Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 22 december 2010, 01:29   #1
Promise
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 343
8 jaar aan de finasteride. Stoppen?

Sinds mijn 18e ben ik de strijd aan gegaan met kaalheid. Met groot succes. Ik was er op tijd bij waardoor de combinatie minoxidil + finasteride zijn werk goed kon doen. Inmiddels ben ik 26, heb mijn haar dus weten te behouden en heb veel hergroei gehad.

Een succesverhaal....

Toch overweeg ik om te stoppen. En niet om de reden dat ik er geestelijk klaar voor ben om kaal te worden, maar omdat ik mij druk maar om de verontrustende verhalen die op het internet ronde doen over deze stof. Toen ik in 2002 begon met finasteride toen leek het allemaal aardig veilig spul, er waren niet veel (bijzonder verontrustende) negatieve verhalen over te lezen. Het was (is) FDA-approved dus dat zou wel goed zitten... was toen de gedachte (op internet).

Nu zijn we 8 jaar verder en gebruiken natuurlijk veel meer mensen finasteride. Logisch dat er dan ook meer berichten op het internet komen en logisch dat niet iedereen positief is.

Ik vraag me weleens af of ik bijwerkingen ervaar... Ik gebruik finasteride al zo lang dat ik eigenlijk niet meer weet hoe het is om zonder te leven. Ik ben bijvoorbeeld best vaak moe en loop niet over van energie en mijn libido is niet erg hoog en zo zijn er vast meer kwaaltjes die ik in de loop van de jaren heb ervaren... Maar of dit alles te wijten is aan finasteride, wie zal het zeggen?! Hoe zal ik mij voelen zonder finasteride? Ja, misschien (lichamelijk) wel veel beter...

Kortom vanwege de grote stroom aan negatieve berichtgeving twijfel ik om mijn finasteride gebruik te stoppen. Aan de andere kant zit ik er absoluut niet op te wachten om kaal te worden.

Hoe gevaarlijk is finasteride nou echt? Ongetwijfeld is het verhaal van de onderzoekende studenten en "brainfog" jullie bekend...als je dat leest dan wil je het niet meer gebruiken plus alle andere bijwerkingen op het net.

Kijk hier eens naar, hier word je toch niet blij van?! Het ziet er allemaal serieus uit...http://www.propeciahelp.com/overview Op de website http://www.propeciahelp.com wordt zelfs geschreven van veel mensen blijvende en ernstige bijwerkingen hebben ervaren en die zelfs na het stoppen van finasteride houden.

Voor mijn gevoel is stoppen geen optie. Ik wil gewoon niet kaal worden. Maar "het internet' dwingt je er bijna toe...

Hoe denken jullie erover. Wat is wijsheid? Welke opties staan nog open?
__________________
-[sinds 2003] Finasteride; 1,25 mg p/d.
-[april 2015] 750 grafts herstellen haarlijn (HairPlus Medical Care)
-[oktober 2020] 1400 grafts herstellen en verdichten haarlijn (Prohairclinic)
-[december 2021] 300 grafts om de puntjes op de i te zetten (Prohairclinic/Cosmedics)

Status: NW 0, geen last van kaalheid meer, 37 jaar

Laatst gewijzigd door Promise; 22 december 2010 om 01:54
Promise is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2010, 02:17   #2
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Misschien is het een goed idee om te gaan minderen met finasteride, dus 0,5mg per dag of 1mg om de 2 dagen, zoals Nate
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2010, 18:38   #3
Mathijs
007
 
Mathijs's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2002
Berichten: 122
Juiste stap

Heel herkenbaar wat je schrijft. Een dilemma, schoonheid versus gezondheid.

Ik ben vorig jaar gestopt met duta, fina en minox en alles wat al niet meer.....
Waarom? Ik heb deze medicamenten 10 jaar gebruikt en ben ik inmiddels 31 jaar oud en nog in het bezit van een prachtige haardos. Echter ontstond bij mij de gedachte dat ik mijn lever niet nog eens 10 jaar wil belasten en mijn hormoonhuishouding nog langer wil verstoren. want dat doet het. Ook ivm het nemen van kinderen is het beter om alle shit te stoppen hoe goed ze ook voor mij hebben gewerkt. Mijn grootste angst is kaalworden en ik heb er alles voor over om dat niet te worden. Nadat ik zag welke haarsystemen er zijn, zo levensecht en onzichtbaar en vaak nog mooier dan mijn haardos, met permanente bevestiging, werd voor mij de keus makkelijker om te stoppen. Ik heb dus een goed alternatief achter de hand, nl. een haarsysteem. Dit systeem gaat nooit ten koste van je gezondheid en vraagt 1x in de 4 weken aandacht. Met een dergelijk systeem kun je iedere gewenste coupe nemen. Kijk maar eens op hairdirect.com Volledig onzichtbaar en heel natuurlijk en mooi. Waarom dan nog slikken? Omdat het niet je eigen haar is? Weegt niet op tegen je gezondheid.
__________________
DHP
(Dagelijks Haarbehoud Programma)
i.c.m. 1 liter water

Ochtend

15 min. Hairlaser 650N
0,5mg Dutasteride (om de dag) + Haarvitamine
Shampoo Schwarzkopf Carnitinetartraat
Minoxidil 5% + vloeibare Dutasteride

Middag

American CREW copper peptides
1 cap. Groene thee
Zaagpalm + Pygeum

Avond

Shampoo Rooscure 1% Ketoconazol
15 min Hairlaser 650N
5% Spirocolante
Xandrox 15% + vloeibare Finasteride
1 mg Finasteride
1 tabl. Zink
1 tabl. Vit B P-5-P
Mathijs is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2010, 23:12   #4
Hans90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 november 2009
Berichten: 210
Is Finasteride dan zo belastend voor je lever dan? Ik neem aan dat een glas alchohol per dag meer schade aanricht dan een klein pilletje.

Wat de rest betreft, misschien moet je toch meer kijken wat de statistieken zeggen. Ik lees meer goede verhalen dan slechte verhalen over finasteride en dit soort gevallen heb je ook met andere soorten medicatie.

Ik hou mezelf gewoon goed in de gaten, brainfog of iets dergelijks lijkt me erg vervelend, maar kaal worden en depressief raken hierdoor lijkt me ook niet bepaald fijn.

keuzes, keuzes, keuzes, maar wat is de juiste? Dit is het altijd het risico wat je neemt, zo denk ik maar.
Hans90 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2010, 01:11   #5
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans90 Bekijk bericht
Is Finasteride dan zo belastend voor je lever dan? Ik neem aan dat een glas alchohol per dag meer schade aanricht dan een klein pilletje.
Het formaat van het glas of het pilletje doet er weinig toe, het gaat immers om de ingrediënten (zeer minuscule pilletjes kunnen bij vrouwen borstkanker, trombose en baarmoederkanker veroorzaken)
Alcohol is niet goed voor je lever en bij het slikken van finasteride/dutasteride is het verstandig om regelmatig je leverfuncties te laten nakijken.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2010, 08:38   #6
HairCoach
sdw
 
Geregistreerd: 21 februari 2008
Berichten: 1.256
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans90 Bekijk bericht
Is Finasteride dan zo belastend voor je lever dan? Ik neem aan dat een glas alchohol per dag meer schade aanricht dan een klein pilletje.

Wat de rest betreft, misschien moet je toch meer kijken wat de statistieken zeggen. Ik lees meer goede verhalen dan slechte verhalen over finasteride en dit soort gevallen heb je ook met andere soorten medicatie.

Ik hou mezelf gewoon goed in de gaten, brainfog of iets dergelijks lijkt me erg vervelend, maar kaal worden en depressief raken hierdoor lijkt me ook niet bepaald fijn.

keuzes, keuzes, keuzes, maar wat is de juiste? Dit is het altijd het risico wat je neemt, zo denk ik maar.
Precies Hans !

Ik heb mijn leverfunctie jaren laten controleren (zeker de eerste jaren), nooit een afwijking gehad.

Ik vind kaal worden geen optie en kies voor fina.
__________________
Regime:
Finasteride(2001 tot 2003, herstart 02-2008 -> ) op di, do, za en zo,
Dutasteride 0,5mg op ma, wo en vr
Tuinen Super Haar Formule
Omega 3
Biotine (3000mcg per dag)
Vitamine D3 (2000mcg)
Toco-Sorb (1x/dag)
Spiruella MSM (6000mg per dag)
Revita & Alpecin Shampoo

Behandelingen:
1e HT: 2000; 650 grafts FUT dr. Feriduni inhammen.
2e HT: 2001; 700 grafts FUT dr. Villnow verdichting/herstel 1e behandeling.
3e HT: 07-2014; 2240 grafts FUE herstel eerdere behandelingen - Prohair
4e HT: 09-2016; 800 grafts Verdichting / Herstel haarlijn FUE - Kliniek Veldhoven.
5e HT: 12-2017; 600 grafts temples FUE - Kliniek Veldhoven


Status:
NW1
HairCoach is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2010, 09:39   #7
rempie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2004
Berichten: 72
Thumbs down

Ben in mei gestopt met fina en merk niet echt veranderingen. Mijn libido is wel wat hoger en daar ben ik erg blij mee. Mijn haarsituatie is nog steeds goed dankzij fue in aug 2010 en gebruik minox waar ik medio oktober mee ben begonnen.

Ik kijk het nog even aan en bij verslechtering ga ik weer aan de fina. Wel 0,5 mg ipv 1,25. Uiteindelijk heb ik, op een lager libido na, weinig hinder van fina ondervonden.
rempie is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2010, 10:15   #8
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Misschien is het een goed idee om te gaan minderen met finasteride, dus 0,5mg per dag of 1mg om de 2 dagen, zoals Nate
En ik ik ben al een tijdje geminderd naar 0.6mg om de 2 dagen.
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag
Strider is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2010, 12:38   #9
norwood2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 2.074
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathijs Bekijk bericht
Ik heb dus een goed alternatief achter de hand, nl. een haarsysteem. Dit systeem gaat nooit ten koste van je gezondheid en vraagt 1x in de 4 weken aandacht. Met een dergelijk systeem kun je iedere gewenste coupe nemen. Kijk maar eens op hairdirect.com Volledig onzichtbaar en heel natuurlijk en mooi. Waarom dan nog slikken? Omdat het niet je eigen haar is? Weegt niet op tegen je gezondheid.
Niet per se, maar je kan best wel tegen andere problemen oplopen. De voorbeelden zijn al vaker geschetst. Het is voor iedereen een persoonlijke keuze, maar het beeld schetsen van....het bed uit/opstaan, haarwerkje op en klaar....gaat ook niet altijd op. Dan zou ik zelf nog eerder kiezen voor medische pigmentatie, maar ook daar zit een kanttekening aan.

Hoe dan ook, niks weegt op tegen je gezondheid, das duidelijk. Maar ten onder gaan aan depressiviteit is ook je gezondheid, vergeet dat niet. Je eigen niet meer in de spiegel durven aankijken...dat komt voor, vergis je niet. Uiterlijk en tevreden met jezelf zijn is een belangrijk gegeven voor velen.

Probleem is dat het koffiedik kijken is. De verhalen zijn er, maar er zijn ook miljoenen mensen dit gebruiken. Mijn haar is mij veel waard, heb geen bijwerkingen (misschien lusteloosheid) en ga er vanuit dat ik daarnaast ook niks aan het kweken ben. Ik ben al eens twee jaar gestopt en merktte toen ook geen achteruitgang, maar het gaat nu net lekker. Misschien is het wel degelijk een redelijk onschuldig medicijn en ben je gestopt vanwege "de internetverhalen"...dat zou toch dramatisch zijn.
norwood2 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2010, 13:53   #10
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door norwood2 Bekijk bericht
het beeld schetsen van....het bed uit/opstaan, haarwerkje op en klaar....gaat ook niet altijd op.
Dat klopt, want de overgrote meerderheid van de haarwerkdragende mannen laat het haarwerkje minstens een week lang dag en nacht vastgeplakt zitten.

Mijn pruik verwijder ik wel iedere nacht, evenals mijn nep-ogen (contactlenzen).
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2010, 22:39   #11
Noob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2009
Berichten: 598
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathijs Bekijk bericht
Heel herkenbaar wat je schrijft. Een dilemma, schoonheid versus gezondheid.

Ik ben vorig jaar gestopt met duta, fina en minox en alles wat al niet meer.....
Hoe is het nu met je eigen haar? is dat na het stoppen in rap tempo uitgevallen of valt met mee?
Noob is offline   Met citaat reageren
Oud 23 december 2010, 22:41   #12
Noob
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 mei 2009
Berichten: 598
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Promise Bekijk bericht
verhaal
Jij slikt btw wel erûg veel supplementen, vraag mij af of dat ook wel goed is???
Noob is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2010, 14:45   #13
cees
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 958
Maar promise, na ruim 8 jaar is je haardos niet achteruitgegaan met het gebruik van finas?
__________________
- finasteride 1,25 mg (met extra bestanddelen als biotine, vit A)
- MSM
- Silicea
- Saw Palmetto
- P-5-P (om de dag)
- Aminexil (elk half jaar een kuur)
- Verder veel groene- en brandnetel thee
cees is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2010, 17:23   #14
perfectionist
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 juni 2008
Berichten: 34
Kijk hier eens naar, hier word je toch niet blij van?! Het ziet er allemaal serieus uit...http://www.propeciahelp.com/overview Op de website http://www.propeciahelp.com wordt zelfs geschreven van veel mensen blijvende en ernstige bijwerkingen hebben ervaren en die zelfs na het stoppen van finasteride houden.

Ik vind dit wel serieus verontrustend!!!!

(een gebruiker)
perfectionist is offline   Met citaat reageren
Oud 24 december 2010, 18:22   #15
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Volledig off-topic, maar kijk deze site eens! Serieus verontrustend.

.... oftewel, verdiep je in méér dan in paniekverhalen alleen.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Bijwerkingen stoppen finasteride WackoV Medicijnen/haargroeimiddelen 5 4 januari 2010 16:12
finasteride gel!!! cop Medicijnen/haargroeimiddelen 8 17 juli 2009 20:01
zijn er damens rond de 50 jaar die finasteride gebruiken? Eefje Haarproblemen bij vrouwen 0 28 augustus 2004 19:22


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:28.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.