Haarweb Forum  
Bijna 100.000 bezoekers p/mnd! Zie hier

Ga terug   Haarweb Forum > Trichotillomanie > TTM - Algemeen

Reageren
 
Discussietools Discussie waarderen Weergave
Oud 8 juni 2011, 14:59   #1
Sylvana
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 29 augustus 2002
Berichten: 42
Discussie over 'Nieuw onderzoek TTM - Ambulatorium Radboud Universiteit Nijmegen'

Hoi allemaal,
Er is een oproep voor een nieuw onderzoek gestart op de RU Nijmegen: http://www.ru.nl/@813606/onderzoek-nieuwe/

Ik heb de thread met het vorige onderzoek gelezen, maar volgens mij zijn er niet veel mensen mee geholpen.

Ze willen nu een "joystick methode" toepassen?

Iemand ervaring/info?

---------------------
Aanvulling Webmaster:

Zie Nieuw onderzoek naar Trichotillomanie - Ambulatorium Radboud Universiteit Nijmegen voor de oproep op HaarWeb.
---------------------

Laatst gewijzigd door Webmaster; 19 juni 2011 om 12:40
Sylvana is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2011, 08:32   #2
Stefke
TTM'er

 
Stefke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 april 2006
Berichten: 304
Geslacht:
Het verbaasde me nogal dat er naar 75 vrouwelijke TTMers wordt gezocht, dit terwijl mannen er ook aan kunnen leiden.
__________________
Zeilen op een zee van haren
Stefke is offline   Met citaat reageren
Oud 9 juni 2011, 19:08   #3
lies
HaarWeb lid
 
lies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 347
geen ervaring of info.
Ik heb in juli een intake en als alles goed gaat dan zal de eventuele behandeling in oktober starten. Ze vroeg hoe ik van het onderzoek had gehoord? Ze vertelde dat het vorige week of twee weken geleden in Vriendin een artikel had gestaan en ikzelf heb er van gehoord omdat er eerder deze week een uitzending was erover bij Editie.nl, die ik dan weer heb gezien bij uitzending gemist.
lies is offline   Met citaat reageren
Oud 14 juni 2011, 18:02   #4
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Binnenkort zal er meer informatie over de experimentele behandelmethode van het Ambulatorium in Nijmegen op HaarWeb verschijnen.
__________________
Webmaster
HaarWeb oprichter en webmaster
www.haarweb.nl

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België

Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Code of Ethics

-----------------------------------------------------------------------
You can be helping many people, but if you are not helping yourself,
you have missed the one person you were born to heal.'

~Alan Cohen
-----------------------------------------------------------------------
Webmaster is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juni 2011, 12:22   #5
Webmaster
Your friendly webmaster

 
Webmaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 mei 2001
Locatie: HaarWeb City
Berichten: 1.794
Geslacht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sylvana Bekijk bericht
Hoi allemaal,
Er is een oproep voor een nieuw onderzoek gestart op de RU Nijmegen: http://www.ru.nl/@813606/onderzoek-nieuwe/
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Webmaster Bekijk bericht
Binnenkort zal er meer informatie over de experimentele behandelmethode van het Ambulatorium in Nijmegen op HaarWeb verschijnen.
Bedankt voor je link, Sylvana. Ik heb deze nu opgenomen in de nieuwe oproep die zojuist op HaarWeb is geplaatst:

Nieuw onderzoek naar Trichotillomanie - Ambulatorium Radboud Universiteit Nijmegen
__________________
Webmaster
HaarWeb oprichter en webmaster
www.haarweb.nl

HaarWeb | De support-site voor en door lotgenoten met haarproblemen in Nederland en België

Huishoudelijk Reglement (Richtlijnen/Privacy/Disclaimer)
Code of Ethics

-----------------------------------------------------------------------
You can be helping many people, but if you are not helping yourself,
you have missed the one person you were born to heal.'

~Alan Cohen
-----------------------------------------------------------------------
Webmaster is offline   Met citaat reageren
Oud 5 november 2011, 23:10   #6
lotte
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 februari 2002
Berichten: 134
Is het nu kosteloos? Weet iemand dit?
Jaren geleden (denk al een jaar of 8) ook eens meegedaan aan hun onderzoek.
Hielp niet. Moest eea bijhouden en dit overleggen aan zo,n jong studentje.
Geloof dat het zo,n 70 euro per keer was.
lotte is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2011, 13:40   #7
lies
HaarWeb lid
 
lies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 347
Het is in principe kosteloos, maar je krijgt geen reiskostenvergoeding.
Het gaat van je eigen risico af volgend jaar en let wel dat er voor GZZ zorg vanaf volgend jaar ook een extra bijdrage komt bovenop je eigen risico. Vandaag hoorde ik bij mijn psycholoog dat het ongeveer 200 euro per jaar gaat worden. Beetje afhankelijk bij welke instelling of psycholoog je zit. eerste of tweede lijns en zo.
Dus zo ongeveer ben je er wel wat kosten aan kwijt zo. Eigen risico,eigen bijdrage en je reiskosten. En dan ga ik het nog maar geeneens over eventueel verlofdagen van je werk hebben.
Ik heb me trouwens teruggetrokken aan deelname van het onderzoek. Het is toch nog een proef.
lies is offline   Met citaat reageren
Oud 16 november 2011, 22:38   #8
lotte
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 14 februari 2002
Berichten: 134
Heb je al wel een intake gehad daar Lies? En weet je ook hoe precies de sessies er uit gaan zien?

Misschien handig wanneer er mensen hier ervaring mee hebben dit ook te vermelden. Zo stimuleer je evt anderen om hier aan mee te doen.
Of om dit iig serieus in overweging te nemen.
lotte is offline   Met citaat reageren
Oud 21 november 2011, 22:32   #9
lies
HaarWeb lid
 
lies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2004
Berichten: 347
Ik heb wel een intake gehad en mocht deelnemen aan het onderzoek, maar er zat voor mij geen meerwaarde meer in en het werd me ook te kostbaar. En als het zo nou een doorslaand succes is dan kan ik altijd nog overwegen om deze behandeling te volgen.
En het enige wat ik er van weet, want heel duidelijk vond ik ze niet en nogal krakkemikkig in mekaar gezet dat de eerste 6 keer eens per week was met computertraining en daarna een gedragstherapie was.
Waarom het voor mij geen meerwaarde meer is, omdat ik al weken trekvrij ben dan is het niet meer erg zinvol meer om aan zo'n onderzoek deel te nemen.
lies is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2011, 15:14   #10
Anouk8
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 februari 2006
Locatie: Arnhem
Berichten: 42
Hey allemaal!

Ik wil hier nog wel even op reageren. Ik ben toevallig in september begonnen met het onderzoek. Tot nu toe inderdaad alleen nog maar computertrainingen gehad, in totaal zijn t er 6 en heb er nu 4 gehad, nog 2 te gaan! En dan kan ik beginnen met de gedragstherapie. Ik vind t tot nu toe ook n beetje vaag omdat ik niet duidelijk heb wat ze hieruit denken te kunnen halen. Het is een joystickprogramma wat ongv een half uurtje duurt en daarna kan je weer naar huis, je moet de joystick naar je toetrekken als t plaatje/foto op t scherm naar rechts is gekanteld en als ie naar links is gekanteld dan duw je de joystick van je af. Vooraf en twee keer tussendoor moet je een vragenlijst invullen over hoe je je voelt, en in de pauzes moet je gaan voelen op n plekje waar je voor t laatst getrokken hebt. Op t moment dat de drang te groot wordt moet je stoppen en kan je verder met het programma.

Dit is eigenlijk pas de eerste keer dat ik professionele hulp krijg mbt TTM, terwijl ik er al zon 10 jaar last van heb. Ik hoop zo dat t me in ieder geval iets gaat brengen. Aan het begin van de zomer had ik me bijna laten over halen door de site haartrekken.nl, hij garandeert je volledig van t haren trekken af te helpen.. Je wilt er dan zo graag in geloven, alleen 1 nadeel t kostte minstens 1000 euro. Ik heb er uiteraard alles voor over om van deze nare stoornis af te komen, maar heb helaas niet zoveel geld :s

Als mijn gedragstherapie gestart is zal ik wel een paar keer wat schrijven over t hoe en wat van de behandelingen.

Groetjes!!
Anouk8 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2011, 22:48   #11
piekes
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 59
Hey Anouk! Ik hoop dat het onderzoek je iets bijbrengt! Baadt het niet, dan schaadt het niet zeker he. Lijkt me leuk als je hier af en toe iets post, dan kunnen we wat meevolgen en zien of het misschien ook iets voor ons is? Veel succes. Groetjes Piekes xxx
piekes is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2012, 21:19   #12
Coldplayer~
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 11 januari 2012
Locatie: Gelderland
Berichten: 44
Geslacht:
Ik volg ook deze therapie. Ik moet toegeven dat ik na elke computertraining 1 of 2 dagen niet meer aan mijn haar zat, fijn ^_^ Ik heb nagevraagd wat voor invloed de computertraining op je heeft, maar ik kan het niet uitleggen Momenteel ben ik bezig met de gedragstherapie. Ik vind het jammer dat er erg veel tijd tussen de computertraining en de gedragstherapie zit, waardoor je weer makkelijk in de verleiding komt en alles een beetje wegzakt. Ik heb volgende week mijn vierde sessie en eigenlijk gaat het steeds beter.

I keep my fingers crossed!
Coldplayer~ is offline   Met citaat reageren
Oud 19 februari 2012, 11:32   #13
Anouk8
HaarWeb lid
 
Geregistreerd: 22 februari 2006
Locatie: Arnhem
Berichten: 42
Hey allemaal!

Een tijdje terug heb ik een berichtje geplaatst dat ik zou starten met de therapie in Nijmegen. De computertraining heb ik inmiddels achter de rug. In eerste instantie had ik niet direct t gevoel dat de computertraining me heeft geholpen, nog steeds niet echt trouwens. Vroeg aan mijn psycholoog wat de daadwerkelijke bedoeling was van de joystick, ze kon daar nog niet teveel over kwijt in t kader van het onderzoek.

Maar goed de computertraining heb ik achter de rug en daarna zijn we gelijk gestart met de daadwerkelijke therapie. Ik heb inmiddels 3 sessies gehad en ik heb nu voor t eerst sinds ooit 4 dagen achter elkaar 0 haren getrokken.
Na de eerste sessie kreeg ik de opdracht om de getrokken haren te registreren en ook op te schrijven waar en wanneer ik trok en of er een aanleiding voor was. Hierdoor wordt inzichtelijk of t trekken onbewust of bewust gebeurt. Bij mij kwam naar voren dat er meestal niet echt n directe aanleiding is en dat er soms wel stresssituaties een rol hebben. T onbewuste is gunstig voor t behandelproces omdat dat aangeeft dat t echt n gewoonte is geworden net zoals n verslaving of nagels bijten. Als t haren trekken vooral komt om je beter te voelen in stresssituaties dan is t moeilijker omdat je dan uit je vertrouwde wordt weggehaald (hoop dat ik t n beetje goed uitleg zo). Bij de tweede sessie hebben we dit wat ik net beschreef trouwens geanalyseerd en toen kreeg ik de opdracht mee om n lijstje te maken met activiteiten die ik zou moeten doen voor t geval er weer drang zou zijn, dit lijstje gaan we pas in de 4e sessie gebruiken maar dan heb ik genoeg tijd om die activiteiten te bedenken. Verder hebben we in deze tweede sessie de daggemiddeldes uitgerekend en dit uitgezet in een grafiek. Mijn daggemiddelde in de eerste week was 10,5 en de tweede week 21,7. We hebben de grafiek gebasseerd op t gemiddelde van de tweede week. Het doel is dat in de twaalfde week de grafieklijn op 0 staat, dus vanaf toen had ik iedere week een doel. In week 3 was de afspraak 18,7 en week 4 16,8. Op zich een hele goede motivatie en ook gelijk niet te heftig en te streng.

Bij de derde sessie mocht ik vol trots mijn registratie laten zien, mijn daggemiddelde van week 3 was 2,6 en het daggemiddelde van week 4 0,6! Ik was uiteraard erg blij! Ik had in deze weken zelf al een aantal trucjes toegepast om t trekken te vermijden of de drang tegen te gaan. Bijvoorbeeld, als ik drang voelde iets anders gaan doen dan de huidige bezigheid. Ik trek t meeste als ik tv kijk, achter de pc zit of aan het autorijden ben (hier ben ik achter gekomen door de registraties in de eerste 2 weken). In de auto moest ik toen van de psych een armbandje omdoen dat rinkelt zodat ik hoor dat mijn hand weer wil trekken en ik dus geattendeerd word en als ik sterk genoeg ben op tijd kan stoppen. Voor in huis pleisters om mn vingers zodat t domweg niet mogelijk was om die ene dikke haar te voelen en dus te trekken. Ik merkte al snel genoeg dat deze dingen amper nodig waren, t armbandje dat rinkelt heb ik wel in de auto gehangen (aan de versteller van mijn buitenspiegel,goed in het zicht dus en een goede reminder) de pleisters heb ik alleen op gedaan als ik merkte dat ik weer de drang kreeg. Soms trok ik dan wel eerst een paar haren en dan pas was ik sterk genoeg om de pleisters op te doen. Dat was op zich al een hele overwinning omdat ik eerder gewoon door was gegaan met trekken, want dat voelt zo fijn en vertrouwd.
In de intake heb ik destijds al te horen gekregen dat t ook een trucje kan zijn om iets anders te gaan doen of naar een andere ruimte te gaan als je merkt dat je gaat trekken of al aan t trekken bent. Dit heb ik dus al meerdere keren toegepast, maar kwam pas echt als interventie ter sprake bij de derde sessie. Wat we ook hebben afgesproken is dat als ik de drang voel moet ik 30 seconden op mijn handen gaan zitten om ervoor te zorgen dat ik niet kan trekken en de drang ook langzaam weggaat.

De derde sessie was afgelopen woensdag en sinds die sessie heb ik nog steeds 0 haren getrokken en ik ben zo blij!! Ik hoop zo dat dit zo blijft. En mocht ik toch wee haren trekken dan verlies ik de moed niet, want zelfs met een daggemiddelde van bijvoorbeeld 5 zou ik kunnen zeggen dat t in de 10 jaar dat ik trek nog nooit zo goed is gegaan als nu.

In mijn vriendinnengroep, echt hele lieve meiden en super hecht, weet gewoon niemand wat ik doe met mijn haren. Ik begin nu zelfs langzaam de moed te krijgen om t binnenkort tegen 1 van hun te gaan vertellen, ben zo trots op mezelf en daardoor minder schaamte. Ik zie nu wel echt in dat t een stoornis is en dat ik niet gek ben. Volgende keer ga ik met haar oefenen om t tegen iemand te vertellen, hier ben ik nog niet zo gerust op, maar ook dat komt vast goed!

Why o why heb ik niet eerder geweten van het ambulatorium in Nijmegen?!!?

Ik hoop dat het een beetje een samenhangend verhaal is en als er vragen zijn dan gewoon stellen.

Liefs!
Anouk8 is offline   Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 19:36.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Produced by Limelight Studios. Copyright © 2001-2024 Stichting HaarWeb.