Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Alopecia Androgenetica > Medicijnen/haargroeimiddelen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 13 november 2006, 13:00   #1
MisterMojo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Berichten: 7
[finasteride] [dutasteride] Vergoed door de verzekering?

Hey,

Ik ben 19 en ik ben al een jaar aan de 5% minoxidil en aan de rooscure (ketoconazol), maar sinds 2 maanden valt mijn haar weer heel erg snel en veel uit.
Nou wil ik dus graag snel aan de dutasteride, omdat ik graag hergoei wil. Als ik last heb van de bijwerkingen stap ik wel over naar finasteride. En als de hairmax lasercomb eindelijk een keer fda gekeurd wordt ga ik daar ook mee beginnen.
Hoe overtuig ik mijn huisarts om mij avodart (dutasteride) voor te schrijven? Wat is het slimste, doen alsof ik last heb van mijn prostaat? Of toch beter eerlijk zijn?
Heeft iemand links naar experimenten over dutasteride als beter middel tegen haaruitval dan finasteride oid.? En ik heb een keer op het forum gelezen dat het ministerie van volksgezondheid avodart in het verzekeringpakket heeft opgenomen, omdat de bijwerkingen net zo gering zijn als bij proscar, waar stond dat, heeft iemand een link naar een nieuwsbericht daarvan? Heeft iemand nog tips om mijn huisarts te overtuigen? Of nog andere documenten die ik mee kan nemen om hem te overtuigen?
Misschien is het handig om te zeggen dat ik toch wel aan de duta ga of duta van de apotheek of duta via internet (wat misschien onveilig is).
Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt,

MisterMojo
MisterMojo is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2006, 14:21   #2
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Zie ook mijn antwoord op ditzelfde bericht (met een slotje) in de verkeerde rubriek.

Ik moet overigens zeggen dat ik er principieel op tegen ben als ziektekostenverzekeringen medicatie voor erfelijke mannelijke kaalheid zondermeer vergoeden. Het is geen ziekte.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2006, 17:21   #3
Els Bergers
Ask me
 
Geregistreerd: 2 april 2004
Locatie: Vlaardingen/ Woerden
Berichten: 145
Hallo,

De ziektekosten-verzekeraars vergoeden niet de producten,( haargroeimiddelen , pruiken,haarstukken enz.) omdat deze mensen een mannelijke kaalheid hebben, maar zij vergoeden deze producten omdat deze mensen psychische problemen met de mannelijke kaalheid hebben.

Groetjes Els Bergers
Els Bergers is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2006, 17:27   #4
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Els Bergers
De ziektekosten-verzekeraars vergoeden niet de producten,( haargroeimiddelen , pruiken,haarstukken enz.) omdat deze mensen een mannelijke kaalheid hebben, maar zij vergoeden deze producten omdat deze mensen psychische problemen met de mannelijke kaalheid hebben.
Dan vind ik dat ze eerder zouden moeten betalen voor professionele hulp om die psychische problemen aan te pakken.

Overigens schreef ik 'niet zondermeer'. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat er uitzonderingen zijn, maar dat moeten dan ook echt de uitzonderingen zijn, net als bij plastische chirurgie.

En ik praat natuurlijk over erfelijke mannelijke kaalheid bij mannen, laat dat duidelijk zijn.
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2006, 18:07   #5
Els Bergers
Ask me
 
Geregistreerd: 2 april 2004
Locatie: Vlaardingen/ Woerden
Berichten: 145
Hallo,

Als de oorzaak van het psychische probleem ( onzeker zijn, steeds meer binnen blijven, altijd een pet dragen enz.) de mannelijke kaalheid is ( onderbouwd door een arts) kun jezelf wat aan de oorzaak doen.

Groetjes Els Bergers
Els Bergers is offline   Met citaat reageren
Oud 13 november 2006, 19:02   #6
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Els Bergers
Als de oorzaak van het psychische probleem ( onzeker zijn, steeds meer binnen blijven, altijd een pet dragen enz.) de mannelijke kaalheid is ( onderbouwd door een arts) kun jezelf wat aan de oorzaak doen.
Het is ook een groot probleem voor sommige mannen, dat ontken ik niet. Ik heb er zelf ook behoorlijk moeite mee. Maar feit blijft dat het bij het leven hoort en dat meer mannen het wel gewoon kunnen accepteren dan niet. In weze is het niet kunnen accepteren de oorzaak van het probleem, niet de kaalheid zelf, die dus heel normaal is.

Dat gezegd, kaalheid op jonge leeftijd is minder 'normaal'. Ik kan me daar een uitzondering bij voorstellen. Finasteride in het basispakket tot je 25e
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2006, 17:51   #7
MisterMojo
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Berichten: 7
Citaat:
Dat gezegd, kaalheid op jonge leeftijd is minder 'normaal'. Ik kan me daar een uitzondering bij voorstellen. Finasteride in het basispakket tot je 25e
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben 19 en mijn haar is al begonnen met uitvallen op mijn 14e. En op jonge leeftijd is het heel erg pijnlijk om je haar te verliezen.
Maar kan iemand aub. mij helpen met tips (en of wetenschappelijke documentatie, mijn huisarts weet misschein niet wat dutasteride/finasteride is etc.) om proscar of avodart voorgeschreven te krijgen?
MisterMojo is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2006, 18:21   #8
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MisterMojo
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben 19 en mijn haar is al begonnen met uitvallen op mijn 14e. En op jonge leeftijd is het heel erg pijnlijk om je haar te verliezen.
Maar kan iemand aub. mij helpen met tips (en of wetenschappelijke documentatie, mijn huisarts weet misschein niet wat dutasteride/finasteride is etc.) om proscar of avodart voorgeschreven te krijgen?
Lees jezelf in en zorg dat je weet waarom je .... voorgeschreven wil krijgen, wat de baten kunnen zijn en hoe klein (of groot) de kans op bijwerkingen is.

Ik zou zelf niet met een of ... of ... verhaal naar de huisarts gaan. Dan bedenkt ie er vast ook nog een derde variant bij die je niet wil. Ik zou dus kiezen voor finasteride, maar als je het idee hebt dat je met dutasteride ook een kans maakt bij hem of haar, dan kies je daarvoor.

In het haarwoordenboekje vindt je alle informatie en studies netjes bij elkaar, lees die goed door, zet wat dingen op een rij en maak er een printje van voor je huisarts.

Niemand hier kan je er veel meer bij helpen, Mojo, je zult het allemaal zelf moeten doen. Raap je moed bij elkaar en doe het gewoon!
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2006, 19:01   #9
nokianokia
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 50
Verzekering? (sorryben dyslectisch)

had het nu pas naglzen foutje.

Stel,
Je bent heel erg ijdel/onzeker....
Zo erg dat je ervoor bij een psychiater loopt vanwege depressie...

Is er dan een mogelijkheid om bv. via de psych een recept voor te schrijven, ben ten slotte nog maar student, het is een duur iets... elke keer al die recepten (fina/minox)..om het zo vergoed te krijgen.

Iemand?

Ps.
Kom niet met,
leer er mee leven, depressief en onzeker zijn daar moet je boven staan.

De 1 kan er mee leven, de ander niet.

So stay on topic please, en dan met name bij de vraag die ik stelde.

Verder, iedereen die hier mensen helpt/advies geeft...respect... want voor veel van ''ons'' is het echt een moeilijk onderwerp..

Keep up

Laatst gewijzigd door nokianokia; 15 november 2006 om 23:03
nokianokia is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2006, 19:57   #10
MikeSpike
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 november 2004
Berichten: 119
Mojo.. Ook ik gebruik Dutasteride (Avodart 0.5mg) en ik krijg het compleet vergoed door de verzekering. Ik vertelde netjes aan mijn huisarst dat ik over wou stappen op Duta. Hij wist niet dat dit middel tegen haaruitval zou helpen, keek het op in een soort medicijnen-manual en schreef het middel voor. Toen ik hem vertelde dat de verzekering het waarschijnlijk niet zou dekken als het voor haarverlies zou worden gebruikt, heeft hij het voorgeschreven voor prostaatproblemen. Zodoende kan ik mijn dosis Avodart elke 3 maanden ophalen bij de apotheek op de hoek, gratis en voor niets.
__________________
Sinds 8 Februari 2005 aan de finasteride. Op 20 augustus 2006, na zo'n 1,5 jaar, gestopt vanwege ontevreden resultaten (kaalheid zette door en de lichte shedding bleek permanent).

Gebruik minoxidil op de kruin sinds einds 2005, maar ook dit lijkt niet te werken. Lijkt zelfs eerder tegen te werken dan mee. Zelfde geld voor de rooscure.

Sinds 20 augustus aan de avordart 0.5mg..
MikeSpike is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2006, 11:11   #11
waterengel
HaarWeb lid
 
waterengel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2006
Locatie: West Brabant
Berichten: 40
Hoi hoi,


Ik weet niet of je via je psychiater een recept voor de gewenste medicatie kunt krijgen en of de verzekering het dan van plan is te vergoeden. Je zou het denk ik het beste aan de psychiater zelf kunnen voorleggen of bij je zorgverzekeraar navragen. Minox word volgens mij echt nooit vergoed voor zover ik weet.

Verder heb je gelijk zeggen dat je boven onzeker zijn en depressief voelen moet staan helpt zeker niet. Het is gewoon (excuse moi) kut om je haar te verliezen. Of het nu volgens de buitenwereld wel of niet meevalt het is jouw gevoel wat je hebt bij je haarverlies. Als dat je onzeker maakt dan is dat een serieus probleem. Zeker als je door je haarverlies niet meer op straat durft of relaties durft aan te gaan. Het is niet alleen je haar en ja je bent echt wel meer dan haar alleen maar toch.

Haarwerken worden overigens deels vergoed maar ook dat is maar een schijntje van wat ze kosten wat je van de verzekering terug krijgt. Al met al dus behoorlijk stompzinnig want problemen met je haar kunnen heel veel andere problemen met zich meebrengen waardoor je je verzekering ook weer geld kost.

Sterkte in ieder geval.
__________________
"Verdraagzaamheid is als een schat in huis"
waterengel is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2007, 21:21   #12
nokianokia
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 12 januari 2005
Berichten: 50
Verzekering en vergoeding?

Misschien is het al vaker besproken, maar ik vraag dit namens een vriend die hier bij me zit.


Status: 22 jaar
Haar: nw2
Gesteldheid: depressief, onzeker, ongelukkig, pet-dragend, muts-dragend enz enz.... hij schaamt zich ontzettend, maar is student en kan het niet opbrengen om elke maand medicijnen/pillen enz te kopen.

Vraag: Stel iemand is er ECHT onzeker/ongelukkig door....is er dan een optie om dat via de verzekering te laten betalen.

Hoor graag van jullie.
nokianokia is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2007, 21:32   #13
Lisa34
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 18 juli 2007
Berichten: 129
Hoi, heeft je vriend al bij zijn verzekering geïnformeerd welke medicijnen worden vergoed? Is je vriend al bij een huisarts of een dermatoloog geweest voor zijn haarprobleem?
Lisa34 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2007, 22:03   #14
AnthonieH
Moderator

 
AnthonieH's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2005
Locatie: Delft
Berichten: 10.064
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nokianokia Bekijk bericht
Misschien is het al vaker besproken, maar ik vraag dit namens een vriend die hier bij me zit.


Status: 22 jaar
Haar: nw2
Gesteldheid: depressief, onzeker, ongelukkig, pet-dragend, muts-dragend enz enz.... hij schaamt zich ontzettend, maar is student en kan het niet opbrengen om elke maand medicijnen/pillen enz te kopen.

Vraag: Stel iemand is er ECHT onzeker/ongelukkig door....is er dan een optie om dat via de verzekering te laten betalen.

Hoor graag van jullie.
Als hij echt depressief ervan wordt, dan is er vast wel een vergoeding te regelen. Gewoon naar de huisarts en zorgen dat die hem proscar voorschrijft, toch?

Aan de andere kant, als hij er echt depressief van wordt, dan zou ie best eens zelf in actie mogen komen. Met 30 euro in de maand kun je al een mooi regime bouwen en hoeveel uur moet je nou extra bijwerken voor 30 euro?
__________________
Maatregelen:
04-2002: minoxidil (van NW3- naar NW2+, normale kruin)
07-2004: finasteride (dichter haar, ook frontaal)
11-2006: FUE (1400 grafts) frontaal (ProHair, van NW2+ naar NW2-)
05-2010: FUE ( 900 grafts) frontaal (ProHair, van NW2- naar NW1,5)
Overige: Supplementen (algemene gezondheid, conditie en aanzien van het haar)
_____________________________
HaarWeb | De supportsite voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en Belgie
Haarwoordenboekje - Huishoudelijk reglement - Suggesties & feedback]
AnthonieH is offline   Met citaat reageren
Oud 7 oktober 2007, 22:57   #15
Hanna
HaarWeb lid
 
Hanna's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 december 2004
Berichten: 16.459
Ik ken aardig wat "arme" studenten, die echter nooit te arm zijn om nòg een pilsje te pakken en naar nòg een popconcert te gaan en de nieuwste CD's te kopen en het nieuwste mobieltje en/of iPod en/of vul-maar-in.
Hanna is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie

Soortgelijke discussies
Discussie Auteur Forum Reacties Laatste bericht
[finasteride] [dutasteride] Psychische klachten / depressies foobar Medicijnen/haargroeimiddelen 194 20 maart 2019 09:32
[finasteride] [dutasteride] Gevolgen voor de vruchtbaarheid / zwangerschap elpa Medicijnen/haargroeimiddelen 247 7 januari 2017 23:08
[finasteride] [dutasteride] Seksproblemen Jaapie Medicijnen/haargroeimiddelen 180 9 mei 2009 16:35


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 09:31.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.