Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > AGA - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 10 juni 2004, 12:23   #1
michael
HaarWeb lid
 
michael's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2004
Berichten: 43
Psychologische gevolgen

Ik wilden even wat kwijt. Ik ben nu 22 en sinds een jaartje of drie fulltime aan het klote met mijn haar, ik heb vette inhammen. IK heb nu zo'n beetje alle troep al geprobeerd maar het helpt allemaal geen f*ck. Propecia, toppik, vitaminnes etc. De laatste tijd zit ik te denken aan een ht volgens fue, ik heb helaas geen geld als student en volgens mij werkt het ook voor geen meter. De laatste tijd heb ik echt het gevoel dat ik het niet langer meer ga trekken. Ik ben echt regelmatig het middelpunt op verjaardigen en bij vrienden, Je word gewoon keihard in je gezicht uitgelachen en het enige wat ik terug kan zeggen is buh bluh buh. Als ik aan het fietsen ben en ik heb wind tegen dan wil ik het liefst mijn hoofd in mijn jas stoppen. Lekker naar het strand of zwembad gaan zwemmen is voor mij simpel onmogelijk. Eigenlijk valt hier niet mee te leven en kom vooral niet aan met acceptatie want dat zal ik noooit kunnen. Ik zou graag willen horen of er ook mensen zijn met deze ervaringen of dat iemand een idee heeft wat ik kan doen, want dit ga ik niet lang meer trekken.

gr Michael
__________________
-Als je haar maar goed zit-
michael is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juni 2004, 13:41   #2
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Hee Michael,
Ten eerste bedankt voor je openhartige verhaal. Ik herken er veel in, denk de meesten op dit forum wel. Alleen word ik niet uitgelachen, zouden me vrienden ook niet moeten wagen trouwens maarja. Kan trouwens ook komen doordat t bij mij nog niet zo goed zichtbaar is.

Maar goed: als je het voorlopig nog niet kan accepteren zou ik als ik jou was nu even alles uit de kast trekken. Dat wil zeggen: koop dutasteride (of vraag t aan je huisarts, zie ook deze thread) en neem iedere dag 0,5mg. Ook minoxidil zie ik niet bij je regimen staan. Dus: kopen die hap en 2x per dag (bij het naar bed gaan en bij het opstaan) op je hoofd smeren. Als je toch bezig bent, neem dan meteen de 15% van Dr Lee (Xandrox15) op www.minoxidil.com.

Hou natuurlijk wel ff de bijwerkingen in de gaten: als je ergens last van krijgt en dat houdt een paar weken aan, moet je meteen weer kappen.

Met deze twee dingen zul je je haaruitval zeker weten kunnen stoppen. En als je na een jaartje of twee dan nog niet voldoende hergroei hebt, kun je een HT doen (wel als je zeker weet dat je niets meer verliest) of je gaat eens naar een psycholoog die je zal leren te.................... accepteren (jawel).

Verder is het misschien goed om het af en toe te relativeren. Zoals sommigen het hier wel eens zeggen: je haar is geen hoofdzaak. En het is ook een hele troost om te bedenken dat de meeste van de vrienden die je nu uitlachen, over een paar jaartjes ook wat uitgedund zullen zijn.

Succes ermee.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juni 2004, 14:15   #3
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Ook ik heb geen ervaring met uitlachen en belachelijk makerij. Integendeel, ik heb er nog nooit één opmerking over gemaakt. Tegen een vriend heb ik wel eens gezegd dat ik dacht dat ik kaal werd (2 jaar geleden ofzo) en die reageerde met "nou en? wees blij, scheelt weer in kapperkosten." In tegenstelling tot dat mensen mij wijzen op mijn kaalheid, zijn er juist mensen die nog steeds zeggen dat ik zulk mooi haar heb. Ja, ik draag het wat langer, mijn inhammen vallen vrijwel niet op. En ik heb verder best veel haar, waardoor het dik lijkt (ook al zijn de afzonderlijke haartjes dun). Maar verder ga ik ook wel met mensen om die zelf ook wel aan het kalen zijn, dus in die zin zal ik niet het enige "slachtoffer" zijn van spot. Maar dan, kun je mensen die je belachelijk maken met iets waar je niets aan kunt doen wel je vrienden?
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juni 2004, 16:53   #4
Francis
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 mei 2003
Berichten: 229
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michael
Ik zou graag willen horen of er ook mensen zijn met deze ervaringen of dat iemand een idee heeft wat ik kan doen, want dit ga ik niet lang meer trekken.
Ik dacht al dat ik de enige was waarbij het zo diep zat...
Lees er maar eens mijn allereerste post op dit forum op na, zie http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=1419 (zie trouwens dat ik daarin vermeld dat het op mijn 18de begon, maar eigenlijk was het al rond mijn 17de)

EDIT:
Andere posting van me m.b.t. hetzelfde onderwerp:
http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=1650
http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=1724
__________________
- 25 jaar, 2 HT's (niet tevreden)
- 2 jaar fina, mits bijwerkingen overstap naar "Alopesan 400" (2 per dag)(momenteel volledig met fina gestopt)
- op zoek naar een aanvullend middel en een manier om mijn HT's ongedaan te maken of te camoufleren

Laatst gewijzigd door Francis; 10 juni 2004 om 17:06
Francis is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juni 2004, 17:00   #5
Francis
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 mei 2003
Berichten: 229
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
En als je na een jaartje of twee dan nog niet voldoende hergroei hebt, kun je een HT doen (wel als je zeker weet dat je niets meer verliest) of je gaat eens naar een psycholoog die je zal leren te.................... accepteren (jawel).
Het leren accepteren is iets wat een oplossing zou kunnen zijn, maar helaas... telkens je denkt dat het je niet meer kan schelen, krijg je wel één of andere opmerking van die zgn. "vrienden" of collega's en dan ben je weer helemaal despressief. Heb trouwens al veel van die "vrienden" laten vallen - in zo'n situaties leer je pas echt iemand kennen, denk ik zo...
Collega's kan je daar weer niet ontwijken en d'r wordt bij ons toch wel regelmatig gespot met mijn haar... Ik lach het dan maar weg, maar in feite snijdt zoiets heel diep vanbinnen! Vernederd worden zonder dat je er zelf iets kan aandoen! Langs de andere kant ben ik nog wel tevreden dat ik nu geen student meer ben, want onder jongeren zou er nog meer gespot worden (zou ik helemaal niet aan kunnen!).
__________________
- 25 jaar, 2 HT's (niet tevreden)
- 2 jaar fina, mits bijwerkingen overstap naar "Alopesan 400" (2 per dag)(momenteel volledig met fina gestopt)
- op zoek naar een aanvullend middel en een manier om mijn HT's ongedaan te maken of te camoufleren
Francis is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juni 2004, 17:07   #6
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis
Langs de andere kant ben ik nog wel tevreden dat ik nu geen student meer ben, want onder jongeren zou er nog meer gespot worden (zou ik helemaal niet aan kunnen!).
Hee Francis, ik ben zelf student, en dat nog wel in een van de meest studentikoze steden van Nederland, en ik kan je vertellen dat dat niet wil zeggen dat ik nu bespot ga worden. Ik denk eerlijk gezegd dat dat ook iets te maken heeft met in hoeverre je uitstraalt dat men over je heen mag lopen. Als iemand ooit zo ziek wordt grappen over mijn haaruitval te gaan maken, krijgt ie de volle laag en ga ik eens lekker broeden op een master-wraakplan. Kom nou zeg, dat laat ik me echt niet gebeuren.
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juni 2004, 17:18   #7
Francis
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 mei 2003
Berichten: 229
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurensj
Hee Francis, ik ben zelf student, en dat nog wel in een van de meest studentikoze steden van Nederland, en ik kan je vertellen dat dat niet wil zeggen dat ik nu bespot ga worden.
Ik was het eens voor mezelf aan het vergelijken met mijn vroegere studentenomgeving en daarin werd echt niemand gespaard, hoor! Je kan je natuurlijk verzetten en/of het weglachen, maar achteraf voel je pas de wonde die zo'n opmerking achterlaat! En die uitstraling waarover je het hebt, klopt inderdaad wel...
__________________
- 25 jaar, 2 HT's (niet tevreden)
- 2 jaar fina, mits bijwerkingen overstap naar "Alopesan 400" (2 per dag)(momenteel volledig met fina gestopt)
- op zoek naar een aanvullend middel en een manier om mijn HT's ongedaan te maken of te camoufleren
Francis is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juni 2004, 18:33   #8
Tiuri
HaarWeb lid
 
Tiuri's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2004
Berichten: 5.706
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis
Ik was het eens voor mezelf aan het vergelijken met mijn vroegere studentenomgeving en daarin werd echt niemand gespaard, hoor! Je kan je natuurlijk verzetten en/of het weglachen, maar achteraf voel je pas de wonde die zo'n opmerking achterlaat! En die uitstraling waarover je het hebt, klopt inderdaad wel...
mja sommige studenten zijn idd walgelijk...
__________________
Momenteel inactief - raadpleeg collega's.

HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België
HaarwoordenboekjeHuishoudelijk reglementSuggesties & feedback

Tiuri is offline   Met citaat reageren
Oud 10 juni 2004, 21:12   #9
Henk
Moderator

 
Geregistreerd: 16 maart 2002
Berichten: 25.284
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis
Heb trouwens al veel van die "vrienden" laten vallen - in zo'n situaties leer je pas echt iemand kennen, denk ik zo...
Collega's kan je daar weer niet ontwijken en d'r wordt bij ons toch wel regelmatig gespot met mijn haar...
Ik ken dat, het is trouwens ook een manier om erachter te komen of je vrienden wel echte vrienden zijn. Ik had dat ook met een vriend van mij, was vroeger een goede vriend, maar nu altijd mij belachelijk maken om mijn kale kop en die haartransplantatie. Goed een geintje voor een keer is leuk. En als ik mijzelf in de spiegel zie weet ik soms ook niet of ik moet huilen of lachen, maar keer op keer mij belachelijk maken, nee dat zijn geen vrienden.
Maar toen hij zelf problemen had wist hij mij wel te vinden, en kon hij ineens wel normaal praten met mij.
Ik wil niet alle schuld op andere schuiven, want ik denk dat het misschien ook wel anders gegaan had als ik er opener over gepraat had. Alhoewel ik daar soms mijn twijfels ook over heb.
Zie ook wel een beetje tegen dinsdag op. We gaan met zijn allen voetbal kijken (opzich een heel leuk groepje) maar ik zie nu al er tegenop als Advocaat in beeld komt. Dan zal er vast nog wel weer een opmerking gemaakt worden.
Henk is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2004, 08:18   #10
Henk21
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Berichten: 522
Ach joh..

Over een jaartje of 5 is dit alles verledentijd
__________________
Regime:

Intern:
Dutasteride 0,5 mg ( om de dag ),
Xandrox 15 ( om de dag )

Status; Stabilisatie
Henk21 is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2004, 14:17   #11
cees
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 958
hello

Ik snap jullie verslagenheid volkomen, heb er zelf ook vaak mee te maken! Maar wat ik wel in jullie regime zie staan is dat vele van jullie finas of duta slikken, helpen deze dan niks! Ik zelf gebruik elke dag 1, 25 mg finas met daarnaast nog wat middelen.....of zijn jullie re te laat mee begonnen en willen jullie die haarbos van toen je 15 was terug....
Keep ya head up
cees is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2004, 14:51   #12
ralluf
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 juni 2003
Berichten: 161
Denk dat het ook heel erg scheelt wat voor uitstaling je hebt, juist als mensen merken dat je er neerslachtig onder bent enal, dan komen de grappen. Zie ook best vaak een kalende gast met een uitstraling een lekkere vriendin hebben. Denk dat je juist als je kaal bent het moet compenseren met iets anders ofzo. En juist helemaal niet laten merken dat je ermee zit.
ralluf is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2004, 17:00   #13
Haarmannetje
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2002
Berichten: 4.021
Ralluf, ik denk niet dat je uberhaupt iets hoeft te compenseren. Je doet daarmee net alsof je in het nadeel bent als je kalend bent. Kijk, dat is nu precies hoe je er niet tegenaan moet kijken, want zo is het niet. Het is de emotionele psychische beleving die je dat doet geloven, daardoor word je onzeker en dat straal je uit. Die onzekere uitstraling zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld die ene baan niet hebt gekregen, of dat je weinig succes boekt bij de vrouwen enzovoort. Het is niet je haar (lees: gebrek aan ). Als ik naar mijzelf kijk dan kan ik objectief beweren dat ik een man niet beoordeel aan de hand of hij zijn haar wel/niet heeft, maar aan de hand van hoe hij als persoon overkomt. Op basis daarvan vorm ik mij een beeld. Het heeft echt vooral veel met je eigen houding te maken... niets ter compensatie; je hoeft niets te compenseren. Een man met een hele mooie bos haar zonder zekere uitstraling is net zo onaantrekkelijk. Ik denk dat we deze gedachte niet moeten onderschatten.

Kijk, de media en de marketingwereld maken mooi gebruik van die onzekerheid en dat is waardoor de onzekerheid weer wordt versterkt enzovoort. Men zegt bijvoorbeeld in een commercial "tired of having a low selfesteem all the time because of your hair loss?" of "haarverlies gaat gepaard met een verlies aan succes" of "kaalheid is een ziekte" enzovoort. Dit is werkelijk waar pure onzin en ook de zogenaamde "wetenschappelijke" cijfers zijn naar mijn idee zeer dubieus. We weten allemaal dat onderzoekers maar al te graag hun hypothesen bevestigd zien worden en zeker met van die huis-tuin-en-keuken onderzoeksvragen met betrekking tot de effecten van kaalheid moet je altijd rekening houden met een hoop subjectiviteit.

Kijk, iets doen aan je kaalheid/haarverlies is alles behalve een schande. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken dat het een zeer mooi iets is dat wij hier samen proberen te komen tot oplossingen. Maar vergeet niet dat je deze kwestie in dezelfde reeks moet plaatsen als bijvoorbeeld de ontharingstechnieken voor de vrouw enzovoort. Een succesvol middel zal leuk zijn, maar alleen voor jezelf. Vergeet dat niet. Plaats jezelf nooit in een soort van slachtofferpositie vanwege je haarverlies. Kom nou zeg, het is maar haar. Er zijn veel ergere dingen in de wereld.
Haarmannetje is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2004, 17:23   #14
SjonKanon
Shut up, you fool!
 
SjonKanon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 maart 2004
Locatie: Den Haag
Berichten: 85
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haarmannetje
een heel mooi verhaal
Respect!

Eigenlijk draait alles om de uitstraling. Of je nou knap of lelijk bent, of je een grote neus of een kleine hebt, of je nou haar hebt of niet. Als jij een verzorgd uiterlijk hebt en een frisse uitstraling, dan valt het niet op dat je kaal bent. Natuurlijk ziet iedereen het, maar het past bij je.

Ik vind het wel erg vreemd, dat je vrienden hebt die je belachelijk maken vanwege je kaalheid! Bij mij is het nog niet te zien dat ik inhammen ontwikkel, alleen bij een bepaald model icm een bepaalde lichtval (duidelijk he ), dus ik kan er nog weinig over vertellen wat mijn ervaringen zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat mijn vrienden echt kutopmerkingen gaan maken. Misschien als ik verder kaal word en ik al mijn haar eraf haal, dat ze me kale gaan noemen, maar goed, dat ben ik dan ook . Wat voor opmerkingen krijgen jullie te horen dan? Bedenk wel voordat je je laat kwetsen door zo'n opmerking, dat de mensen die dat zeggen, zelf onzeker zijn door het een of ander. Ze zeggen dat alleen maar om zichzelf beter te doen voelen. Zij hebben misschien een probleem wat niet direct op valt, of ze hebben weinig succes in hun leven (baan/school/rijbewijs/huis enz). Dit proberen ze af te schuiven op jou. En het werkt nog ook. Misschien dat je, als ze weer een opmerking maken, een leuke opmerking terug kan maken, zoals: Op drukke wegen groeit geen gras. Of pak ze gewoon terug op hun eigen zwakheden, dat is wel de beste manier om te voorkomen dat ze ermee door gaan.

Laat je sowieso niet pakken, want als kaalheid een ziekte is, dan is het de meest voorkomende onder mannen. Dus als een man je uitlacht om je kaalheid, dan lacht hij meestal een groot deel van zijn vrienden en familie uit en er is een grote kans dat hij ook zichzelf uitlacht!
__________________
Status
19 jaar, NW 2

Regime
sinds 06-06-2004 Weleda Rozemarijn Shampoo
sinds 04-05-2004 Biegist (Kruidvat)
sinds 04-05-2004 Rooscure shampoo
sinds 11-04-2004 1 mg finasteride (Propecia)
sinds zomer 2003 Dagravit Totaal 30 Multivitaminen
SjonKanon is offline   Met citaat reageren
Oud 11 juni 2004, 17:54   #15
Henk
Moderator

 
Geregistreerd: 16 maart 2002
Berichten: 25.284
Geslacht:
Tuurlijk, ik ben het met je eens dat je uitstraling heel belangrijk is. Ik vind dat
Rob Kamphues of Mental Theo er harstikke goed uitzien met hun kale kop.
Goeie leuke uitstraling. En ja de commercie wil ons laten geloven dat je haar nodig hebt om er leuk uit te zien.
Maar als je van jezelf uit onzeker ben, en dat is ook niet raar als je nog zo jong bent, en je krijgt allerlei opmerkingen te horen dan moet je sterk in je schoenen staan.
Opmerkingen die ik te horen krijg van mijn "vriend" gaan vooral over die haartransplantatie. Misschien ken je die reclame nog waar een kale man zijn hoofd insmeert en de volgende wakker word met een dikke bos haar.
"Dat verwacht je niet" wordt er in die reclame gezegd.
Nou elke keer als ik de kamer uitliep hoorde ik achter mijn rug om "dat verwacht je niet". Heel leuk.
Soms komt het ook uit een totaal onverwachte hoek.
Stond laatst met mijn zoontje en mijn vrouw bij een vrouw die ik kende. Haar man stond er ook bij. "Leuk jongetje"; zei de vrouw. "Ja maar het is te hopen dat hij later meer haar heeft dan zijn vader"; zei haar man.
"Ja dat durf ik wel te zeggen" zei hij er nog achter aan.
Het is net of ze tegen mensen met een kale kop een vrijbrief hebben om zulke opmerkingen te maken. Ik snap dat niet.
Henk is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Gevolgen van scheren Karimo Overige (haar)discussies - Algemeen 10 6 oktober 2007 02:33
gevolgen slikken en stoppen van Androcur? sigur Haarproblemen bij vrouwen 25 5 november 2006 11:12
Eventuele gevolgen dutasteride gebruik? Sjakie Medicijnen/haargroeimiddelen 4 10 januari 2003 07:39
schadelijke gevolgen duta vs fina op lange termijn rax Medicijnen/haargroeimiddelen 4 21 december 2002 12:46
gevolgen voor je haargroei Diana Hirsutisme - Algemeen 1 8 september 2002 19:44


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:59.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.