Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Haarproblemen bij vrouwen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 21 november 2009, 19:38   #1
Shirl
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 november 2009
Berichten: 2
Telogeen haarverlies

Dames,

Wellicht ben ik echt een leek maar ik lees hier steeds over AGA. Ik heb al 3 jaar last van veel haarverlies bij het wassen en kammen. Mijn haar wordt dunner en dunner. Uit het bloedonderzoek kwam niets en de dermatoloog vertelde mij dat ik chronisch telegeen haarverlies heb. Is dat en vorm van AGA want de symptomen komen erg overeen moet ik zeggen.

Omdat mijn huisarts vertelde dat het of hormonaal of gewoon een 'aandoening' is, en de dermatoloog vertelde dat het een aandoening is, ben ik maar zo eigenwijs geweest om met de pil te stoppen. Dat is het enige wat ik nog kan proberen. Nu lees ik ook een en ander of menstruatie. Het gekke is dat ik juist heel weinig bloedverlies heb sinds ik het haarverlies heb.

is er iemand die mij meer kan vertellen want ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar

Groeten Shirley
Shirl is offline   Met citaat reageren
Oud 21 november 2009, 22:25   #2
luna30
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 september 2009
Berichten: 19
Hi Shirl,

Telogeen effluvium (= tijdelijk haarverlies) is iets anders dan AGA (alopecia androgenetica). Het lijkt wel erg veel op elkaar wat sympomen betreft.

Maar als een dermatoloog bij jou chronisch telegeen effluvium heeft vastgesteld dan zal hij daar zijn redenen voor hebben gehad? Dat er niets in je bloed is gevonden is hoeft volgens mij niet zoveel te zeggen. Mensen met AGA hoeven geen afwijkend bloedbeeld te hebben als ik het goed heb.

Wat ik van AGA begrijp is dat het een vorm is van mannelijke kaalheid. Je haarzakje wordt langzaam kleiner en kleiner waarna het geen haar meer produceert. Dit gebeurt onder invloed van het stofje DHT (dit is een bijproduct van het mannelijke testosteron). Elke vrouw heeft testostron in haar bloed, maar niet elke vrouw heeft AGA. Dit komt omdat niet elke vrouw haarzakjes heeft die gevoelig zijn voor dit stofje. De gevoeligheid van haarzakjes voor DHT kan volgens mij erfelijk zijn.
Zit er bvb kaalheid in je familie? (dit kan van zowel vader als moeder afkomen)

Als de dokter zegt dat het of hormonaal is (dan bedoeld hij hiermee dus AGA (testosteron is een hormoon) )
of dat het 'gewoon' een aandoening is bedoeld hij hier waarschijnlijk een Telogeen effluvium mee. (wat ik zelf wel een rare woordkeuze vind van een dokter maar goed..)

Is je haaruitval na het stoppen met de pil erger geworden? De pil kan namelijk een anti-mannelijkhormoon werking hebben. Het kan dus zijn dat als je AGA hebt, je haaruitval verergert na het stoppen met de pil.
Welke pil slikte je?

Wat je leest over menstruatie is waarschijnlijk dat sommige vrouwen last hebben van geen of minder menstruaties. Dus niet elke maand ongesteld zijn maar bijvoorbeeld 1 keer in de 3 of 4 maanden. Het heeft dus niets te maken met de hoeveelheid bloed die je verliest bij je menstruatie maar echt met het aantal keer dat je het word.

Misschien kun je eens vertellen wat voor symptomen je precies hebt? Word je haar overal dunner? Meer bovenop? zijkanten? hoe is je hoofdhuid? enz

Groetjes Luna
luna30 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 november 2009, 21:40   #3
Shirl
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 november 2009
Berichten: 2
Luna,

Dank je wel voor je reactie. Fijn dat je er even de tijd voor neemt. Volgens de dermatoloog is het echt telogeen haarverlies en dat geloof ik wel want de symtonen kloppen. Vooral bij kammen wassen extreem veel haaruitval. Het wordt steeds dunner. Bij de kruinen komen alleen nog korte haartjes omdat ze steeds breken. IK heb het nu langer dan 2 jaar en mensen zien het nogsteeds niet maar ik denk dat het niet meer lang duurt.

Volgens de dermatoloog kan ik er niets aan doen. Ik heb bloedonderzoek gedan en daar kwam niets uit dus ik ben 1 van de 30% waar geen oorzaak bij bekend is. HIj gaf aand at er niets is wat ik kan doen. Zelf heb ik bedacht om met de pil (mycrogylon 30) te stoppen omdat ik mek dat mijn hormonen de laatste tijd (half jaar) wat anders reageren, onder andere maar 1 dag menstruatie i.p.v. 3 dagen wat ik in het verleden had.

Heb jij enig idee wat ik er aan kan doen?

Shirley
Shirl is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2009, 13:08   #4
Nina1975
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 november 2009
Locatie: België
Berichten: 26
Shirl,

Ik kamp ook met een heftig telogeen effluvium sinds verschillende maanden, dit naast AGA. Daarom kan ik mij jouw ongerustheid zeer goed voorstellen. Ook mijn haar wordt steeds en dunner;

Het klopt dat in sommige gevallen geen oorzaak wordt gevonden. Enkele mogelijke oorzaken zijn: ijzer- zink- vit B12 - tekort, laag ferritine, schildklierproblemen, ernstige infectie, zware stress (?), narcose, seizoensgebonden (aug-dec), stoppen met de pil, ...

Je kan eventueel eens nagaan waar jouw bloed allemaal op gecontroleerd is. Ook kan je een trichogram laten maken bj een dermatoloog, waardoor men kan bepalen hoeveel haren er nog in de rustfase zitten.

Dat is zowat het enige wat ik je kan vertellen. Bij mij kwam ijzer- en zinktekort en een laag ferritinegehalte uit mijn bloedcontrole, ook heb ik in het voorjaar een narcose gehad en een stresspiek. Ijzer is nu ok, ferritine staat nog wat laag. Maar ook bij mij stopt het niet, het gaat in alle hevigheid verder.

Veel sterkte!
Nina1975 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2009, 13:18   #5
Nina1975
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 november 2009
Locatie: België
Berichten: 26
Shirl,

Ik vul mijn voorgaande tekst nog even aan. Ik tracht het verschil aan te tonen tussen AGA en Telogeen Effluvium (TE), maar doe dit enkel op basis van mijn eigen ervaring. Een combinatie van AGA + TE is mogelijk en waarschijnlijk bij mij het geval. En elke situatie is anders.

AGA is bij mij iets waar ik al jaren mee kamp. Dit uit zich vooral in de zijkanten die steeds dunner worden en ik heb inhammen. Ik heb niet zozeer een afwijkend hormonaal bloedbeeld, dus waarschijnlijk ben ik overgevoelig voor DHT. Deze vorm van haaruitval is vaak sluipend en gaat langzaam (in mijn geval). Al bij al had ik dit de afgelopen jaren vrij goed onder controle door het aanbrengen van minoxidil 2% en yasmin pil. Soms groeiden haartjes terug, maar dunner en donsachtiger. Misschien kan je met jouw arts bespreken of je kan overschakelen van pil (Yasmin of Diane 35). Stoppen met de pil, daar zou ik zelf voorzichtig mee zijn, omdat je vaak hoort dat dit haaruitval kan uitlokken.

TE uit zich bij mij in een veel heftigere en diffuse uitval. Dit treft ook de achterkant van mijn hoofd, waar ik steeds veel haar had. Het is heel hard aan het gaan en ik schat ongeveer een derde van mijn haar verloren te hebben. Het wordt moeilijk om dit te camoufleren. Aanvankelijk vielen vooral mijn lange, dikke haren uit. De laatste weken merk ik ook uitval van kleinere dunne haartjes. Wel tref ik aan de uiteinden steeds een wit bolletje aan. Met dat TE ben ik overgeschakeld op minox 3,75%, echt beterschap zie ik niet, integendeel. Het lijkt steeds heftiger te worden.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Nina1975 is offline   Met citaat reageren
Oud 29 november 2009, 15:02   #6
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shirl Bekijk bericht
Zelf heb ik bedacht om met de pil (mycrogylon 30) te stoppen omdat ik mek dat mijn hormonen de laatste tijd (half jaar) wat anders reageren, onder andere maar 1 dag menstruatie i.p.v. 3 dagen wat ik in het verleden had.
Microgynon bevat levonorgestrel, een stof met androgene werking. Pillen zoals Yasmin/Yaz/Yasminelle en Diane35 bevatten anti-androgene stoffen. Overleg met een arts of 't in jouw geval verstandig is om over te schakelen op één van die andere pillen.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 20 december 2009, 20:43   #7
Sammy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 28 juni 2004
Berichten: 400
Chronisch telogeen effluvium kenmerkt zich vaak door diffuus haarverlies, terwijl AGA zich wat meer op de inhammen en de bovenkant van het hoofd concentreert. Dit hoeft echter niet per se zo te zijn (er is veel onbegrepen v.w.b. haaruitval), maar is vaak wel zo. Als er geen enkel tekort in je bloed is vastgesteld (en dan moet er wel echt goed naar zijn gekeken, dus niet alleen even naar je ijzergehalte en je schildklier, maar ook naar je ijzerferritine, zink, vitamines, hormonen enz.), dan is er hoogstwaarschijnlijk toch iets mis. Veel stress, niet lekker in je vel zitten, nare, traumatische gebeurtenissen meegemaakt? Ik begin zelf steeds meer te ontdekken dat je psyche een hele zware wissel kan trekken op je gezondheid.

Sterkte!
Sammy is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2010, 17:44   #8
DunHaar
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2009
Berichten: 170
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nina1975 Bekijk bericht
Shirl,

Ik vul mijn voorgaande tekst nog even aan. Ik tracht het verschil aan te tonen tussen AGA en Telogeen Effluvium (TE), maar doe dit enkel op basis van mijn eigen ervaring. Een combinatie van AGA + TE is mogelijk en waarschijnlijk bij mij het geval. En elke situatie is anders.

AGA is bij mij iets waar ik al jaren mee kamp. Dit uit zich vooral in de zijkanten die steeds dunner worden en ik heb inhammen. Ik heb niet zozeer een afwijkend hormonaal bloedbeeld, dus waarschijnlijk ben ik overgevoelig voor DHT. Deze vorm van haaruitval is vaak sluipend en gaat langzaam (in mijn geval). Al bij al had ik dit de afgelopen jaren vrij goed onder controle door het aanbrengen van minoxidil 2% en yasmin pil. Soms groeiden haartjes terug, maar dunner en donsachtiger. Misschien kan je met jouw arts bespreken of je kan overschakelen van pil (Yasmin of Diane 35). Stoppen met de pil, daar zou ik zelf voorzichtig mee zijn, omdat je vaak hoort dat dit haaruitval kan uitlokken.

TE uit zich bij mij in een veel heftigere en diffuse uitval. Dit treft ook de achterkant van mijn hoofd, waar ik steeds veel haar had. Het is heel hard aan het gaan en ik schat ongeveer een derde van mijn haar verloren te hebben. Het wordt moeilijk om dit te camoufleren. Aanvankelijk vielen vooral mijn lange, dikke haren uit. De laatste weken merk ik ook uitval van kleinere dunne haartjes. Wel tref ik aan de uiteinden steeds een wit bolletje aan. Met dat TE ben ik overgeschakeld op minox 3,75%, echt beterschap zie ik niet, integendeel. Het lijkt steeds heftiger te worden.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Ik ben bang geworden want ik herken veel symptomen die jij ook hebt zoals kleine dunne haartjes babyhaartjes die zijn gegroeit maar er ook weer uitvallen.

Mijn eerste dermatoloog heeft gezegd dat ik aga heb en de ander waar ik nu voor behandeling ben zegt ik heb TE.

Ik weet het niet meer
DunHaar is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2010, 15:03   #9
Korthaar
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 april 2004
Berichten: 160
Dunhaar, als er geen middel of oplossing komt zul je merken dat het haar
steeds korter en korter wordt. Uiteindelijk verlies je al je haar.
Als het haar verandert in babyfijn steeds korter wordend haar noemt men dat miniaturisatie. Het is de vraag hoe dit proces terug te draaien.
Minoxidil is een optie maar daar krijg je waarschijnlijk niet de kwaliteit haar mee terug wat je eerst had.
__________________
Heb veel vellusharen en verbeterde haargroei met biergistpillen en vit. D. Ik probeer nu ook de sishake uit.
http://issuu.com/alopecionista/docs/alopeciabook
Korthaar is offline   Met citaat reageren
Oud 9 februari 2010, 23:41   #10
DunHaar
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2009
Berichten: 170
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Korthaar Bekijk bericht
Dunhaar, als er geen middel of oplossing komt zul je merken dat het haar
steeds korter en korter wordt. Uiteindelijk verlies je al je haar.
Als het haar verandert in babyfijn steeds korter wordend haar noemt men dat miniaturisatie. Het is de vraag hoe dit proces terug te draaien.
Minoxidil is een optie maar daar krijg je waarschijnlijk niet de kwaliteit haar mee terug wat je eerst had.
Ja dat klopt maar alleen weet ik nog steeds niet wat ik heb. Of het aga is of telogeen.
DunHaar is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2010, 10:33   #11
anneke2010
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 februari 2010
Berichten: 3
geen idee wat ik heb!?

Hallo allemaal,

Na een jaar mee lezen op dit forum, dacht ik ik log me toch maar in.
Ik heb sinds ongeveer een jaar last van haaruitval.

Het begon zo....
Ik heb exctensions gehad, ongeveer 6 weken. het jeukte erg en was moeilijk te verzorgen. Ik heb besloten om het eruit te halen. Er kwamen ontzettend veel haren uit. Ik had t idee nog maar weinig over te hebben. Mijn zus (kapster) zei dat lijkt zo omdat de extensions er nu uit zijn. (minder dikke boshaar).

Ik dacht oke zal wel. Was beurten hierna, vielen er wel 500 haren uit. Heel de dag door, en bij t borstelen ook zo 100.

Ik na de arts, vitamine B. Hielp niet.
Nu 4x dermatoloog in denbosch (2 verschillende). Bloeduitslag goed.
Kreeg denorex, bethamettason lotion, locoid lotion, diane 35 en ketoconazol shampoo. na al die keren... Nog geen verandering.
Zij zeiden je hoeft niet meer terug te komen, je haar grens is mooi en er is niets aan de hand.

Nu mijn symptomen: sorry dat t zon lang verhaal is.
Als iik mn haren was, veeel uitval, wel 500 haren. Putje verstopt, vloer, wastafel alles onder. Dan laat ik t zo drogen, na dat t droog is en ik wil t wat stylen, alweer 50 haren kwijt.

Ik heb veeel kleine witte schilfertjes in mn haar, af en toe soort puistjes bij inhammen, haargrens.
Na 1 dag stinkt mn haar enorm, witte talg afscheiding, vettigheid als ik met mn vinger op mn hoofdhuid kom.
Ook haaruitval van nieuwe jonge haartjes. onvolgroeide dunnere haren dan voorheen.
En jeuk. Soms branderiggevoel.
Mn haar ziet er nog redelijk uit, maar is al zeker 30% dunner.

Ik weet niet wat het is. Vooral die stank. Ik wil niet dagelijks wassen en bossen haar verliezen. maar om de dag is haast wel nodig met de geur en jeuk, schilfers, vet.

Iemand die dit herkent??? eczeem, aga ik weet t niet meer.

Groetjes anneke (23 jaar)
anneke2010 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2010, 18:52   #12
DunHaar
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2009
Berichten: 170
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anneke2010 Bekijk bericht
Hallo allemaal,

Na een jaar mee lezen op dit forum, dacht ik ik log me toch maar in.
Ik heb sinds ongeveer een jaar last van haaruitval.

Het begon zo....
Ik heb exctensions gehad, ongeveer 6 weken. het jeukte erg en was moeilijk te verzorgen. Ik heb besloten om het eruit te halen. Er kwamen ontzettend veel haren uit. Ik had t idee nog maar weinig over te hebben. Mijn zus (kapster) zei dat lijkt zo omdat de extensions er nu uit zijn. (minder dikke boshaar).

Ik dacht oke zal wel. Was beurten hierna, vielen er wel 500 haren uit. Heel de dag door, en bij t borstelen ook zo 100.

Ik na de arts, vitamine B. Hielp niet.
Nu 4x dermatoloog in denbosch (2 verschillende). Bloeduitslag goed.
Kreeg denorex, bethamettason lotion, locoid lotion, diane 35 en ketoconazol shampoo. na al die keren... Nog geen verandering.
Zij zeiden je hoeft niet meer terug te komen, je haar grens is mooi en er is niets aan de hand.

Nu mijn symptomen: sorry dat t zon lang verhaal is.
Als iik mn haren was, veeel uitval, wel 500 haren. Putje verstopt, vloer, wastafel alles onder. Dan laat ik t zo drogen, na dat t droog is en ik wil t wat stylen, alweer 50 haren kwijt.

Ik heb veeel kleine witte schilfertjes in mn haar, af en toe soort puistjes bij inhammen, haargrens.
Na 1 dag stinkt mn haar enorm, witte talg afscheiding, vettigheid als ik met mn vinger op mn hoofdhuid kom.
Ook haaruitval van nieuwe jonge haartjes. onvolgroeide dunnere haren dan voorheen.
En jeuk. Soms branderiggevoel.
Mn haar ziet er nog redelijk uit, maar is al zeker 30% dunner.

Ik weet niet wat het is. Vooral die stank. Ik wil niet dagelijks wassen en bossen haar verliezen. maar om de dag is haast wel nodig met de geur en jeuk, schilfers, vet.

Iemand die dit herkent??? eczeem, aga ik weet t niet meer.

Groetjes anneke (23 jaar)
Hey meid,

Ik kan mij met 100% in jou verhaal vinden.

Precies dezelfde problemen als wat jij hebt. Snelt vettig haar, schilfers, veel haaruitval, nieuwe haartjes vallen er ook uit, de stank als ik het niet was, heel soms jeuk, Soms ook puistjes maar dat komt dan weer doordat je haar te vettig word dan krijg je puistjes. Dat heb ik athans als ik mijn haar niet was 2 dagen of 3dagen.

Ik weet ook niet wat ik precies heb. Mijn haar is ook ongeveer voor 20/30% uitgevallen.

Breekt je haar ook makkelijk af?

Trouwens ik ben 22jaar. We zinnen ongeveer op dezelfde leeftijd bijna

Groetjes

Laatst gewijzigd door DunHaar; 11 februari 2010 om 22:52
DunHaar is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2010, 21:17   #13
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DunHaar Bekijk bericht
Ik weet ook niet wat ik precies heb.
Hoezo niet? De dokter gaf toch de diagnose seborroïsch eczeem plus ijzertekort? En je hebt daar toch medicatie voor gekregen?
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 11 februari 2010, 22:51   #14
DunHaar
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 mei 2009
Berichten: 170
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanna Bekijk bericht
Hoezo niet? De dokter gaf toch de diagnose seborroïsch eczeem plus ijzertekort? En je hebt daar toch medicatie voor gekregen?
Ik weet niet wat ik heb in de zin van AGA of TE of iets anders.

De oorzaak weet ik wel maar wat is de ''ziekte'' om zomaar te zeggen
DunHaar is offline   Met citaat reageren
Oud 12 februari 2010, 00:19   #15
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DunHaar Bekijk bericht
Ik weet niet wat ik heb in de zin van AGA of TE of iets anders.

De oorzaak weet ik wel maar wat is de ''ziekte'' om zomaar te zeggen
De ziekte is seborroïsch eczeem (wat vaak gepaard gaat met AGA, maar dat hoeft niet) en ijzertekort spreekt voor zich, want dat veroorzaakt haaruitval zolang de ijzervoorraad nog niet aangevuld is en het lichaam nog niet genoeg tijd heeft gehad om te herstellen (kan wel een half jaar duren).
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
is het nu chronisch telogeen haarverlies of aga??? barbaravr Haarproblemen bij vrouwen 6 14 januari 2008 10:36
Telogeen haarverlies? Dude22 Overige (haar)discussies - Algemeen 1 4 december 2007 15:01
aanpak haarverlies Annewil AA - Behandelingen 1 9 juni 2006 11:57
Flossen tegen haarverlies?? Ja, flossen tegen haarverlies! Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 10 7 april 2005 09:10
wat is TE jolinda Haarproblemen bij vrouwen 5 26 augustus 2004 20:31


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 20:10.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.