Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 21 oktober 2003, 14:45   #1
Mr.Rogers
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Berichten: 4
Beginnen met Finasteride, twijfels en vragen

Ik zit er aan te denken om Finasteride te gaan slikken. Ik ben 23 jaar en heb inmiddels aardige inhammen. Ook merk ik dat ik haarverlies heb bij mijn kruin. Het is echter nog niet zichtbaar, omdat ik behoorlijk dik haar heb. Dit lijkt mij dus de tijd om met Finasteride te beginnen.


Ik heb drie vragen:
- Op welke termijn kan ik verwachten dat de haaruitval stopt? Ik begrijp dat ik niet meteen binnen twee maanden mijn haar dikker zal zien worden, maar ik zou het wel prettig vinden als de uitval zo snel mogelijk stopt.

- Ik ben van plan om Finasteride te slikken door 5mg tabletten in vieren te delen. Bevatten deze tabletten (Proscar bijv.) toegevoegde ingredienten die bijvoorbeeld Propecia niet bevatten?

- Hoe ernstig zijn de risico's wat betreft zwangerschap? Ik weet niet of ik ooit kinderen wil nemen, maar ik hoor verhalen over zaad dat gevaarlijk kan zijn voor de vrouw?? Ik wil mijn vriendin niet in gevaar brengen! (we hebben geen baby in de planning overigens).

Ik ben tot dusverre ietwat huiverig om 'aan de medicijnen' te gaan (lees: ik vind het echt heel eng).
Ik ben dan ook zeker niet van plan om dit mijn leven lang te doen, maar ik wil het kalingsproces in ieder geval proberen te rekken. Ik hoop dat er over 10 jaar een nieuwe oplossing zal zijn en anders zal ik dan mijn lot maar moeten dragen.
Mr.Rogers is offline   Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2003, 17:25   #2
pindakaas
pindakaas the 2nd.
 
pindakaas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2003
Berichten: 1.798
Re: Beginnen met Finasteride, twijfels en vragen

Citaat:
Originally posted by Mr.Rogers
Ik heb drie vragen:
- Op welke termijn kan ik verwachten dat de haaruitval stopt? Ik begrijp dat ik niet meteen binnen twee maanden mijn haar dikker zal zien worden, maar ik zou het wel prettig vinden als de uitval zo snel mogelijk stopt.
Het stoppen van haaruitval met het gebruik van fina ligt gemiddeld rond de 3 tot 6 maanden.

Citaat:
Originally posted by Mr.Rogers
- Ik ben van plan om Finasteride te slikken door 5mg tabletten in vieren te delen. Bevatten deze tabletten (Proscar bijv.) toegevoegde ingredienten die bijvoorbeeld Propecia niet bevatten?
Propecia is qua inhoud geheel gelijk aan Proscar alleen de hoeveelheid finasteride tussen beide middelen is verschillend (1mg. propecia t.o.v. 5mg. proscar) Je hebt tevens ook .25 mg. extra, wanneer je Proscar gaat gebruiken. (5mg : 4 = 1.25 t.o.v. 1 mg. propecia) En je hebt kans dat het word verzekerd

Citaat:
Originally posted by Mr.Rogers
- Hoe ernstig zijn de risico's wat betreft zwangerschap? Ik weet niet of ik ooit kinderen wil nemen, maar ik hoor verhalen over zaad dat gevaarlijk kan zijn voor de vrouw?? Ik wil mijn vriendin niet in gevaar brengen! (we hebben geen baby in de planning overigens).
Als jullie geen baby in de planning hebben, kan het in ieder geval geen kwaad om dit middel te gaan gebruiken. Komt die planning er wel, zorg dan dat je minstens 6 maanden van te voren stopt met inname van proscar. De kans op een misvormde foetus met fina is klein, maar hij is er toch!

Succes!
__________________

M
y

r
e
g
i
m
e
n

finasteride

e
n

cetirizine



--'blablabla'--
pindakaas is offline   Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2003, 21:55   #3
Uitgeblust
Alle beetjes helpen!
 
Uitgeblust's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 224
Áls finasteride een kans heeft op een misvormde foetus dan mag je die kans nog door twee delen, want alleen bij de mannelijke foetus ontwikkelen zijn geslachtsorganen niet/slecht.

Trouwens, als ik je een advies mag geven ... neem gewoon de 'echte' Propecia (bv. http://www.inhousepharmacy.com/hair-loss/propecia.html) .. ok, het is wel bijna 60 euro per maand, maar dan heb je ook wat. En verder om het initial shedding* wat te verminderen raad ik je aan om je eerste pakketje de tabletten 1 dag wel eentje, 2 dagen niets te nemen ... dan het tweede pakketje 1 dag wel, 1 dag niet en vanaf het derde pakketje gewoon iedere dag één. Een pakketje bevat 28 stuks.



* initial shedding: het innemen van propecia heeft invloed op je hormoonhuishouding waardoor aanvankelijk wat extra haaruitval merkbaar zal zijn. Dit proces wordt overigens niet bevestigd door de producent van Propecia, maar vrijwel iedere finasteride-gebruiker heeft ermee te maken.
__________________
Current regimen:
- Propecia (1mg finasteride op di/do/za, geen generieke tabletten, sinds 08/2003)
- Minoxidil 5% (officieel merk Rogaine, éénmaal daags 's avonds op de droge hoofdhuid, sinds 01/2005)

Resultaat tot nu toe: vergreet hergroei, ga voor behoud.

Laatste update: 16-07-2007

Leeftijd: 24 | Norwood schaal: II | Kosten: ca. € 45,- maandelijks

Klik: veel gestelde vragen!
Uitgeblust is offline   Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2003, 23:06   #4
Mr.Rogers
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Berichten: 4
Citaat:
Originally posted by Uitgeblust
Trouwens, als ik je een advies mag geven ... neem gewoon de 'echte' Propecia (bv. http://www.inhousepharmacy.com/hair-loss/propecia.html) .. ok, het is wel bijna 60 euro per maand, maar dan heb je ook wat.
Wat is dan precies de toegevoegde waarde? Ik bedoel, 60 euro is wel heel wat meer dan je voor de 'kloonproducten' betaalt, dus voor dat geld moet het wel heel bijzonders zijn. Veel gebruikers gebruiken echter de goedkopere variant en ik heb nergens gelezen (ik heb niet alles gelezen) dat dit minder zou werken.
Mr.Rogers is offline   Met citaat reageren
Oud 24 oktober 2003, 23:09   #5
Uitgeblust
Alle beetjes helpen!
 
Uitgeblust's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 224
Citaat:
Originally posted by Mr.Rogers
Wat is dan precies de toegevoegde waarde? Ik bedoel, 60 euro is wel heel wat meer dan je voor de 'kloonproducten' betaalt, dus voor dat geld moet het wel heel bijzonders zijn. Veel gebruikers gebruiken echter de goedkopere variant en ik heb nergens gelezen (ik heb niet alles gelezen) dat dit minder zou werken.
Zie http://www.haarweb.nl/forum/showthre...3074#post13074 ... met generieke propecia had ik na 4 maanden nog steeds last van 'initial shedding', dit is het proces van extra/excessief haaruitval bij aanvang van het nemen van finasteride. Bij het nemen van Propecia heb ik nooit gemerkt of zo een periode er werkelijk was.
__________________
Current regimen:
- Propecia (1mg finasteride op di/do/za, geen generieke tabletten, sinds 08/2003)
- Minoxidil 5% (officieel merk Rogaine, éénmaal daags 's avonds op de droge hoofdhuid, sinds 01/2005)

Resultaat tot nu toe: vergreet hergroei, ga voor behoud.

Laatste update: 16-07-2007

Leeftijd: 24 | Norwood schaal: II | Kosten: ca. € 45,- maandelijks

Klik: veel gestelde vragen!
Uitgeblust is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2003, 16:49   #6
Mr.Rogers
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Berichten: 4
Ik heb besloten om het niet te doen.

Finasteride kan veel nadelen hebben, en de lange termijn effecten zijn me nog wat te schimmig. Ook lees ik veel over andere middeltjes erbij nemen en resultaten die na een paar jaar minder worden, waardoor er hogere doseringen moeten worden genomen.

Natuurlijk ga ik liever met een volle bos haar door het leven, maar ik heb besloten mijn lot te dragen. Ik wil niet telkens met mijn haar bezig zijn. Er zijn genoeg andere dingen die het meer waard zijn om me druk over te maken.

Ik wil hiermee niet zeggen dat het verkeerd is dat mensen zich druk maken om hun haar. Ik begrijp het volkomen (ik zit er natuurlijk ook wel mee). Zeker als je al onzeker en ontevreden bent over je uiterlijk is het een extra tegenslag.
Ik ben ook onzeker, maar ik heb een lieve vriendin waardoor deze beslissing wellicht makkelijker voor mij was. Als zij me accepteert en ik kan mezelf accepteren, dan moet de rest van de wereld dat ook maar doen.
Mr.Rogers is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2003, 16:51   #7
pindakaas
pindakaas the 2nd.
 
pindakaas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2003
Berichten: 1.798
re

Mr.Rogers, je hebt groot gelijk
__________________

M
y

r
e
g
i
m
e
n

finasteride

e
n

cetirizine



--'blablabla'--
pindakaas is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2003, 19:47   #8
Uitgeblust
Alle beetjes helpen!
 
Uitgeblust's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 224
Citaat:
Originally posted by Mr.Rogers
Ik heb besloten om het niet te doen.

Finasteride kan veel nadelen hebben, en de lange termijn effecten zijn me nog wat te schimmig. Ook lees ik veel over andere middeltjes erbij nemen en resultaten die na een paar jaar minder worden, waardoor er hogere doseringen moeten worden genomen.

Natuurlijk ga ik liever met een volle bos haar door het leven, maar ik heb besloten mijn lot te dragen. Ik wil niet telkens met mijn haar bezig zijn. Er zijn genoeg andere dingen die het meer waard zijn om me druk over te maken.

Ik wil hiermee niet zeggen dat het verkeerd is dat mensen zich druk maken om hun haar. Ik begrijp het volkomen (ik zit er natuurlijk ook wel mee). Zeker als je al onzeker en ontevreden bent over je uiterlijk is het een extra tegenslag.
Ik ben ook onzeker, maar ik heb een lieve vriendin waardoor deze beslissing wellicht makkelijker voor mij was. Als zij me accepteert en ik kan mezelf accepteren, dan moet de rest van de wereld dat ook maar doen.
En als je vriendin bij je weg gaat ...
__________________
Current regimen:
- Propecia (1mg finasteride op di/do/za, geen generieke tabletten, sinds 08/2003)
- Minoxidil 5% (officieel merk Rogaine, éénmaal daags 's avonds op de droge hoofdhuid, sinds 01/2005)

Resultaat tot nu toe: vergreet hergroei, ga voor behoud.

Laatste update: 16-07-2007

Leeftijd: 24 | Norwood schaal: II | Kosten: ca. € 45,- maandelijks

Klik: veel gestelde vragen!
Uitgeblust is offline   Met citaat reageren
Oud 17 november 2003, 20:30   #9
Mr.Rogers
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 oktober 2003
Berichten: 4
Citaat:
Originally posted by Uitgeblust
En als je vriendin bij je weg gaat ...
Dan heb ik in ieder geval 100 euro per maand bespaard, waar ik een boel leuke dingen mee kan doen.

De afgelopen weken heb ik me alleen maar goed gevoeld door mijn beslissing. Het is alsof er opeens een knop in mijn hoofd is omgegaan nu ik definitief een beslissing heb genomen.
Mr.Rogers is offline   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2004, 16:18   #10
jester
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 januari 2004
Berichten: 2
Fina & Foetus

Because of the ability of Type II 5a-reductase inhibitors to inhibit conversion of tes tosterone to dihydrotestosterone, these medicines, including finasteride, may cause abnormalities of the external genitalia of a male foetus when administered to a pregnant woman.

Er wordt iets niet goed begrepen, geloof ik.

De hoeveelheid fina in het sperma is veel te laag om risico te veroorzaken.
Zorg alleen dat je vrouw er met de handen af blijft !
Ter info:

5.3 Preklinisch veiligheidsonderzoek Mutageniteit/carcinogeniteitBij onderzoek na genotoxiciteit en carcinogeniciteit zijn geen gevaren voor de mens aan het licht gekomen. Negatief effect op voortplanting, waaronder fertiliteit Het effect op de embryonale and foetale ontwikkeling is onderzocht bij ratten, konijnen en rhesusapen. Bij ratten die met 5-5.000x de klinische dosis werden behandeld, werd een dosis-afhankelijk optreden van hypospadie bij mannelijke foetussen waargenomen. Bij rhesusapen heeft behandeling met orale doses van 2 mg/kg/dag ook tot afwijkingen aan de uitwendige geslachtsdelen geleid. Na intraveneuze doses tot 800 ng/dag bij rhesusapen zijn geen effecten op de mannelijke foetussen waargenomen. Dit vertegenwoordigt minstens 750 maal de hoogste geschatte blootstelling van zwangere vrouwen aan finasteride uit de zaadvloeistof van mannen die 1 mg/dag innemen (zie 5.2 Farmacokinetische eigenschappen). In het onderzoek bij konijnen werden de foetussen niet tijdens de voor de ontwikkeling van de genitaliën kritieke periode aan finasteride blootgesteld. Bij konijnen werd na behandeling met 80 mg/kg/dag, een dosis waarvan in andere studies is aangetoond dat het een duidelijk gewichtsverlagend effect op de geslachtsklieren heeft, geen invloed op het volume van het ejaculaat, het aantal spermatozoën of de fertiliteit waargenomen. Bij ratten die 6 en 12 weken met 80 mg/kg/dag (ongeveer 500 maal de klinische dosis) werden behandeld, werd geen effect op de fertiliteit waargenomen. Na behandeling van 24-30 weken werd enige vermindering in de fertiliteit en een duidelijke gewichtsafname van de prostaat en de zaadblaasjes waargenomen. Al deze veranderingen bleken binnen 6 weken reversibel. De verminderde fertiliteit bleek het gevolg te zijn van een gestoorde zaadpropvorming, een effect dat voor de mensen niet relevant is. De ontwikkeling van de neonati en hun vermogen tot voortplanting op seksueel rijpe leeftijd waren normaal. Na inseminatie van vrouwelijke ratten met spermatozoën uit de epididymis van ratten die 36 weken met 80 mg/kg/dag waren behandeld, werd geen effect waargenomen op de verschillende fertiliteitsparameters
jester is offline   Met citaat reageren
Oud 16 februari 2004, 00:26   #11
Cid
Retired member
 
Cid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juni 2001
Locatie: Inmarsat
Berichten: 25
Zelfs het aanraken door vrouwen kan geen kwaad hoor, en al helemaal niet als je niet in een verwekkingsfase zit (kinderen neem je immers niet ieder jaar hoop ik voor je )

Bij het vergelijk van Uitgeblust kun je je kanttekeningen zetten. Hij vergelijkt generieke Proscar met MSD's Propecia. Bij generieke middelen loop je het (wellicht beperkte, maar toch) risico dat de kwaliteitscontrole niet is, wat je ervan zou mogen verwachten, en moet je je maar afvragen, of de ingrediënten exact overeenkomen. Al zou dat wel al het geval zijn, kàn 5 maanden proberen te weinig zijn om succes te hebben; 3 maanden is een minimum en er staat me bij dat MSD over een proeftermijn van 6 maanden spreekt. Dat is heel persoonlijk. Dat Uitgeblust 'last' had van 'shedding', is een teken dat het middel weldegelijk effect had. Naar mijn idee dus jammer van de poging.

Als je kijkt naar de werkzame stof (Finasteride), is het verschil tussen de (originele) Proscar en Propecia alleen de dosering en de prijs. Voor het prijsverschil van één maandverpakking kun je al een heleboel tabletsplitters kopen. Je bent dan slechts iets van €17-18 kwijt voor 4 maanden, uitgaande van een kwart tablet per dag. Maar, door Propecia te kopen verricht je wel een goede daad, je doet een bijdrage aan de ontwikkelingskosten-terugverdienkas van de fabrikant, zodat ze op zoek kunnen gaan naar nieuwe medicamenten, zoals een variant van Dutasteride tegen haaruitval.
Eventuele bijwerkingen zijn meestal in tijdsduur beperkt en verdwijnen weer vanzelf, is het niet tijdens het gebruik dan is het wel na het staken ervan. Alleen voor mensen boven de 45-50 jaar kan het verstandig zijn van het gebruik tegen AA af te zien.
__________________
Groeten,


Cid
Cid is offline   Met citaat reageren
Oud 16 februari 2004, 13:43   #12
the stig
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 december 2003
Berichten: 224
Vergeet niet dat fina oorspronkelijk bedoelt is tegen prostaatvergroting. Door fina te slikken voorkom je kans op prostaatkanker .
Een erg prettige bijkomstigheid dacht ik zo.
En die minder sterke erectie moet je maar met je partner bespreken.
Ik zou zeggen neem die maar voor lief.Maar goed, dat moet iedereen natuurlijk zelf weten.
the stig is offline   Met citaat reageren
Oud 17 februari 2004, 00:15   #13
Cid
Retired member
 
Cid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juni 2001
Locatie: Inmarsat
Berichten: 25
Citaat:
Door fina te slikken voorkom je kans op prostaatkanker.
Dit is onwaarschijnlijk. Uit een (weliswaar in omvang beperkt) onderzoek blijkt dat het netto effect van de hormonen op de prostaat en de markers die een verhoogd risico op prostaatkanker indiceren (niet PSA, prostaat-specifiek antigen) vanwege Finasteride nihil zijn, wellicht door de eveneens optredende verhoging van testosteronproductie (T kan ook aanzetten tot prostaatcelgroei, al is het minder potent dan DHT). Als er een effect bestaat, en dat vermoeden blijkt uit dit onderzoek, is het juist een schadelijke. Omdat het bovendien de diagnose via o.m. de PSA-waarden kan bemoeilijken, is het raadzaam op wat gevorderdere leeftijd van het gebruik van Finasteride ter voorkoming van haaruitval af te zien. Om prostaatvergroting tegen te gaan, hanteert men een hogere effectieve dosis.

Voor meer info:
Doctor's Guide
__________________
Groeten,


Cid
Cid is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:44.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.