Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 27 november 2012, 00:04   #1
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Lagere dosering finasteride

Luitjes,

Ik ben nieuw hier, en ik ben ook van plan te starten met finasteride. Puur om te kijken wat het doet met mijn dunne haar (afgelopen 2 jaar geworden)

Nu lees ik me goed in over de werking en bijwerking. Ik kwam ook een aantal keer tegen dat een lagere dosering (<1mg) ook zou moeten werken.

Is het een optie om bijvoorbeeld na een halfjaar om de dag te slikken of 2 dagen niet en weer een dag wel etc. 1maal per dag 1mg zitten misschien ook commerciële gedachten achter.

Laatst gewijzigd door themen; 27 november 2012 om 10:42
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 27 november 2012, 00:14   #2
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Ik wil ook beginnen met fina, ook preventief op verder verloop van haaruitval.

1mg is de maximale dosering voor haaruitval. Als je als een borderliner medicijnen gaat slikken schiet het niet op. Gooi die dosering dan op 1x per dag 0,5mg.
En kijk of dit voldoende is. Ik vind minoxidil btw echt zooi.

Fina werkt op de kruin prima "zeggen ze" en op de haarlijn: Geen idee.
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 27 november 2012, 10:45   #3
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kuit Bekijk bericht

Als je als een borderliner medicijnen gaat slikken schiet het niet op. Gooi die dosering dan op 1x per dag 0,5mg.
Wat bedoel je precies met "Borderline medicijnen?"

1mg is inderdaad de "maximale" dosering. Dus als het goed aanslaat zou je kunnen halveren en kijken wat dit oplevert.
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 27 november 2012, 10:52   #4
Memeber
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2011
Berichten: 716
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kuit Bekijk bericht
Ik wil ook beginnen met fina, ook preventief op verder verloop van haaruitval.

1mg is de maximale dosering voor haaruitval. Als je als een borderliner medicijnen gaat slikken schiet het niet op. Gooi die dosering dan op 1x per dag 0,5mg.
En kijk of dit voldoende is. Ik vind minoxidil btw echt zooi.

Fina werkt op de kruin prima "zeggen ze" en op de haarlijn: Geen idee.
Wel beetje kort door de bocht. Waarom vind jij minoxidil rotzooi?

@ ts

Finasteride elke dag slikken ipv om de dag, dat heeft inderdaad geen zin. De dosering mag je zelf bepalen, al vanaf 0.2mg zal finasteride wat voor je KUNNEN betekenen. Ik houd het zelf op max 0.6mg. Ik heb proscar en als je deze in 8 stuks deelt dan kom je ongeveer op 0.6mg. Ik heb finasteride heel lang op 1mg gehouden maar het heeft bij mij geen reet geholpen in de hoop dat het toch nog wat doet uiteindelijk houd ik het maar op 0.6mg ipv extra risico's te nemen voor iets wat uiteindelijk misschien nooit aanslaat.
Memeber is offline   Met citaat reageren
Oud 27 november 2012, 20:56   #5
ey!
HaarWeb lid
 
ey!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2009
Berichten: 86
Thumbs up

Ik slikte in het begin 1,25mg per dag en zit nu al ruim een half jaar op 1,25 om de dag en het werkt net zo goed.
__________________
Regime:
  • 2x per dag: Kirkland minoxidil (5%)
  • Elke ochtend: 0,25mg Finasteride

    Verder: Multivitamine, Omega 3

    Status: stabiel en dekkend
ey! is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2012, 13:37   #6
john91
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 november 2012
Berichten: 1
verlagen

hallo nu heb ik proscar 5mg maar nu lees ik dat reeds 1mg al voldoende is hoe doen jullie het om de tablet te delen in 5 ? of nemen jullie gewoon om de 5dagen 1tablet
john91 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2012, 17:13   #7
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Memeber Bekijk bericht
Wel beetje kort door de bocht. Waarom vind jij minoxidil rotzooi?

@ ts

Finasteride elke dag slikken ipv om de dag, dat heeft inderdaad geen zin.
Precies. En ook zoals @Ey! zegt pakt hij het ook om de dag. Wel een iets hogere dosering. Wat in mijn ogen dan weer onzin is.

Het gaat bij mij ook vooral om de kosten. Op dit moment ben ik student en zijn die propecia pillen eigenlijk niet te betalen. Vandaag heb ik de eerste 15 stuks opgehaald. Ik kreeg er niet meer. Over 15 dagen kan ik dus weer opnieuw 15 stuks halen. Na deze 30 stuks moet ik opnieuw bij de dokter aanvragen. Is het dan mogelijk dat ik gewoon ook proscar voor laat schrijven en dat ik het zelf in 4 stuks deel? (5mg / 4 is 1.25 mg per tablet) wat dus eigenlijk te veel is voor het effect en risicos met zich mee brengt??

Ik las laatst een artikel dat je tabletten/pillen alleen mag delen/halveren wanneer hier een duidelijk aangegeven breekpunt in is gemaakt. Omdat dit bij proscar niet zo is, zijn de verhoudingen in de tablet niet evenredig. Dus als je hem deelt heb je geen 2 deeltjes van 2.5mg. Hierdoor loop je risico. Volgens dit artikel ( ik kan het niet meer vinden)
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2012, 17:20   #8
Memeber
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2011
Berichten: 716
Ik krijg gewoon finasteride 5mg via de huisarts, inderdaad in vieren delen. Ik doe het echter in 8 delen. De meeste huisartsen gaan hier echter heel moeilijk om doen. Als het niet lukt om finasteride 5mg mee te krijgen dan kan je gewoon finasteride online bestellen. 50 euro per maand betalen.. pff

@John91

lol hoe kom je bij om de 5 dagen 1 tablet? Gewoon in vieren of meer delen en elke dag slikken. Begin met een lage dosering, kijk eerst eens aan wat het met je doet.

Laatst gewijzigd door Memeber; 28 november 2012 om 17:24
Memeber is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2012, 11:52   #9
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Memeber Bekijk bericht
Ik krijg gewoon finasteride 5mg via de huisarts, inderdaad in vieren delen. Ik doe het echter in 8 delen. De meeste huisartsen gaan hier echter heel moeilijk om doen. Als het niet lukt om finasteride 5mg mee te krijgen dan kan je gewoon finasteride online bestellen. 50 euro per maand betalen.. pff
Het is inderdaad veel geld. Commercieel en het patent verloopt pas in november 2013. Ik denk wel dat er heel snel een alternatief op de markt is. Aangezien de aanbieders van Proscar alleen hun dosering hoeven te verlagen en een nieuw product hebben. Wie weet ligt het al klaar, voor een prijs die beter te veroorloven is.

@Member; ik denk inderdaad dat ze moeilijk gaan doen omtrent die pillen delen. Want in de bijsluiter staat ook duidelijk dat je de pillen niet mag breken en/of vermalen. De huisarts is dan onverantwoord bezig wanneer deze dit wel toestaat. Ik kan het allicht proberen. Andere kant, de prijs is wel hoog maar als je daardoor gelukkiger wordt....ik maak me anders best wel zorgen om mijn uitvallende en dunner wordende haar. Zoals ook de rest hier. Daar betaal je op dit moment gewoon een hoge prijs voor.
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2012, 20:30   #10
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Mijn situatie is ook wat anders als anderen. Ik zal deze even kort proberen uit te leggen met daarbij mijn theoretische gedachtengang. Aan jullie om te oordelen of dit ook juist is (of niet)

Ik doe veel aan fitness 3x in de week met een goed spiergroepen programma. Ongeveer twee jaar geleden, in 2010, ben ik begonnen met het gebruik van creatine. Voor dat ik dat deed veel informatie opgezocht. Bijwerkingen? Vrijwel geen....hooguit maag en darmklachten zoals diareé wanneer er té veel van ingenomen zou worden. Prima. Twee jaar lang gebruikt dus, tot nu. (gebruikt in perioden van 5 weken wel 5 weken niet) Kortom, door het gebruik van creatine heb je vrijwel "altijd" een verhoogd percentage creatine in je lichaam. In de 5 weken dat je het gebruikt sowieso en zodra je de rust periode begint is creatine niet direct uit het lichaam, het heeft (volgens internet) nog een nawerking van ongeveer 3 á 4 weken, dan zou je 1 week lang op het oude niveau zitten voor je weer opnieuw begint met een ronde van 5 weken gebruik. En dat ruim twee jaar lang!!

Dunner worden van het haar en het kaler worden was/is een proces wat voor mij langzaam is gegaan en langzaam begon op te vallen. Tot ik laatst zocht op creatine en haaruitval. Deze zoekterm kreeg genoeg hits op google. Er is een onderzoek gedaan bij rugby spelers. Conclusie het DHT steeg met 56% link: http://www.buildmybody.nl/voeding-en...e-en-kaalheid/

Ik was inmiddels al een aantal weken gestopt met creatine omdat ik in de "rust" periode zat. Maar vorige week definitief mijn pot met creatine weggegeven aan een sport kamaraad. Nu mijn theoretische gedachten over het stoppen met creatine, het herstel van het haar en het gebruik van finestaride hierbij:

Mijn haarzakjes (zo noem ik het even) zijn op een bepaalde manier gevoelig (wat erfelijk bepaald is). Blijkbaar is door het gebruik van creatine in combinatie met krachtsport het DHT level over de gevoeligheidsgrens gegaan van de haarzakjes waardoor ze dunner haar zijn gaan produceren of zelfs zijn af gestorven.

Nu ben ik gestopt met creatine. Het DHT level zal dus de komende maanden zakken, terug op het oude niveau. De haarzakjes die aangetast zijn door het gebruik van creatine zullen dus in mijn ogen allemaal weer herstellen, behalve de zakjes die definitief destroyed zijn. Kortom, mijn haar zal weer ongeveer het zelfde worden als de tijd VOOR het gebruik van creatine, natuurlijk niet alle haren aangezien er sowieso een hoop volledig kapot zijn (als dit natuurlijk de boosdoener is, wat er wel op begint te lijken).

Wat zeggen jullie hiervan

p.s. De rede van gebruik van finasteride:

1. het stoppen van creatine zal in mijn ogen dus al invloed moeten hebben op het verbeteren van mijn haar.

2. Door finasteride te gebruiken versnel ik het proces om het DHT te verlagen, en wellicht het DHT level nog verder te verlagen als dat het stoppen met creatine zal veroorzaken,zodat nog meer haren gered worden.

Laatst gewijzigd door themen; 29 november 2012 om 20:37
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2012, 23:15   #11
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Want ik lees van een hoop mensen dat ze dus ook bijwerkingen hebben. Ik ben net drie dagen begonnen en ik weet niet wat het bij mij voor effect heeft. Ik lees dus ook bij mensen dat ze soms bij bijwerkingen krijgen na twee jaar. En sommige dus ook definitief (post syndroom) ik sta nu nog in een positie waarin ik dit kan voorkomen.

1 mg om de dag? of 0.5 mg elke dag? wat raden jullie dan aan?
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2012, 23:23   #12
Kuit
Banned user
 
Geregistreerd: 6 oktober 2012
Locatie: Amsterdam, waar anders?
Berichten: 379
Ligt aan je situatie. Sowieso beginnen met 0,5 om te kijken wat het doet. Niet aan de bijwerkingen denken, wellicht krijg je er geen zowel dan kunnen deze weer wegtrekken. Ga geen stoplicht relatie met je fina aan want dan ga je echt problemen opzoeken. Doe eerst 9 maandjes zonder te stoppen om te kijken wat het doet.
Kuit is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2012, 18:21   #13
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Oke, dan ga ik binnenkort bij het kruidvat ff een pillensnijdertje aanschaffen.

Hoe doen jullie dat? Pilletje delen, en het overige stukje in een trommeltje bewaren ofzo.. Wat met overblijfselen die afbrokkelen?
themen is offline   Met citaat reageren
Oud 1 december 2012, 20:44   #14
websenior
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 maart 2012
Berichten: 78
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
Oke, dan ga ik binnenkort bij het kruidvat ff een pillensnijdertje aanschaffen.

Hoe doen jullie dat? Pilletje delen, en het overige stukje in een trommeltje bewaren ofzo.. Wat met overblijfselen die afbrokkelen?
Aardappelmesje + asbak werkt vrij goed hier. Mochten er stukjes afbrokkelen dan gooi ik die gewoon weg. Ik haal denk ik elke 2-3 maanden een nieuw doosje met 30 stuks terwijl ik er in theorie 4 maanden mee zou kunnen doen. Dus ja heel efficient is het niet, maar voor 8 euro per doosje boeit me dat ook niet zo.

Btw ik gebruik zelf ook al geruime tijd creatine en nooit last gehad (voor zover ik weet). Wist ook niet van die studie af dus dank voor de link. Ik gebruik wel meer fina (1,5 mg per dag) dan voorgeschreven dus wellicht dat dat de extra DHT door creatine heeft gecompenseerd.
websenior is offline   Met citaat reageren
Oud 2 december 2012, 09:02   #15
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door themen Bekijk bericht
Oke, dan ga ik binnenkort bij het kruidvat ff een pillensnijdertje aanschaffen.

Hoe doen jullie dat? Pilletje delen, en het overige stukje in een trommeltje bewaren ofzo.. Wat met overblijfselen die afbrokkelen?
Aardappelschilmesje en de bolle kant van een pollepel. Snijdt ideaal. De stukjes bewaar ik in een tictac-doosje. Heel veel brokkelt er nooit af, beetje poeder dat ik wegblaas. Er loopt bij mij thuis toch nooit een zwangere vrouw rond
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 03:00.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.