Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 5 februari 2011, 23:25   #1
Raven87
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 februari 2011
Berichten: 16
Geslacht:
Vraag over Finasteride

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag waarvan ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven. Ik ben sinds een kleine week begonnen met Finasteride (Propecia) maar ik ondervind een nadelige bijwerking, namelijk dat mijn gewicht in nog geen 2 dagen van 67 naar 69 kilo is gegaan. Ik heb dus het idee dat het spul nogal als een anabole steroide werkt. Nu was ik zowiezo van plan om fina te combineren met Minoxidil 2% en ik vroeg me dus af wat de voor en nadelen zouden zijn als ik finas bijv maar 1 of 2 x in de week zou innemen. Heeft het dan nog nut om fina te slikken? En zijn de bijwerkingen dan idd minder?

Ik hoop snel van jullie te horen,

gr J
Raven87 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 februari 2011, 23:34   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Zoveel gewicht in zo korte tijd moet bijna wel water zijn dat je vasthoudt of anders heb je misschien in lichte mate last van constipatie. Ik heb dat nog niet eerder als bijwerking horen noemen.

Je kunt de dosering rustig halveren zonder noemenswaardig minder effect voor haargroei te krijgen. Wellicht kun je dat eerst een aantal maanden proberen. Ik zou verwachten dat bijwerkingen dan toch zeker minder behoren te zijn.

Ik zou -gezien de korte halfwaardetijd van finasteride- toch proberen dagelijks fina te gebruiken.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2011, 02:21   #3
Dirty Hairy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 december 2010
Berichten: 125
steroïde is het al helemaal niet, dus maak je daar maar geen zorgen over.

Gr.
Dirty Hairy is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2011, 15:31   #4
Ryan R
HaarWeb lid
 
Ryan R's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2006
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.275
[QUOTE=AnthonieH;273193]Je kunt de dosering rustig halveren zonder noemenswaardig minder effect voor haargroei te krijgen. Wellicht kun je dat eerst een aantal maanden proberen. Ik zou verwachten dat bijwerkingen dan toch zeker minder behoren te zijn.

QUOTE]


Heb je hier getallen, grafiekjes ofzo voor, want volgens mij klopt het niet en zul je bij mindering van fina ook mindering van de effecten zien.

Heb het hier wel eens op hairlosstalk met Bryan over gehad, gerenommeerd poster daar, en die zei dat als je wil minderen ivm bijwerkingen, zullen de positieve effecten van fina net zo hard dalen als die bijwerkingen.
__________________
Huidig regime:

-Ketoconazol (2% shampoo)
-Volume shampoo
-Finasteride (1,25 mg per dag)
Status:
NW 3(-) met diffuus uitdunnings patroon in het erfelijk belaste gebied.
Ryan R is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2011, 15:49   #5
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ryan R Bekijk bericht
Heb je hier getallen, grafiekjes ofzo voor, want volgens mij klopt het niet en zul je bij mindering van fina ook mindering van de effecten zien.

Heb het hier wel eens op hairlosstalk met Bryan over gehad, gerenommeerd poster daar, en die zei dat als je wil minderen ivm bijwerkingen, zullen de positieve effecten van fina net zo hard dalen als die bijwerkingen.
Tja, voor wat betreft werking baseer ik me daarbij op de onderzoeken die zijn gedaan om te komen tot een soort optimale dosering bij toepassing van fina voor AGA (link). Een mindere dosis geeft vrijwel hetzelfde positieve effect.

Ik geloof zelf dat de bijwerkingen wel degelijk sneller afnemen dan de positieve werking van fina, omdat ik van mening ben dat veel bijwerkingen feitelijk los staan van de fina zelf. En in dat geval maakt het voor de persoon in kwestie een wereld van verschil of ie het volle pond slikt of maar de helft. Of zelfs een kwart!

En wat ook mee speelt -denk ik- is de hoeveelheid beschikbare finasteride. Hoe meer er beschikbaar is, hoe groter de invloed zal zijn op secundaire processen. Dus hoe lager in dosis, hoe gerichter je dan alleen DHT aanpakt.

Maar het is allemaal theorie.

Vergelijk het eens met het met een mitrailleur schieten op een paar konijntjes die je voor kerst wil opdienen. Effect, konijntjes dood en hun hok aan flarden (1mg). Met een semi-automaat (uzi) zijn de konijntjes ook dood of een enkele zwaargewond (0,2 mg) en zitten er alleen wat gaten in het hok. Met een pistool kan ik helaas te slecht mikken, met heel veel geluk raak ik 1 konijntje en rennen de anderen in paniek te hard heen en weer, maar waarschijnlijk eet ik kip met kerst (0,01mg).
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2011, 17:07   #6
PauluZ
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 oktober 2006
Berichten: 55
Fina moet je elke dag nemen en als ik jou was zou ik je dosering niet omlaag schroeven.
Dat is mijn eigen ervaring.
PauluZ is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2011, 19:25   #7
Ryan R
HaarWeb lid
 
Ryan R's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2006
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.275
1 en 5 is similar, beter dan 0,2 er staat niks over de verhouding tussen 1 en 0,2.

Baseer je je mening op dit stukje, of zie ik iets over het hoofd waar ik op had moeten klikken?
__________________
Huidig regime:

-Ketoconazol (2% shampoo)
-Volume shampoo
-Finasteride (1,25 mg per dag)
Status:
NW 3(-) met diffuus uitdunnings patroon in het erfelijk belaste gebied.
Ryan R is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2011, 21:01   #8
Raven87
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 februari 2011
Berichten: 16
Geslacht:
vraag m.b.t. fina

Bedankt voor alle snelle reacties. Mijn vraag is echter als ik Minoxidil 2% er naast gebruik volstaat 0.5 mg fina dan?
Raven87 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 februari 2011, 22:12   #9
Ryan R
HaarWeb lid
 
Ryan R's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2006
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.275
Misschien wel, misschien niet.

Misschien heb je helemaal geen fina nodig!

Al denk ik dat je op de lange termijn het met minoxidil niet gaat redden, sterker nog dat weet ik bijna wel zeker.

Die 2 kilo is inderdaad waarschijnlijk vocht, misschien heb je erg zout gegeten waardoor je dat gewicht vast houdt.

Het lijkt mij in ieder geval sterk dat het door fina komt.

Succes.
__________________
Huidig regime:

-Ketoconazol (2% shampoo)
-Volume shampoo
-Finasteride (1,25 mg per dag)
Status:
NW 3(-) met diffuus uitdunnings patroon in het erfelijk belaste gebied.
Ryan R is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
vraag combinatie finasteride/ minoxidil leerkrachtdg Medicijnen/haargroeimiddelen 7 27 maart 2010 11:16
finasteride gel!!! cop Medicijnen/haargroeimiddelen 8 17 juli 2009 20:01
Introductie en vragen omtrent Finasteride en Minoxidil ship_it Medicijnen/haargroeimiddelen 4 28 maart 2009 00:55
[finasteride] Prostaatkanker arnotjes Medicijnen/haargroeimiddelen 14 14 maart 2006 12:18
Wie kan mij adviseren over gebruik fenasteride bij verstandelijk gehandicapt kind Marivon Haarproblemen bij vrouwen 3 20 januari 2006 15:57


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.