Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 23 januari 2015, 01:39   #1
Fv77
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2015
Berichten: 7
Geslacht:
Finasteride uit je lichaam??

Hallo allemaal

Ik ben nu 2 weken bezig met finasteride
en het is niet te geloven hoeveel minder libido ik heb en heb ineens ook erectieproblemen had ik voorheen nooit !

Ik stop er dus ook meteen mee

Heeft iemand een idee wanneer de finasteride volledig uit mij is?
Heeft deze 2 weken gevolgen op mijn haar?

Hoop op een goed antwoord !
Fv77 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2015, 04:22   #2
jacobus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 november 2012
Berichten: 20
Maak je vooralsnog geen zorgen. Geef het een week of twee en je zult merken dat de bijwerkingen verdwijnen. Finasteride heeft een korte halfwaardetijd (rond de 8 uur) en verdwijnt dus snel uit je lichaam. Na 24 uur zit er dus nog 1/8 van de allereerste pil in je lichaam. Wanneer je dan een pil extra neemt (dag 2) bouw je dus aardig wat op. Het duurt even voordat deze buffer volledig uit je lichaam is (en je lichaam weer de hormonenbalans op orde heeft).

Ik heb zelf even van de dutasteride gesnoept, maar merkte ook bijwerkingen (continue tinteling in tepels). Ik ben gestopt en de bijwerkingen zijn verdwenen. Ik heb ook gemerkt dat ik gemakkelijk in paniek kon raken en dat dit de bijwerkingen versterkt (het is ook echt vooral je brein!). Niet panieken dus (ga niet op bijwerkingen zoeken op internet), en laat over een week weten hoe het gaat.

Je haar gaat natuurlijk achteruit zoals altijd; je bent niet voor niets de finasteride begonnen. Ik zie geen reden waarom je haarverlies versnelt zou raken door het gebruik van finasteride.
jacobus is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2015, 13:07   #3
Fv77
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2015
Berichten: 7
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jacobus Bekijk bericht
Maak je vooralsnog geen zorgen. Geef het een week of twee en je zult merken dat de bijwerkingen verdwijnen. Finasteride heeft een korte halfwaardetijd (rond de 8 uur) en verdwijnt dus snel uit je lichaam. Na 24 uur zit er dus nog 1/8 van de allereerste pil in je lichaam. Wanneer je dan een pil extra neemt (dag 2) bouw je dus aardig wat op. Het duurt even voordat deze buffer volledig uit je lichaam is (en je lichaam weer de hormonenbalans op orde heeft).

Ik heb zelf even van de dutasteride gesnoept, maar merkte ook bijwerkingen (continue tinteling in tepels). Ik ben gestopt en de bijwerkingen zijn verdwenen. Ik heb ook gemerkt dat ik gemakkelijk in paniek kon raken en dat dit de bijwerkingen versterkt (het is ook echt vooral je brein!). Niet panieken dus (ga niet op bijwerkingen zoeken op internet), en laat over een week weten hoe het gaat.

Je haar gaat natuurlijk achteruit zoals altijd; je bent niet voor niets de finasteride begonnen. Ik zie geen reden waarom je haarverlies versnelt zou raken door het gebruik van finasteride.
'

Bedankt voor je reactie !

Hoop dat het dan inderdaad allemaal weg is over 1 tot 2 weken

Vind het wel echt jammer dat ik zo heftige bijwerkingen heb van fina en dat al na 2 weken.

Dacht net dat ik een oplossing had gevonden voor mijn haarverlies op mijn jonge leeftijd (20)

Is er misschien iets anders wat ik kan gebruiken? ( minoxidill gebruik ik al)

Laatst gewijzigd door Fv77; 23 januari 2015 om 13:23
Fv77 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2015, 16:31   #4
jacobus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 november 2012
Berichten: 20
Ja het is inderdaad jammer. De beslissing is aan jezelf. Je zou ook de dosering kunnen minderen, maar ik heb zelf het idee (in ieder geval bij mij) dat het behouden van je haren de bijwerking is (en dat de 'sides' eerder optreden, al bij een lagere dosis). Voor mij zijn de bijwerkingen te afschrikwekkend (ik wil niet ook daar nog mee bezig zijn).

Ik probeer altijd te denken of ik het wel zou doen als mijn kaalheid twee jaar heeft doorgezet, als het antwoord ja is, waarom dan niet al nu? Toen heb ik dutasteride genomen (maar helaas). Denk je dat je over twee jaar spijt hebt dat je niet finasteride hebt genomen ondanks bijwerkingen en ga je het alsnog nemen (ondanks bijwerkingen), waarom dan niet nu?

Zelf ben ik nu RU 58841 aan het overwegen (kijk maar eens in de thread op dit forum), maar ben eerst nog de nodige informatie aan het verzamelen hierover. Ook hier schijnen bijwerkingen voor te komen (maar geloof wel in mindere mate) en deze wil ik goed in kaart brengen voordat ik eraan begin.

Minoxidil heb ik ook twee jaar gebruikt, maar het heeft voor mij weinig gedaan. Ik ben niet overtuigd van minoxidil, omdat ik nog nooit iemand op een forum hebt gezien die met alleen minoxidil al 10 jaar zijn haren mee behoud.
jacobus is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2015, 17:05   #5
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.444
Geslacht:
Sterk verhaal. Dergelijke klachten binnen twee weken???
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2015, 17:40   #6
jacobus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 november 2012
Berichten: 20
Waarom zou dat niet kunnen? Ik heb zelf maar 1 pil dutasteride genomen (0.5mg) en kreeg een continue nare tinteling in/onder mijn tepels (die pas na 1 week wegging). Ik heb het niet over een rilling of iets dergelijks, er was daar echt 24 uur per dag iets bezig. Andere bijwerkingen kunnen zich wellicht in mijn hoofd afspelen, maar deze met 100% zekerheid niet.
jacobus is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2015, 18:05   #7
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.444
Geslacht:
Dat het niet zou kunnen zeg ik niet. Maar ik kan het me niet voorstellen. Sorry!
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2015, 18:06   #8
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Het is heel lastig zelf te bepalen of iets psychisch is.

Ga eens denken aan jeukende tepels. Je voelt ze bijna meteen. Ga dan voor de zekerheid even voelen met je vingers ... voor je het weet, weet je zeker dat het een reactie is op je nieuwe wasverzachter.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2015, 18:18   #9
Fv77
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 januari 2015
Berichten: 7
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Limbo Bekijk bericht
Sterk verhaal. Dergelijke klachten binnen twee weken???
Ik snap je punt helemaal
Maar ik weet toch echt zeker dat het niet psychisch is het verschil van de laatste paar dagen tot hoe het normaal is is echt opvallend gewoon

Als ik al een grijntje twijfel zou hebben zou ik al doorgaan met fina maar het is me deze libido en problemen niet waard

Er is niemand die me een ander middel zou kunnen adviseren?
Ru heb ik opgezocht maar is echt nergens te krijgen??
( ja een paar raare sites uit amerika zie ik wel staan)
Fv77 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2015, 18:21   #10
jacobus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 november 2012
Berichten: 20
Zo simpel is het niet. Je bent rustig aan het werk en je wordt afgeleid door jeukende tepels. Het dus niet dat je eerst denkt aan jeuk en dat je het daarna voelt. Als ik nu denk aan jeukende tepels geeft dat een heel ander gevoel dan eerst. Voor mij is het uitgesloten dat het psychisch is.
jacobus is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2015, 18:50   #11
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jacobus Bekijk bericht
Zo simpel is het niet. Je bent rustig aan het werk en je wordt afgeleid door jeukende tepels. Het dus niet dat je eerst denkt aan jeuk en dat je het daarna voelt. Als ik nu denk aan jeukende tepels geeft dat een heel ander gevoel dan eerst. Voor mij is het uitgesloten dat het psychisch is.
Maar jeukende tepels binnen 2 weken als bijwerking? Volgens mij zijn jeukende tepels überhaupt geen bijwerking. Je hebt gelezen over gyneacomastie en hebt dat misschien onderbewust vertaald in 'jeukende tepels'. Maar goed, jouw lichaam, jouw keuzes!

Overigens, psychisch is niet hetzelfde als 'ingebeeld' of 'een teken van zwakte'. Psychische bijwerkingen kunnen heftiger en vervelender zijn dan direct aan de chemie gerelateerde bijwerkingen. Hoe dan ook, de oplossing is hetzelfde. Stoppen. Alleen zijn je vervolgopties wellicht anders.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2015, 18:54   #12
kalekop28
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 december 2014
Berichten: 579
Geslacht:
Anthonie, psychologie is een bijzonder wetenschap.

Wat betreft het onderwerp van de topic. Ik zou eerst wat meer tijd gunnen en wat minder jezelf pompen met angst. Het is logisch dat je lichaam in eerste instantie een reactie geeft. Je lichaam produceerde al een tijdje DHT(eind puberteit geloof ik) en nu produceert die niet meer. Geef je lichaam wat tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Tenslotte gaat je leven verder zonder een hormoon die er voorheen wel was.

Als de bijwerkingen na zeg maar paar maanden nog steeds aanwezig zijn, dan moet je een keuze maken. Of kaal of leven met bijwerkingen. Uit je verhaal kan ik eerder concluderen dat je al een bepaald oordeel had over fina voor gebruik. Je had al angst voor bijwerking, die angst wordt verstevigd bij inname.

Mijn tip is: geef het wat tijd. Probeer ook zo min mogelijk over bijwerkingen te lezen. Zet het uit je hoofd. Na een tijdje zal het weer wat beter gaan.
kalekop28 is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2015, 20:00   #13
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.444
Geslacht:
Moraal van het verhaal is begin er niet aan als je bang voor bijwerkingen bent.
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2015, 20:11   #14
jacobus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 november 2012
Berichten: 20
In de bijsluiter van avodart staat dat "up to 1 in 10 people" breast tenderness ervaren. Je kan iedere anecdote van een bijwerking afdoen als psychisch (of het nou fysisch is of niet) en het staat je vrij om mijn klacht zo te interpreteren. Ik geef daarintegen mijn mening op basis van mijn eigen ervaring, dat ik overtuigd ben dat een kleine hoeveelheid dutasteride een effect kan hebben.

Buiten mijn anecdote is er meer reden om te denken dat een kleine hoeveelheid een effect kan hebben. In de trial vinden ze dat de 'bijwerkingen' bijna gelijk zijn voor de 0.02mg en 0.5mg avodart groepen. Iemand die iedere dag 0.02mg dutasteride neemt komt niet aan de levels die je haalt bij 1 pil. https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01231607

Een ander voorbeeld is dat een uitzonderlijk gevoelige patient al na 4 maanden borsten heeft ontwikkeld. Dit gaat gepaard met breast tenderness in d eerste weken. Dit is natuurlijk een uniek geval (in de miljoenen gebruikers), maar het geeft wel aan dat het voelen van effecten in korte tijd mogelijk is. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2929552/

Enfin, het is het eeuwige debat op haarfora. Wellicht sta ik ooit weer eens aan jouw kant.
jacobus is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2015, 20:15   #15
jacobus
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 november 2012
Berichten: 20
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Limbo Bekijk bericht
Moraal van het verhaal is begin er niet aan als je bang voor bijwerkingen bent.
Dit vind ik dus onzin. Dit is absoluut niet mijn moraal van het verhaal. Moraal van het verhaal: begin eraan en blijf kritisch tegenover je bijwerkingen (er zit zeker een psychische component in), maar wees ook realistisch (een substantieel deel heeft ook daadwerkelijk bijwerkingen!)
jacobus is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 16:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.