Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 4 stemmen, 4,00 gemiddeld. Weergave
Oud 26 december 2005, 23:21   #91
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mhogen
ik was wat oude posts aan het doornemen en las het bovenstaande over scalp dht. weet iemand hoeveel % dht fina (1mg) blokkeert in de scalp?
Ik denk dat die reductie van DHT in de scalp niet echt relevant is. Wat echt ter zake doet, is de reductie van DHT in de haarwortelkern zelf.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2005, 11:42   #92
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DHTkiller
Ik denk dat die reductie van DHT in de scalp niet echt relevant is. Wat echt ter zake doet, is de reductie van DHT in de haarwortelkern zelf.
Maar in de haarwortel is het moeilijk te meten, lijkt mij, veel te klein.

Omdat de wortel onderdeel is van de scalp zal de DHT-reductie in de één toch wel iets zeggen over de mate van het te verwachten effect in de ander? Minder DHT in de scalp, minder in de haarwortel.

Trouwens, die omzetting in DHT, vind die in de bloedbaan plaats of in de weefsels? Als het eerste het geval is, dan is het verband eenduidig.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2005, 18:25   #93
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH
Maar in de haarwortel is het moeilijk te meten, lijkt mij, veel te klein.

Omdat de wortel onderdeel is van de scalp zal de DHT-reductie in de één toch wel iets zeggen over de mate van het te verwachten effect in de ander? Minder DHT in de scalp, minder in de haarwortel.

Trouwens, die omzetting in DHT, vind die in de bloedbaan plaats of in de weefsels? Als het eerste het geval is, dan is het verband eenduidig.
De omzetting van T naar DHT vindt voornamelijk plaats in de prostaatweefsel (voornamelijk 5-ar type II), huid- en hoofdhuid (voornamelijk 5-ar type I) en in de haarwortels (voornamelijk 5-ar type II), overal waar beide typen 5-ar actief zijn. DHT wordt zo afgegeven in de bloedbaan, en uiteindelijk moeten 5-ar remmers via de bloedbaan de strijd aangaan en zich hechten aan de 5-ar enzymen in de gelokaliseerde gebieden.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2005, 18:53   #94
mhogen
HaarWeb lid
 
mhogen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Berichten: 417
38% van het DHT in de scalp wordt geblokt met fina (1mg) heb ik zojuist gevonden
__________________
Huidig regime:
RU met Lipogaine (5%).
Resultaat: haaruitval volledig gestopt

Verleden:
10 jaar lang allerlei combinaties zonder enig resultaat, waaronder: Duta, Fina, Minox, etc.

mhogen is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2005, 21:55   #95
Boris
HaarWeb lid
 
Boris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Disney World
Berichten: 617
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mhogen
38% van het DHT in de scalp wordt geblokt met fina (1mg) heb ik zojuist gevonden

ben benieuwd hoeveel duta blokkeert.
__________________
My regimen:
  • Sinds 2011 weer 2 x per week keta 2% shampoo. met breaks van soms een maand of 2,3.
  • Sinds 2012 steeds een aantal maanden Inneov van Vichy

In the past:
  • La Biosthetique haarampullen (soort Aminexil)
  • jan 2003 - mei 2011 Proscar 0,8 tot 1,25 mg 6 x p/w
  • nov. 2004 - 2008 af en toe rooscure of keta 2%
  • Saw Palmetto 1 a 2 x per dag
  • 12/2001, 04/2002, 02/2004, 2010 aminexil kuur
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2005, 23:40   #96
mhogen
HaarWeb lid
 
mhogen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Berichten: 417
boris, het antwoord staat boven op je te wachten!

ik vind het veel schelen. 2,5 mg duta scheelt helemaal veel tov 1 mg fina! jammer dat die dosis duta zo absurd is..
__________________
Huidig regime:
RU met Lipogaine (5%).
Resultaat: haaruitval volledig gestopt

Verleden:
10 jaar lang allerlei combinaties zonder enig resultaat, waaronder: Duta, Fina, Minox, etc.

mhogen is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2005, 12:58   #97
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
ALs 1 mg fina maar 38% van DHT blokt hoe kan je dan ooit stabilisatie of zelfs hergroei krijgen van fina? Daarvoor is toch veel meer nodig lijkt me?
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2005, 13:42   #98
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guoy
ALs 1 mg fina maar 38% van DHT blokt hoe kan je dan ooit stabilisatie of zelfs hergroei krijgen van fina? Daarvoor is toch veel meer nodig lijkt me?
Mensen, kijk niet teveel naar deze percentages. Het gaat uiteindelijk niet om hoeveel DHT wordt geblocked, maar om hoe goed het middel werkt.

Als je kijkt naar een haarzakje, dan gaat het maar om een relatief klein aantal cellen dat gevoelig is voor DHT. Je hebt de haarstamcellen aan de zijkant van de haarschacht, en de dermal papilla cellen bij de haarwortel. Deze twee groepjes cellen zijn essentieel voor de haargroei van de follikel, omdat alleen deze cellen beschikken over androgeenreceptoren:

Androgens bind to receptors both in the cytoplasm and nuclei of dermal papilla cells and some cells of the sheaths of the follicle.

[bron]
Uit onderzoek is gebleken dat nu juist op deze locaties veel type 2 van het enzym 5AR aanwezig is:
However, the 5-reductase type 2 isozyme has been localized by immunohistochemistry to hair follicles of human scalp; specifically to the innermost portion of the outer root sheath and the proximal inner root sheath.
[bron]
Ik denk dan ook dat de algemene waarden van DHT in het bloed bij kaalheid nagenoeg geen rol spelen, maar dat het gaat om het plaatselijke effect. Ik denk dat haaruitval al gestopt kan worden als alleen de DHT bij de twee gevoelige celtypes wordt weggehaald, terwijl dit misschien 0,5% van het totale DHT-gehalte is.

Een ideale 5AR-remmer zou in dat geval dus al haaruitval kunnen stoppen terwijl er nog 99,5% van het DHT in het lichaam aanwezig is. Dat is ook nu juist waarom finasteride in mijn ogen zo'n geschikt middel is: het remt de DHT-productie selectief (alleen dmv type 2). Het is in dit opzicht een beter middel dan dutasteride, dat veel meer DHT weghaalt dan nodig is.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback


Laatst gewijzigd door Tiuri; 29 december 2005 om 13:45
Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2005, 16:20   #99
mhogen
HaarWeb lid
 
mhogen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Berichten: 417
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Ik denk dan ook dat de algemene waarden van DHT in het bloed bij kaalheid nagenoeg geen rol spelen, maar dat het gaat om het plaatselijke effect. Ik denk dat haaruitval al gestopt kan worden als alleen de DHT bij de twee gevoelige celtypes wordt weggehaald, terwijl dit misschien 0,5% van het totale DHT-gehalte is.

Een ideale 5AR-remmer zou in dat geval dus al haaruitval kunnen stoppen terwijl er nog 99,5% van het DHT in het lichaam aanwezig is. Dat is ook nu juist waarom finasteride in mijn ogen zo'n geschikt middel is: het remt de DHT-productie selectief (alleen dmv type 2). Het is in dit opzicht een beter middel dan dutasteride, dat veel meer DHT weghaalt dan nodig is.
Je zegt dat het om het plaatselijke effect gaat, daar ga ik met je in mee. Daarom zeggen die totale dht waardes inderdaad minder. Maar ik denk nu nog steeds dat die waardes in je scalp meer zeggen. Daar liggen immers ook die cellen waar je over spreekt. Als de totale DHT in de scalp minder is, klinkt het mijns inziens zeer aannemelijk dat die beide cellen ook minder bloot staan aan DHT. En daarom vond ik het ook zo opmerkelijk dat er een groot verschil bestaat tussen 1 mg fina, 0,5 mg duta en 2,5 mg duta.
__________________
Huidig regime:
RU met Lipogaine (5%).
Resultaat: haaruitval volledig gestopt

Verleden:
10 jaar lang allerlei combinaties zonder enig resultaat, waaronder: Duta, Fina, Minox, etc.

mhogen is offline   Met citaat reageren
Oud 29 december 2005, 16:33   #100
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Sja ach, blijkbaar maakt het niet zoveel uit dat fina maar 38% van het scalp DHT remt, want de clinical trials hebben uitgewezen dat fina prima werkt tegen haaruitval.

Zoals overal zit er in de hoofdhuid veel 5AR type 1. Fina pakt alleen type 2 aan, wat de hoge DHT-waarden in de scalp kan verklaren. Maar nogmaals, het gaat niet om de DHT-waarden in de scalp maar vooral om de plaatselijke hoeveelheid DHT, dus vlakbij de stamcellen en dermal papilla cellen.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2005, 02:17   #101
peter10
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 289
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tiuri
Dat is ook nu juist waarom finasteride in mijn ogen zo'n geschikt middel is: het remt de DHT-productie selectief (alleen dmv type 2). Het is in dit opzicht een beter middel dan dutasteride, dat veel meer DHT weghaalt dan nodig is.
waarom gebruik jij dan nog eigenlijk duta ?
__________________
Regime :


4x per week Rooscure
Sinds 30-6-2005 Propecia (0,5 mg, halve pil per dag)

Heel af en toe Fluridil, om de laatste flesjes op te maken.
peter10 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2005, 02:34   #102
Guoy
ataraxic 2.222
 
Guoy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2005
Berichten: 2.345
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter10
waarom gebruik jij dan nog eigenlijk duta ?
Tiuri heeft voor zover ik weet wel dik een jaar fina geslikt maar was niet tevreden en is daarom op duta over gegaan. Maar het lijkt me ook handiger om te beginnen met fina.
__________________
Intern:
• Groene Thee (+- 1 liter per dag) juni '05
• Visolie omega-3 (De Tuinen) juli '05
Pompoenpitten (handje per dag) juli '05
Extern:
• Rooscure shampoo (1% Ketoconazol) (om de 3 dagen) juni '05
• Folligen Creme op de haarlijn (paar keer in de week) juni '05
• 650 nm laser voor de haarlijn om de dag mei '06
• Spironolactone 5% 1x per dag op de haarlijn juni '06
• Carninetartraat 1x per dag (Schwarzkopf Activ M tonic) februari '08
Situatie:
25 jaar. NW2.

Gestopt:
• Finasteride juni '05 - juni '07
• Dutasteride (oraal) juni '07 - november '08
Guoy is offline   Met citaat reageren
Oud 30 december 2005, 15:52   #103
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Dat is ook nu juist waarom finasteride in mijn ogen zo'n geschikt middel is: het remt de DHT-productie selectief (alleen dmv type 2). Het is in dit opzicht een beter middel dan dutasteride, dat veel meer DHT weghaalt dan nodig is.
Dutasteride remt het type 2 beter dan finasteride, qua hergroei scoort het ook beter dan finasteride. En qua bijwerking wijkt het niet ver af van finasteride. Sommige lui ondervinden méér bijwerkingen met duta, echter, soms is het ook omgekeerd. In mijn ogen is dutasteride een beter middel dan finasteride.
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Oud 31 december 2005, 13:18   #104
mhogen
HaarWeb lid
 
mhogen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 januari 2005
Berichten: 417
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DHTkiller
Dutasteride remt het type 2 beter dan finasteride, qua hergroei scoort het ook beter dan finasteride. En qua bijwerking wijkt het niet ver af van finasteride. Sommige lui ondervinden méér bijwerkingen met duta, echter, soms is het ook omgekeerd. In mijn ogen is dutasteride een beter middel dan finasteride.
En ik denk dat de bijwerkingen minder zijn ivm fina als je duta om de dag slikt. Bovendien heb je dan nog een beter resultaat dan met fina! Mijn inziens is duta daardoor zeker een beter middel.

Zullen we maar verder gaan on-topic
__________________
Huidig regime:
RU met Lipogaine (5%).
Resultaat: haaruitval volledig gestopt

Verleden:
10 jaar lang allerlei combinaties zonder enig resultaat, waaronder: Duta, Fina, Minox, etc.

mhogen is offline   Met citaat reageren
Oud 31 december 2005, 13:42   #105
DHTkiller
Banned user
 
DHTkiller's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2002
Berichten: 1.579
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mhogen
En ik denk dat de bijwerkingen minder zijn ivm fina als je duta om de dag slikt. Bovendien heb je dan nog een beter resultaat dan met fina! Mijn inziens is duta daardoor zeker een beter middel.

Zullen we maar verder gaan on-topic
Propecia is een medicijn met een 1/5 prostaatdosis. Proscar is een medicijn met de volledige prostaatdosis. Echter, bij AGA hebben beide doseringen evenveel effect qua haargroei/behoud, bij dutasteride spelen doseringen wel een aanzienlijke rol wat ook wel blijkt uit de trails. Als je duta (0.5 mg = volledige prostaatdosis) om de dag slikt, zal het toch altijd effectiever zijn dan een dagelijkse inname van proscar (5 mg finasteride) of Propecia (1 mg finasteride) en eventueel minder kans op bijwwerkingen. Ik ben 't met je eens, mhogen .

Laatst gewijzigd door DHTkiller; 31 december 2005 om 13:45
DHTkiller is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] Bijwerkingen Lars Medicijnen/haargroeimiddelen 1577 24 juli 2019 23:26
[finasteride] Het delen van Proscar niek1224 Medicijnen/haargroeimiddelen 111 15 januari 2017 01:02
[finasteride] Shedding maart84 Medicijnen/haargroeimiddelen 236 28 mei 2009 10:02
[dutasteride] Dosering husa Medicijnen/haargroeimiddelen 63 17 februari 2009 22:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:56.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.