Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 6 augustus 2013, 11:38   #1
chriz76
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juli 2013
Berichten: 14
De beste vitamine produkten voor haargroei

Goedemiddag,

Ik vroeg me af welke vitamines, mineralen, middelen etc het beste zijn om haargroei tegen te gaan en haargroei te stimuleren. Ben me er nu een tijdje in verdiepen, maar ik lees op elk website, forum over haarproblemen tegenstrijdige dingen vandaar mijn vraag.

Ik wil goed beginnen door de juiste produkten te kopen zodat ik niet na maanden van met produkten aan de gang geweest te zijn te moeten horen, dat het eigenlijk niet goed was voor mijn haar of gewoonweg niet werkte. Je geld kun je maar één keer besteden en dan liefste meteen aan goede produkten die werken ja toch, niet dan !

Welke produkten kun je het beste kopen op dit gebied ?

Alvast dank !

Laatst gewijzigd door chriz76; 6 augustus 2013 om 11:44
chriz76 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2013, 13:02   #2
haarvraag
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 25 juli 2013
Berichten: 6
Ik heb de laatste weken besteed aan het inlezen over allerlei middelen die mogelijk helpen om haaruitval te verminderen en haargroei te stimuleren. Hoe werkzaam ze zijn hangt daarbij natuurlijk ook af van het type haaruitval waar jij last van hebt. Alopecia androgenetica (erfelijke kaalheid) is daar slechts 1 enkel voorbeeld van. Een goed startpunt voor jou is om te kijken naar het haarwoordenboekje op deze site. Hier is de link: http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=4459

Na tientallen websites/filmpjes te hebben bekeken, zal ik hieronder maar noteren wat werkzaam bleek:

1. Finasteride:
Middel dat DHT verlaagt en zodoende bijdraagt aan het behouden van het haar dat je nog hebt en ook kan leiden tot hergroei van haar. Wordt gebruikt tegen Alopecia Androgenetica. Voornamelijk rond de kruin, zo blijkt uit de praktijk. Het middel heeft alleen nogal wat bijwerkingen. Denk hierbij aan verlies van libido, borstvorming en zelfs erectile dysfunction. Hoewel de kans hierop erg klein is, blijkt uit verschillende fora dat de symptomen op allerlei momenten kunnen beginnen. Het betekent dus dat je het middel al een jaar kan slikken zonder problemen en op dat moment pas symptomen krijgt. Het meest vervelende aan dit middel is dat de symptomen niet altijd weggaan op het moment dat je staakt met de inname. Nogmaals, de kans dat je last krijgt is klein en veel mensen zullen ook geen probleem er mee hebben. Maar het feit dat je russisch roulette met je lichaam speelt, is het mij toch echt niet waard. Aan jou de keuze. Alleen op doktersrecept verkrijgbaar. Dit middel staat bekend als 1 van de grote 4.

2. Dutasteride:
Middel dat DHT sterker verlaagt dan Finasteride en daarmee dus ook nog werkzamer is. Dit middel is echter ook een stuk gevaarlijker en de kans op bijwerkingen is ook groter. Alleen op doktersrecept verkrijgbaar.

3. Minoxidil:
Door topisch (op hoofdhuid) toedienen van dit middel, kan het leiden tot hergroei van haar en dat het haar langer in de anagene (groei) fase blijft zitten. Het middel kan echter wat bijwerkingen met zich meedragen, zoals hartkloppingen of wallen onder de ogen. Dit komt doordat het middel naar mijn weten de bloeddruk kan verlagen. Deze bijwerkingen zijn niet voor iedereen, maar kunnen wel voorkomen. Alleen op doktersrecept verkrijgbaar. Dit middel staat bekend als 1 van de grote 4.

4. Hairlasercomb
Een apparaat dat je elke dag voor ca. 30 minuten over het hoofdhuid moet laten gaan. Wat ik heb begrepen, zorgt de laser ervoor dat je huid een klein beetje kapot gaat en daarmee je lichaam stimuleert om de huid "te maken". Het gevolg ervan is dat haarfollikels die in slaapstand stonden (door gebrek aan voeding dankzij de DHT) weer kunnen gaan groeien. Het apparaat is alleen erg prijzig (400-500 euro). Dit middel staat bekend als 1 van de grote 4.

5. Ketoconazol:
Een stofje dat in enkele shampoo's zit. Oorspronkelijk bedoelt om schimmels en roos te verwijderen van het hoofdhuid, bleek het ook bij te dragen aan het behoud van haar en in sommige gevallen zelfs hergroei. Het middel was oorspronkelijk in Nederland te vinden in drogisterijen in de shampoo Rooscure. Dat is naar mijn weten niet meer het geval. Tegenwoordig is het te verkrijgen in shampoo's als Regenepure en Revita. Ik heb het idee dat beide shampoo's geregeld met elkaar in concurrentie staan op haarwebsites. Regenepure lijkt daarbij in het voordeel te staan wat betreft de werkzaamheid - omdat er simpelweg méér goede stofjes in zit dan in revita - maar beiden zijn prima.
Dit middel staat bekend als 1 van de grote 4.

6. Saw Palmetto/zaagpalm extract:
Een extract van zaagpalm. Zorgt voor verlaging van DHT. Kan mogelijk ook dus bijdragen aan het behoud van haar. Is verkrijgbaar in supplementen in Nederlandse winkels, zoals De Tuinen. Ook online verkrijgbaar. Of het ook daadwerkelijk werkt is lastig vast te stellen. Het middel is nauwelijks getest op werkzaamheid voor haargroei, doordat het niet farmaceutisch is gefabriceerd maar in de natuur voorkomt. In theorie zou het moeten kunnen werken, in praktijk weinig goede verhalen over. Het is als het ware een sterk verzwakte versie van finasteride. Het kan dus ook tot bijwerkingen leiden. Kans hierop is wel kleiner dan bij finasteride en zover ik weet ook minder ernstig. Desalniettemin aanwezig en dus op eigen risico gebruiken.

7. Vitamine B/C/E:
Dragen bij aan de gezondheid en groei van het haar. Heeft echter weinig effect bij alopecia androgenetica, omdat daar het probleem is dat de voeding de haarwortel niet tot nauwelijks meer bereikt. Het kan wel goed in combinatie met DHT verlagende middelen worden gebruikt voor een 'power boost' aan het haar, op het moment dat de haarwortel weer goed voeding tot zich neemt.

8. Vitamine D:
Om verschillende redenen, waaronder te veel binnen blijven en mogelijk ook door chemische stoffen die UV licht blokkeren, krijgen mensen dit te weinig binnen. Ik heb ergens gelezen dat dit voor 60% het geval is, en mijn huisarts gaf aan dat een tekort bij veel mensen vaak voor komt. Desalniettemin kan een tekort hier leiden tot hartkloppingen, moeheid, depressieve gevoelens en andere psychische klachten, botpijn, spierpijn, etc. Recentelijk blijkt vitamine D ook steeds meer in relatie met haar worden gebracht. Op een complexe manier zou het kunnen bijdragen aan hergroei etc. Maar dit is alleen op ratten getest (op youtube filmpje). Vitamine D is echter giftig bij te hoge inname. Ook moet je dit niet innemen voordat je bloed getest is op vitamine D. Ten slotte is ook niet perse aangetoond dat voedingssupplementen van vitamine D er toe zouden leiden dat je hergroei krijgt. Desalniettemin wordt daar nu wel onderzoek naar gedaan.

9. Groene thee:
Goed voor allerlei lichamelijke functies, waaronder haar. Schijnt anti androgene werking te hebben en DHT te kunnen verlagen (?). Werkt wel pas als op juiste manier bereidt wordt. Dat is pas het geval als na het koken van water, je dit water een minuut of 5 laat afkoelen en dan het theezakje er een aantal minuten (ca. 3) in laat trekken. Als je het bij kokend water laat intrekken, verlies je alle werkzame delen, of in ieder geval het merendeel zo schijnt. Ik denk ook dat dit pas effect heeft als je dagelijks een flinke hoeveelheid groene thee tot je neemt. Dus niet 1 kopje per dag, maar een hoop meer. Persoonlijk neem ik 4 grote koppen, maar wellicht is meer ook aan te raden. Zorg wel dat je niet alleen maar groene thee neemt als drinken, te veel is nooit goed.

Voeding:
Griekse yoghurt, noten, tomaten, bananen, appels, avocados, etc. allemaal goed voor je haar. Het zijn geen wondermiddelen, maar het draagt bij aan beter haar.

------------

Er zijn nog een boel andere producten die bij kunnen dragen. Ik kan ze niet allemaal goed toelichten en ook een hoop is experimenteel gerotzooi waarbij je dus van jezelf een proefkonijn maakt. Als je dat geen probleem vindt moet je het zelf weten, maar anders is het wachten tot er nieuwe producten verschijnen. Veel middelen die hierboven beschreven staan, zijn al enkele jaren (ca. 5 of meer) beschikbaar. Het is dus goed mogelijk dat tussen nu en enkele jaren er een aantal nieuwe en veiligere middelen beschikbaar komen.

Algemene tips:

Verwacht geen verandering van de ene op de andere dag bij inname van deze hierboven genoemde middelen. Veel wat je denkt te zien, is simpelweg placebo effect. Resultaten komen écht pas na maanden (3 maanden beginnend, 6 maanden gevorderd, uiterlijk 12 maanden perfect resultaat). Als je iets aan je haar wilt doen, zou je kunnen overwegen om een combinatie van de bovenstaande middelen te gebruiken. Welke je daarbij combineert hangt van jezelf (en soms van je dokter) af. Het betekent wel dat voor de periode dat jij aan je haar wilt werken je deze producten elke dag moet gebruiken voor een periode van ca. een jaar. Als het werkt zou je het kunnen blijven gebruiken, maar ook dan moet je dagelijks blijven gebruiken.

Tot slot kan het zo zijn dat je last hebt van een 'shedding'. Het schijnt niet officieel zo bekend te staan in de wetenschap, maar het komt erop neer dat haargroeimiddelen tijdelijk kunnen zorgen voor een vergrote haaruitval. Wanneer dit opzet, kan bijv. al direct na of na enkele weken beginnen. In de praktijk blijkt dat dit voornamelijk haren waren die toch al snel zouden uitvallen en als het ware worden verstoten om gezonde haren door te laten komen. De hergroei van die haren neemt wel een aardige periode in beslag, natuurlijk (maanden tot jaren). Hoe groot de shedding is, kan verschillen per persoon. Over het algemeen wordt het als positief gezien, omdat de middelen dus aan slaan.

Groet en succes.
haarvraag is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2013, 14:07   #3
chriz76
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 juli 2013
Berichten: 14
Hartelijk dank voor de uitgebreide uitleg Haarvraag ! Daar kan ik wat mee ! Op buitenlandse haarforums kwam ik natuurlijke Moringa tegen. In Moringa zitten 90+ vitamines, mineralen en 46 anti-oxidanten, goed voor algehele gezondheid en dus ook voor je haar.

En Shou Wou van dr. Shen wat blijkbaar veel mensen in het buitenland gebruiken als oplossing tegen grijze haren en haarverlies. De negatieve verhalen online gaan niet over natuurlijke Shou Wou, maar over een synthethische variant ervan. De natuurlijke Shou Wou dat is waar je naar moet kijken.

Laatst gewijzigd door chriz76; 6 augustus 2013 om 14:19
chriz76 is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2013, 02:07   #4
Viruz
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 september 2013
Berichten: 57
Biotine en MSM zijn ook goede middelen om je haargroei te ondersteunen.
__________________
Regimen:
- 2013-09: Minoxidil 5% 2x 1,5ml per dag
- 2013-10: Perfect Saw Palmetto HE 2x 1 capsule per dag
- 2013-10: Regenpure DR dagelijks
- 2013-10: Haarvitaal pillen (bevat o.a. MSM, Biotine, Zink) 3x capsule per dag

Overige:
-2013-09: HST 1605 grafts in zone 4
Viruz is offline   Met citaat reageren
Oud 12 oktober 2013, 14:02   #5
Jennaa
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 augustus 2013
Locatie: Brabant
Berichten: 194
Geslacht:
Ik heb ergens gelezen dat er onderzoeken zijn dat groene thee het DHT niveau juist zou verhogen en dat je beter zwarte thee kan drinken.
Jennaa is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 11:30.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.