Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Bekijk resultaten enquête: Jouw resultaat met finasteride?
A) Stabilisatie van kaalwordingsproces en hergroei van haren 111 30,25%
B) Alleen stabilisatie van kaalwordingsproces, geen hergroei 155 42,23%
C) Kaalheid zet door na langer dan 1 jaar gebruik 101 27,52%
Aantal stemmers: 367. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Waardering: Waardering discussie: 7 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergave
Oud 13 november 2013, 14:20   #1231
bass885
HaarWeb lid
 
bass885's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 201
@hairpilot

Het is eenvoudiger dan jij het doet voorkomen. Finasteride remt de omzetting van testosteron in DHT maar stopt deze omzetting niet.

De aanval op gezond haar gaat gewoon door, maar waar het 'leger' eerst uit 100 man bestond bestaat het door het gebruik van finasteride nog maar uit 20 man. Ook een leger van 20 man gaat de strijd tegen gezond haar uiteindelijk winnen maar heeft hier gewoon een veel langere tijd voor nodig. Het leger blijft door finasteride gewoon uit 20 man bestaan en vermeerdert zich na jaren gebruikt niet opeens tot 40 man. De werking vermindert niet maar er blijft dus wel altijd een geringe hoeveelheid DHT aanwezig die schade aan kan brengen.

Halvering van de dosis finasteride zal het leger wel reduceren maar nu naar 60 man ipv 20 man. Het proces van kaalworden wordt dus wel vertraagd maar in mindere mate.
__________________
- Nanominoxidil ( april 2010 t/m april 2011)
- Microminoxidil ( april 2011 tot juni 2011) Beiden bevatten Ketoconazol en vitamine B12
- Finasteride ( 1 juni 2011 tot heden)
bass885 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2013, 17:33   #1232
Ferry
HaarWeb lid
 
Ferry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 290
Goed verhaal, alleen het eind klopt niet. Een halve dosis zal het 'leger' eerder naar 22 laten oplopen. De verminderde DHT-verlaging van 0,5mg is namelijk gering t.o.v 1mg, minder dan 5%.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bass885 Bekijk bericht
@hairpilot

Het is eenvoudiger dan jij het doet voorkomen. Finasteride remt de omzetting van testosteron in DHT maar stopt deze omzetting niet.

De aanval op gezond haar gaat gewoon door, maar waar het 'leger' eerst uit 100 man bestond bestaat het door het gebruik van finasteride nog maar uit 20 man. Ook een leger van 20 man gaat de strijd tegen gezond haar uiteindelijk winnen maar heeft hier gewoon een veel langere tijd voor nodig. Het leger blijft door finasteride gewoon uit 20 man bestaan en vermeerdert zich na jaren gebruikt niet opeens tot 40 man. De werking vermindert niet maar er blijft dus wel altijd een geringe hoeveelheid DHT aanwezig die schade aan kan brengen.

Halvering van de dosis finasteride zal het leger wel reduceren maar nu naar 60 man ipv 20 man. Het proces van kaalworden wordt dus wel vertraagd maar in mindere mate.
__________________
Leeftijd 36

X- sinds 24/06/2013 Finasteride (0,6mg)
- sinds 24/01/2014 Finasteride (1,25 mg)
Ferry is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2013, 17:40   #1233
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
@bass885: Ben je dat zeker? Dat het lichaam de productie van 5-alfa-reductase niet kan laten toenemen wanneer deze langdurig geblokkeerd wordt door finasteride?

@Ferry: Als 0.5 mg maar een klein beetje minder DHT blokkeert, is de kans op bijwerkingen toch ook maar een klein beetje kleiner? Finasteride zelf veroorzaakt volgens mij geen bijwerkingen, het is de verminderde DHT is het lichaam die voor bijwerkingen kan zorgen.
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2013, 18:30   #1234
bass885
HaarWeb lid
 
bass885's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 201
@Ferry Dit was slechts bij wijze van voorbeeld. Hoeveel minder DHT er daadwerkelijk geblokkeerd wordt bij een halve dosis zou ik niet weten.

@Hairpilot: er is volgens een mij een vrij brede wetenschappelijke consensus dat dit niet het geval is. Ik ben geen wetenschapper dus zeker weten doe ik het niet maar ik heb nog nooit een onderzoek gelezen waarin jouw aanname wordt gestaafd.
__________________
- Nanominoxidil ( april 2010 t/m april 2011)
- Microminoxidil ( april 2011 tot juni 2011) Beiden bevatten Ketoconazol en vitamine B12
- Finasteride ( 1 juni 2011 tot heden)
bass885 is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2013, 20:33   #1235
Ferry
HaarWeb lid
 
Ferry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 maart 2013
Berichten: 290
@hairpilot: in theorie wel, het is zelfs zo dat 5mg het DHT met 69,5% remt, terwijl 1mg het DHT met 68% remt. 0,5 mg remt het DHT met 65%. Het DHT-verlagingsverschil tussen 1mg en 5mg is dus nog kleiner dan het verschil tussen 0,5mg en 1mg. Toch zou ik niet graag 5mg slikken, ondanks het kleine verlagingsverschil. DHT komt voor in het bloed, de lever, de hersenen en de huid. Misschien dat de waarden zich daar anders manifesteren? Of misschien dat het inderdaad kwa bijwerkingen geen verschil mag uitmaken. Ik zou dit ook graag willen weten.
__________________
Leeftijd 36

X- sinds 24/06/2013 Finasteride (0,6mg)
- sinds 24/01/2014 Finasteride (1,25 mg)
Ferry is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2013, 21:15   #1236
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferry Bekijk bericht
@hairpilot: in theorie wel, het is zelfs zo dat 5mg het DHT met 69,5% remt, terwijl 1mg het DHT met 68% remt. 0,5 mg remt het DHT met 65%. Het DHT-verlagingsverschil tussen 1mg en 5mg is dus nog kleiner dan het verschil tussen 0,5mg en 1mg. Toch zou ik niet graag 5mg slikken, ondanks het kleine verlagingsverschil. DHT komt voor in het bloed, de lever, de hersenen en de huid. Misschien dat de waarden zich daar anders manifesteren? Of misschien dat het inderdaad kwa bijwerkingen geen verschil mag uitmaken. Ik zou dit ook graag willen weten.
Natuurlijk maakt het qua bijwerkingen wel verschil. Uitgaande van jouw getallen, of je nu toe moet met 32% DHT (1 mg) of 35% DHT (0,5 mg). Het lijkt weinig, maar als je uit gaat van een lineair verband, dan is de kans op bijwerkingen toch 10% (3/32e) kleiner.

Ik denk ook dat je terecht vooral de lever noemt om toch maar geen 5 mg te slikken. Zoals alle medicatie is finasteride toch een soort gif dat in je lever moet worden afgebroken. Het zal geen zware belasting zijn, maar een belasting niettemin. En bij 5 mg is die belasting 5x zo groot als voor 1 mg. Terwijl het nut 1,02x zo groot is.

Zelf hou ik het gewoon bij 1 mg per dag, maar ik vind het helemaal niet raar als mensen met net wat meer vrees voor bijwerkingen toch op de halve dosis gaan zitten.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2013, 14:12   #1237
cees
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 9 mei 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 958
Tja is het wel zo dat kaalwording proces gewoon doorgaat. is dat zeker en onderzocht?

Mocht dit zo zijn, dan is het van belang er zo vroeg mogelijk bij te zijn, dat je dan waarschijnlijk de rest van je leven met haar rond loopt.
__________________
- finasteride 1,25 mg (met extra bestanddelen als biotine, vit A)
- MSM
- Silicea
- Saw Palmetto
- P-5-P (om de dag)
- Aminexil (elk half jaar een kuur)
- Verder veel groene- en brandnetel thee
cees is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2013, 19:00   #1238
Elser
HaarWeb lid
 
Elser's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2011
Berichten: 3.972
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cees Bekijk bericht
Tja is het wel zo dat kaalwording proces gewoon doorgaat. is dat zeker en onderzocht?

Mocht dit zo zijn, dan is het van belang er zo vroeg mogelijk bij te zijn, dat je dan waarschijnlijk de rest van je leven met haar rond loopt.
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt maar wat ik me ook altijd afvraag is in hoeverre fina/minox zorgt voor herstel. Vaak lees ik hier dat iemand in eerste instantie meer haar krijgt door die middelen. Komt dat dan doordat 'slapende haazakjes' weer geactiveerd worden of zo?

Hoe eerder je begint met minder haar te verliezen hoe meer je aan het eind overhoudt natuurlijk. Maar ja die sommetjes heb ik ook al nooit begrepen.
Elser is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2013, 20:46   #1239
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elser Bekijk bericht
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt maar wat ik me ook altijd afvraag is in hoeverre fina/minox zorgt voor herstel. Vaak lees ik hier dat iemand in eerste instantie meer haar krijgt door die middelen. Komt dat dan doordat 'slapende haazakjes' weer geactiveerd worden of zo?

Hoe eerder je begint met minder haar te verliezen hoe meer je aan het eind overhoudt natuurlijk. Maar ja die sommetjes heb ik ook al nooit begrepen.
Dat 'extra haar' in het begin zijn geen nieuwe haren of slapende haarzakjes die zijn gereactiveerd. Door finasteride verlengt de groeifase. Er komen dus meer haren in de actieve fase. Dat zijn toch enkele procenten.

Waar vaak wel van uit wordt gegaan, is dat minoxidil wel 'slapende' haren kan wekken. Daarom werken minoxidil en finasteride samen beter dan ieder apart.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2013, 21:17   #1240
Memeber
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 2 maart 2011
Berichten: 716
Als je finasteride wilt gaan gebruiken en nu al gaat piekeren over een eventuele achteruitgang of vermindering van de werking kun je net zo goed helemaal niet aan de finasteride gaan. Ik ben persoonlijk helemaal gestopt met finasteride en gebruik nog enkel minoxidil. Ik zie wel wat het mij brengt.

Wil je finasteride gebruiken en je hebt er goed over nagedacht doe het dan ook! Ga er niet bij zitten piekeren over de mogelijke gevolgen op langer termijn. Als je alleen al aan achteruitgang denkt zul je deze ook zien. Even heel kort door de bocht.. zo werkt het menselijke brein nou eenmaal.

Positieve situaties zullen voorbij vliegen terwijl negatieve of slechte omstandigheden je langer wakker zullen houden om het maar even zo te zeggen. Doe jezelf een plezier en geniet van het leven.

Ik ben veel minder actief op haarweb tegenwoordig alleen al om het feit dat ik mij niet meer (ZOVEEL) zorgen maak over de achteruitgang van mijn haardos.. het is maar aanzien hoe het afloopt en ondertussen kun je het proces vertragen door middelen te gebruiken waarvan JIJ persoonlijk een goed gevoel bij hebt of in ieder geval weet dat het werkt. Zelfs een placebo effect (oftewel letterlijk een "goed gevoel" kan je al een ander beeld geven op het hele proces.

Ik ben op dit moment zo ziek en zwak dat ik bijna niet meer kan werken vanwege mijn lichaamsconditie maar dat betekent niet dat ik de hoop opgeef om iets beter te worden of er goed mee leren om te gaan. Ondertussen doe ik nog steeds aardig wat dingen die ik leuk vind. Het is gewoon een kwestie van kijken wat de dag brengt. Nu is mijn situatie een apart geval om mijn punt duidelijk te maken dus zal er verder ook niet tot in de detail ingaan. Moge het duidelijk zijn dat ik niet op zoek ben naar medelijden of wat dan ook. -

(Mijn reactie is niet bedoeld op de goed bedoelde wetenschappelijke onderzoeken en discussies). Enkel voor degene die zo erg twijfelen over het gebruik van finasteride en manier van omgaan met het AGA proces.

Laatst gewijzigd door Memeber; 14 november 2013 om 21:25
Memeber is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2013, 21:31   #1241
Hairpilot
HaarWeb lid
 
Hairpilot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: België
Berichten: 929
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnthonieH Bekijk bericht
Dat 'extra haar' in het begin zijn geen nieuwe haren of slapende haarzakjes die zijn gereactiveerd. Door finasteride verlengt de groeifase. Er komen dus meer haren in de actieve fase. Dat zijn toch enkele procenten.

Waar vaak wel van uit wordt gegaan, is dat minoxidil wel 'slapende' haren kan wekken. Daarom werken minoxidil en finasteride samen beter dan ieder apart.
Maar hoe komt het dan dat finasteride in sommige gevallen voor hergroei zorgt op plaatsen waar er geen haar meer groeide (volledig kale zones, ook geen verkorte groeifases) ?

@Memeber: Wijze woorden en ik laat het ook zeker zijn gangetje gaan hoor, blijf gewoon geboeid door het onderwerp. Ik wens je veel beterschap toe!
__________________
01/09/2012 Minoxidil 5% 1ml topical PM
01/11/2013 Finasteride 1mg PM

01/05/2015 Nizoral 1x week

Aanvullend: Centrum multivitamine, vitamine D, omega 3, BioSil
Mijn situatie
Hairpilot is offline   Met citaat reageren
Oud 20 november 2013, 15:20   #1242
minten
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 20 november 2013
Berichten: 390
na twee-en-een half jaar van meelezen op haarweb leek het me wel zo netjes ook mijn finasteride ervaringen te delen.

nadat ik in de zomer van 2011 (ik was toen 30) merkte dat mijn haar op de kruin wat dunner werd, raakte ik al vrij snel in paniek. ik heb nooit echt heel erg op mijn haar gelet en van de een op andere dag veranderde dit totaal, door twee hele onschuldige opmerkingen van mijn omgeving vlak achter elkaar. ik raakte volledig geobsedeerd en ook gewoon best depri door die ene niet kale maar minder behaarde plek. met mijn inhammen is en was eigenlijk nooit iets aan de hand, dus ik zag mezelf al met een soort monnik-coupe door het leven moeten gaan.

ik probeerde eerst ketonazol-shampoo maar dit zette geen zoden aan de dijk. toen met lood in mijn schoenen naar mijn huisarts (ik ben bij uitstek iemand die nooit gedacht dat ooit te zullen doen, net zoals zovelen hier. ik kende mijn huisarts nauwelijks uberhaupt). zij was (natuurlijk) heel begrijpend, kwam met minoxidil aanzetten, maar gaf aan liever geen fina voor te schrijven. dermatoloog is uberhaupt nooit ter sprake geweest.

jaartje minoxidil gebruikt, en nog ging het achteruit (misschien minder hard dan het anders was gegaan, maar dat weet je nooit). de talloze rampverhalen over finasteride op dit forum gelezen, maar voor mezelf toch besloten dat het alternatief, niks doen aan je haarverlies terwijl je weet dat er een middel is, mij psychisch zo ontzettend kut deed voelen dat ik toch iets moest doen.

weer met de huisarts gesproken die verrassend makkelijk overstag ging en me toch fina voorschreef. sindsdien slik ik fina op recept, via een apotheek, dus een duur geintje, maar ik heb het er voor over.

ik gebruik nu een jaar fina en kan zeggen dat de bijwerkingen voor mij nul komma nul zijn, op alle vlakken. libido, plassen, gemoedstoestand. ik ben niet iemand die uitgebreid mijn zaad gaat bestuderen op vloeibaarheid ofzoiets, maar voor zover ik weet, is alles hetzelfde. datzelfde geldt eigenlijk ook voor mijn haarstatus. er lijkt niet echt iets te hergroeien, er zit nog steeds eenzelfde soort plek rond mijn kruin, ik verlies nog steeds bakken met haar (voor mijn gevoel in ieder geval), maar zelfs met mijn meest negatieve blik zie ik dit afgelopen jaar geen achteruitgang meer. alles blijft gewoon precies hetzelfde.

de aller allergrootste vooruitgang? rust in mijn hoofd. ik zit niet meer dagelijks te obsederen, want ik weet dat het (voorlopig) goed zit. ik zit een stuk lekkerder in mijn vel, neem gewoon elke dag dat ene lullige pilletje voor het slapen gaan (altijd, dus niet ene dag wel, andere dag niet), en ik denk er niet meer aan. ik kijk nog wel eens vluchtig, dat gaat er denk ik nooit meer uit, maar niet meer uren achter elkaar met zo'n paniekerig gevoel wat velen zullen herkennen.

voor mij is fina absoluut goud waard geweest, voor mijn haar maar vooral voor mijn geest. misschien is dat over 3 maanden heel anders, maar dan nog heeft het me in ieder geval dit jaar van rust gegeven (en ik hoop stiekem nog heel veel langer).

iedereen moet uiteindelijk voor zichzelf weten wat hij doet, wat voor type persoon hij is en een eigen afweging maken. er zijn natuurlijk risico's. ik denk wel dat als je dit forum leest en de vele rampverhalen ook, je misschien een verkeerd beeld krijgt, omdat ik ook denk dat de meeste mensen die heel tevreden zijn over fina hier nooit zullen posten (want waarom? alles gaat immers goed). daarom toch even deze post om wat tegengewicht te geven.

Laatst gewijzigd door minten; 20 november 2013 om 15:24
minten is offline   Met citaat reageren
Oud 22 december 2013, 12:42   #1243
Fossil
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 1 februari 2011
Berichten: 25
Geslacht:
Weet iemand of je fina (5mg dat ik dan weer opdeel in 0,5-1 mg) dat al een half jaar of een jaar over datum is, nog kunt nemen? Is dit minder krachtig of ontstaat er juist een gevaarlijke chemistry?

Groet,

Fossil
__________________
Finasteride (2003 -2011 1 mg 6 x p/w) en sinds 2020 (0,5 mg 6 x p/w)
Biotine 2010-2012
Solgar Hair & Nails: 2018-mei 2020 5 x p/w 2 pillen. Nu nog maar 2 x p/w 1 pil. Geen effect
Neofollics shampoo en conditioner (sinds 2019 6 x p/w)
Weleda haarlotion 1x p/d
Fossil is offline   Met citaat reageren
Oud 23 maart 2015, 18:20   #1244
Raven1987
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 17 juli 2010
Berichten: 9
Hmm, lang geleden dat ik hier in dit topic (en op het forum) een bericht geplaatst heb...

Ben na een paar jaar maar gestopt met finasteride, dat spul en minoxidil remden de haaruitval niet af. Inmiddels zit er zo weinig haar van (en op) mijn kruin tot mijn voorhoofd dat je de resterende haren zonder veel moeite kan gaan zitten tellen.

Jammer dat daar helemaal niets aan valt te doen zonder de lotto te winnen, anders had ik allang haar-implantaten geprobeerd
Raven1987 is offline   Met citaat reageren
Oud 24 maart 2015, 23:49   #1245
M. Hayden
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 30 maart 2012
Locatie: Woumen, België
Berichten: 1.068
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven1987 Bekijk bericht
Hmm, lang geleden dat ik hier in dit topic (en op het forum) een bericht geplaatst heb...

Ben na een paar jaar maar gestopt met finasteride, dat spul en minoxidil remden de haaruitval niet af. Inmiddels zit er zo weinig haar van (en op) mijn kruin tot mijn voorhoofd dat je de resterende haren zonder veel moeite kan gaan zitten tellen.

Jammer dat daar helemaal niets aan valt te doen zonder de lotto te winnen, anders had ik allang haar-implantaten geprobeerd
Zo duur zijn implantaten ook niet meer.
Vroeger zat je over de 10k en nu ben je er vanaf met 2500euro voor maximum grafts.
Hetgeen je al gespendeerd hebt aan producten is waarschijnlijk al in de buurt van dit bedrag
__________________
Sinds 8/10/2014:
2 x per dag Minoxidil 2%=>gestopt wegens hevige bijwerkingen
Elke dag Revita shampoo
Multi vitamine
Zink tabletten
False Daisy 2 tabs daags=>gestart op 2-02-2015=>gestopt
MSM 2 tabs daags=>gestart op 16-03-2015
Saw Palmetto=>gestart op 16-03-2015=>gestopt
Curegen=>gestart op 01-06-2015=>gestopt
09-09-2014 fue 2820 grafts bij Esteworld
5 x 2u fitness per week
Revita Core conditioner=>gestart op 20-11-2015=>gestopt
Essengen 6 plus=> gestart op 10-06-21
M. Hayden is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] Effect op de lange termijn Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 111 15 juni 2011 08:01
Haarwoordenboekje Tiuri Medicijnen/haargroeimiddelen 27 25 september 2004 23:46


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 15:37.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.