Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 30 juli 2015, 12:42   #1
K1987
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 89
Geslacht:
Nog te vroeg om te beginnen met fina?

Ik heb een bloedtest laten doen bij de dokter om evt tekorten van vitamines uit te sluiten. Vitamine B12 (=198) en D3 (=60) zijn aan de lage kant maar wel 'binnen' de referentiewaarden. Ik heb naast haaruitval ook nog andere klachten, die lijken op een B12 tekort. Niet fit voelen, wazig gevoel in hoofd, vergeetachtig, maag/darmklachten enz. Daarom ga ik nog maar eens terug naar de dokter om te vragen of ik een proefbehandeling vitamine B12 kan krijgen ofzo.

Als ik dan na een jaar nog steeds evenveel haaruitval heb dan ga ik toch eens echt denken aan de volgende stap. Maar vanaf welk moment is het zinvol om aan de fina te beginnen? Mijn haar is heel dun en ik begin links een inhammetje te krijgen. Maar over het algemeen valt er nu nog niet veel aan te zien, maar ja ik weet niet hoe snel het zal gaan .. Foto's staan in mijn andere topic, al vind ik het er op foto's al snel beter uitzien dan het in het echt is.

Minoxidil durf ik niet zo goed, omdat het officieel toch wordt voorgeschreven tegen een hoge bloeddruk? Ik heb van nature al een lage bloeddruk.

Ik besef ook goed dat er vervelende bijwerkingen kunnen optreden met fina, maar misschien dat ik het toch ooit ga proberen.
K1987 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2015, 13:14   #2
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.442
Geslacht:
Geboortejaar 1987? Nou, dan ben je niet te vroeg. Mss eerst eens naar een (goede) dermatoloog toe?
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2015, 13:48   #3
TCC
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2015
Berichten: 130
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Limbo Bekijk bericht
Geboortejaar 1987? Nou, dan ben je niet te vroeg. Mss eerst eens naar een (goede) dermatoloog toe?
1995 en finasteride represent .
TCC is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2015, 13:50   #4
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K1987 Bekijk bericht
Ik heb een bloedtest laten doen bij de dokter om evt tekorten van vitamines uit te sluiten. Vitamine B12 (=198) en D3 (=60) zijn aan de lage kant maar wel 'binnen' de referentiewaarden. Ik heb naast haaruitval ook nog andere klachten, die lijken op een B12 tekort. Niet fit voelen, wazig gevoel in hoofd, vergeetachtig, maag/darmklachten enz. Daarom ga ik nog maar eens terug naar de dokter om te vragen of ik een proefbehandeling vitamine B12 kan krijgen ofzo.

Als ik dan na een jaar nog steeds evenveel haaruitval heb dan ga ik toch eens echt denken aan de volgende stap. Maar vanaf welk moment is het zinvol om aan de fina te beginnen? Mijn haar is heel dun en ik begin links een inhammetje te krijgen. Maar over het algemeen valt er nu nog niet veel aan te zien, maar ja ik weet niet hoe snel het zal gaan .. Foto's staan in mijn andere topic, al vind ik het er op foto's al snel beter uitzien dan het in het echt is.

Minoxidil durf ik niet zo goed, omdat het officieel toch wordt voorgeschreven tegen een hoge bloeddruk? Ik heb van nature al een lage bloeddruk.

Ik besef ook goed dat er vervelende bijwerkingen kunnen optreden met fina, maar misschien dat ik het toch ooit ga proberen.
Ik zou zeker met finasteride beginnen. Het grote voordeel is dat je dan alle symptomen die je nu al ervaart (niet fit, wazig in je hoofd, vergeetachtig) kunt toeschrijven aan finasteride (brainfogg) en mocht het niet over gaan als je stopt, dan is het Post Finasteride Syndroom

Maar even zonder gekkigheid, het is wel gevaarlijk om aan serieuze medicatie tegen haaruitval te beginnen wanneer je al problemen hebt met je gezondheid. Vooral als het lijkt op de bijwerkingen die sommigen rapporteren bij finasteridegebruik. Je kunt dan onmogelijk nog bijwerkingen onderkennen.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2015, 14:51   #5
kalekop28
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 december 2014
Berichten: 579
Geslacht:
Voor fina ben je zeker niet te jong!
kalekop28 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2015, 16:53   #6
K1987
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 89
Geslacht:
Ben van 1987 inderdaad.
Van vitamine B12 tekort kun je veel (vage) klachten hebben, zoek maar op. Allereerst wil ik me wat beter in m'n vel gaan voelen, geestelijk en lichamelijk. Ik ga eerst eens naar de dokter om het over die vitamine B12 te hebben. Het zou leuk zijn als mijn klachten dan minder worden bij behandeling. Misschien moet ik ook maar eens fitness/krachttraining gaan doen.

AnthonieH: Dus de klachten die ik al heb krijgen ook veel mensen bij het gebruik van fina? Ik ben ook nogal mager, krijg je dan ook eerder klachten of maakt dat niet uit? En speelt dat bij fina ook dat dat bloeddruk verlagend is?
K1987 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2015, 19:18   #7
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Finasteride zou geen direct effect op je bloeddruk mogen hebben. En een belangrijk deel van de bijwerkingen van finasteride werd bij de controlegroepen ook gevonden. Vaak komt een bijwerking helemaal niet door fina. Maar regelmatig ook wel. Je kunt het dus nooit zeker weten.

In jouw geval zou je kunnen kijken of het niet erger wordt ... maar wat als het beter wordt en een half jaar later heb je het weer ... heb je het dan echt 'weer' of zou het deze keer door de fina komen? En durf je dan te gokken dat het niet door de fina komt?
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 30 juli 2015, 19:53   #8
K1987
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 89
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Finasteride zou geen direct effect op je bloeddruk mogen hebben. En een belangrijk deel van de bijwerkingen van finasteride werd bij de controlegroepen ook gevonden. Vaak komt een bijwerking helemaal niet door fina. Maar regelmatig ook wel. Je kunt het dus nooit zeker weten.

In jouw geval zou je kunnen kijken of het niet erger wordt ... maar wat als het beter wordt en een half jaar later heb je het weer ... heb je het dan echt 'weer' of zou het deze keer door de fina komen? En durf je dan te gokken dat het niet door de fina komt?
Ja precies, dan weet je niet of het door de fina komt of niet. Ik zou dan misschien zeggen van wel maar zeker zou ik het niet weten.

Ik ga sowieso nog wel een jaar wachten en kijken hoe mijn haarstatus dan is, voordat ik aan de fina begin.

Tot nu toe lijkt de AGA nog langzaam te verlopen.
K1987 is offline   Met citaat reageren
Oud 31 juli 2015, 14:42   #9
Foggy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2015
Berichten: 151
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K1987 Bekijk bericht
Ja precies, dan weet je niet of het door de fina komt of niet. Ik zou dan misschien zeggen van wel maar zeker zou ik het niet weten.

Ik ga sowieso nog wel een jaar wachten en kijken hoe mijn haarstatus dan is, voordat ik aan de fina begin.

Tot nu toe lijkt de AGA nog langzaam te verlopen.
Maar even zonder gekkigheid, het is wel gevaarlijk om aan serieuze medicatie tegen haaruitval te beginnen wanneer je al problemen hebt met je gezondheid. Vooral als het lijkt op de bijwerkingen die sommigen rapporteren bij finasteridegebruik. Je kunt dan onmogelijk nog bijwerkingen onderkennen.

Verstandig advies. ik kan erover meepraten als het gaat om de andere kant van (langdurig) fina gebruik.

Zorg dat je weet waar je aan begint, dat je gezond bent en het liefst even je hormoonwaardes laat meten voor je start en dan bij gebruik van fina 1 keer per jaar blijven monitoren. Discrepanties in die waardes kunnen je leven behoorlijk op zijn kop zetten. En zo heb je ook een referentiekader als je negatieve bijwerkingen ervaart en kun je tijdig stoppen.

Succes!
__________________
2002 - 2011
Finasteride 1 mg
2012 - 2015
Proscar 5mg

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=34980

Things are getting pretty fogged up
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...hp?f=24&t=2577
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...c.php?f=13&t=7
Post-Finasteride Syndrome Foundation
http://www.pfsfoundation.org/

Laatst gewijzigd door Foggy; 31 juli 2015 om 14:44
Foggy is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2015, 13:53   #10
kalekop28
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 13 december 2014
Berichten: 579
Geslacht:
Laat je niet gek maken door alle verhalen op internet, ja, er zijn bijwerkingen bekent en ze staan in de bijsluiters van fina doosjes beschreven. Het is een goedgekeurd middel en het wordt wereldwijd gebruikt door mannen die kaalheid niet kunnen accepteren. Het is ook een can de weinige middelen die werken, naast het 10% bevorderingsresultaat van minox, allemaal wetenschappelijk bewezen en algemeen geaccepteerd.

Hou jezelf wel altijd in de gaten, als iets je niet bevalt, dan kan je er altijd nog mee stoppen. Sommige mensen zien spoken en geloven er ook in. Laat je niet wijs maken door hen en hierdoor onnodig kans op kaal worden oplopen. Kaal zijn is geen pretje, het kan je zelfvertrouwen behoorlijk aantasten. ;-) suc6!

Give it a try!
kalekop28 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 augustus 2015, 11:59   #11
Foggy
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juni 2015
Berichten: 151
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K1987 Bekijk bericht
Ik heb een bloedtest laten doen bij de dokter om evt tekorten van vitamines uit te sluiten. Vitamine B12 (=198) en D3 (=60) zijn aan de lage kant maar wel 'binnen' de referentiewaarden. Ik heb naast haaruitval ook nog andere klachten, die lijken op een B12 tekort. Niet fit voelen, wazig gevoel in hoofd, vergeetachtig, maag/darmklachten enz. Daarom ga ik nog maar eens terug naar de dokter om te vragen of ik een proefbehandeling vitamine B12 kan krijgen ofzo.

Als ik dan na een jaar nog steeds evenveel haaruitval heb dan ga ik toch eens echt denken aan de volgende stap. Maar vanaf welk moment is het zinvol om aan de fina te beginnen? Mijn haar is heel dun en ik begin links een inhammetje te krijgen. Maar over het algemeen valt er nu nog niet veel aan te zien, maar ja ik weet niet hoe snel het zal gaan .. Foto's staan in mijn andere topic, al vind ik het er op foto's al snel beter uitzien dan het in het echt is.

Minoxidil durf ik niet zo goed, omdat het officieel toch wordt voorgeschreven tegen een hoge bloeddruk? Ik heb van nature al een lage bloeddruk.

Ik besef ook goed dat er vervelende bijwerkingen kunnen optreden met fina, maar misschien dat ik het toch ooit ga proberen.
Als je je zo voelt zou ik ook een vitamine D supplement vragen bijv. divisun 800ie. D3 en B12 worden weggezet als "vitamines" maar vergis je niet, bij tekort of lage waardes kun je er heel ziek van voelen/worden. En met jouw klachten zou ik daar toch wat meer aandacht aan besteden met je huisarts.
__________________
2002 - 2011
Finasteride 1 mg
2012 - 2015
Proscar 5mg

http://www.haarweb.nl/forum/showthread.php?t=34980

Things are getting pretty fogged up
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...hp?f=24&t=2577
http://www.propeciahelp.com/forum/vi...c.php?f=13&t=7
Post-Finasteride Syndrome Foundation
http://www.pfsfoundation.org/
Foggy is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2015, 00:10   #12
K1987
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 89
Geslacht:
Ja ik kan het dan ook over die vitamine D hebben inderdaad, want die is ook aan de lage kant. Zijn wel 2 belangrijke vitamines inderdaad, die B12 en D3.
We hebben sinds kort een nieuwe huisarts, misschien luistert hij wel naar mijn klachten in plaats van alleen maar naar de waardes te kijken. Die vorige dokter had ik al niet zo'n vertrouwen in eerlijk gezegd.
K1987 is offline   Met citaat reageren
Oud 16 maart 2017, 23:01   #13
K1987
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 maart 2010
Berichten: 89
Geslacht:
Inmiddels ben ik al zo'n 3 maanden aan de fina.
Weet niet wanneer de meeste mensen een shedding krijgen? Maar ik ervaar nog geen extra uitval dan ik eerst al had. De eerste 2 maanden was mijn haaruitval juist een stuk minder dan daarvoor (was waarschijnlijk toeval aangezien fina niet zo snel kan werken), nu de laatste maand weer iets toegenomen maar niet meer dan ik gewend was. Ik merk ook nog helemaal niks van dikkere haren, maar daarvoor is het vast nog wat te vroeg. Nog steeds van dat dunne slappe haar helaas.

Ik heb altijd al een gevoelige maag/darmen gehad, maar sinds ik aan de fina zit heb ik er nog wat meer last van. Vaak een opgeblazen gevoel en 's ochtends als ik wakker wordt een wat akelig gevoel in mijn buik, wat na het ontbijt weer minder wordt gelukkig. Ik zeg zeker niet dat fina de oorzaak is, want die klachten had ik al eerder. Maar ik begin wel te geloven dat fina er wel wat invloed op heeft.

Mijn libido schommelt nogal, ik heb slechte en goede periodes. Vooral de eerste maand merkte ik dat mijn hormoonhuishouding flink van slag was, maar voor mijn gevoel is dat nu wat aan het stabiliseren.

Ik probeer er niet te veel bij stil te staan wat bijwerkingen betreft, maar ik ben wel op m'n hoede zeg maar.

Ik merk trouwens ook dat mijn baardgroei wat minder snel gaat en het lijkt alsof de baardgroei op mijn rechterwang wat minder is geworden.

Tot zover mijn update
K1987 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.