Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 14 september 2010, 15:21   #1
Kasper90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 103
Zink helpt tegen bijwerkingen fina etc.?

Ik heb een vraagje.

Ik lees vaak over de bijwerkingen van fina etc. En daarom stoppen mensen er vaak mee. Maar volgens mij kunnen al die bijwerkingen verholpen worden door zink. Zink bevordert de spermaproductie, zink bevordert het libido. Terwijl zink niet het DHT niveau verhoogt.

Is zink niet het middel dat samen met finasteride en dunasteride geslikt moet worden (of via natuurlijke wijze: oesters etc.)?
Kasper90 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2010, 16:01   #2
DIM-001
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 4 september 2008
Berichten: 32
Als ik me niet vergis is zink ook een heel belangrijk mineraal bij haargroei en voor een gezonde hoofdhuid, alleen zien dat je er niet teveel van binnen krijgt want als je bvb al multivitaminen zou nemen en daar nog eens zinktabletten bij zou wat teveel van het goede worden denkik..
DIM-001 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2010, 16:17   #3
Boris
HaarWeb lid
 
Boris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Disney World
Berichten: 617
Je moet zink zo veel mogelijk uit voeding halen. Zink pillen alleen schijnen weer minder goed opgenomen te worden.
__________________
My regimen:
  • Sinds 2011 weer 2 x per week keta 2% shampoo. met breaks van soms een maand of 2,3.
  • Sinds 2012 steeds een aantal maanden Inneov van Vichy

In the past:
  • La Biosthetique haarampullen (soort Aminexil)
  • jan 2003 - mei 2011 Proscar 0,8 tot 1,25 mg 6 x p/w
  • nov. 2004 - 2008 af en toe rooscure of keta 2%
  • Saw Palmetto 1 a 2 x per dag
  • 12/2001, 04/2002, 02/2004, 2010 aminexil kuur
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2010, 17:39   #4
Kasper90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 103
Toch aan de pompoenpitten en oesters dus :p
Kasper90 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2010, 19:08   #5
Boris
HaarWeb lid
 
Boris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Disney World
Berichten: 617
Smile

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kasper90 Bekijk bericht
Toch aan de pompoenpitten en oesters dus :p
Ja, precies!
__________________
My regimen:
  • Sinds 2011 weer 2 x per week keta 2% shampoo. met breaks van soms een maand of 2,3.
  • Sinds 2012 steeds een aantal maanden Inneov van Vichy

In the past:
  • La Biosthetique haarampullen (soort Aminexil)
  • jan 2003 - mei 2011 Proscar 0,8 tot 1,25 mg 6 x p/w
  • nov. 2004 - 2008 af en toe rooscure of keta 2%
  • Saw Palmetto 1 a 2 x per dag
  • 12/2001, 04/2002, 02/2004, 2010 aminexil kuur
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2010, 19:09   #6
RAAFIE
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 290
Geslacht:
Schijnen? BRON ?
__________________
Sinds maart 2010 : finasteride 1mg.
gestopt 2012 : met finasteride teveel bijwerkingen
FUE HT juni 2010 : 1880 grafts Prohairclinic.

FUE CT HT september 2017 : 2300 grafts Hairworld Istanbul
RAAFIE is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2010, 19:10   #7
Boris
HaarWeb lid
 
Boris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Disney World
Berichten: 617
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RAAFIE Bekijk bericht
Schijnen? BRON ?
Raafie check dit forum maar daar staan genoeg bronnen en anders op wat gezondheidsforums.
__________________
My regimen:
  • Sinds 2011 weer 2 x per week keta 2% shampoo. met breaks van soms een maand of 2,3.
  • Sinds 2012 steeds een aantal maanden Inneov van Vichy

In the past:
  • La Biosthetique haarampullen (soort Aminexil)
  • jan 2003 - mei 2011 Proscar 0,8 tot 1,25 mg 6 x p/w
  • nov. 2004 - 2008 af en toe rooscure of keta 2%
  • Saw Palmetto 1 a 2 x per dag
  • 12/2001, 04/2002, 02/2004, 2010 aminexil kuur
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2010, 21:43   #8
Rollercoaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 275
Kasper, neem je finasteride en heb je bijwerkingen? Finasteride verlaagt je DHT niveau maar verhoogt soms je testosteron niveau. Soms is daardoor juist sprake van een hoger lobido ipv een lager libido. Als je toch een lager libido krijgt door finasteride dan kun je de dagelijkse dosis verlagen. Zinksupplementen slikken zal je niet van dat te lage libido afhelpen, vrees ik.

Laatst gewijzigd door Rollercoaster; 14 september 2010 om 21:52
Rollercoaster is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2010, 22:26   #9
Kasper90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 103
Ik slik op dit moment alleen biotine.
Ik ben nog niet aan middelen begonnen die hormonen beïnvloeden, maar ik ben wel een beetje aan het orienteren. Ik wil wel eerst natuurlijke DHT blockers (saw palmetto) uitproberen, voordat ik echt aan finasteride en zo ga.

Zinc is volgens mij echt een uitkomst tegen bijwerkingen van DHT blockers.
Zinc zorgt voor lager oestrogeen niveau!:

"Zinc inhibits the aromatase enzyme that converts testosterone into excess estrogen. The testosterone to estrogen ratio in men declines with aging from a high of about 50:1 to half of that, or even a low of 10:1. Higher estrogen activity results in increasd risk of heart disease, weight gain, and obesity."

Zorgt voor een betere sperma productie:


"In addition to the impact on hormone levels, zinc also has been proven to help the body produce healthier sperm by increasing sperm count and motility. A USDA study found that semen volume dropped 30 percent when zinc intake was low. Research published in the American Journal of Clinical Nutrition found that male volunteers who consumed low amounts of zinc exhibited decreased semen volumes and serum testosterone concentrations."


Zinc deficiency has been found to have a severe impact on the male prostate gland. Zinc deficiency predisposes the prostate to infection (prostatis) which may lead to enlargement of the prostate gland (prostatic hypertrophy).

"Zinksupplementen slikken zal je niet van dat te lage libido afhelpen, vrees ik. "

Waarom dan niet ?
Kasper90 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2010, 22:36   #10
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kasper90 Bekijk bericht
Ik slik op dit moment alleen biotine.
Ik ben nog niet aan middelen begonnen die hormonen beïnvloeden, maar ik ben wel een beetje aan het orienteren. Ik wil wel eerst natuurlijke DHT blockers (saw palmetto) uitproberen, voordat ik echt aan finasteride en zo ga.
Dit begrijp ik nooit zo goed en vraag me af hoever de 'natuurlijk is goed'-indoctrinatie nu echt is doorgedrongen ...

Finasteride blokkeert de omzetting van finasteride in DHT. Niks meer, niks minder, puur en zuiver, heel gericht. Maar je bent er huiverig voor en in plaats daarvan neem je een 'natuurlijk' middel waarvan je aanneemt dat het precies hetzelfde doet? Waarom ben je daar dan niet huiverig voor? Ik mis de logica
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2010, 23:11   #11
Kasper90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 103
Om een paar redene,

- Ik denk dat duna/finasteride een extremere werking heeft op de hormoonhuishouding.
- Ik moet dan naar de dokter
- Het is duur.
- Van de eiwitten in de huls van sommige pillen krijg ik acne.
- Ik hou zowiezo niet van pillen slikken.
- Ik moet een een hele tijd blijven slikken, en ik weet niet of ik er dat voor over heb.

Als ik met een paar oesters, en een paar zonnebloempitten ook resultaten kan bereiken doe ik het liever zo.

Ik las trouwens dat zink ook een (natuurlijke) DHT blocker is !
Hebben mensen daar ervaringen mee ?

Laatst gewijzigd door Kasper90; 14 september 2010 om 23:27
Kasper90 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 september 2010, 23:30   #12
Rollercoaster
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 maart 2004
Berichten: 275
Kasper, ik snap dat je het niet prettig vindt om " pillen te slikken ". Niemand vindt dat prettig. Saw Palmetto doet (al is dat geloof ik nooit echt bewezen ) hetzelfde als Finasteride ; het DHT-niveau in je lichaam omlaag brengen.
Als je bang bent voor de mogelijke bijwerkingen van Finasteride dan zou je net zo bang moeten zijn voor de mogelijke bijwerkingen van Saw Palmetto of Betasisterol want die zijn precies hetzelfde. Wat je plakte over zink heeft betrekking op mensen die lijden aan een tekort aan de opname van zink in het lichaam. Mensen die een laag libido krijgen van Finasteride hebben niet automatisch een tekort aan zink.
Als een te laag libido ontstaat door bijv te weinig testosteron kun je zink slikken hoeveel je wilt maar het te lage libido zal blijven.
Ik heb op andere fora trouwens regelmatig gelezen dat mensen die vervelende bijwerkingen kregen van Finasteride dezelfde bijwerkingen ervaarden bij het nemen van Saw Palmetto.

Laatst gewijzigd door Rollercoaster; 14 september 2010 om 23:40
Rollercoaster is offline   Met citaat reageren
Oud 15 september 2010, 01:16   #13
Kasper90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 103
Wat is betasisterol ?

Citaat:
Als je bang bent voor de mogelijke bijwerkingen van Finasteride dan zou je net zo bang moeten zijn voor de mogelijke bijwerkingen van Saw Palmetto of Betasisterol want die zijn precies hetzelfde. Wat je plakte over zink heeft betrekking op mensen die lijden aan een tekort aan de opname van zink in het lichaam. Mensen die een laag libido krijgen van Finasteride hebben niet automatisch een tekort aan zink.
? Gebruiker sonofsam schreef dat de bijwerkingen van saw palmetto veel minder erg zijn in de saw palmetto thread. Als het eigenlijk precies hetzelfde doet, dan is dat inderdaad wel raar.

De resultaten die ik heb gevonden op forums als ze voedsel hoog in zink of zink tabletten innamen gaven allemaal een verhoogd libido aan.
Volgens mij geeft zink niet alleen bij mensen die een zink deficientie hebben, maar ook mensen met een gezond zink niveau een libido boost.

En verder,
"DHT has three times greater affinity for androgen receptors than testosterone."

Oftewel, DHT is drie sterker dan testosteron. Als je DHT blokt, moet je dus 3 keer zoveel testosteron aanmaken. Om testosteron aan te maken heb je zink nodig.

Wat mijn theorie is, verder niks wetenschappelijk:
Mensen die genoeg zink opnemen uit de voeding hebben geen last van de bijwerkingen omdat ze in staat zijn om genoeg testosteron aan te maken.
Mensen die wel last krijgen van de bijwerkingen zijn niet in staat om zo'n grote hoeveelheid testosteron aan te maken.
Kasper90 is offline   Met citaat reageren
Oud 15 september 2010, 07:14   #14
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kasper90 Bekijk bericht
Wat is betasisterol ?

? Gebruiker sonofsam schreef dat de bijwerkingen van saw palmetto veel minder erg zijn in de saw palmetto thread. Als het eigenlijk precies hetzelfde doet, dan is dat inderdaad wel raar.

De resultaten die ik heb gevonden op forums als ze voedsel hoog in zink of zink tabletten innamen gaven allemaal een verhoogd libido aan.
Volgens mij geeft zink niet alleen bij mensen die een zink deficientie hebben, maar ook mensen met een gezond zink niveau een libido boost.

En verder,
"DHT has three times greater affinity for androgen receptors than testosterone."

Oftewel, DHT is drie sterker dan testosteron. Als je DHT blokt, moet je dus 3 keer zoveel testosteron aanmaken. Om testosteron aan te maken heb je zink nodig.

Wat mijn theorie is, verder niks wetenschappelijk:
Mensen die genoeg zink opnemen uit de voeding hebben geen last van de bijwerkingen omdat ze in staat zijn om genoeg testosteron aan te maken.
Mensen die wel last krijgen van de bijwerkingen zijn niet in staat om zo'n grote hoeveelheid testosteron aan te maken.
Als Saw Palmetto op dezelfde manier werkt als finasteride, maar minder bijwerkingen geeft, dan komt dat omdat het maar heel zwakjes werkt. Als je al eens positieve geluiden hoort over Saw Palmetto, dan is dat van oudere gebruikers bij wie AGA heel langzaam ging.

En dat zinnetje over de affiniteit van testosteron voor androgene receptoren heb je totaal verkeerd begrepen. DHT bindt zich er 3 keer zo graag aan, dus is het 3 keer zo schadelijk voor je haren.

Als je DHT remt met finasteride, dan reageert je lichaam met de aanmaak van meer testosteron. Maar je moet dan denken aan 10 of 20%. Je testosteronspiegel fluctueert om andere redenen vaak minstens zoveel.

Eventuele libidoproblemen door finasteride komen dus niet doordat je testosteronspiegel verlaagd zou zijn.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 16 september 2010, 16:22   #15
Kasper90
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 september 2010
Berichten: 103
Ik heb dat inderdaad verkeerd begrepen dan.

Citaat:
Eventuele libidoproblemen door finasteride komen dus niet doordat je testosteronspiegel verlaagd zou zijn.
Waar door komt het dan?
Kasper90 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Zink Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 95 16 augustus 2014 09:57
Flossen tegen haarverlies?? Ja, flossen tegen haarverlies! Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 10 7 april 2005 09:10
Haarwoordenboekje Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 27 25 september 2004 23:46
Bijwerkingen op lange termijn (fina, duta, SP, ...) Francis Medicijnen/haargroeimiddelen 2 28 juli 2003 00:20


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:29.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.