Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 16 juni 2010, 14:38   #1
ThinkVision
HaarWeb lid
 
ThinkVision's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2007
Berichten: 94
Finasteride - 2x per week!

Deze keer geen pleidooi van mijn kant om het helse medicijn finasteride niet in te nemen, maar een woord van advies. Al is finasteride namelijk nog zo risicovol, men blijft het namelijk toch wel nemen. Als je finasteride dan toch wil gebruiken, kun je het beste zo min mogelijk nemen. Finasteride hoeft namelijk niet dagelijks genomen te worden.

Vaak wordt de halfwaardetijd genomen als indicatie hoe lang finasteride zijn werk doet. Het gaat er bij finasteride echter niet om hoeveel ervan in je bloed zit, maar het gaat om het mechanisme dat finasteride in werking zet. Finasteride is een tight binding inhibitor (Copeland 2005: 208). Wat houdt dat in? Zodra er een dosis finasteride is genomen, houdt de 5a-reductase inhibitie meer dan 7 dagen stand. Zie deze grafiek.



Feitelijk gezien is het prima om 2x per week een kwart proscar te nemen. Na 3 en zelfs 4 dagen is het plasma niveau van DHT in je bloed slechts marginaal weer toegenomen. Als je namelijk net 1.25 mg hebt genomen is er 33 DHT ng/dl, vier dagen later is het pas 38/39 ng/dl. Elke dag finasteride is dus helemaal nergens voor nodig!

Bronnen
Copeland (2005) Evaluation of enzyme inhibitors in drug discovery: a guide for medicinal chemists and pharmacologists
Borchardt (1998) Integration of pharmaceutical discovery and development: case histories

Laatst gewijzigd door ThinkVision; 16 juni 2010 om 14:59
ThinkVision is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2010, 20:11   #2
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.436
Geslacht:
Ben eens benieuwd wat Anthonie hiervan vindt. Ik vind het geen slecht idee. Ik sla sowieso soms een dag over, maar niet elke 2 dagen!
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2010, 21:21   #3
moksel
HaarWeb lid
 
moksel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2009
Berichten: 255
Zelf neem ik ook maar heel weinig, ben best wel geschrokken van de berichten wat finasteride met het zenuwstelsel doet. Ben het mechanisme even vergeten maar bij sommigen kan het resulteren in langdurige/permanente beschadeging van zenuwen en dus ook de hersenen. Dit wordt door sommigen gevoelt als brainfog...
moksel is offline   Met citaat reageren
Oud 16 juni 2010, 23:42   #4
Boris
HaarWeb lid
 
Boris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Disney World
Berichten: 617
Ik neem al een jaar of 2 bewust 5 x per week fina. Ik neem soms ook minder dan 1 mg.
__________________
My regimen:
  • Sinds 2011 weer 2 x per week keta 2% shampoo. met breaks van soms een maand of 2,3.
  • Sinds 2012 steeds een aantal maanden Inneov van Vichy

In the past:
  • La Biosthetique haarampullen (soort Aminexil)
  • jan 2003 - mei 2011 Proscar 0,8 tot 1,25 mg 6 x p/w
  • nov. 2004 - 2008 af en toe rooscure of keta 2%
  • Saw Palmetto 1 a 2 x per dag
  • 12/2001, 04/2002, 02/2004, 2010 aminexil kuur
Boris is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2010, 01:19   #5
PLS
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 21 januari 2009
Berichten: 58
zelf kan ik alleen maar beaamen om zo min mogelijk fina te gebruiken
PLS is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2010, 18:31   #6
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Limbo Bekijk bericht
Ben eens benieuwd wat Anthonie hiervan vindt. Ik vind het geen slecht idee. Ik sla sowieso soms een dag over, maar niet elke 2 dagen!
Ik vind dit heel interessant. Ik wil er wel eens rustig over nadenken. Het grafiekje sla ik wel even op. Ik ben ook wel benieuwd hoe het zich verhoudt tot het DHT niveau bij dagelijks gebruik. Ik neem aan dat dat toch nog iets lager uitvalt dan bij 2 enkele doses per week.

Maar nu even vakantie hoor, ik zit de komende drie weken nog in Spanje.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2010, 23:55   #7
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ThinkVision Bekijk bericht
Deze keer geen pleidooi van mijn kant om het helse medicijn finasteride niet in te nemen, maar een woord van advies. Al is finasteride namelijk nog zo risicovol, men blijft het namelijk toch wel
Toon eens met studies aan dat finasteride zo risicovol is. Of was het eerder als, zou, het risicovol zijn.

Wil je fina nemen ja of neen?
Zo ja neem ze zoals aangegeven indien bijwerkingen verminderen of stoppen.
Indien neen... neem je ze gewoon niet

Voor mensen die bijwerkingen hebben kan dit wel een goeie oplossing zijn ipv de "zwaardere" duta te gebruiken, effecten op lange termijn, dht 1 verminderen die eigenlijk niet nodig is, lever...
Misschien zul je wel wat meer pieken in je DHT hebben?
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2010, 14:15   #8
gwennie
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 26 september 2009
Berichten: 82
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrosjnivosj Bekijk bericht
Toon eens met studies aan dat finasteride zo risicovol is. Of was het eerder als, zou, het risicovol zijn.

Wil je fina nemen ja of neen?
Zo ja neem ze zoals aangegeven indien bijwerkingen verminderen of stoppen.
Indien neen... neem je ze gewoon niet
beetje irri inderdaad zo'n figuur dat alleen maar loopt te verkondigen hoe slecht fina/duta voor je is. En het omschrijft als hels en wat niet meer. Ik denk dat iedereen wel voor zich zelf uit kan maken wat hij/zij in zijn lichaam stopt.
gwennie is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2010, 14:30   #9
Ambo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 6 mei 2008
Berichten: 11.750
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gwennie Bekijk bericht
beetje irri inderdaad zo'n figuur dat alleen maar loopt te verkondigen hoe slecht fina/duta voor je is. En het omschrijft als hels en wat niet meer. Ik denk dat iedereen wel voor zich zelf uit kan maken wat hij/zij in zijn lichaam stopt.
Ach, het kan geen kwaad om iemand op de risico's van finasteride te wijzen.

Vervolgens is het natuurlijk je eigen besluit of je het wel of niet gaat slikken.
Ambo is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2010, 16:22   #10
cop
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 24 april 2004
Berichten: 182
ik slik momenteel duta om de andere dag...had vroeger nogal last van gyno...nu lijk ik het beter te kunnen controleren...qua haargroei is het nog wat te vroeg om hierover iets te zeggen..pas 2 maanden bezig
cop is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2010, 16:48   #11
bass885
HaarWeb lid
 
bass885's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 201
@ Gwennie, wat een onzin. Hoe groot de risico's van finasteride zijn staat niet onomstotelijk vast. Er zijn genoeg onderzoeken die wijzen op de gevaren van finasteride. Natuurlijk zijn er ook onderzoeken waarbij het risico een stuk minder groot uitvalt. De waarde van zo'n discussie is juist dat je van beide invalshoeken kennis kunt nemen en zo je eigen mening kunt vormen. Als je niet gewezen wilt worden op het feit dat er eventueel negatieve effecten aan het nemen van het medicijn verbonden zijn moet je je er simpelweg niet in verdiepen.
bass885 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2010, 22:42   #12
Strider
HaarWeb lid
 
Strider's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2006
Berichten: 1.773
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bass885 Bekijk bericht
@ Gwennie, wat een onzin. Hoe groot de risico's van finasteride zijn staat niet onomstotelijk vast. Er zijn genoeg onderzoeken die wijzen op de gevaren van finasteride. Natuurlijk zijn er ook onderzoeken waarbij het risico een stuk minder groot uitvalt. De waarde van zo'n discussie is juist dat je van beide invalshoeken kennis kunt nemen en zo je eigen mening kunt vormen. Als je niet gewezen wilt worden op het feit dat er eventueel negatieve effecten aan het nemen van het medicijn verbonden zijn moet je je er simpelweg niet in verdiepen.
Ik ben heel benieuwt naar de onderzoeken over de gevaren van finasteride, want ik ben er nog geen tegengekomen.
__________________
Regimen
-0.6mg finasteride (12-2006)
-HW-topicals (04-2007) 2x per dag
Strider is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2010, 15:02   #13
vrosjnivosj
HaarWeb lid
 
vrosjnivosj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2005
Berichten: 1.502
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cop Bekijk bericht
ik slik momenteel duta om de andere dag...had vroeger nogal last van gyno...nu lijk ik het beter te kunnen controleren...qua haargroei is het nog wat te vroeg om hierover iets te zeggen..pas 2 maanden bezig
Volg het dan maar goed op
__________________

vrosjnivosj is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2010, 18:19   #14
Limbo
Loser
 
Limbo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Locatie: Limburg
Berichten: 53.436
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Ik vind dit heel interessant. Ik wil er wel eens rustig over nadenken. Het grafiekje sla ik wel even op. Ik ben ook wel benieuwd hoe het zich verhoudt tot het DHT niveau bij dagelijks gebruik. Ik neem aan dat dat toch nog iets lager uitvalt dan bij 2 enkele doses per week.

Maar nu even vakantie hoor, ik zit de komende drie weken nog in Spanje.
Veel plezier in Spanje. Wij hebben ook mooi weer!

Zoals gezegd, ben benieuwd naar je mening!!
__________________

ultimo 2005 FUT bij TH (1060 grafts)
ultimo 2022 FUE bij Esteworld (2900 grafts)

vanaf 1-3-2006 aan de fina maar eind 2016 gestopt

WK-Poulkampioen 2018
Limbo is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2010, 19:06   #15
muizje
HaarWeb lid
 
muizje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2006
Berichten: 121
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moksel Bekijk bericht
Zelf neem ik ook maar heel weinig, ben best wel geschrokken van de berichten wat finasteride met het zenuwstelsel doet. Ben het mechanisme even vergeten maar bij sommigen kan het resulteren in langdurige/permanente beschadeging van zenuwen en dus ook de hersenen. Dit wordt door sommigen gevoelt als brainfog...
Heb je misschien ergens een link van waar dat staat? Want vindt dit ook best eng.
__________________
Regime:
1,25 finasteride (Ratiopharm) elke dag
Rooscure 1x in de week
muizje is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
Finasteride week gestopt + inflammation Therion Medicijnen/haargroeimiddelen 5 13 mei 2010 16:13
Haarwoordenboekje Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 27 25 september 2004 23:46
1-2 mg finasteride per week voldoende??? Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 5 6 mei 2004 08:17


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:53.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.