Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 15 augustus 2010, 12:06   #1
the_dude
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 45
Haaruitval en kaalheid?

(mijn vragen staan onderaan als je de tekst liever niet leest )

Mijn haar valt naar mijn gevoel sinds een jaar harder uit dan normaal (ben nu 21). Voor de lol heb ik daarjuist mijn haren gekamd en de haren geteld die aan de kam bleven hangen en ik kwam uit op 53 haren, wat me vrij veel lijkt.
Vorig jaar heb ik voor 8 maanden een roaccutane kuur gevolgd. De laatste 2 maand van mijn kuur heb ik dan die extra haaruitval geconstateerd en heb dat tegen mijn dermatoloog gezegd. Ze heeft dan aan een pluk haar getrokken, naar mijn haarlijn gekeken en gevraagd of het in de familie zat (langs mijn vaders kant zijn alle mannen kaal, langs mijn moeders kant niemand). Daaruit leidde ze af dat ik aga had en ze leek er vrij zeker van. Ze raadde me dan ook minoxidil aan. Dat heb ik dan een half jaar gesmeerd, nooit echt verschil gemerkt. Ben er dan 3 maand geleden mee gestopt omdat ik een paar keer had gelezen dat gezonde haren minoxidil afhankelijk konden worden. Maar goed, mis is het daar al te laat voor na een half jaar. In ieder geval heb ik niet het gevoel dat mijn inhammen erger zijn of mijn haar doorzichtiger dan een jaar geleden. De haaruitval blijft nochtans vrij erg.

Nu mijn vragen:
- Is het normaal om bij het kammen alleen al 50+ haren te verliezen? Ik kam heel voorzichtig en heb mijn haren gisterenavond gewassen (waarbij ik ook veel haar verloor)
- Kan je zoveel haar verliezen en toch niet kaal worden?
- Kunnen gezonde haren minoxidil afhankelijk worden?
- Kan roaccutane aga "triggeren"? Bij mijn vader bv is het op veel latere leeftijd begonnen. Dat ik aga van mijn moeders kant geerfd heb lijkt me vrij sterk, aangezien zelfs mijn opa van 73 nog een dikke bos haar heeft.
- Is het beter dat ik terug begin met minoxidil?

Sorry voor de vele vragen. Ik heb al wel goed rondgekeken, maar nog niet echt een bevredigend antwoord gevonden. Mis zijn mijn vragen ook niet direct te beantwoorden .
the_dude is offline   Met citaat reageren
Oud 15 augustus 2010, 12:29   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Nu mijn vragen:
- Is het normaal om bij het kammen alleen al 50+ haren te verliezen? Ik kam heel voorzichtig en heb mijn haren gisterenavond gewassen (waarbij ik ook veel haar verloor)
- Kan je zoveel haar verliezen en toch niet kaal worden?
- Kunnen gezonde haren minoxidil afhankelijk worden?
- Kan roaccutane aga "triggeren"? Bij mijn vader bv is het op veel latere leeftijd begonnen. Dat ik aga van mijn moeders kant geerfd heb lijkt me vrij sterk, aangezien zelfs mijn opa van 73 nog een dikke bos haar heeft.
- Is het beter dat ik terug begin met minoxidil?
Haaruitval is heel verschillend van persoon tot persoon en zelfs van maand tot maand. Alleen haren tellen zal je niet veel zeggen, al is het natuurlijk wel iets om in de gaten te houden als je ineens over langere periode veel meer haren verliest.

Je kunt heel veel haren verliezen zonder kaal te worden. Iedereen verliest continu haren. Haren groeien een paar jaar, gaan dan in rust voor een paar maanden en groeien dan weer terug. Je wordt alleen kaler als haren na die rustperiode niet meer teruggroeien of steeds dunner teruggroeien.

Volgens mij is die minox-afhankelijkheid van gezonde haren gewoon onzin. Wat je wel zult zien is dat haren die gezond leken toen je met minox begon toch ook versneld zullen uitvallen als je na een paar jaar met minox stopt. Maar dat is omdat ze alleen maar gezond leken. Zou je geen minox hebben gebruikt, dan waren die haren ook voor de bijl gegaan.

Roaccutane wordt vaak voorgeschreven aan jongens met acné, toch? Vaak tegen het eind van de pubertijd. En wanneer begint het AGA proces? Ook tegen het eind van de pubertijd. Roaccutane heeft als mogelijke bijwerking wel haaruitval, heb ik begrepen. Maar als dat zich niet herstelt na stoppen met het middel, dan is dat een teken van AGA. Zonder AGA zouden de haren normaal moeten teruggroeien.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 15 augustus 2010, 12:47   #3
the_dude
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 45
Men haaruitval is nu al bijna een jaar bezig. Het rare is dat ik niet kaler lijk te worden, maar dat is misschien een kwestie van tijd. Roaccutane is idd een middel tegen acné. Bedankt voor de antwoorden. Ik ga me er gwn geen zorgen over maken. Mis een paar foto's trekken en over een half jaar eens kijken of het erger wordt.
the_dude is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2010, 16:13   #4
the_dude
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 45
Het is ondertussen al weer bijna een half jaar geleden. Mijn haar lijkt niet verslechterd. Als ik mijn haar naar achter doe raken de onderste haartjes mijn bovenste rimpel aan (de rand van mijn haarlijn is wel een klein beetje gekarteld). Driehoeken aan de slapen heb ik, maar niet enorm diep. Mijn haaruitval lijkt ook een stuk minder (ben terug begonnen met minoxidil). Daarjuist gekamd en er kwamen misschien 3 haren mee (men haar is nu wel een stuk korter als in augustus). Als ik aan mijn haar trek vanvoor komen er wel enkele haartjes mee meestal. Op de kroon staat het vol met haar. Ik kan wel een beetje mijn huid zien vanboven op mijn hoofd (men haar is donkerblond).

Nu begin ik dus te twijfelen of ik wel aga heb. De dermatoloog leek er zo zeker van. Ik ben daarna naar een andere geweest en die zei ook dat ik erg veel haaruitval had.

Ik heb de laatste tijd een beetje rond gezocht op deze site en het belangrijkste 'kaalheidsgen' lijkt op de X-chromosoom te zitten die je erft van je moeder. Ook zitten zaken als kleurenblindheid op dit chromosoom. Nu was mijn grootvader langs moeders kant kleurenblind net als ik. Voor de rest is er in mijn familie niemand kleurenblind voor zover ik weet. Wil dit dan zeggen dat ik zijn X-chromosoom geerfd heb en dus ook zijn kaalheidsgen? Volgens mijn broer worden de chromosomen bij de bevruchting gesplitst en gemengd met de andere chromosoom, dus kan het zijn dat ik slechts een deel van zijn X geerfd heb. Weet iemand hier meer over?
the_dude is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2010, 18:19   #5
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Die kleurenblindheid geeft je zekerheid, je hebt zijn X chromosome naar alle waarschijnlijkheid geerfd. De kans is vrij groot dat deze intact blijft. Heel ingewikkeld verhaal met mogelijke spklitsingen weggelaten. Was je opa moeders kant kaal/kalend?
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2010, 18:48   #6
the_dude
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 45
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kniekous Bekijk bericht
Die kleurenblindheid geeft je zekerheid, je hebt zijn X chromosome naar alle waarschijnlijkheid geerfd. De kans is vrij groot dat deze intact blijft. Heel ingewikkeld verhaal met mogelijke spklitsingen weggelaten. Was je opa moeders kant kaal/kalend?
Thx, dat is goed nieuws. Hij heeft al zijn haar nog. Als ik op die plaatjes kijk NW 2 denk ik. Een beetje inhammen net als ik. Hij is nu 73 of 74 jaar dus ik denk dat hij de goede variant van dat gen heeft.

Langs mijn moeders kant is eigenlijk niemand echt kaal. De broer van moeder heeft ook alles nog (40 jaar). Ook de vader van mijn grootmoeder had zijn haar nog op 90+ jaar.

Wil dit dan zeggen dat ik naar alle waarschijnlijkheid geen aga heb? Haaruitval is wel een mogelijke bijwerking van roaccutane, dus het zou kunnen dat het daaraan ligt. Alleen hoop ik dat die haaruitval stopt . De laatste tijd is het wel verminderd.
the_dude is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2010, 20:13   #7
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Thx, dat is goed nieuws. Hij heeft al zijn haar nog. Als ik op die plaatjes kijk NW 2 denk ik. Een beetje inhammen net als ik. Hij is nu 73 of 74 jaar dus ik denk dat hij de goede variant van dat gen heeft.

Langs mijn moeders kant is eigenlijk niemand echt kaal. De broer van moeder heeft ook alles nog (40 jaar). Ook de vader van mijn grootmoeder had zijn haar nog op 90+ jaar.

Wil dit dan zeggen dat ik naar alle waarschijnlijkheid geen aga heb? Haaruitval is wel een mogelijke bijwerking van roaccutane, dus het zou kunnen dat het daaraan ligt. Alleen hoop ik dat die haaruitval stopt . De laatste tijd is het wel verminderd.

AGA komt grotendeels van moeders kant, dat wil echter niet zeggen dat je meteen helemaal niet kalend bent ofzo. Aangezien je die accutane hebt gebruikt, kan het daar ook van komen. 50 tot 100 haren per dag verliezen is normaal. Word je haar ook echt dunner?

http://www.your-best-acne-treatment....hair-loss.html

Die haren die uitvallen zijn dat gewoon gezonde lange haren? Of dunnere lichte haren?

Als je minder haaruitval hebt nu, en je haar lijkt even dik was het misschien toch die accutane. Als je haarlijn is zoals jij beschrijft vermoed ik geen AGA. Maar goed, die beschijving zegt minder dan een foto e.d.

Laatst gewijzigd door Kniekous; 27 december 2010 om 20:22
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2010, 20:30   #8
the_dude
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 45
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kniekous Bekijk bericht
AGA komt grotendeels van moeders kant, dat wil echter niet zeggen dat je meteen helemaal niet kalend bent ofzo. Aangezien je die accutane hebt gebruikt, kan het daar ook van komen. 50 tot 100 haren per dag verliezen is normaal. Word je haar ook echt dunner?

http://www.your-best-acne-treatment....hair-loss.html

Die haren die uitvallen zijn dat gewoon gezonde lange haren? Of dunnere lichte haren?

Als je minder haaruitval hebt nu, en je haar lijkt even dik was het misschien toch die accutane. Als je haarlijn is zoals jij beschrijft vermoed ik geen AGA. Maar goed, die beschijving zegt minder dan een foto e.d.
De meeste haren zijn gewoon, sommige zijn een beetje raar krullend, gekreukt meer. Ik heb soms wel het gevoel dat mijn haar iets dunner is. Als ik mijn haar bekijk in de spiegel kan ik op sommige plekken mijn hoofdhuid zien, maar nu let ik er natuurlijk veel harder op dan vroeger. Ik zal eens proberen een foto te maken.
the_dude is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2010, 21:30   #9
the_dude
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 45
Hier wat foto's. De laatste zie je op bepaalde plaatsen men hoofdhuid. Voor de rest valt het wel mee denk ik :p.





Laatst gewijzigd door the_dude; 28 december 2010 om 15:06
the_dude is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2010, 21:55   #10
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Dat je wat hoofhuid ziet met die lengte en een flits is normaal (de huid licht dan op). Met zo'n haarlijn en jouw huidige status vind ik de conclusie AGA, op basis van het feit dat je familie het heeft, heel voorbarig van die dermatolog. Eigenlijk vind ik het compleet geschift.

Als ik je haar zo bestudeer op de foto en jouw familiegeschiedenis lees gok ik dat je geen AGA hebt. Die roaccutane kan best eens de boosdoener van je haaruitval zijn geweest. Jouw huidige haarlijn is namelijk lager dan een volwassen haarlijn (je beschrijving klopte aardig en dit lijkt me de haarlijn waarmee jij geboren ben, klopt dat?). Ik weet niet hoe andere forumleden hier over denken maar dit lijkt qua haarlijn geenzins op AGA.

Laatst gewijzigd door Kniekous; 27 december 2010 om 21:58
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2010, 23:55   #11
Sebastien
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 10 april 2010
Berichten: 131
Nog een NW1 zonder minaturisatie rond the inhammen. Geen AGA symptomen whatsoever... Die dermatoloog van je is een kwakzalver. Als ik jou was zou ik 1x per half jaar fotos maken uit voorzorg, maar ik zou vooral genieten van je haar haha
Sebastien is offline   Met citaat reageren
Oud 27 december 2010, 23:59   #12
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Dat bedoel ik (wat subtieler though)
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Oud 28 december 2010, 02:41   #13
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Inderdaad een prachtige gezonde haardos zonder inhammen of wat dan ook. Een zeer slechte dermatoloog!
__________________
*
*
*_________________________________________________ _____________
Belangrijke linken: Haargroeimiddelen voor dummies Haarwoordenboekje Haarwerken FAQ
Hanna is offline   Met citaat reageren
Oud 28 december 2010, 12:41   #14
the_dude
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 maart 2009
Berichten: 45
Bedankt voor de reacties . Dan kan ik nu stoppen met me druk te maken over men haar. Ik ga wel nog nog minoxidil blijven smeren voor de zekerheid.

Ik heb trouwens juist men haar gewassen (het was gisteren een beetje vettig ) en nu kan je zelfs mijn hoofdhuid niet meer zien door de haren. In het putje lag ook bijna niks terwijl ik anders hele plukken vond.

Die dermatoloog, tja. Misschien dacht ze dat omdat ik gevoelig was voor die roaccutane en veel haar verloor ik ook sowieso aanleg moest hebben om kaal te worden. Ze vond ook dat ik wat inhammen had, maar dit alles is intussen 1.5 jaar geleden en die inhammen zijn nog altijd hetzelfde.

@kniekous, ik denk wel dat het ongeveer de haarlijn is die ik altijd heb gehad. Maar ik heb nooit echt mijn haarlijn bestudeerd vroeger .
the_dude is offline   Met citaat reageren
Oud 28 december 2010, 16:00   #15
Kniekous
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 7 juli 2006
Berichten: 935
Die minoxidil heb je denk ik niet nodig, maar als jij er rustig van wordt........

Haaruitval,mits gezonde haren, is overigens ook eerder een teken van nieuwe groei dan van kaal worden; het wordt pas erg als je haar steeds vervangen wordt door dunnere, door AGA beinvloedde, haren. Als je erg veel haar hebt (als je bijvoorbeeld blond bent) zal je dagelijks iets meer haar verliezen. Het zal hoe dan ook altijd tussen de 50 en 100 per dag liggen.

Als je lang haar hebt valt het veel meer op (ook als je veel gel gebruikt), dan blijft haar plakken tussen de andere haren en dan komen de haren er dus pas uit bij de volgende douche of kambeurt.

Iedereen ziet hoofdhuid onder een felle lamp. Of je moet een afrokapsel hebben. http://www.baldingblog.com/2007/01/3...y-hair-is-wet/

http://www.baldingblog.com/2010/10/2...arsh-lighting/

Op die foto's heb jij niks van kaalheid. Je hebt helemaal geen inhammen. Volgens mij snapt die dermatoloog gewoon niks van kaalheid, of je hebt, zij het onbewust, zelf in deze conclusie meegestuurd?

http://www.baldingblog.com/2006/10/0...d-with-photos/

Jouw haarlijn is in mijn optiek nog niet eens volwassen, maar een jeugdige haarlijn. Jouw genetische familiegeschiedenis bekijkend gok ik dat je sowieso je haar nog wel een tijd zult hebben, maar er zijn natuurlijk andere vormen van kaalheid dan AGA die je alsnog ooit kunnen overkomen.
Kniekous is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Ondanks gebruik van minoxidil teveel haaruitval Colmar Haarproblemen bij vrouwen 26 15 augustus 2010 14:19
Kaalheid bij vrouwen, wie wil meedoen? Beautyjournaal Haarproblemen bij vrouwen 0 3 december 2009 18:15
Silicea kuur tegen haaruitval Astarte Haarproblemen bij vrouwen 21 5 oktober 2006 19:51


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 22:46.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.