter dan ionen. Allicht dat je die er dus makkelijker uit filtert.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lanne
Maar op bijvoorbeeld bovenstaande site en ook de site van de natuurlijke molen wordt aangegeven dat volgens een paar vooraanstaande weterschappers was ontdekt dat het water het beste zou weinig mogelijk mineralen kan bevatten.
Ik raad je heel sterk af om ooit zuiver gedestilleerd water te drinken, Lanne. De omgekeerde osmose treedt dan echt in werking en allerlei nuttige mineralen worden juist uit je cellen gezogen met als gevolg verzuring (als ik de definitie op een van de eerdere sites die je gaf correct heb begrepen).

En ons lichaam neemt wel degelijk anorganische mineralen op. Kijk alleen al maar naar gewoon keukenzout (en als het niet zo zou zijn, waarom zou je je dan zorgen moeten maken over die mineralen in drinkwater, je neemt ze toch niet op ....).

Ik denk dat je heel terecht kritische kanttekeningen plaatst bij wat je leest!
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 26 juli 2005, 23:26   #217
lanne
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Berichten: 316
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH
Alles beter dan deze site, eerlijk gezegd, Lanne, er staat een hoop onwetenschappelijke onzin op. Ze willen alleen maar hun spulletjes aan de man brengen. Wat ik op die site over water in het algemeen en processen rond cellen lees klopt gewoon niet. Dat hele osmose verhaal al met de termen 'zuiver' en 'onzuiver' water en verder al dat gehamer op 'vervuild'. Ik krijg er kriebels van. Bovendien verwarren ze het begrip omgekeerde osmose ook nog eens met nanofiltratie, knullig. En dan die nadruk op de grootte van virussen en bacterieën ... die zijn dus talloze malen groter dan ionen. Allicht dat je die er dus makkelijker uit filtert.
Ik raad je heel sterk af om ooit zuiver gedestilleerd water te drinken, Lanne. De omgekeerde osmose treedt dan echt in werking en allerlei nuttige mineralen worden juist uit je cellen gezogen met als gevolg verzuring (als ik de definitie op een van de eerdere sites die je gaf correct heb begrepen).

En ons lichaam neemt wel degelijk anorganische mineralen op. Kijk alleen al maar naar gewoon keukenzout (en als het niet zo zou zijn, waarom zou je je dan zorgen moeten maken over die mineralen in drinkwater, je neemt ze toch niet op ....).

Ik denk dat je heel terecht kritische kanttekeningen plaatst bij wat je leest!
Hoi Anthonie,

Goed dat je reageerd, want het is lastige materie.
Maar laten we de discussie dat mensen hun spullen willen verkopen even voor lief nemen, dat spreek voor zich. Maar aan ons om de informatie de we kunnen gebruiken 'eruit te filteren i.p.v. erop te blijven afgeven.
Ik heb de indruk dat er inderdaad meer heldere uitleg zou kunnen zijn, wat het osmose-verhaal betreft. Maar wat je bij deze fabrikant ziet zie je volgens mij bij meer fabrikanten, dat ze omgekeerde osmose en nano-filtratie toepassen door de gaatjes van de membranen zo klein mogelijk te maken.
Maar als beide technieken worden toegepast, die indruk kreeg ik in iedergeval tot nu toe bij meerderen op meerdere sites, dan hoeft dat volgens mij niet met elkaar in tegenspraak te zijn.
Je kan inderdaad de kriebels krijgen van al die waarschuwen over niet zuiver water. Maar ik wil graag wat hardere argumenten van je horen dan alleen irritatie om de materie duidelijk te krijgen.
En dat verhaal van die ionen mix je er opeens tussendoor met waterzuivering, maar dat zijn twee verschillende machines. Had je dat wel helder?
Bedankt voor het advies over gedestilleerd water, maar dat was me al duidelijk. Een van de weinige dingen die voor mij in derdaad als een paal boven water staat!
Gedestilleerd water is het meest 'dode' water wat je je maar kan voorstellen en niet erg gezond.

Wat je schrijft over zout Anthonie daarmee bevestig je juist onbedoeld de theorie van die wetenschappers van weleer (zie site natuurlijke molen) die nou net zeggen dat die anorganische mineralen dus in derdaad worden opgenomen met nadelige gevolgen. Namelijk osmose die in werking treed, cellen uitdrogen, juist door de opname van die natuurlijke mineralen. Snap je?

groeten, Lanne

Laatst gewijzigd door lanne; 26 juli 2005 om 23:38
lanne is offline   Met citaat reageren
Oud 27 juli 2005, 17:59   #218
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Lanne, het is voor mij moeilijk om dit onderwerp (het schoonmaken van schoon leidingwater) erg serieus te nemen.

Kennelijk willen we graag weten dat leidingwater slecht is en gaan we milieubelastende apparaten kopen om dit schone water schoon te maken. En passant vervuilen we dus het milieu nog even extra om een onredelijke angst voor vervuilingen in het drinkwater weg te nemen.

Ik ben alleen maar puur commerciele site tegengekomen sinds ik me in deze thread ben gaan verdiepen. Ze schermen met wetenschappers, gebruiken (soms foute) wetenschappelijke termen, maar in de tussentijd hadden ze soms ook kunnen zeggen dat ze water 'instralen'.

Ik ben wel een serieuze site tegengekomen van een Australisch waterbedrijf dat die theorieën waar die zuiverjongens over praten op gefundeerde wijze neersabelt. Ik ben geneigd deze 1000 maal serieuzer te nemen.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 4 juli 2007, 22:37   #219
pipilover
Haar Guru
 
pipilover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2005
Berichten: 77
De Zuurgraad: de balans in je lijf

gebaeerd op diverse en soms tegenstrijdige internet-artikelen over zuurgraad, dus kritisch lezen!

We eten te zuur en we gaan dat bezuren, onder meer door RSI, maar ook door veel andere ziektes, zoals reuma en osteoporose. Dat gebeurt onder meer door het teveel aan zuren te binden aan lichaamseigen mineralen zoals magnesium, ijzer en zink. Door een te zure voeding verliezen we dus belangrijke mineralen! Deze mineralen worden voornamelijk onttrokken aan haren, huid, botten en tanden.


Mineralen zijn ook belangrijk voor de aanmaak van enzymen.


Zink bijvoorbeeld is betrokken bij de aanmaak van meer dan 80 verschillende enzymen. Als we teveel zuurvormend voedsel eten gaat ook onze enzymproductie achteruit waardoor ons lichaam op tal van punten slechter gaat functioneren. Ook onze nieren en onze ademhaling zijn betrokken bij de afvoer van het teveel aan zuren. Als het om kleine hoeveelheden gaat dan kan ons lichaam dat wel regelen.

Ongeveer in dezelfde tijd als Dr. Ragnar Berg (rond 1910) was ook Dr. William Hay bezig met voeding als oorzaak van ziekte. Dr. Hay had ten aanzien van gezonde voeding een aantal principes die overeen komen met de ideeën van Berg. Ook hij ging er vanuit dat voeding zo zuiver en natuurlijk mogelijk moet zijn en weinig zuurvormende producten mag bevatten. Dr. Hay voegde hier nog een nieuw principe aan toe. Hij stelde dat verschillende voedingstoffen voor een goede vertering in de maag een verschillende zuurgraad nodig hebben. Eiwitten en zure vruchten hebben voor een goede vertering een andere zuurgraad in de maag nodig dan koolhydraten. Dr. Hay leed zelf aan de ziekte van Bright, een ernstige nierziekte waaraan volgens de gevestigde geneeskunde niets meer te doen was. Hij genas door zijn theorie over zuivere voeding, de voedselcombinaties en het zuur-base evenwicht op zichzelf toe te passen en hij viel ook 25 kg. af!


Eet men dus tegelijk koolhydraten en eiwitten dan zullen deze allebei niet volledig worden omgezet. Het gevolg is dan dat er niet goed verteerde resten in het spijsverteringskanaal over blijven die het lichaam toch op de een af andere manier kwijt moet zien te raken. Vooral onvolledig verteerde eiwitfragmenten kunnen voor veel problemen zorgen. Ze uiten zich o.a. als allergieën. Andere onvolledig verteerde voedingsresten worden als slakken gedumpt in het bindweefsel met alle boven beschreven gevolgen. Volgens de theorie vanDr. Hay is het beter dat eiwitten (vlees, vis, ei, zuivelproducten) en zure vruchten niet in dezelfde maaltijd gecombineerd worden met koolhydraten (meelspijzen, suikers).
Het is algemeen bekend dat wij in de natuur te maken hebben met verzuring. Ook onze voedingsketen en ons voedingspatroon is door de jaren zo verandert dat ook daar de verzuring zijn intrede gedaan heeft. Niet allen het Atkins dieet is om die reden een ongezonde afvalmethode, de balans in onze totale voeding is veelal ver te zoeken. Meten is weten: voor slechts 12,50 euro kan men 100 strips kopen om uw base~zuren balans te meten.
(leverancier Nagel & Hofman Hilversum).

De Patiëntenvereniging Enzymtherapie geeft deze brochure met eenvoudige tips over een gezonde samenstelling van onze voeding uit. Voor meer informatie over deze brochure en het bestellen zie: www.enzymtherapie.nl.

Een deel van het voedsel dat we eten wordt door het lichaam omgezet in basen, het andere deel in zuren. Of iets verzurend werkt, kan je niet proeven. Bijvoorbeeld een zure vrucht als een citroen, heeft een alkaliserend (basevormend) effect omdat deze vrucht de pancreas aanzet tot het produceren van basische buffers.
Over wat nu precies zuurvormend en wat basevormend werkt zijn de voedingsdeskundigen het niet eens. Over het algemeen worden vlees (excl.kip), vis, schaal- en schelpdieren, granen, koffie, olie, alcoholische dranken, peulvruchten en cranberry’s als zuurvormend beschouwd en de overige groenten en fruitsoorten als basevormend.
Omdat het zeer moeilijk is om na te gaan wat er precies in een lichaam gebeurt met voedingsmiddelen, zijn er diverse theorieën ontwikkeld over wat precies de gevolgen zijn van de zuren die gevormd worden in het lichaam.
Volgens een aantal deskundigen vormen de zuren een belasting voor ons lichaam. Vlees zou ons belasten met urinezuur, fosfaathoudende levensmiddelen (o.a. fastfood, vlees, worst, cola en andere frisdranken) met (ortho)fosforzuur, suiker en witmeelproducten met azijnzuur, varkensvlees met zwavelzuur, kaas met salpeterzuur, nicotine met nicotinezuur, aspirine met acetylsalicylzuur, wijn met wijn- en zwavelzuur, koffie en zwarte thee met GERB- en chlorogeenzuur en koolzuurhoudend water en frisdrank met koolzuur. Verder zouden zware metalen als lood en cadmium en het als vulling voor kiezen gebruikte amalgaam verzurend voor het lichaam zijn. Daarbij komt ook nog het zoutzuur dat we produceren als gevolg van stress, ergernis, angst, vermoeidheid en te weinig slapen.
Het lichaam moet proberen deze zure afvalstoffen te verwijderen. Het heeft daarvoor een ruime hoeveelheid basevormende levensmiddelen nodig om het zuur/basenevenwicht in stand te houden. De zuren worden voor een deel via de longen als koolzuurgas (CO2) uitgeademd en een klein deel wordt via de huid uitgezweet. Als je meer beweegt, worden er via deze wegen meer zuren afgescheiden. De grotere zuurmoleculen (zoals urinezuur, melkzuur, boterzuur, azijnzuur en vele andere zuren) moeten door het lichaam eerst gebonden worden aan mineralen (zoals calcium, magnesium, natrium en kalium), waarna ze als zouten door de nieren worden verdund en uitgescheiden. Een teveel aan zuren wordt in de loop van de dag opgeslagen in de vloeistof tussen de bindweefselcellen (onder de huid en in en om de spieren) en in het vetweefsel. ’s Nachts worden de opgeslagen zuren weer in de bloedbanen gebracht, waarna ze door de nieren naar de blaas worden getransporteerd en door de longen worden uitgeademd.
Door het afscheiden van zuren en door het toevoegen van basen houdt het lichaam de zuurgraad van het bloed stabiel. Het bloed heeft een vaste waarde van 7,35 tot 7,45 pH. Water is pH neutraal (pH 7), pH-neutraal betekent dat zuren en basen elkaar opheffen. Alles wat een lagere pH heeft dan 7 is zuur, alles wat een hogere pH heeft is basisch (alkalisch).
Het is al wel bekend wat er gebeurt als er bepaalde mineralen aan bepaalde weefsel zuren en basen elkaar opheffen. Alles wat een lagere pH heeft dan 7 is zuur, alles wat een hogere pH heeft is basisch (alkalisch).
Het is al wel bekend wat er gebeurt als er bepaalde mineralen aan bepaalde weefsel worden onttrokken, maar of dit door zuurvormende voeding komt is wetenschappelijk nog niet hard te maken.

Sluipend proces

Als je langere tijd teveel verzurende levensmiddelen hebt gebruikt, dan hoef je daar niet zoveel van te merken. Het proces van verzuring verloopt namelijk sluipend. Heel langzaam kan het weefsel steeds minder haar afvalstoffen kwijtraken. Als de klachten nog vaag zijn spreken we van latente acidose. Je kan dan langzaamaan een heel scala van klachten krijgen: je krijgt last van spierpijn na een ongewone inspanning, je wordt wat dikker, je krijgt vaker of continu hoofdpijn, je kan wat minder fit of sneller moe worden, je kan last krijgen van duizeligheid, concentratieproblemen, zuurbranden, eczeem, verstopping, ringen rond de ogen of haaruitval, candida, darmparasieten, bacterie-infecties, je tong kan beslagen worden, je adem kan gaan ruiken en vrouwen kunnen last van cellulitis krijgen en mannen van haaruitval. Te veel zuur heeft ook een negatieve invloed op het vegetatieve zenuwstelsel. Dit kan allergieën ten gevolge hebben, maar ook migraine of doorbloedingsstoornissen.

Als je lichaam nog verder verzuurt, dan probeert het toch nog een evenwicht te bewaren en ‘rooft’ dan mineralen uit je botten, gewrichten, spieren, bloedvaten, galblaas en maag- en darmslijmvlies. Er is dan sprake van acidose.
Als er calcium en magnesium aan je botten worden onttrokken, dan heb je op den duur kans op osteoporose.
Als er mineralen aan gewrichten worden onttrokken lijdt dat tot degeneratie en na verloop van tijd kan het immuunsysteem de verzuurde cellen in de gewrichten aanvallen, waardoor artritis ontstaat.
Als er mineralen aan de spieren, gewrichtsbanden en pezen worden onttrokken, dan heb je meer kans ze te beschadigen of te scheuren. Omdat de buffers van het vet- en bindweefsel vol zijn, worden de zuren in het spierweefsel opgeslagen. Daarom kan het dan flink pijn doen als je onder aan je kuit een huidplooi pakt tussen duim en wijsvinger en dan flink knijpt. Door verzuring van de spieren kunnen sensibele zenuwuiteinden geprikkeld worden, waardoor pijn en spasmen kunnen ontstaan.
Als zuren zich in de spieren en/of pezen, gewrichtsbanden en gewrichten gaan vastzetten kunnen jichtaanvallen en andere reumatische klachten ontstaan.
Als er mineralen uit je bloedvaten worden onttrokken, kunnen er spataderen, aambeien, vaatvernauwing en doorbloedingsstoornissen ontstaan.
Als er mineralen uit de bekleding van het darmkanaal worden onttrokken, kan je last krijgen van je onderbuik, colitis, diarree, de ziekte van Crohn, een spastische darm, enz.
Als er mineralen uit de binnenwand van de slokdarm worden onttrokken, dan kan je last krijgen van brandend maagzuur. Nog later kan je last met slikken krijgen.
Als er niet voldoende mineralen geroofd kunnen worden, probeert het lichaam de zuren te verwijderen via de ingewanden, nieren, huid en ademhalingsorganen.
Gebeurt dit via de longen, dan kan er astma ontstaan. Een teveel aan zuur in de neusbijholtes zorgt ervoor dat het lichaam dit probeert te verdunnen met slijm, waardoor je een lekneus of sinusproblemen kan krijgen.
Gebeurt dit via de urinewegen, dan kan dit bloed in de urine, een geïrriteerde blaas en later nierschade veroorzaken.
Gebeurt dit via de huid, dan kan dit zweetvoeten, jeuk, roos, acne, ontstekingen en schimmelziektes veroorzaken.
Het lichaam gebruikt enzymen als SOD, catalase en glutathion om abnormale lichaamscellen te vernietigen. Deze enzymen kunnen hun werk echter niet goed doen in een zure omgeving, waardoor ze je niet goed kunnen beschermen tegen voortwoekerende cellen.
Zoals al eerder vermeld zijn deze theorieën niet wetenschappelijk bewezen.
Er kunnen ook andere oorzaken voor acidose zijn, bijvoorbeeld een slechte longfunctie (respiratoire acidose) waardoor teveel koolzuur wordt vastgehouden, een stofwisselingsstoornis waardoor er teveel zuur wordt geproduceerd (bijvoorbeeld bij suikerziekte) of een nierafwijking waardoor er teveel basische stoffen worden uitgescheiden. Hierdoor kan acidose van het bloed kan ontstaan. Deze oorzaken worden onderkend door de medici, de acidose waar we het hier over hebben, is helaas een conditie die nog over het algemeen ontkend wordt door de medische wereld.
Als je last denkt te hebben van verzuring van je bindweefsel, dan kan je de volgende maatregelen nemen:

Waarschijnlijk kan het beperken van de mineralen die we doorgaans teveel binnenkrijgen (fosfor, calcium, natrium) en extra inname van mineralen die we weinig binnenkrijgen (magnesium, zink, chroom e.d.) een positieve bijdrage leveren. Het lijkt mij dat je, om de ontbrekende mineralen aan te vullen, het best een vitamine/mineralencomplex kan gebruiken, aangevuld door extra magnesium. In theorie kan je door deze supplementen alle (door verzuring veroorzaakte) problemen voorkomen.
Je kan zelf controleren of de maatregelen die je genomen hebt, effect hebben gehad door het bepalen van de zuurgraad van je urine. Je ochtendurine hoort een pH van ongeveer 7,1 te hebben. Daarna daalt de zuurgraad in de loop van de dag, om rond 17.00 uur een waarde van 7,4 te bereiken. Als de pH van je urine telkens lager is, dan heb je last van een zuuroverschot. Indicatorpapiertjes (teststrookjes om de pH te bepalen) zijn te koop bij de apotheek.
Let erop dat voedsel goed gekauwd moet worden. Basevormend voedsel dat niet goed gekauwd wordt, kan alsnog een verzurend effect op het lichaam hebben, omdat het in de darmen makkelijk tot gisting kan overgaan. Ook vruchtensap moet ‘gekauwd’, dus vermengd met speeksel worden. Een darmflora opbouwend preparaat kan de spijsvertering verbeteren en bijdragen aan minder gistingen. Dit is met name van belang bij mensen met een slechte stoelgang, gasvorming in de darmen of een opgeblazen gevoel.
Dieren uit de bio-industrie (koeien, kippen, kalkoenen, kweekzalm, etc.) krijgen eiwitrijk eten en vlak voordat ze geslacht worden staan ze vaak bloot aan heel veel stress. Dit zorgt ervoor dat ze in hun bindweefsel veel zuren opslaan. Bovendien krijgen ze weinig beweging, waardoor er niet voldoende ontzuring kan plaatsvinden. Dieren uit de eko-veeteelt krijgen meestal meer beweging en hun groei wordt minder gestimuleerd door eiwitrijk voedsel. Daarom zal het vlees van deze dieren minder zuren bevatten. Wild bevat nog minder zuren. Ook deze stelling is wetenschappelijk nog niet bewezen.
Het niveau en de activiteit van de maag- en intestinale secretieproducten. Voornamelijk de zuurgraad (pH) van de maag is belangrijk voor afbraak van voedsel. De pH van de maag is afhankelijk van het type voeding. Zo verzuurt de maag sterk na een glas water, terwijl dit een veel langzamer proces is na een volledige maaltijd, omdat de bufferende capaciteit van een voeding veel groter is dan van een glas water.


Aanpakken: reuma

De behandeling van reumatische klachten kan het beste begonnen worden met een consequent volgehouden rauwkost dieet gedurende 2 tot 3 weken om het reinigingsproces opgang te brengen. Daarna kan begonnen worden met een normaal dagelijks voedingspatroon wat rekening houdt met het voorkomen van zuuroverschot.
Hierbij kunnen de volgende regels als uitgangspunt dienen.
1. Vermijden: vlees, vis en eieren. Dierlijke eiwitten veroorzaken grote urinezuuroverschotten. Vervangen door andere eiwitleveraars: soja, tufu, erwten, bonen, tarwe, rogge, zilvervliesrijst, volkorenprodukten, zure melkprodukten, kaas (geen franse kaas)
2. Alle groenten geven een basische reactie evenals aardappels en vruchten. Zij zijn belangrijk bij het neutraliseren van urinezuur. Gebruik dagelijks veel verse groente waarvan een groot gedeelte rauw. Groentes nooit doodkoken of uitkoken. Groentes kunnen ook gesmoord worden in de koekenpan met een klein beetje zonnebloemolie.
3. Gebruik geen geraffineerde voedingsmiddelen, witmeelproducten, banketbakkersproducten, blik of potproducten, jams, witte rijst, sausen, ketchup, mayonaise, suiker, vla, gebrande noten, genotmiddelen zoals koffie, thee, chocolade, alcohol, limonades, ijs e.d. deze zijn slecht voor een reuma patiënt. Als drank een kruidenthee gebruiken en deze regelmatig wisselen (bijv; reformkoffie, kamillethee, lindebloesemthee, pepermuntthee). Kan men niet zonder suiker dan bruine rietsuiker of honing.
I.p.v. limonade vers vruchtensap of groentesap.
4. Als broodbeleg kan gebruikt worden tomaat, wortel, radijs, selderij, biet, appel, marmite, honing, tomaat. Geen broodbeleg gebruiken dat suiker of chocolade bevat.

Kruiden als Solidago (guldenroede), Ononis spinosa (kattedoorn), Urtica urens (brandnetel) samen met Betula alba (berkenblad). Bij de chronische gewrichtsreuma helpt een thee van gelijke delen rozemarijn, gekneusde jeneverbessen en zoethout. Een eetlepel van dit mengsel 20 minuten trekken op een halve liter kokend water hiervan .twee maal daags een glas opdrinken. Bij spierreuma werkt een thee van brandnetel + zoethout gunstig. Maar ook en vele andere kruiden kunnen gebruikt worden om het urinezuur uit te scheiden. Er zijn goede kruidenpreparaten verkrijgbaar die op de individuele situatie kunnen inwerken.

Er zijn vele stoffen die giftig zijn voor de darmflora. De bekendste zijn:
Geraffineerde suiker. Hiermee wordt bedoeld alle bewerkte koolhydraten, zoals witte suiker, bruine suiker, druivensuiker en zoetstoffen. Aspertaam is wel de bekendste gifstof van de laatste jaren.
Caffeïne, nicotine en alcohol zijn eveneens giftig voor de symbionte flora.
Verzadigde vetten vormen ook een belangrijke bedreiging voor de gezonde flora. Onverzadigde vetten daarentegen zijn juist belangrijke stoffen.

Middelen


Omega vetzuren: deze vetzuren uit visolie (of lijnzaadolie) zijn zéér goed bij hart - en bloedvatproblemen, met name omdat ze 'klontering' tegengaan. Voor preventief gebruik - zonder speciale reden - zijn deze supplementen minder geschikt, omdat visolie zware metalen bevat door de zeevervuiling... én omdat overmatige 'omega-3 meervoudig onverzadigde vetzuren' celwandaantastend zijn gebleken... alternatieve behandelaars van ADHD hebben veel succes met VLASZAADOLIE, het schijnt leerprestaties te verhogen, maar toch...

Thee: Groene Thee is versterkend en ontstekingen- en kankerwerend. Onlangs werd nog de positieve werking bij Artritis aangetoond.
Het is als gemalen supplement beschikbaar, maar kan beter gewoon gedrónken worden, thee 'spoelt' het lichaam.
Verrijkt met bloemen (Jasmijn, Roomse Kamille) en andere kruiden (Hibiscus, Rozenbottel, Zoethout, Weegbree, Mint) is de smaak beter, en het geneeskrachtige effect nog groter.
Met gratis verkrijgbare OVERZICHTEN van de natuurdrogist 'Erica' (die ook een schat aan losse kruiden verkoopt), kan ieder een genezende thee naar eigen behoefte samenstellen.
Thee is een van de belangrijkste bronnen van FLAVONOÏDEN !! Thee-Flavonoïden zij overal in en op het lichaam positief werkzaam.
Maar thee bevat OXALATEN, tot 5%. Volgens Brits onderzoek (hoe kan het anders), heft een klein scheutje melk in de thee het slechte effect van oxalaten op (dat geldt uiteraard ook voor oxalaten in spinazie, rabarber en andere natuurlijke produkten - neem een glas melk erbij, of een kalkpilletje

http://www.net.info.nl/zuurbase.htm (Zie hele tekst)
pipilover is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juli 2007, 10:29   #220
Georgie
HaarWeb lid
 
Georgie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2004
Berichten: 1.906
Pipilover, ik vind het een mooi verhaal, en het geldt zeker voor vele kwalen. Voeding heeft grote invloed.
Maar AGA is op zich helemaal geen ziekte. Het is een natuurlijk proces. Iemand met AGA kan volkomen gezond zijn (en de meesten zijn dat ook), en perfect eten (zoals bijv. mijn yogaleraar, acupuncturist, man enz. die beiden kaal als een biljartbal zijn, en zich uitstekend voeden).
Ik vind de verhalen over voeding e.d. prima, maar het hoeft totaal geen invloed op AGA te hebben.
__________________
Has finally left the building!
Georgie is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juli 2007, 11:52   #221
pipilover
Haar Guru
 
pipilover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2005
Berichten: 77
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgy Bekijk bericht
Pipilover, ik vind het een mooi verhaal, en het geldt zeker voor vele kwalen. Voeding heeft grote invloed.
Maar AGA is op zich helemaal geen ziekte. Het is een natuurlijk proces. Iemand met AGA kan volkomen gezond zijn (en de meesten zijn dat ook), en perfect eten (zoals bijv. mijn yogaleraar, acupuncturist, man enz. die beiden kaal als een biljartbal zijn, en zich uitstekend voeden).
Ik vind de verhalen over voeding e.d. prima, maar het hoeft totaal geen invloed op AGA te hebben.
Ja AGA is geen "ziekte", maar ik dacht omdat een aantal mensen het over verzuring hadden dacht ik dat deze tekst wel interessant zou zijn (ofzoiets)
pipilover is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2007, 10:38   #222
Dude22
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 26
Post

Georgy, pipilover,

Klopt, AGA is geen ziekte. Zeker niet als je er tegen je dertigste last van hebt. Maar om nu vóór je 25ste al flink haar te verliezen, daar heb ik toch mijn twijfels bij. Om mijn eigen geval als voorbeeld te nemen, ik heb teelbalkanker gehad, met aansluitend een periode (tot nu) van twee en een half jaar stress, angst spanning en heel veel vermoeidheid (= roofbouw). Het laatste jaar wordt mijn haar overvallen door AGA, om t maar zo te noemen (ik ben 23).

Ik zie op zn minst n relatie. Ik ben nu dus op zoek naar een goede mineralen/supplementen balans voor mijn lichaam. Naast Propecia waar ik binnenkort mee ga starten.
__________________
Intern:
Fina (1,25 delen door 4) sinds januari 2007

Extern:
Minoxidil sinds november 2011
Dude22 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2007, 18:39   #223
pipilover
Haar Guru
 
pipilover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2005
Berichten: 77
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dude22 Bekijk bericht
Georgy, pipilover,

Klopt, AGA is geen ziekte. Zeker niet als je er tegen je dertigste last van hebt. Maar om nu vóór je 25ste al flink haar te verliezen, daar heb ik toch mijn twijfels bij. Om mijn eigen geval als voorbeeld te nemen, ik heb teelbalkanker gehad, met aansluitend een periode (tot nu) van twee en een half jaar stress, angst spanning en heel veel vermoeidheid (= roofbouw). Het laatste jaar wordt mijn haar overvallen door AGA, om t maar zo te noemen (ik ben 23).

Ik zie op zn minst n relatie. Ik ben nu dus op zoek naar een goede mineralen/supplementen balans voor mijn lichaam. Naast Propecia waar ik binnenkort mee ga starten.
Heb jij Green Magma misschien geprobeerd? Ik zou graag tarwegras willen proberen, maar weet echt niet hoe ik eraan moet komen. Ik heb glezen dat er nu zoiets als floaten is. Het is een soort cabine die je helemaal voor jezelf hebt en t zorgt ervoor dat je "stress" ervan minder wordt en voedingsstoffen beter opgenomen worden. Zijn er nof meer mensen die hiervan gehoord hebben? Ik zou t nml. graag graag willen proberen
pipilover is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2007, 18:45   #224
pipilover
Haar Guru
 
pipilover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2005
Berichten: 77
Oh ik heb trouwens nog wat gevonden om t lichaam te ontgiften en t is een goedkope en makkelijke methode. Niet zo heel erg bekend in Nederland, maar wel in andere landen. Het heet oliesurpen/oilpulling. Dit zou ook wat kunnen zijn voor vrouwen met pcos (ofzo)

Zie:

http://www.essentialdayspa.com/forum....php?tid=23279

en Nederlandse versie:

http://www.fonteine.com/olieslurpen_ontgiftiging.html
http://www.kruidenvrouwtje.nl/therapieen/oliekuur.htm


pipilover is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2007, 19:39   #225
pipilover
Haar Guru
 
pipilover's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2005
Berichten: 77
En nog wat gevonden over voeding!!!

http://annawaterkristal.mijnwebadres...aginaid=160521
pipilover is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Beauty tatoo en toppik tussen de transplants een eventuele oplossing? 4roluca Chirurgische behandelingen 2 18 februari 2005 00:03


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 12:24.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.