Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 3 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 29 november 2012, 15:00   #1
surinamer
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 augustus 2012
Berichten: 2
Finasteride en verminderde vruchtbaarheid

Heeft iemand ervaring met het gebruik van finasteride en een verminderde zaadkwaliteit ? Ik vraag dit nl. omdat ik bijna 1,5 jaar finasteride heb gebruikt en mijn vrouw niet op normale wijze zwanger kon worden.

Uit meerdere zaadonderzoeken is gebleken dat mijn ejaculaat slechts enkele zaadcellen bevat (i.p.v. de vele miljoenen) en dat deze niet bewegen. Helaas heb ik mijn zaad nooit laten onderzoeken voordat ik aan finasteride begon dus vergelijkingsmateriaal heb ik helaas niet. Ik ben verder gezond, sport regelmatig en heb geen erectieklachten. In het ziekenhuis is mijn zaak onderzocht op erfelijke afwijkingen en deze zijn er niet.

Ik weet dat finasteride invloed heeft op de hormonale werking van een man. Ik vraag mij af of lotgenoten mij kunnen vertellen of de verminderde zaadkwaliteit tijdelijk is af permanent.
surinamer is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2012, 19:24   #2
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door surinamer Bekijk bericht
Heeft iemand ervaring met het gebruik van finasteride en een verminderde zaadkwaliteit ? Ik vraag dit nl. omdat ik bijna 1,5 jaar finasteride heb gebruikt en mijn vrouw niet op normale wijze zwanger kon worden.

Uit meerdere zaadonderzoeken is gebleken dat mijn ejaculaat slechts enkele zaadcellen bevat (i.p.v. de vele miljoenen) en dat deze niet bewegen. Helaas heb ik mijn zaad nooit laten onderzoeken voordat ik aan finasteride begon dus vergelijkingsmateriaal heb ik helaas niet. Ik ben verder gezond, sport regelmatig en heb geen erectieklachten. In het ziekenhuis is mijn zaak onderzocht op erfelijke afwijkingen en deze zijn er niet.

Ik weet dat finasteride invloed heeft op de hormonale werking van een man. Ik vraag mij af of lotgenoten mij kunnen vertellen of de verminderde zaadkwaliteit tijdelijk is af permanent.
Ja, er zijn diverse onderzoeken waaruit is gebleken dat finasteride 'tijdelijk' je zaadkwaliteit vermindert.
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag
Strider is offline   Met citaat reageren
Oud 3 december 2012, 18:12   #3
ikke120
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 5 januari 2012
Berichten: 200
heb je wel aangegeven dat je fina gebruikt?
je moet toch altijd een half jaar stoppen met fina als je aan kinderen wil beginnen?? omdat het een half jaar duurt dat dit uit je lichaam is, en het schadelijk kan zijn.
dat zeiden ze hier eerder altijd
ikke120 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 december 2012, 21:50   #4
Fossil
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2011
Berichten: 25
Geslacht:
Mijn kwaliteit was in orde, maar verdriedubbeld toen ik een half jaar gestopt was met fina en alcohol. Roken deed ik al niet en ik slikte pompoenpitten.

Met name de hoeveelheid zwemmers nam behoorlijk toe.

Wat je ook kunt nemen om het proces wat te versnellen is: http://www.deonlinedrogist.nl/nutrip...n-p-49579.html
__________________
Finasteride (2003 -2011 1 mg 6 x p/w) en sinds 2020 (0,5 mg 6 x p/w)
Biotine 2010-2012
Solgar Hair & Nails: 2018-mei 2020 5 x p/w 2 pillen. Nu nog maar 2 x p/w 1 pil. Geen effect
Neofollics shampoo en conditioner (sinds 2019 6 x p/w)
Weleda haarlotion 1x p/d
Fossil is offline   Met citaat reageren
Oud 27 februari 2013, 08:28   #5
thewongandonly
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 februari 2005
Berichten: 80
Mijn vrouw en ik willen graag ons gezin uitbreiden. Nu kan ik nergens goede informatie vinden over hoe lang van te voren het geadviseerd is te stoppen met fina alvorens 'aan het werk te gaan'. Ik lees iets van 2 dagen tot een half jaar (hierboven).

Iemand wat betrouwbaardere bronnen?
thewongandonly is offline   Met citaat reageren
Oud 27 februari 2013, 10:16   #6
slk
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juli 2009
Berichten: 57
Geslacht:
Dit is wat ik ervan weet - en uiteraard - onder voorbehoud want ik ben geen doktor.

Finasteride heeft blijkbaar geen invloed op de genetische eigenschappen van je sperma. Er zijn geboortes bekend van niet geplande zwangerschappen waar gezonde kinderen geboren werden.

Finasteride kan afwijkingen veroorzaken aan de geslachtsorganen van mannelijke foetussen. Dit gebeurt als sperma - dat finasterideresten kan bevatten - in het lichaam van de vrouw terechtkomt of zelfs al als de vrouw finasteridetabletten aanraakt. Het gevaar op afwijkingen is blijkbaar het grootst in de weken dat de geslachtsorganen bij de foetus aangelegd worden.

Finasteride heeft verder een negatieve invloed op de kwaliteit van je sperma. Dus blijkbaar zijn er geen effecten op de genetische eigenschappen maar wel op aantallen en beweeglijkheid van zaadcellen.

Dan de vraag hoe lang je van tevoren moet stoppen. Hier lees je ook verschillende zaken over. De halfwaardetijd van fina is kort, na 2 weken is het nagenoeg volledig uit je lichaam verdwenen. Hoe lang het daarna nog effect heeft weet ik niet.
Een wachttijd van 2 weken tot 6 maanden is ook wat ik erover lees.

Hoe lang je zonder effect voor je haren met fina kunt stoppen? Bverotti heeft eens 1 maand geen fina gehad en blijkbaar zonder gevolgen. Maar of dit voor iedereen geld weet ik niet, zal wellicht ook afhangen van je haarstatus en hoe lang je al fina gebruikt. Als je net je haarstatus gered hebt of net hergroei hebt gekregen lijkt me dat tijdelijk stoppen niet zo goed is voor je haar.

Nogmaals, wat ik hier schrijf is onder voorbehoud want ik ben geen medicus. Ik neem dan ook geen verantwoordelijkheid voor wat ik hier schrijf, vat alleen maar samen wat ik er ooit over gelezen heb.

Ik adviseer je daarom om via je huisarts contact op te nemen met een instituut voor klinische genetica of een medisch wetenschappelijk onderzoeksinstituut. Ik ben zelf ook wel benieuwd wat ze daar zeggen. Misschien kan je huisarts ook nog met de fabrikant van het geneesmiddel contact opnemen.
__________________
2003 Gho Clinic 600 grafts

2004 Gho Clinic 1230 grafts

2009 AC Hasselt FUE 1868 grafts

2011 AC Hasselt FUE 415 grafts

05-10-2012
1,25 mg finasteride, revita, minox 2%

04-05-2013
minox 5% ipv 2%
na 2 weken weer snel terug naar 2% ivm enorme shedding

Dagelijkse voedingsupplementen sinds 2001:
multivitamine, Q10, omega, herbalife.

Laatst gewijzigd door slk; 27 februari 2013 om 10:54 Reden: aanvulling
slk is offline   Met citaat reageren
Oud 27 februari 2013, 19:14   #7
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slk Bekijk bericht
Dit is wat ik ervan weet - en uiteraard - onder voorbehoud want ik ben geen doktor.

Finasteride heeft blijkbaar geen invloed op de genetische eigenschappen van je sperma. Er zijn geboortes bekend van niet geplande zwangerschappen waar gezonde kinderen geboren werden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slk Bekijk bericht


Finasteride kan afwijkingen veroorzaken aan de geslachtsorganen van mannelijke foetussen. Dit gebeurt als sperma - dat finasterideresten kan bevatten - in het lichaam van de vrouw terechtkomt of zelfs al als de vrouw finasteridetabletten aanraakt. Het gevaar op afwijkingen is blijkbaar het grootst in de weken dat de geslachtsorganen bij de foetus aangelegd worden.


Finasteride heeft verder een negatieve invloed op de kwaliteit van je sperma. Dus blijkbaar zijn er geen effecten op de genetische eigenschappen maar wel op aantallen en beweeglijkheid van zaadcellen.


Dan de vraag hoe lang je van tevoren moet stoppen. Hier lees je ook verschillende zaken over. De halfwaardetijd van fina is kort, na 2 weken is het nagenoeg volledig uit je lichaam verdwenen. Hoe lang het daarna nog effect heeft weet ik niet.

Een wachttijd van 2 weken tot 6 maanden is ook wat ik erover lees.

Hoe lang je zonder effect voor je haren met fina kunt stoppen? Bverotti heeft eens 1 maand geen fina gehad en blijkbaar zonder gevolgen. Maar of dit voor iedereen geld weet ik niet, zal wellicht ook afhangen van je haarstatus en hoe lang je al fina gebruikt. Als je net je haarstatus gered hebt of net hergroei hebt gekregen lijkt me dat tijdelijk stoppen niet zo goed is voor je haar.


Nogmaals, wat ik hier schrijf is onder voorbehoud want ik ben geen medicus. Ik neem dan ook geen verantwoordelijkheid voor wat ik hier schrijf, vat alleen maar samen wat ik er ooit over gelezen heb.


Ik adviseer je daarom om via je huisarts contact op te nemen met een instituut voor klinische genetica of een medisch wetenschappelijk onderzoeksinstituut. Ik ben zelf ook wel benieuwd wat ze daar zeggen. Misschien kan je huisarts ook nog met de fabrikant van het geneesmiddel contact opnemen.


Dat is wat ik ook gelezen heb. Het lijkt me beter dat je contact opneemt met je dokter. Ik geloof dat het sperma snel hersteld na stoppen. Ik geloof na een paar weken al. Heb ik hier gelezen op het forum van iemand die zijn sperma heeft laten controleren bij de dokter.
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 27 februari 2013, 23:46   #8
Boris
HaarWeb lid
 
Boris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Disney World
Berichten: 617
12 weken van te voren stoppen wordt aangeraden.
Je kunt dan wel gewoon saw palmetto nemen.
__________________
My regimen:
  • Sinds 2011 weer 2 x per week keta 2% shampoo. met breaks van soms een maand of 2,3.
  • Sinds 2012 steeds een aantal maanden Inneov van Vichy

In the past:
  • La Biosthetique haarampullen (soort Aminexil)
  • jan 2003 - mei 2011 Proscar 0,8 tot 1,25 mg 6 x p/w
  • nov. 2004 - 2008 af en toe rooscure of keta 2%
  • Saw Palmetto 1 a 2 x per dag
  • 12/2001, 04/2002, 02/2004, 2010 aminexil kuur
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 28 februari 2013, 22:55   #9
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boris Bekijk bericht
12 weken van te voren stoppen wordt aangeraden.
Je kunt dan wel gewoon saw palmetto nemen.
Zoals ik al zeg geloof ik dat je sperma redelijk snel herstelt nadat je stopt. Als het uberhaubt is aangetast. Het wil niet per definitie zeggen dat bij gebruik van finasteride je sperma geen zak meer waard is.

Fina is snel uit je bloed, en je sperma vernieuwd zich continue. Hierdoor denk ik dat het prima kan. Ik ben voor de rest geen dokter die dit kan bevestigen.

Ik heb eerder de vraag of je er "onvruchtbaar" van kunt worden. Dit heb ik eerder ook al aangehaald in een topic. Uit reacties bleek dat je van fina niet "onvruchtbaar" kunt worden.....


themen is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2013, 14:15   #10
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
http://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/...oppen/item9295

wat moeten we nu toch geloven??
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2013, 15:33   #11
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
@Themen, speciaal voor jou terug gezocht. Onderstaande zijn 3 Finasteride onderzoeken in relatie met je vruchtbaarheid. Dit is wat je kunt geloven.


http://www.sciencedirect.com/science...15028211000161
Citaat:
Finasteride-induced secondary infertility associated with sperm DNA damage (2011)

Case report
A 48-year-old man with no prior medical or urologic history presented for evaluation of secondary infertility of 4 years’ duration. His wife had experienced four consecutive spontaneous abortions (after documented biochemical and/or clinical pregnancy) and to date they did not have a full-term pregnancy or live birth. His wife was 37 years old and had normal menses and a normal exam by her gynecologist.

The patient’s medications included zopiclone (a mild sleeping pill) and finasteride 1 mg for treatment of androgenic hair loss, which he had been taking for many years. The patient was a nonsmoker and consumed one glass of wine per day for many years. He had no history of exposure to hazardous materials, radiation, or heat. There was no history of sexually transmitted diseases or erectile dysfunction. Physical examination was unremarkable, with bilateral testes measuring 18 mL and normal location and firmness. The penis, epididymides, and vas deferens were normal. There were no varicoceles.

Semen analysis done a year before confirmed a normal volume of 1.6 mL, sperm concentration 53 × 106/mL, and motility 58%. The patient had a normal 46,XY karyotype. The sperm DFI was 30% at this time and was unchanged when repeated 2 months later. The patient was advised to stop finasteride. Three months later, the DFI decreased to 21% and subsequent DFI after another 3 months improved to 16.5%.

The Ethics Review Board at our institution approved the study. All information remained confidential.

Result(s)
The sperm DFI done a year earlier was 30%. This value was unchanged when repeated 2 months later. The patient was advised to stop finasteride. Three months after discontinuing the finasteride, the DFI decreased to 21% and subsequent DFI after another 3 months improved to 16.5%. To date, there is still no documented full-term pregnancy or live birth.

Conclusion(s)
The significant reduction in DFI within 3 months of finasteride cessation and continued improvement suggests a causal link between finasteride and sperm DNA damage. We hypothesize that low-dose finasteride may exert a negative influence on sperm DNA integrity, resulting in increased pregnancy losses. We suggest that in infertile men using finasteride, sperm DFI should be measured in addition to semen parameters, and a trial of discontinuation of finasteride may be warranted.

Discussion
Most reports of finasteride-associated infertility have studied the effects of finasteride on spermatogenesis in relation to semen parameters (1). The current literature does not report on the association between finasteride and sperm DNA damage. To our knowledge, the present case represents the first report of low-dose finasteride associated with increased sperm DNA fragmentation potentially contributing to recurrent pregnancy losses in the context of an otherwise normal semen analysis.

Finasteride is a 5-alpha reductase inhibitor that blocks the conversion of testosterone to its more potent form, dihydrotestosterone (DHT). In the United States and Canada, it is used at a higher dose (5 mg) for the treatment of benign prostatic hyperplasia and lower dose (1 mg) for the treatment of androgenic hair loss. Earlier studies have shown that high-dose finasteride has been associated with a reversible decrease in sperm concentration and motility in normal men (2). Despite the decrease, the average sperm concentration was still adequate for normal fertility. The authors concluded that testosterone was essential for spermatogenesis and that DHT played no major role.

There have been only a few case reports and one randomized controlled trial on the effect of low-dose finasteride on spermatogenesis and infertility [1] and [3]. Amory et al. (2) randomized 99 men with normal semen parameters to receive dutasteride 0.5 mg, finasteride 5 mg, or placebo for 1 year. The outcome of the study showed that among young healthy men, finasteride 5 mg had a mild effect on spermatogenesis. Recent case reports have documented that finasteride 1 mg was associated with partially reversible impaired spermatogenesis in subfertile men or men with other contributing factors to infertility. In one case report of three patients, two patients had a varicocele and the third was obese (1). In another series of two patients, the authors suggested a causal relationship between the discontinuation of finasteride and the significant improvement in semen parameters within 3 months (3).

A systematic review of 11 studies demonstrated that the sperm DFI, an estimate of sperm DNA breaks, was significantly associated with increased risk for spontaneous abortions after IVF and intracytoplasmic sperm injection (ICSI) (4). A cutoff DFI of 27%–30% used by multiple studies has shown a statistically significant relationship with increased pregnancy losses. It has been theorized from animal studies that this association could be due to abnormal embryo development and impaired embryo implantation. The present case illustrates a patient on finasteride 1 mg for several years with normal semen parameters. This is in keeping with the fact that DHT is not as greatly affected by low doses of finasteride and that testosterone plays a more crucial role in spermatogenesis. It is possible that the high DFI (30%) contributed to the recurrent pregnancy losses in this couple, as has been observed for other couples undergoing IVF and ICSI. The significant reduction in DFI within 3 months of finasteride cessation and continued improvement thereafter suggests a causal link between finasteride and sperm DNA damage. We recognize that having a pretreatment sperm DFI would strengthen our observation, but sperm DFI, as measured by the sperm chromatin structure assay, exhibits a low degree of biologic variability, and there were no other factors that could explain the substantial drop in sperm DFI. We hypothesize that low-dose finasteride may exert a negative influence on sperm DNA integrity resulting in increased pregnancy losses. Future studies should be done to investigate the relationship between finasteride and sperm DNA damage. We suggest that in infertile men using finasteride with normal semen parameters, a sperm DNA fragmentation index should be measured and a trial of discontinuation of finasteride may be warranted.
En nog een recentere studie, uitgevoerd met ratten:
http://www.sciencedirect.com/science...15028212004487
Citaat:
Garcia PV, Barbieri MF, Perobelli JE, Consonni SR, Mesquita SdFP, Kempinas WdG, Pereira LAV. Morphometric-stereological and functional epididymal alterations and a decrease in fertility in rats treated with finasteride and after a 30-day post-treatment recovery period. Fertil Steril 2012.

The mechanism of the adverse effects of finasteride on male fertility is poorly understood. This present study by Garcia et al. (1) on rats shows that finasteride causes changes in the structure and function of the epididymis, as well as reduced sperm function and fertility potential without any significant alterations in sperm production. Most importantly, the sperm was found to transit more quickly through the epididymis. The mechanism of this increased speed of transit through the epididymis is unknown. The authors postulated that the poorer sperm parameters and fertility potential in those rats treated with finasteride were due in part to the rapid transit through the epididymis. They conjectured that the shortened epidiymal transit time compromises the maturation of the sperm with a subsequent reduction in sperm function and fertility potential.

The epididymis plays a critical role in the maturation of sperm and the development of the sperm’s ability to fertilize (8). Abnormalities of epididymal function could lead directly to infertility. For example, the epididymal protein P34H is essential for sperm-oocyte binding and fertilization: absence or reduction of P34H is associated with infertility and poor oocyte binding/penetration. It is clear from the present study that a 5 α-reductase inhibitor could impact male fertility by altering the function of the epididymis, which could lead directly to altered sperm maturation and fertility potential. Interestingly, routine sperm tests (count, motility, morphology, and leukocyte count) would typically not identify men with altered sperm maturation or fertility potential.

This is a valuable publication since the article adds experimental weight to the limited literature suggesting that the use of finasteride could result in male infertility. With this report and the other published studies on the fertility effects of finasteride, it now seems reasonable to suggest that infertile men consider stopping finasteride. The other publications would indicate that the effects of finasteride on fertility are reversible. What remains unknown is if the effects on fertility are completely reversible.

En nog een recent onderzoek, casestudie die bestaat uit 1 persoon. Alleen de conclusie om het allemaal leesbaar te houden:
http://www.sciencedirect.com/science...15028210029250
Citaat:
Finasteride-associated male infertility

Result(s)
After cessation of finasteride, the patient’s semen volume increased immediately, and sperm concentration was up to more than 10 × 106/mL 16 weeks after stopping finasteride. He is now trying to achieve pregnancy by intrauterine insemination.

Conclusion(s)
Cessation of finasteride improved spermatogenesis and allowed the couple to attempt less-invasive fertility therapy. In this case, the patient had impaired spermatogenesis before he started the drug. In such patients, the drug may further decrease spermatogenesis. We suggest that drug cessation could be taken into consideration for infertile male patients with impaired semen parameters who are taking finasteride at a 1-mg dose.
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag
Strider is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2013, 17:25   #12
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Oke, bedankt. Ik denk dat Surinamer er ook wat aan heeft.

Ik maak eruit op dat de kwaliteit van het sperma verslechterd door het gebruik van finasteride. Bij het stoppen hiervan neemt de kwaliteit van het sperma direct toe. De halveringstijd van finasteride is een aantal uur en het sperma vernieuwd zich natuurlijk eigenlijk continue. Hierdoor reageert het natuurlijk snel.


Ik lees echter nergens iets over onvruchtbaar worden. Tenzij ik iets over heb geslagen..... Misschien dat iemand die net wat vlotter Engels kan lezen het wel gevonden heeft. Ik heb het namelijk snel door gelezen ivb gebrek aan tijd.
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2013, 18:56   #13
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
Ik maak eruit op dat de kwaliteit van het sperma verslechterd door het gebruik van finasteride. Bij het stoppen hiervan neemt de kwaliteit van het sperma direct toe. De halveringstijd van finasteride is een aantal uur en het sperma vernieuwd zich natuurlijk eigenlijk continue. Hierdoor reageert het natuurlijk snel.
Wat je in de onderzoeken hierboven lees gaat over 2 mannen en een berg ratten. Man nummer 1 heeft relatief veel beschadigde zaadcellen. Na stoppen met finasteride nam die hoeveelheid af, maar hij en zijn vrouw kunnen nog steeds geen kinderen krijgen. De tweede man maakte van nature erg weinig spermacellen aan en met finasteride werden dat er nog minder. De conclusie zou dus heel goed kunnen zijn dat finasteride bestaande problemen behoorlijk verergert. De conclusie is in ieder geval niet dat finasteride die problemen heeft veroorzaakt.

Het onderzoek bij de ratten is zeer interessant omdat het een mogelijk mechanisme voor het verminderen van vruchtbaarheid identificeert.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2013, 22:18   #14
Boris
HaarWeb lid
 
Boris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Disney World
Berichten: 617
De spermacellen die uit het lichaam komen bij ejaculatie zijn 12 weken daarvoor aangemaakt. Vandaar de 3 maanden. Als je bijv een vruchtbaarheidsdieet or whatever zou doen (pompoenzaad, zink, vitaminnen etc.) dan zou je daar na 3 maanden resultaat van zien.
__________________
My regimen:
  • Sinds 2011 weer 2 x per week keta 2% shampoo. met breaks van soms een maand of 2,3.
  • Sinds 2012 steeds een aantal maanden Inneov van Vichy

In the past:
  • La Biosthetique haarampullen (soort Aminexil)
  • jan 2003 - mei 2011 Proscar 0,8 tot 1,25 mg 6 x p/w
  • nov. 2004 - 2008 af en toe rooscure of keta 2%
  • Saw Palmetto 1 a 2 x per dag
  • 12/2001, 04/2002, 02/2004, 2010 aminexil kuur
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 1 maart 2013, 22:40   #15
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Oke, verminderde vruchtbaarheid is kwalijk. Maar volledig onvruchtbaar. Dat kun je neem ik aan niet worden van finasteride.

Je bent vruchtbaar óf onvruchtbaar. Maar kun je voorgoed onvruchtbaar worden
themen is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 06:06.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.