Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 28 april 2016, 19:01   #16
R-yan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 mei 2011
Berichten: 101
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarbelangrijk1 Bekijk bericht
Hallo,

op 21 jarige leeftijd had ik een testosteron level van 12 mnol, wat ook heel laag is zonder iets te gebruiken, [I]mijn vrienden hebben ook dezelfde waarde dus het klopt gewoon.[/I]

Mijn huisarts heeft zelf nog nooit iemand gezien met een waarde van 25-30 mnol
Anekdotische bewijsvoering amigo, zie hierboven iemand met een waarde van 23, om zelf maar eens anekdotische bewijsvoering in de strijd te gooien, 2 maten van me hebben waardes van 18 en 21, waarvan de een flink anabolen heeft misbruikt overigens.

Wat betreft je huisarts, met alle respect maar normaal = relatief.
Die ziet een waarde van 12 met een referentie van 10-30 en dus is alles normaal. Dat kan HEEL goed het geval zijn, je kan compleet klachtenvrij zijn als je lichaam erop ingesteld is; als je oestrogeen in check is, je vrije test normaal/hoog en je shbg normaal of laag(dingen die allemaal verhoogd/verlaagd zijn bij mij) Tot dusver heb ik 3 grote studies gevonden waarin de mensen met een waarde van/of lager dan 13 nmol in de leeftijdscategorie van 50 jaar of ouder valt.

Laat ik eens een optelsom maken: Eerst geen klachten(vermoeid/seksueel), nu dus wel, m'n hormonen zijn mysterieus verhoogd/verlaagd. Dan laten studies onomstotelijk zien dat de mensen met de hoogste testosteronwaardes de minste klachten van libido/vermoeidheid laten zien, en de groep met de laagste de meeste(minpunt: correlationeel bewijs). Tot slot, het gebruik van een anti aromatise middel zorgde na 2 weken gebruik voor een complete omkering van klachten, vermoeidheid weg, libido compleet terug, slapen 0,0 problemen, maarrrr bijna een week daarna begonnen m'n haren weer uit te vallen. Ik heb hier zelfs een foto van, echt een bosje van 40 haren wat na 1 minuut m'n handen door m'n haren heen van m'n hoofd loskwam.

Ik baal hier zo intens van, ik zou niets liever willen dan met mijn hele hebben en houwen hopen dat Finasteride zonder enige bijwerking iets voor me doet. Als het niet aan m'n vriendin lag, had ik wss de klachten gewoon genegeerd omdat ik zulke waarde hecht aan m'n haar. Kaalheid is me mentaal echt aan het opfucken. Deze week besluiten of ik de handdoek in de ring gooi of toch voor m'n haar kies

Laatst gewijzigd door R-yan; 28 april 2016 om 19:03
R-yan is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2016, 19:31   #17
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Zet je gezondheid niet op het spel voor je haren.

Ik ben regelmatig sceptisch of er echt sprake is van een causaal verband tussen finasteridegebruik en klachten, maar in jouw geval lijkt het me boven twijfel verheven. En ook bij redelijke twijfel zou ik sterk aanraden om te stoppen.

Je kunt je heil zoeken in alternatieven, maar verwacht er niet te veel van. Op het gebied van medicatie kan alleen minoxidil helpen. Er zijn ook natuurlijke middelen die wellicht iets kunnen doen. Al weet ik niet of dat verstandig is. Ik geloof er zelf niet echt in en als ze überhaupt iets doen, dan waarschijnlijk analoog aan finasteride. Dan verruil je een pneumatische drilboor door een sloophamer.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2016, 20:01   #18
R-yan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 mei 2011
Berichten: 101
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Zet je gezondheid niet op het spel voor je haren.

Ik ben regelmatig sceptisch of er echt sprake is van een causaal verband tussen finasteridegebruik en klachten, maar in jouw geval lijkt het me boven twijfel verheven. En ook bij redelijke twijfel zou ik sterk aanraden om te stoppen.

Je kunt je heil zoeken in alternatieven, maar verwacht er niet te veel van. Op het gebied van medicatie kan alleen minoxidil helpen. Er zijn ook natuurlijke middelen die wellicht iets kunnen doen. Al weet ik niet of dat verstandig is. Ik geloof er zelf niet echt in en als ze überhaupt iets doen, dan waarschijnlijk analoog aan finasteride. Dan verruil je een pneumatische drilboor door een sloophamer.
Wat een onmogelijke keuze, kiezen tussen mijn mentale gezondheid en zelfvertrouwen of fysieke gezondheid. Ben echt radeloos, ik wil echt niet stoppen en kaal worden
R-yan is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2016, 20:18   #19
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Kies voor je fysieke gezondheid en ga werken aan het mentale. Ik voel enorm met je mee, maar ik denk dat je moet gaan werken aan acceptatie.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2016, 20:57   #20
tsahin
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 juli 2011
Berichten: 99
R-yan negeer Anthonieh, die neemt bijwerkingen door fina helemaal niet serieus en denkt dat wij gek zijn.

kijk even bij propeciahelp.com/forum

heel veel info en zelfde lotgenoten.
tsahin is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2016, 21:26   #21
R-yan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 mei 2011
Berichten: 101
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tsahin Bekijk bericht
R-yan negeer Anthonieh, die neemt bijwerkingen door fina helemaal niet serieus en denkt dat wij gek zijn.

kijk even bij propeciahelp.com/forum

heel veel info en zelfde lotgenoten.
Wel schrikbarend die verhalen op dat forum Jezus zeg, tot zelfmoorden aan toe. Moet wel zeggen dat zodra ik stop met Finasteride alles normaliseert binnen 2 weken. Denk niet dat ik FPS syndroom heb, zelfde geldt voor fina+aromatase remmer, na 2 weken voel ik me topfit en is mijn libido 100%
R-yan is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2016, 21:46   #22
R-yan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 mei 2011
Berichten: 101
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Kies voor je fysieke gezondheid en ga werken aan het mentale. Ik voel enorm met je mee, maar ik denk dat je moet gaan werken aan acceptatie.

Wat had jij gedaan als dit je overkomen was? Zou je dan per direct stoppen?
Ik vind dit zo absurd, met fina is mijn mentale gesteldheid veel geruster omdat ik weet dat ik niks ga verliezen maar libido en energie 0, en zonder fina of fina/aromatase remmer is m'n mentale gesteldheid een compleet wrak door de haren die uitvallen maar is m'n libido em energie echt 110%
R-yan is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2016, 23:23   #23
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Ik ervaar geen bijwerkingen.

Gebruik fina vanaf januari. Libido is bijna toegenomen.

Herken wel dingen. De rust tussen je oren omdat je weet dat fina je helpt. Anderezijde juist de stress door de kans op bijwerkingen.

Door mijn kleine dosering kan ik dat stresserige gevoel juist uitzetten. Ik gebruik ver onder de normale dosering. Wat voor mij een veilig gevoel geeft. Of dat ook daadwerkelijk zo is, weet ik niet. Het helpt me in iedergeval.

Als je écht klachten hebt moet je stoppen. Logisch, geldt voor elke medicatie met bijwerkingen.

Uiteraard is je haar iets cosmetisch en voor een groot deel te redden met een HT. Maar wellicht kun je overwegen eens een zeer lage dosering te nemen
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2016, 07:26   #24
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R-yan Bekijk bericht
Wat had jij gedaan als dit je overkomen was? Zou je dan per direct stoppen?
Ik vind dit zo absurd, met fina is mijn mentale gesteldheid veel geruster omdat ik weet dat ik niks ga verliezen maar libido en energie 0, en zonder fina of fina/aromatase remmer is m'n mentale gesteldheid een compleet wrak door de haren die uitvallen maar is m'n libido em energie echt 110%
Ik zou zijn gestopt.

In tegenstelling tot wat Tsahin zegt neem ik bijwerkingen altijd serieus. Ook de bijwerkingen die 'tussen de oren zitten'. Dat zijn juist de ernstigste. Die kun je slecht zelf aanpakken. Het fysieke stopt als je met fina stopt, maar je onderbewuste bevindt zich buiten je bereik. Stoppen is de enige manier en paniekverhalen van anderen lezen helpt echt niet. Hooguit voor sommigen van de schrijvers die positieve energie halen uit de gedachte dat ze anderen kunnen behoeden voor het kwade.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2016, 10:18   #25
tsahin
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 juli 2011
Berichten: 99
Ik ben nu 4 jaar gestopt en ik weet onderhand wel dat het niet tussen mijn oren ligt (psygisch, oid), maar toch nog een waslijst aan bijwerkingen aan overgehouden hebt.

Toen ik gestopt was, duurde het ongeveer 3 weken voordat ik echt een sein kreeg van 'ja nu voel ik me weer als van oud'. een dag daarop kreeg ik echter een 'crash' en werd het veel erger dan tijdens het gebruik ervan.

met andere woorden er is duidelijk iets mis in ons (PFS slachtoffers) systeem.

R-yan, jij zegt dat je met een aromatase-remmer geen bijwerkingen meer krijgt, klopt dat? dat is wel interessant.

Mijn tip is om toch je verhaal bij propeciahelp/forum neer te leggen en daar je probleem focussen, die kunnen je veel tips en advies geven en begrijpen je tenminste ook.

Voor fina gebruikers (ook nadat ze zijn gestopt) die geen bijwerkingen ervaren, is het voor hun ook lastig om ons te doen geloven van die horror verhalen en bijwerkingen na stoppen, ik neem het ze dan ook niet echt kwalijk. het is echter geen fabeltje. triest genoeg.
tsahin is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2016, 11:16   #26
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Dat is zo. Voor mensen die niets ervaren is het lastig en vice versa.

Uiteraard neem ik het hier wel serieus. Ik hoop dat we dat allemaal doen. We moeten zaken niet bagatelliseren. Wanneer er problemen ontstaan moet dat goed onderzocht worden. Maar je moet ook begrijpen dat wanneer men fina slikt en er een willekeurig symptoom de kop op steekt, dat fina daar vrijwel altijd de schuld van krijgt. Vaak ook onterecht.

Er zijn mensen die sowieso lichamelijk al een hele hoop mankeren wat wij niet weten, of medicatie slikken. En dan ook fina gebruiken. Met alle gekkigheid die dan ontstaat wordt fina in een extra negatief daglicht geplaatst.

@Tsahin: met wat voor symptomen kamp je nog op dit moment?


Dat het voor sommige negatief uitpakt is een feit. Maar dat wil niet zeggen dat het per definitie voor iedereen slecht uitpakt. Wel goed dat ook de negatieve zaken gesignaleerd worden!
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2016, 12:59   #27
tsahin
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 juli 2011
Berichten: 99
mijn fysieke klachten zijn:

Testikels gekrompen. minder gevoelig, raakt ook niet meer 'vol'.
Penis in dikte en lengte verminderd.
Vermindering prikkelingen/sensatie penis
verhoogde vetopslag met name rondom buik (lovehandles)
Spierafbraak
Zwakke spieren

Mentaal klachten:

concentratie problemen
emotioneel vlak
verwarring
zuiver/helder praten verslechterd, over woorden struikelen en soms stotteren. dit is echt nooit een probleem geweest.
angstgevoel

sexueel:
libido verlies
erectiestoornis was na de crash enorm verslechterd nu ietsjes verbeterd.
weinig ochtenderecties
geen tot zeer zelden spontane erecties
vermindering sperma
gereduceerd ejaculatie

overig:
Aanhoudende vermoeidheid
visie verminderd, (zou misschien ook een bijwerking van minox kunnen zijn)
verlaagd lichaamstemperatuur
vaak en weinig urineren en nadruppelen, straal minder sterk
stem is minder diep.

natuurlijk fluctueert deze bijwerkingen per dag.

er is dus duidelijk ook iets aan de hand met onze hersenen, neurotransmitters. ook de reden waarom mijn prolactine ver boven de marge was gemeten.

Prolactin onderdrukt Dopamine.

voorbeeld:
Na iedere orgasme stijgt je prolactine enorm en verlaagt je dopamine enorm. Meeste mensen ervaren na het klaarkomen een suf gevoel, dat is precies wat ik dus continu ervaar, misschien in een mindere mate. mijn dopamine wordt onderdrukt, dopamine is erg belangrijk voor veel functies in je hersenen.

Ik adviseer PFS slachtoffers dan ook om FAPPEN te vermijden. stel het zo lang mogelijk uit.

interessant stukje : https://www.reddit.com/r/NoFap/comments ... _do_nofap/
tsahin is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2016, 13:04   #28
Foggy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2015
Berichten: 151
Geslacht:
"Toen ik gestopt was, duurde het ongeveer 3 weken voordat ik echt een sein kreeg van 'ja nu voel ik me weer als van oud'. een dag daarop kreeg ik echter een 'crash' en werd het veel erger dan tijdens het gebruik ervan."

Same here.. Niet dat ik het nog nodig had maar na dit zinnetje is voor mij de evt. twijfel die ik had toch echt als sneeuw voor de zon verdwenen..

@Themen;
Met alle respect, maar dat fabeltje dat hier rondwaard dat mensen "alle" klachten die ze meemaken op het gebruik van fina gooien wordt wel een beetje oud. Ik adviseer je eens te googlen op haarweb en finasteride klachten. Dan zul je zien dat PFS hier al een lange geschiedenis kent en zo ook een aantal forumleden die toch stug blijven volhouden dat het merendeel van de fina klachten enkel en alleen tussen de oren zit van het individu.

@R-yan
"Wel schrikbarend die verhalen op dat forum Jezus zeg, tot zelfmoorden aan toe. Moet wel zeggen dat zodra ik stop met Finasteride alles normaliseert binnen 2 weken. Denk niet dat ik FPS syndroom heb, zelfde geldt voor fina+aromatase remmer, na 2 weken voel ik me topfit en is mijn libido 100%"

Nooit gedacht, maar ik begrijp de mensen die in deze conditie gedreven worden tot het maken van een onomkeerbare keuze..

Ik ben wel nieuwsgierig naar je visie achter het aromatase middel. Kun je me daar misschien iets meer over vertellen?

@AntonieH
Fijn om te lezen dat jij als oudgediende/moderatornaar mijn indruk minder sceptisch staat tegenover het PFS syndroom en de mensen een gebalanceerd advies geeft.

Inmiddels ben ik een jaar van finasteride af na 13 jaar gebruik hiervan.. Mijn conclusie PFS bestaat echt en als je erachter komt is het vaak al te laat
__________________
2002 - 2011
Finasteride 1 mg
2012 - 2015
Proscar 5mg

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=34980

Things are getting pretty fogged up
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...hp?f=24&t=2577
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...c.php?f=13&t=7
Post-Finasteride Syndrome Foundation
http://www.pfsfoundation.org/
Foggy is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2016, 14:55   #29
R-yan
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 mei 2011
Berichten: 101
Heren laten we niet te snel van stapel lopen, ik ben al wel eens eerder gestopt en toen was er niks aan de hand. Ga ervanuit dat als ik stop, dit nu ook het geval is
R-yan is offline   Met citaat reageren
Oud 29 april 2016, 23:09   #30
themen
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Berichten: 1.536
Geslacht:
Fabeltje is niet oud, het fabeltje is gewoon een feit. Voor een deel.

Je hoort mij niet zeggen dat klachten niet bestaan.

Houd ons op de hoogte over je ontwikkelingen
__________________
Huidig
Minoxidil | Foam 5% 2x p/d | sinds 17 feb 2015

themen is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:47.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.