Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 7 januari 2007, 17:50   #1
Justagirl
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 februari 2005
Berichten: 64
Klopt dit wel? ( ijzertabletten )

Hallo

Zoals sommige mischien al hadden gelezen, heb ik een half jaar geleden bij weer een nieuwe dermatoloog ijzertabletten voorgeschreven gekregen.
Hij dacht namelijk dat ik telogeen efflivium had.
Ik heb toen 3 maal per dag de tabletten geslikt, eerste potje gehaald, kreeg toen een herhaal recept, en die ook op gemaakt.... toen ben ik gestopt. ( met de gedachte dat dit ook de bedoeling was )
Voor mijn gevoel had ik wel wat aan t ijzer, aangezien ik t ook altijd koud heb, en snel moe ben... dit was een heel stuk verminderd, en ook mijn haar bleef stabiel tot een heel stuk verbeterd!
Ik heb voor ongeveer 2 maanden ijzer voorgeschreven gekregen, ( wel iets langer over gedaan aangezien ik af en toe een vergeten was) in die periode en voorafgaande heb ik wel erg veel stress gehad!
En het resultaat was sterke achteruit gang! Of dit nu komt door het stoppen met ijzer, of de stress..??

Ik bedacht me toen, dat ik mischien wel door had moeten gaan met t ijzer, maar goed, ik moest toch alweer bijna naar een nieuw afspraak, dus liet het maar even zo...

Afgelopen woensdag ik terug naar de derma....
Als eerste vroeg hij hoe mijn gevoel was over het slikken van ijzer,
Ik heb verteld dat ik twijfelde of ik het goed begrepen had, en dit was dus wel het geval, ik hoefde maar die korte periode ijzer te slikken.
Ik zei dat ik er een goed gevoel bij had, maar ( enkele weken/maanden ) na het stoppen het kei hard achteruit is gegaan, in samenhang met de stress....

Het enige wat hij toen zei was, dat hij me dan alleen nog maar door kon verwijzen naar een psycholoog, want aan stress kon hij voor mij niets doen etc....

Ik was helemaal verbaasd Geen nieuwe bloedtest?!?! Niet eens een blik op mijn hoofd, heb er nog geen 5 minuten gezeten! En mijn verhaal dan? dat ik wel een goed gevoel had bij t ijzer?!
Vind dit behoorlijk vreemd, heeft hij me dan wel echt ijzer laten innemen?!
En kan het wel dat je in 1 á 2 maanden kan zien of je ijzer weer goed is, terwijl hij het niet eens getest heeft
Justagirl is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2007, 16:35   #2
Justagirl
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 februari 2005
Berichten: 64
goed.....
Bedankt weer voor alle reacties
Justagirl is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2007, 11:40   #3
Helen64
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2005
Berichten: 83
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Justagirl
goed.....
Bedankt weer voor alle reacties
Justagirl, ik vind dit eerlijk gezegd een slechte dokter. Zo zijn er overigens wel meer.
Ik zou namelijk denken (en daar hoef je geen dokter voor te zijn, je moet gewoon een beetje logisch redeneren) dat men als volgt te werk gaat:
- bloed wordt getest
- wanneer een ijzertekort wordt vastgesteld, schrijft men een ijzersupplement voor
- na 2 à 3 maanden doet men een nieuwe bloedtest om te zien of de ijzerwaarden hoger zijn
- en men checkt of er effect is op het haar

Helaas is een dergelijke logische volgorde voor een aantal dermatologen teveel gevraagd.

Ik heb ook meegemaakt dat een zekere dokter Meuleman, iemand die zichzelf nochtans als een experte in haarproblemen opwerpt, me Minoxidil voorschreef. Toen dat na 5 maanden nog niks gedaan had voor m'n haar en het zelfs slechter leek te maken, belde ik haar. Ze had toen het lef om mij te vragen wat ik nu van haar verwachtte. Potverdorie! Als een dokter mij een medicament voorschrijft, wil ik toch wel dat hij mij kan vertellen wat zijn ervaringen mee zijn; helpt het bij de meeste mensen of enkel bij sommigen, moet ik het nog langer nemen, etc...

Gewoon een andere dermatoloog zoeken, zou ik zeggen, tot je iemand hebt gevonden die alle opties onderzoekt.

Wat het ijzer betreft, zal je ook regelmatig lezen dat als je binnen de normale waarden valt, je toch te weinig ijzer kan hebben om nieuwe haargroei te stimuleren.

Laatst gewijzigd door Helen64; 11 januari 2007 om 11:42
Helen64 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2007, 20:22   #4
1baardaap
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 januari 2007
Berichten: 20
Kosten!!!!!!

Ben ook bij een dermatoloog geweest. Na een blik op mn hoofd zei hij weliswaar in overleg met een collega dat het waarschiijnlijk gewoon erfelijk was gezien het patroon. Ben ook altijd moe maar dat kan ook psychisch zijn of zelfs een soort vraag-antwoord spel met fysiek. Maar geen bloedtest of niets. Geen advies over voeding ofzo. Gewoon 800 euro p/jaar aan fina en minox uitgeven als het me dat waard was en het komt wel goed. Kan ook aan de schildklier ofzo liggen.
Moet ik hier nu verder tegen proberen te vechten?
1baardaap is offline   Met citaat reageren
Oud 11 januari 2007, 20:44   #5
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1baardaap
Ben ook bij een dermatoloog geweest. Na een blik op mn hoofd zei hij weliswaar in overleg met een collega dat het waarschiijnlijk gewoon erfelijk was gezien het patroon. Ben ook altijd moe maar dat kan ook psychisch zijn of zelfs een soort vraag-antwoord spel met fysiek. Maar geen bloedtest of niets. Geen advies over voeding ofzo. Gewoon 800 euro p/jaar aan fina en minox uitgeven als het me dat waard was en het komt wel goed. Kan ook aan de schildklier ofzo liggen.
Moet ik hier nu verder tegen proberen te vechten?
Bedoel je of je in actie moet komen tegen het kaler worden? Dat is helemaal aan jezelf. Je kaalheid accepteren en er op een normale manier mee omgaan is het beste, denk ik. Zelf kan ik dat niet ...

Overigens is 800 euro per jaar erg aan de hoge kant. Het moet mogelijk zijn om het voor aanzienlijk minder dan de helft van dat bedrag te doen als je jezelf goed informeert hier op het forum. Ik ga het dit jaar redden voor minder dan 250 euro, schat ik.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2007, 19:23   #6
1baardaap
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 januari 2007
Berichten: 20
Thanx

Bedankt AnthonieH voor het antwoord hier en elders op het forum. (Over het verschil tussen proscar en propecia)

Citaat:
Nee, in proscar zit 5x zoveel finasteride dan in propecia. Maar in beide pillen zit naast finasteride alleen een vulmiddel om de pil een beetje body te geven. Netto zit er bij proscar minder vulmiddel per mg finasteride, maar dat vulmiddel doet niks ...
Als je dus 1/5e proscar pil slikt, dan bereik je exact hetzelfde als wanneer je 1 propeciapil zou slikken. Maar voor het gemak delen de meeste mensen hun proscarpil in vieren (als er een kwartje dan eens klein uitvalt, zit er waarschijnlijk toch nog wel 1 mg in).
FF een lang verhaal waarin ik een en ander probeer samen te voegen (kan of en toe op een tirade lijken, het is echter niet aan of tegen iemand hier op het forum gericht).


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH
Bedoel je of je in actie moet komen tegen het kaler worden? Dat is helemaal aan jezelf. Je kaalheid accepteren en er op een normale manier mee omgaan is het beste, denk ik. Zelf kan ik dat niet ...

Overigens is 800 euro per jaar erg aan de hoge kant. Het moet mogelijk zijn om het voor aanzienlijk minder dan de helft van dat bedrag te doen als je jezelf goed informeert hier op het forum. Ik ga het dit jaar redden voor minder dan 250 euro, schat ik.
In actie komen tegen haaruitval is voor mij een onvermijdelijk iets. (dat was dus meer een retorische vraag met een sarcastisch tintje)
De reden hiervoor is dat hoofdhaar weldegelijk een functie heeft en dat is het hoofd (een belangrijk en kwetsbaar deel van het lichaam) beschermen tegen koude, of juist hitte (verbranding in de zon). Tevens kan het zweet absorberen net als wenkbrouwen en voorkomen dat het in ogen loopt of juist door van het zweet vochtig te worden het hoofd koelen. Misschien als kleine nevenfunctie schokken op het hoofd dempen.

Gezien ik aan veel opmerkingen en reacties merkt dat mensen weldegelijk veel bezig zijn met andermans uiterlijk is het psychologische effect van haarverlies niet te onderschatten. Vaal uitvallend dun haar duidt op mindere vitaliteit of slechter verzorgd.(vooral op jongere leeftijd). Zo wordt al dan niet bewust over je geoordeeld op sociaal gebied (mannetje -vrouwtje) als op carriere gebied.

Of het je karakter siert als je jezelf wijsmaakt dat het zo belangrijk niet is, tenzij een kaalgeschoren koppie bij je past ben je hoe dan ook benadeeld als je hoofdhaar uitvalt.

Dus verder: de overheid drukt middelen tegen haaruitval weg uit de verzekering omdat het als ijdeltuiterij (cosmetisch) gezien wordt. Dit is het niet, gelijk zoals iemand met brandwonden of slechte tanden verzekerd is voor een behandeling. (Hé, je kunt je gebit weg laten rotten en alles in een blender gooien, in je maag komt het toch wel bij elkaar). De reden woordoor zo over de belangen van mensen heen gelopen kan worden is gewoon omdat het kan.
Veel mensen willen en durven niet met hun probleem in het openbaar te komen. En terecht, je wordt ook uitgelachen. Verder is werkende middelen tegen haaruitval pas redelijk recent uitgevonden waardoor het cultureel nog gezien wordt als iets dat je maar moet accepteren. DAT IS HET DUS NIET MEER!

Nu kom ik bij de finasteride kwestie. Het is dus mogelijk om op slinkse wijze een recept voor proscar te krijgen i.p.v. propecia (dat we eigenlijk nodig hebben). Het in vieren delen van deze proscar pil maakt het betaalbaar om finasteride te gebruiken. Echter werkt deze tablet dan niet meer optimaal en in het slechtste geval is het schadelijk. Niet alleen de bestanddelen maar ook de samenstelling, (tijd dat ie oplost, en verdeling van de werkzame bestanddelen) van een pil zorgen voor de werkzaamheid.
IK zie dit als wandaad tegen de menselijkheid.
MENSCHEN, TREKT TEN STRIJDE!
1baardaap is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2007, 20:14   #7
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1baardaap
Het in vieren delen van deze proscar pil maakt het betaalbaar om finasteride te gebruiken. Echter werkt deze tablet dan niet meer optimaal en in het slechtste geval is het schadelijk. Niet alleen de bestanddelen maar ook de samenstelling, (tijd dat ie oplost, en verdeling van de werkzame bestanddelen) van een pil zorgen voor de werkzaamheid.
Deze discussie is elders al gevoerd, ik doe hem dus maar heel dun over. De verdeling van werkzame bestanddelen in een proscarpil is perfect homogeen. De eisen aan het productieproces zorgen daar wel voor. Als het binnen een pil al niet homogeen is, dan kunnen tussen pillen onderling namelijk enorme verschillen in dosering ontstaan. En ik begrijp niet waar je de stelligheid vandaan haalt waarmee je beweert dat een kwartje proscar niet optimaal werkt en mogelijk zelfs schadelijk is.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2007, 21:05   #8
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH
Deze discussie is elders al gevoerd, ik doe hem dus maar heel dun over. De verdeling van werkzame bestanddelen in een proscarpil is perfect homogeen. De eisen aan het productieproces zorgen daar wel voor. Als het binnen een pil al niet homogeen is, dan kunnen tussen pillen onderling namelijk enorme verschillen in dosering ontstaan. En ik begrijp niet waar je de stelligheid vandaan haalt waarmee je beweert dat een kwartje proscar niet optimaal werkt en mogelijk zelfs schadelijk is.
Gesneden Proscartabletten werken uitstekend. Na bijna twee jaar geslikt te hebben, heb ik absoluut geen spijt gehad .
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2007, 00:29   #9
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
1Baardaap, AnthonieH, DHT-Killer: allemaal OFF-TOPIC.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2007, 02:41   #10
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna
1Baardaap, AnthonieH, DHT-Killer: allemaal OFF-TOPIC.
Dank je, Hanna, dat was ik me al wel bewust en nu kun jij ook aan het rijtje worden toegevoegd

Maar ja, Baardaap vroeg iets en ik wist het antwoord. Ik ben dan zo iemand die dat antwoord dan graag geeft en hoopt dat anderen zich er niet al te hard aan ergeren aan die zonde
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2007, 15:02   #11
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Justagirl
Voor mijn gevoel had ik wel wat aan t ijzer, aangezien ik t ook altijd koud heb, en snel moe ben... dit was een heel stuk verminderd, en ook mijn haar bleef stabiel tot een heel stuk verbeterd!
Justagirl,
Naar aanleiding van wat jij schrijft, zou ik gewoon bij de drogist een potje multivitaminen of multimineralen kopen waar ook ijzer in zit.
Of, als je zeker weet dat je alleen ijzertekort hebt, een potje ijzertabletten.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Forum tijd klopt niet Melvin25 Archief: afgehandelde Suggesties 2 24 mei 2004 16:59
Proscar + huisarts Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 26 24 maart 2004 08:50
Wasverzachter als crèmespoeling Pluk Haarwerken 19 11 februari 2003 22:38


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 21:34.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.