Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 20 februari 2011, 17:51   #1
Esm
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 98
Geslacht:
Vragen om raad

In november kreeg ik het idee dat ik inhammen begon te krijgen. Ik liet het aan mijn tante zien en deze zei dat ik inderdaad iets van inhammen begon te krijgen, maar zei dat dit normaal is bij de ontwikkeling van een man naar volwassenheid (ik ben 19 jaar oud) en dat ik sowieso altijd al een hoger voorhoofd had, niets om me druk om te maken.
Ik ben enigszins ijdel, dus natuurlijk begon ik me wél druk te maken en vaker in de spiegel te kijken, foto's te maken etc etc en ik heb inderdaad het idee dat mijn haargrens sinds november weer iets achteruit is gegaan en de inhammen iets groter zijn geworden (ook al valt het de meeste mensen niet op). De laatste dagen lijk ik ook meer haar te verliezen als ik met een kam of mijn handen door mijn haren ga.
Dit baart mij grote zorgen, waardoor ik voor maart een afspraak bij de dermatoloog heb staan plus de afgelopen maanden de nodige dingen heb opgezocht op het internet, waaronder ook op dit forum.
Om te beginnen heb ik gisteren groene thee gekocht en een shampoo zonder SLS. Deze stof - die in 90% van alle shampoos zit - schijnt de kaalheid te bevorderen. Ook heb ik de apotheek al gebeld om te vragen of ze minoxidil lotion hebben. Deze hebben ze inderdaad, maar alleen in de 2%-vorm. Kan iemand me vertellen welke 5%-variant die je kunt bestellen op het internet en effectiever schijnt te zijn dan de 2% - goed werkt? Of dat er ergens een apotheek is waar je deze ook kunt bestellen? Aangezien ik farmacie studeer - en mij dus wordt aangeraden geen middelen via het internet te bestellen - koop ik liever iets bij de apotheek, maar als die mogelijkheid er niet is zal ik ze maar via internet moeten bestellen.
Of ik met finasteride wil beginnen weet ik nog niet. De 1 mg-variant is erg duur, en de 5 mg-variant zou je moeten splitten in 4 tabletten van 1,25 mg, waardoor de kans op bijwerkingen hoger zou kunnen zijn. Nu heb ik op dit forum gelezen dat de meeste mensen dit zo doen en geen last hebben van bijwerkingen, maar je weet nooit wat het indirect effect van langdurig medicijnen slikken is. Daar is nog veel te weinig onderzoek naar gedaan en daar kan ook nog geen onderzoek naar worden gedaan want finasteride is nog niet zo heel lang op de markt. Dus met het nemen van finasteride wil ik nog even wachten, mochten andere remedies wél aanslaan en/of mijn haargrens niet al te snel achteruitgaan.
Stress zou ook een oorzaak kunnen zijn voor mijn haaruitval. Ik woon sinds september op kamers en studeer. De studie is zwaar en ik weet niet of ik ermee door wil gaan en op kamers wonen is soms best eenzaam.
Mijn lichtelijke haaruitval maakt me onzeker. Ik ben blij met mijn haar en heb eerlijk gezegd altijd profijt gehad van mijn uiterlijk, waardoor deze constatering extra hard bij mij aankomt. Ik ben mijn hele leven al bang vroeg kaal te worden aangezien mijn opa van moederskant vroeg kaal werd. Je lijkt als jongen het meeste op de vader van je moeder. Mijn vader heeft dit ook vaker gezegd, wat opzich best naar van hem is. Mijn vader zelf heeft enkel een lichtelijk terugtrekkende haargrens en mijn opa van vaderskant heeft heel lang dik haar gehad, maar die is nu ook kalende (maargoed, die is dan ook al 78).
Ik probeer zo min mogelijk te denken aan mijn haaruitval, maar telkens als ik het lijk te accepteren en te denken dat mijn haaruitval nog hardstikke meevalt, kom er weer iets op mijn pad (jeuk op het voorhoofd, ineens relatief meer dunnere haren die schijnen uit te vallen en de kapster die zegt meer haar op het achterhoofd uit te dunnen aangezien daar meer zit), wat mij weer meesleurt in de angst en onzekerheid.

Ik zou graag van jullie wat tips over remedies willen horen. Wat is handig om aan de dermatoloog te vragen/vertellen? Daarbij vind ik het gewoon fijn om even mijn verhaal kwijt te kunnen. Er is geen betere plek om dat verhaal kwijt te kunnen dan bij 'lotgenoten' die je gevoel begrijpen. Ik wil ook wel wat foto's posten

Groeten
Esm is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2011, 18:21   #2
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Een terugtrekkende haarlijn en inhammen hebben niets met stress te maken; dit valt onder volwassen mannelijke haarlijn ňf AGA.
Bij stress-gerelateerde haaruitval valt het haar uit rondom het hele hoofd.

In Nederland vragen apothekers exorbitant hoge prijzen voor minoxidil 2% en eisen een recept bij 5%, in tegenstelling tot apothekers in andere EU-landen. Overigens bestellen de meeste apothekers zelf ook via internet.

Mits je geen te lage bloeddruk noch hartaandoening hebt, kun je starten met de halve dosering van #540 van minoxidil.com of de Rogaine foam via minoxidil-bestellen.com, biovea-deutschland.com of cdwow.nl.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2011, 18:52   #3
norwood2
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 september 2008
Berichten: 2.074
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esm Bekijk bericht
Of ik met finasteride wil beginnen weet ik nog niet. De 1 mg-variant is erg duur, en de 5 mg-variant zou je moeten splitten in 4 tabletten van 1,25 mg, waardoor de kans op bijwerkingen hoger zou kunnen zijn. Nu heb ik op dit forum gelezen dat de meeste mensen dit zo doen en geen last hebben van bijwerkingen, maar je weet nooit wat het indirect effect van langdurig medicijnen slikken is. Daar is nog veel te weinig onderzoek naar gedaan en daar kan ook nog geen onderzoek naar worden gedaan want finasteride is nog niet zo heel lang op de markt. .
Als je farmacie studeert lijkt het me dat je weet dat dit het geval is bij heel heel veel medicijnen. Anders zou het veels te lang duren voordat het aan de man gebracht kan worden. Het was met de pil niet anders. Finasteride is inmiddels ook al 20 jaar op de markt.

In beginsel vooral als medicijn voor oude mannen, dus niet echt een geweldige doelgroep om conclusies aan te verbinden maar inmiddels toch al een goede 10 jaar als haarmedicijn voor velen. Evt bijwerkingen zijn bekend, evt nare ziektes/aandoeningen als gevolg van langdurig finasteride gebruik zijn mij niet bekend. Althans niet die grote mate dat het resoluut van de markt gehaald dient te worden.

De anticonceptie pil is niet gezond, vet is niet gezond, anti-depressiva/psychoticum is niet gezond. Het is allemaal niet gezond. Je kan wachten tot je een ons weegt, maar dan loop je zo met 10 kinderen rond, een kale klets en je bent ook nog eens zo gek als een deur.
norwood2 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2011, 20:42   #4
Esm
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 98
Geslacht:
@ Hanna: Bedankt voor de tip. Wat bedoel je precies met een halve dosering? Een keer per dag ipv twee keer per dag, of 0,5 mL ipv 1 mL?

@ Norwood2: Dat klopt, dat is bij alle medicijnen het geval. Het is ook heel moeilijk om te achterhalen of een bepaald risico op een ziekte verhoogd wordt door het nemen van medicijnen, omdat dit bijwerkingen op langere termijn zijn. Ik ben het ook compleet met je eens maar zoals ik al zei wil ik eerst even met de dermatoloog overleggen en kijken of andere dingen wél aanslaan Al kom je er uiteindelijk toch niet onderuit tenzij je een haartransplantatie laat doen.
Esm is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2011, 21:55   #5
dZinee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 2.950
Geslacht:
Het is waarschijnlijk beter om 2x per dag 0,5 ml te gebruiken (dan 1x1).
__________________
Regime:
4x per week: Revita & Conditioner.

In het verleden: Fina, Minox, LLLT, emu oil, kokos olie
Gestopt wegens poging tot acceptatie.


De producten tegen haaruitval die ik heb getest werden beschikbaar gesteld door GoedeShampoo.nl.
dZinee is offline   Met citaat reageren
Oud 20 februari 2011, 23:07   #6
Esm
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 98
Geslacht:
Oké, en waarom niet gewoon meteen 2 keer 1 mL? Om eerst uit te proberen of een kleiner volume ook al helpt?
Esm is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2011, 02:58   #7
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Eerst de halve dosering van 2 x daags 0,5ml

1. om te testen hoe je daarop reageert (huidirritatie, jeuk, allergie, duizelingen, hoofdpijn, hartkloppingen, e.d.)
2. om de kans op een hevige shedding te beperken
3. omdat de halve dosering voldoende resultaat zou kunnen geven
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2011, 11:02   #8
Esm
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 98
Geslacht:
Zou het dan misschien ook goed zijn om te beginnen met 2%?
Esm is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2011, 11:13   #9
dZinee
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 september 2010
Berichten: 2.950
Geslacht:
Het is meer gebruikelijk om 5% op lagere dosering te proberen.
2% is vaak een stuk duurder te verkrijgen.
__________________
Regime:
4x per week: Revita & Conditioner.

In het verleden: Fina, Minox, LLLT, emu oil, kokos olie
Gestopt wegens poging tot acceptatie.


De producten tegen haaruitval die ik heb getest werden beschikbaar gesteld door GoedeShampoo.nl.
dZinee is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2011, 13:44   #10
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Minoxidil 2% is inderdaad nergens goedkoop te krijgen, en bevat bovendien altijd propyleenglycol.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2011, 14:57   #11
Esm
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 98
Geslacht:
Wat is er mis met propyleenglycol? (Oké, misschien denk je nu dat ik dat als farmaciestudent zou moeten weten, maar aangezien ik eerstejaars ben weet ik nog niet heel erg veel, ben voornamelijk met veel basale scheikunde en een beetje biologie bezig )
Esm is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2011, 15:07   #12
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Laat ik voorop stellen, dat veel minoxidil-gebruikers geen last hebben van propyleenglycol, vanzelfsprekend mede afhankelijk van het percentage.
Sommigen ervaren echter huidirritatie, jeuk, allergie.
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 27 februari 2011, 20:21   #13
Esm
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 98
Geslacht:
Oké, ik wacht nog even af tot het gesprek met de dermatoloog en erna beslis ik wat ik doe.
Als je een tijdje met minoxidil bezig bent en je stopt ermee, vallen dan ineens veel meer haren uit of enkel de haren die je door het eerdere gebruik met minoxidil 'gespaard'/'gewonnen' hebt?
Esm is offline   Met citaat reageren
Oud 27 februari 2011, 20:43   #14
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esm Bekijk bericht
Oké, ik wacht nog even af tot het gesprek met de dermatoloog en erna beslis ik wat ik doe.
Als je een tijdje met minoxidil bezig bent en je stopt ermee, vallen dan ineens veel meer haren uit of enkel de haren die je door het eerdere gebruik met minoxidil 'gespaard'/'gewonnen' hebt?
Alle haren die je hebt gewonnen en alle haren die zouden zijn uitgevallen als je al die jaren geen minoxidil had gebruikt. En als minoxidil goed werk heeft gedaan, dan kun je daar behoorlijk van schrikken dus.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 28 februari 2011, 20:46   #15
joopie123
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Berichten: 46
Je hebt het over jeuk op je voorhoofd. Bedoel je dat bij de haargrens of echt tussen je wenkbrauwen en je haar want dit lijkt mij niets met AGA te maken hebben.
joopie123 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 23:40.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.